Networking - definicja
W praktycznie każdym biznesie istotne jest utrzymywanie dobrych relacji z kontrahentami. Budowanie sieci kontaktów z osobami, które mogą w jakikolwiek sposób pomóc w rozszerzaniu działalności firmy, określa się terminem networking. Ważna jest jakość znajomości, a nie ich liczba. Networking polega między innymi na wymianie informacji oraz zasobów. Nie tylko nasze przedsiębiorstwo ma korzystać na różnorodnych znajomościach. Także my musimy dokładnie określić, co jesteśmy w stanie zaoferować partnerom biznesowym.
Networking biznesowy
Aby dobrze budować networking biznesowy, trzeba dokładnie poznać jego zasady. Przede wszystkim należy określić cele networkingu. Łączy się to ze stworzeniem planu działania. Jeśli w danej branży jest firma będąca potentatem i liderem, poznanie jej właściciela lub przedstawiciela może zaowocować ciekawą współpracą. W związku z tym warto zastanowić się, co pomoże w nawiązaniu relacji.
Niektórym wydaje się, że wystarczy budowanie tylko networkingu internetowego. Nie należy ograniczać się do jednego sposobu pozyskiwania kontaktów biznesowych. Część osób można poznać podczas warsztatów, szkoleń czy konferencji. Warto zawsze mieć przy sobie wizytówkę firmy, ponieważ nigdy nie wiadomo, kiedy spotka się potencjalnych partnerów biznesowych.
Istotne jest również regularne i trwałe podtrzymywanie znajomości z już poznanymi ludźmi. Przypadkowe działania nie sprawią, że nasza sieć kontaktów będzie bardzo rozbudowana. Trzeba mieć świadomość, że aby networking przyniósł spodziewane efekty, należy poczekać. Nie można od razu spodziewać się „złotych gór”. Pozytywne rezultaty pojawią się pewnie po jakimś czasie od nawiązania biznesowej znajomości.
Profesjonalny networking
Profesjonalny networking ma wiele zalet. Przede wszystkim o naszej firmie dowiedzą się potencjalni klienci, co zwiększa szanse na otrzymanie ciekawych i intratnych zleceń. Jest to także mniej kosztowna forma promowania działalności. Ustne polecanie usług cały czas się liczy, a praktycznie nic nie kosztuje. Dodatkowo zwiększa to wiarygodność firmy. Skoro inne osoby już zaufały produktom danego przedsiębiorstwa, dlaczego więc i my nie mielibyśmy z nich skorzystać.
Zalet networkingu jest wiele. Trzeba tylko dobrze i regularnie dbać o kontakty. Może to przynieść wiele finansowych korzyści.