Zgodnie z art. 99.c. Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy: „Dzień 27 stycznia ustanawia się Dniem Pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia”. Kto świętuje w tym dniu i jakie zadania na co dzień wypełniają Publiczne Służby Zatrudnienia w Polsce?
Publiczne Służby Zatrudnienia – definicja
Publiczne Służby Zatrudnienia, Ochotnicze Hufce Pracy, agencje zatrudnienia, instytucje szkoleniowe, instytucje dialogu społecznego oraz instytucje partnerstwa lokalnego to instytucje rynku pracy. Każda z nich realizuje inne cele. Służby: „tworzą organy zatrudnienia wraz z powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy, urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw pracy oraz urzędami wojewódzkimi, realizującymi zadania określone ustawą”, a także współpracują z Szefem Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych (art. 6.2., 6.9.).
Pracownicy Publicznych Służb Zatrudnienia to osoby zatrudnione w urzędach pracy oraz innych instytucjach związanych z rynkiem pracy. Należą do nich przedstawiciele następujących zawodów:
- pośrednik pracy,
- specjalista ds. rozwoju zawodowego,
- specjalista ds. programów,
- doradca zawodowy,
- doradca EURES i asystent EURES.
Publiczne Służby Zatrudnienia – od kiedy istnieją?
101 lat temu – 27 stycznia 1919 roku Naczelnik Państwa Polskiego Józef Piłsudski podpisał Dekret o organizacji państwowych urzędów pośrednictwa pracy i opieki nad wychodźcami. Ta data uznawana jest za początek funkcjonowania służb zatrudnienia, a od 16 grudnia 2010 r. stała się ustawowym świętem, jednak nie jest wolna od pracy. Warto też dodać, że Polska była jednym z pierwszych krajów w Europie, gdzie dostrzeżono potrzebę powołania instytucji dedykowanej przeciwdziałaniu bezrobociu. Na przestrzeni lat zmieniały się potrzeby rynku pracy i realia dotyczące zatrudnienia, a wraz z nimi pośrednictwo pracy, priorytetowe zadania oraz cele instytucji.
Pracownicy Publicznych Służb Zatrudnienia – zadania
Powiatowy urząd pracy najczęściej kojarzy się z miejscem, gdzie należy pójść, by uzyskać status osoby bezrobotnej i zasiłek dla bezrobotnych, ale rejestracja w urzędzie pracy to tylko jedno z wielu zadań, jakie wykonują urzędnicy.
Pracownicy Publicznych Służb Zatrudnienia, poza doradcami i asystentami EURES zatrudniani są w urzędach pracy jako doradcy klienta. Zgodnie z ustawą, należą do nich przede wszystkim następujące zadania:
1) „stała opieka nad bezrobotnym lub poszukującym pracy, w szczególności przygotowanie i nadzór nad realizacją indywidualnego planu działania, świadczenie podstawowych usług rynku pracy w formie indywidualnej oraz ułatwianie dostępu do innych form pomocy określonych w ustawie lub
2) stała współpraca z pracodawcą w zakresie pomocy określonej w ustawie, w szczególności ustalanie zapotrzebowania na nowych pracowników i pozyskiwanie ofert pracy w ramach pośrednictwa pracy oraz ułatwianie dostępu do innych form pomocy określonych w ustawie” (art. 91.3.).