Poszukiwany przez pracodawców dydaktyk medialny to stosunkowo nowy zawód. Komputeryzacja naszego życia powoduje, że wiele tradycyjnych profesji przestaje istnieć. Wiele też zmienia swoje oblicze.
Dydaktyka – co się zmieniło
Technologia jest coraz szerzej wykorzystywana w edukacji i z roku na rok bardziej popularny staje się e-learning. Nowoczesne formy nauki nie wynikają wyłącznie z chęci podążania z duchem czasu. Powstają wskutek dostrzegania nowych możliwości, jakie niesie za sobą postęp w dziedzinie informatyki. Dzięki niemu tablica, kreda, zeszyt i długopis mogą zastąpić monitor, klawiatura i mysz, a nawet smartfon. Nie trzeba fizycznej obecności w sali szkoleniowej. Nauka na odległość jest ciekawa i efektywna. Nowe technologie przenikają wszystkie obszary naszego życia, a dydaktyka mediów wykorzystuje ten fakt, by zaprezentowana wiedza miała jak największą wartość dydaktyczną i była łatwa do przyswojenia.
Dydaktyk medialny – kto to jest
Interaktywne lekcje umożliwiają przede wszystkim przekaz pozawerbalny, dzięki czemu proces nauki przebiega o wiele skuteczniej i sprawniej. Aby korzystanie z kursów e-learningowych było możliwe, potrzebni są dydaktycy medialni, którzy przygotują oprogramowanie.
Jak już wspomnieliśmy, dydaktyk medialny (multimedialny), to stosunkowo młody zawód. Znalazł się już jednak w Klasyfikacji Zawodów i specjalności, gdzie widnieje pod nr 235901. Dydaktyk we współpracy ze specjalistą w danej dziedzinie opracowuje multimedialny kurs. Układa kolejność zagadnień, dobiera środki i techniki przekazu, formę graficzną oraz wszystkie inne elementy tak, by treść była łatwa do przyswojenia i zrozumiała. Do wykonywania tych obowiązków potrzebna jest wiedza nie tylko pedagogiczna, ale też informatyczna. Co więcej, w gestii dydaktyka leży sprawdzanie funkcjonalności i poprawności przygotowanego kursu. Testuje on materiał, by wykryć i naprawić ewentualne błędy.
Dydaktyk medialny – wymagania
Wymagania w tym zawodzie są jasne – doskonała znajomość obsługi komputera oraz umiejętności programowania. Projektanci oprogramowania powinni posiadać również wiedzę z pedagogiki lub andragogiki (nauczanie dorosłych). Pracodawcy poszukują osób z lekkim piórem, kreatywnych i otwartych na poszerzanie własnych kompetencji. W pracy przydaje się też język angielski, praktyka w nauczaniu dzieci lub dorosłych i znajomość zagadnień z zakresu human-computer interaction (HCI).