Wkładasz wiele wysiłku w to, by Twoja strona internetowa wyglądała estetycznie, była pełna wartościowych treści… a mimo to wciąż nie wyświetla się w pierwszych wynikach wyszukiwania w przeglądarce? Być może problem tkwi w content gap. Co to takiego? Jak wpływa na pozycjonowanie strony?
Content gap – definicja
Content gap to dosłownie luka zawartości (witryny internetowej). Oznacza rozbieżność pomiędzy tą zawartością, czyli inaczej różnego rodzaju treściami publikowanymi na stronie, a wynikami wyszukiwania organicznego.
Content gap – konsekwencje
Przy dużym content gap osoby odwiedzające stronę nie znajdują na niej tego, czego szukają – a więc szybko opuszczają witrynę (wzrasta wówczas np. współczynnik odrzuceń). Gdy ruch na stronie jest niewielki, maleje z kolei współczynnik konwersji. Internauta nie podejmuje żadnych działań, co w przypadku np. sklepu internetowego bezpośrednio przekłada się na niższe wyniki sprzedaży.
Użytkownicy sieci mogą też nie trafiać na Twoją witrynę, ponieważ wpisują w wyszukiwarki frazy kluczowe, które nie odsyłają do Twojej strony. Mimo że finalnie znaleźliby u Ciebie to, czego szukają, nie mają szansy wpaść na witrynę, gdyż w publikowanych treściach brakuje słów kluczowych bądź starasz się wypozycjonować stronę na niewłaściwe z punktu widzenia SEO frazy.
Content gap – jak sobie z nim poradzić? Jakie działania podjąć?
By uniknąć content gap, pozycjoner strony internetowej wskazuje na słowa kluczowe o dużym potencjale, które warto zawrzeć w treściach publikowanych na stronie. Istotne, by były to różnego rodzaju frazy zawierane w różnych miejscach. Pozycjonowanie wielu podobnych artykułów czy wpisów może doprowadzić np. do tzw. kanibalizacji treści.
Ponadto, użytkownicy wpisują do przeglądarki różnego rodzaju słowa. Niech jak najwięcej z takich fraz nakieruje ich do Twojej witryny. Przykładowo, jeśli masz sklep z obuwiem, pozycjonowanie treści na słowa buty, obuwie to zbyt mało. Użytkownicy częściej wpisują w wyszukiwarkę bardziej konkretne frazy, np. buty dla dziecka 12 lat, buty na wesele, buty do biegania kobieta itp.
Różnorodne frazy kluczowe powinny znajdować się w różnych miejscach w witrynie. Nie powinny być jednak porozrzucane bez kontekstu, ale w sposób naturalny zawarte w treści.
Zasad skutecznego pozycjonowania strony jest oczywiście znacznie więcej. Przynajmniej na początku warto zwrócić się o pomoc do profesjonalisty, który podpowie, jakie z nich będą optymalne w konkretnych okolicznościach. Istnieje szereg narzędzi SEO, które pomagają w wyszukiwaniu fraz kluczowych, na które warto się pozycjonować, w analizie treści i ruchu na stronie, np. Google Ads, Google Analytics, SERP i inne.