Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dowcip: jak może pomóc w komunikacji z klientem?

Dowcip: jak może pomóc w komunikacji z klientem?

 
Dowcip: jak może pomóc w komunikacji z klientem?

Zabawny tekst rzucony na początku znajomości przełamuje lody, ułatwia nawiązywanie relacji i sprawia, że nabiera ona mniej formalnego tonu. Poczucie humoru przydaje się nie tylko w życiu prywatnym, ale i zawodowym. Jak stosuje się dowcip w marketingu i komunikacji z klientem? Czy dowcip zawsze jest mile widziany?

 

Rola humoru w budowaniu relacji z klientem

 

Zabawne gry słowne w opisie produktów, reklamy, budzące uśmiech czy rozmowy z klientem, w których sprzedawca może pozwolić sobie na żartowanie, skracają dystans między firmą lub marką a klientem. Śmiech rozładowuje napięcie, rozluźnia, dlaczego więc nie skorzystać z tego w marketingu?

 

W internecie teksty humorystyczne pojawiają się niemal wszędzie – w newsletterach, dialogach na firmowym forum, a przede wszystkim w mediach społecznościowych. Firmy coraz śmielej wykorzystują też memy, z których najlepsze zaczynają żyć własnym życiem, przesyłane przez konsumentów. Dzięki temu firma zapada w pamięć, jej reklamy pojawiają się w zupełnie nowym kontekście – niczym dowcipy – coś, co budzi pozytywne emocje, a nie jako nachalny komunikat.

 

Śmiech wydłuża życie, a dobrze wykorzystany humor pozwala budować wizerunek.  Zabawny profil nieznanej firmy z małego miasteczka, która reaguje na bieżące wydarzenia i świetnie wpasowuje się w nastroje społeczne, w mediach społecznościowych w zawrotnym tempie może zyskać rzesze fanów. Konsument, widząc żartobliwe komunikaty, uświadamia sobie, że stoją za nimi pracownicy – ludzie z poczuciem humoru, które jest mu bliskie, a to zdecydowanie łączy.

 

Dowcip: kiedy jest niestosowny?

 

Granica, za którą dowcip staje się niestosowny, jest bardzo cienka. Przede wszystkim powinien on być poprawny politycznie i nikogo nie obrażać, upokarzać ani nie propagować negatywnych postaw czy zachowań. Żart, aby przyniósł oczekiwane efekty, musi być zrozumiały dla grupy docelowej. By marka nie straciła na wiarygodności, powinien być też stosowany z umiarem.

 

Humor może się nie sprawdzić, gdy w grę wchodzi budowanie relacji, czy negocjacje z klientami, dotyczące dużych pieniędzy, podejmowania kluczowych decyzji w ważnych sferach. Dowcipy na poziomie skracają dystans, jednak osoba, która np. właśnie wydała wszystkie swoje oszczędności na nowy samochód czy podpisuje umowę kredytową na mieszkanie, oczekuje przede wszystkim życzliwej i profesjonalnej pomocy ze strony pracownika firmy. Jeśli ten bagatelizuje sytuację i zamiast udzielać wyczerpujących odpowiedzi, obraca pytania w żart, raczej zniechęci do siebie klientów, niż zyska ich aprobatę.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Planowania i Obsługi Transportu

    REMONDIS Sp. z o.o.   Bydgoszcz, ul. Inwalidów 45    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Co będzie należało do Twoich obowiązków? Przygotowanie trasówek oraz kompletowanie zleceń przewozowych; Kontrola floty pojazdów w czasie rzeczywistym (GPS) Kontakt z klientami i rejestrowanie zamówień w systemie; Obsługa wewnętrznej platformy informatycznej; Sprawdzanie kart pracy,...
  • Symfonia Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    10 godz.
    Cel stanowiska: Poszukujemy specjalisty do zespołu zajmującego się wewnętrznymi aplikacjami i systemami, głównie odpowiedzialnego za system ERP obejmujący finanse i księgowość oraz zarządzanie handlem. Kandydat powinien posiadać doświadczenie jako Projektant - Programista lub...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / junior / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w Zakładzie Produkcyjnym; opracowywanie dokumentów...
  • Kierowca na trasach międzynarodowych C+E

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   8 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Poszukujemy pracowników na stanowisko kierowcy kat. C+E na kierunki IT,DE,B,NL,FR,LU,DK i powroty do siedziby firmy.
  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen      za 3 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od 15 kwietnia 2025 Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę Opis stanowiska: Praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbior warzyw) oraz na godziny (12,82 €/godz. netto-inne prace). Wymagania: Dyspozycyjność na czas zawarcia umowy,...
  • Sezonowy pracownik rolny - sadzenie i zbiór warzyw

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen      za 3 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Oferta Pracy Sezonowej - Sadzenie i Zbiór Warzyw od 1 maja 2025 Opis stanowiska: Praca przy zbieraniu warzyw zarówno grupowo, jak i indywidualnie, oraz inne prace po 12,82 €/godz. netto. Zakres obowiązków: Sadzenie, zbieranie, pakowanie, sortowanie i mycie warzyw. Praca na polu oraz w hali.

Najnowsze artykuły

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Badania okresowe pracowników – podstawowe informacje

Badania okresowe pracowników – podstawowe informacje

Badania okresowe są obowiązkowe dla wszystkich pracowników, różni się tylko częstotliwość ich wykonywania oraz rodzaj zlecanych badań. Przykładowo, jeśli pracownik wykonuje pracę na wysokości, zostanie wysłany m.in. na badanie neurologiczne, nauczyciele mogą spodziewać się badań laryngologicznych, a osoby na kierowniczych stanowiskach – EKG serca i pomiaru poziomu cholesterolu we krwi.

Gaslighting w miejscu pracy – czym jest? Jak się przed nim chronić?

Gaslighting w miejscu pracy – czym jest? Jak się przed nim chronić?

„To wcale nie miało miejsca!", „To był przecież niewinny żart, źle to odebrałeś", „Znowu przesadzasz..." Jeśli bardzo często słyszysz tego typu komunikaty kwestionujące Twój zdrowy rozsądek albo podważające Twoje emocje, być może ktoś stara się Tobą manipulować. Gaslighting to bardzo wyrafinowana forma przemocy emocjonalnej. Jakie są oznaki, że gaslighter zastawia na Ciebie pułapkę?

Bezrobocie w Polsce spada. Stopa bezrobocia w marcu 2025 r. wg GUS

Bezrobocie w Polsce spada. Stopa bezrobocia w marcu 2025 r. wg GUS

Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane na temat poziomu bezrobocia rejestrowanego i liczby bezrobotnych. Z zestawienia wynika, że stopa bezrobocia w marcu br. zmniejszyła się w stosunku do poprzedniego miesiąca. To dobra wiadomość świadcząca o dużej stabilności polskiego rynku pracy. Wciąż widać jednak znaczne różnice na poziomie lokalnym. Gdzie bezrobocie jest najwyższe?

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379