Moda na produkty ekologiczne nie mija. Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, czy żywność i przedmioty, które kupują, zostały wytworzone w sposób przyjazny dla środowiska. Od pozostałych towarów odróżniają je tzw. ekoetykiety, małe znaczki, jakie możemy znaleźć na opakowaniu. Jak je rozpoznać i kto je wystawia?
Ekoetykiety - co to takiego?
Rośnie świadomość wpływu, jaki człowiek ma na środowisko naturalne. Nic więc dziwnego, że wiele osób zaczyna zwracać uwagę na to, jak codzienne decyzje oddziałują na otaczający ich świat. Furorę robią produkty ekologiczne, które rozpoznać możemy dzięki etykietom wystawianym przez instytucje rządowe i organizacje, zarówno polskie jak i zagraniczne. Należą do nich Polskie Centrum Badań i Certyfikacji (PCBC), Europejska Fundacja Zarządzania Jakością (EFQM) czy Międzynarodowa Sieć Jednostek Certyfikujących (IQNET). Ponadto w Unii Europejskiej działa Komitet ds. Oznakowania Ekologicznego (EUEB), który ma również swojego polskiego przedstawiciela.
Przykłady ekoetykiet
Ponieważ przyznaje je wiele podmiotów, na rynku ekoetykiet jest bardzo dużo. Na produktach możemy znaleźć takie etykiety jak:
Ekoznak - ma kształt zielonego kółeczka z mapą Polski. Znak przyznaje PCBC producentom dbającym o ochronę środowiska, właściwe wykorzystującym zasoby naturalne podczas produkcji i spełniającym inne kryteria ekologiczne.
Zielone Płuca Polski – ten ekoznak to sygnał, że żaden etap produkcji certyfikowanej żywności nie przyczynił się do zanieczyszczenia środowiska naturalnego.
„Trzy strzałki” - powszechnie znany ekoznak, będący sygnałem, że dane opakowanie podlega recyklingowi.
Zielony punkt – etykieta w kształcie zielonego koła ze strzałką w środku. Oznacza, że posługująca się nim firma przyczynia się do recyklingu materiałów odnawialnych.
Bezpieczny dla ozonu. Pozbawiony FCKW – znaczek z tym napisem to sygnał dla kupującego, że dany produkt nie zawiera freonu niszczącego warstwę ozonową Ziemi. Etykietę przyznaje firma prywatna.
„Cruelty free” – ekoetykieta z charakterystycznym króliczkiem i napisem „Cruelty free” oznacza, że dany kosmetyk na żadnym etapie produkcji nie był testowany na zwierzętach. Przyznaje go BUAV, brytyjska organizacja walcząca o prawa zwierząt.
Błękitny Anioł – etykieta niemieckiego ministerstwa środowiska dla szerokiej gamy przedmiotów (nie obejmuje np. żywności).
Euroliść – znak mający kształt listka wyznaczonego prze gwiazdy na zielonym tle. Przyznaje go Komisja Europejska dla produktów żywnościowych, wytworzonych w jednym z państw wspólnoty, spełniających normy ekologiczne.
Ekoland – euroetykieta, którą przyznaje Polskie Stowarzyszenie Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi.
To tylko kilka z licznych etykiet, które umieszczane są na produktach. Warto pamiętać, że dotyczą nie tylko żywności, kosmetyków, wyrobów leczniczych, tworzyw sztucznych czy urządzeń mechanicznych. Coraz częściej można natknąć się również na ekoetykiety w hotelach, lokalach gastronomicznych czy innych miejscach przeznaczonych dla rozrywki i rekreacji. Ekoetykiety w turystyce oznaczają, że dane miejsce przestrzega norm ekologicznych i funkcjonuje w sposób zgodny z zasadą zrównoważonej turystyki. Do etykiet tego typu zaliczamy np. międzynarodowy znak Green Globe 21.