Solidny pracodawca – co go wyróżnia?
Daje dużą swobodę w realizacji obowiązków, organizuje wyjścia integracyjne, płaci za szkolenia, czy może ściśle wyznacza granice wykonywanych zadań, dokładnie kontroluje swoich pracowników, a czas po pracy zostawia do ich wyłącznej dyspozycji?
Jaki pracodawca to dobry pracodawca?
Jest osobą, która musi pogodzić potrzeby różnych pracowników, zorganizować i wyznaczyć im zadania, dbając jednocześnie o rozwój przedsiębiorstwa i pozycję firmy na rynku. Powinien posiadać więc pewien zestaw cech, a także spełniać określone wymogi materialne – by personel mógł uznać go za solidnego pracodawcę.
Jednym z głównych przymiotów jest uczciwość – względem podwładnych, ale także w obranej strategii prowadzenia firmy. Trudno na przykład pracować dla kogoś, kto działa w biznesie nieetycznie, próbuje być ponad prawem. To samo dotyczy sposobu zatrudniania – szukanie oszczędności poprzez rekrutowanie personelu na umowę zlecenie lub dzieło, w przypadku kiedy pracownikowi należy się etat, z reguły źle świadczy o przedsiębiorcy. Dobrzy pracodawcy wydają zawsze pensje na czas. Nie ma ociągania, rozdzielania na części. Ustalona wypłata trafia na konto zatrudnionego regularnie w umówionej kwocie.
To jednak powinny być standardy. Czym można się wyróżnić, by ściągnąć do siebie najlepszych pracowników? Z pewnością duże znaczenie mają dodatkowe gratyfikacje finansowe oraz benefity pozapłacowe. Oznaczają, że pracodawca chce dać coś więcej – wyrażając w ten sposób zaufanie do pracownika i uznanie dla jego pracy. A zadowolony pracownik chętniej nawiąże dłuższą relację z firmą.
Kolejną ważną cechą najlepszych pracodawców jest oferowanie zatrudnionym osobom możliwości rozwoju – np. w ramach działalności firmy poprzez wyznaczenie ścieżki awansu zawodowego lub poza przedsiębiorstwem. Pakiet kursów, szkoleń, dopłaty do studiów, wyjazdy do zagranicznych klientów lub filii przyciągają osoby ambitne, zmotywowane do pracy.
Ważne jest także to, w jaki sposób pracodawca kształtuje codzienne relacje w strukturach przedsiębiorstwa. Kultura organizacyjna firmy wcale nie musi opierać się na traktowaniu teamu jak przyjaciół lub kolegów. Istotą zbudowania dobrego zespołu jest szanowanie każdego pracownika, docenianie roli, jaką pełni, wkładu w sukces. Szacunek, zaufanie, wdzięczność – można budować zarówno na stopie oficjalnej, jak i bardziej partnerskiej.
Co tworzy idealne miejsce pracy?
Rzetelny, solidny pracodawca działa na poszukujących pracy jak magnes. Jasno wyznaczone cele przedsiębiorstwa, dobra atmosfera w pracy oraz korzystna polityka zatrudniania pozwalają nieustannie podtrzymywać zainteresowanie, poczucie bezpieczeństwa komfortu pracowników.
Jednak właściciele przedsiębiorstw muszą także pamiętać, by być elastycznym i reagować na zmieniające się standardy, a także wychodzić z działaniami poza mury firmy. Aktywności prospołeczne oraz proekologiczne, – jak organizacja zbiórek dla najbardziej potrzebujących okolicznych mieszkańców, wprowadzenie śmietników do segregacji odpadów, ograniczenie dokumentacji papierowej na rzecz korespondencji elektronicznej, energooszczędność – wpływają na wizerunek firmy nie tylko jako dobrego pracodawcy, ale solidnego partnera w lokalnym środowisku.
A więc działania przedsiębiorców, chcących stworzyć idealne miejsce pracy, nie powinny ograniczać się wyłącznie do relacji z personelem. Należy też dodać, że dobry pracodawca to nie tylko reprezentant nowoczesnych branż i zawodów przyszłości. Może nim być także właściciel lokalnej restauracji, miejscowej firmy rzemieślniczej z wieloletnią tradycją. Firmy, które są przyjazne pracownikom i respektują dobre praktyki, m.in. przestrzegają kodeksu pracy, zatrudniają pracowników na stałe umowy i nie utrudniają działalności związkowej.