Zazwyczaj działania marketingowe mają na celu wypromowanie marki produktu czy usługi. Czasami jednak stosuje się strategię przeciwną, za pomocą której marketingowcy starają się zniechęcić do korzystania z jakiejś oferty. Kiedy i dlaczego się to robi?
Czym jest demarketing?
Nazywany jest marketingiem negatywnym, przeciwnym. Wykorzystuje się w nim analogiczne środki i media, jak w tradycyjnie promowanym marketingu – np. plakaty, reklamy społeczne, filmiki, kampanie internetowe, wpisy na blogach, artykuły sponsorowane, publikacje z opiniami ekspertów itd. Ma na celu zniechęcenie do korzystania z produktu/usługi.
Demarketing: wpływ na firmę, przykłady
Demarketing niekoniecznie narusza zasady etyki w biznesie. Kampania przeciwko korzystaniu z oferty nie musi bowiem dewaluować, oczerniać marki czy usługi konkurencji. Często stosuje się ją we własnej firmie i jest związana z końcem tak zwanego cyklu życia produktu.
Cykl ten ma cztery fazy. Na początku następuje wprowadzenie produktu na rynek. Po odpowiedniej promocji notuje się wzrost sprzedaży i popularności. Po pewnym czasie rynek zostaje nasycony produktem i w końcu następuje spadek popytu i sprzedaży. W końcowej fazie, gdy oferta nie jest już popularna, firma może zastosować demarketing po to, by zniechęcić do zakupu np. przestarzałego modelu i jednocześnie zwrócić uwagę konsumentów na to, że na rynku pojawia się nowy produkt.
Czasami taka strategia ma podłoże technologiczne – firma kończy aktualizowanie poprzedniego produktu (np. oprogramowania czy modelu telefonu), nie będzie już oferować wsparcia technicznego. Skupi się na nowym produkcie i zachęca klientów, by towarzyszyli jej w przejściu do kolejnej generacji modelu itp.
Demarketing pojawia się również w kontekście zrównoważonej turystyki. Sztandarowym przykładem jest kampania społeczna mająca na celu zniechęcenie do odwiedzania amerykańskiego Yosemite National Park z powodu zbyt dużego napływu odwiedzających. Z analogicznymi kampaniami mieliśmy do czynienia w kontekście zatłoczonej Wenecji, Bali i innych wyjątkowo popularnych miejsc.