Marketing internetowy kosztuje, ale kampanie reklamowe prowadzone w tym medium są niezwykle skuteczne. CPA to jeden ze sposobów rozliczania reklamodawcy z wydawcą. Na czym dokładnie polega i jakie ma zalety?
CPA – co znaczy? Jak policzyć?
CPA to skrót od angielskich słów cost per action. Jest to model wyceny reklam internetowych na podstawie wykonania przez odbiorcę ustalonego działania. O jakim działaniu mowa? Wybór jest spory – może to być przesłanie formularza zgłoszeniowego, zarezerwowanie usługi online, wypełnienie ankiety czy zapis do newslettera. Cost per action wykorzystuje się w planowaniu kampanii i badaniu ich efektywności.
Inne, obok CPA, popularne w marketingu modele rozliczeniowe to również:
- CPC (cost per click, czyli opłata za kliknięcie w reklamę przekierowującą na stronę firmy),
- CPV (cost per view, czyli za płatność za wyświetlenie np. filmu),
- CPS (cost per sale, a więc opłata za sprzedaż),
- CPL (cost per lead – opłata za kontakt do użytkownika),
- CPM (cost per mille, a więc opłata za tysiąc wyświetleń reklamy).
Modele wykorzystuje się w zależności od potrzeb danej kampanii. Model CPA jest bardzo elastyczny. Jak wylicza się w nim koszt działań?
CPA = całkowity koszt kampanii reklamowej/ liczba akcji
Koszt w modelu cost per action oszacujemy, dzieląc koszt kampanii przez liczbę podjętych przez użytkowników działań. Innymi słowy, to średnia kwota, jaką płaci się za konwersję następującą po wyświetleniu reklamy. Koszt CPA jest zatem łącznym kosztem konwersji podzielonym przez liczbę konwersji.
Warto obliczyć to na przykładzie. Załóżmy, że promocja e-booka kosztowała łącznie 1000 zł, a liczba pobrań wynosiła 50. Zatem koszt CPA, a więc jednego pobrania to 20 zł.
Cost Per Action – zalety użycia w marketingu online
Model cost per action może być bardzo korzystny dla reklamodawcy – płaci się w nim bowiem za realny, osiągnięty wynik, lead sprzedażowy, a nie za przypadkowe i nieprzynoszące żadnych korzyści kliknięcia w reklamę. Dzięki temu CPA pokazuje średni koszt za dotarcie z reklamą do odbiorcy, który następnie wykona oczekiwane działanie. Płaci się wyłącznie za odsłony banera reklamowego zakończone konwersją. To zatem małe ryzyko dla firmy, że zainwestowane w kampanię pieniądze, nie przyniosą zamierzonych efektów. Analiza cost per action pozwala też ocenić skuteczność działań marketingowych firmy, tego, czy reklama trafia do grupy docelowej.