Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Coaching managerski – jak być dobrym managerem?

Coaching managerski – jak być dobrym managerem?

 
Coaching managerski – jak być dobrym managerem?

Umiejętności i kompetencje managerów


Zawód managera, choć kusi pewnym prestiżem i dobrymi zarobkami, nie jest łatwą profesją. Spełnianie wyśrubowanych wymagań, gdy wciąż goni czas, piętrzą się problemy i dodatkowo podupada team spirit, wymagają sporych umiejętności. Aby rozwinąć swoje kompetencje managerskie, wiele osób na tym trudnym stanowisku decyduje się na coaching.

 

Cechy dobrego kierownika

 

Na początku warto zastanowić się, jaki jest dobry manager. Przede wszystkim zaangażowany i skuteczny. Musi nie tylko posiadać twarde kompetencje i wiedzę z obszaru, w którym działa firma, powinien też mieć nadzwyczaj dobrze rozwinięte zdolności komunikacyjne. W tej pracy odgrywają one szczególną rolę.

Cechy dobrego lidera to też empatia, umiejętność słuchania i reagowania na potrzeby pracowników. Rola kierownika w organizacji nie ogranicza się jedynie do kontrolowania efektów pracy podwładnych. Manager, który wie, jak motywować zespół, dba o dobrą atmosferę, docenia sukcesy, ale też konstruktywnie krytykuje błędy, będzie osiągał dobre wyniki.

Umiejętności managerskie są zatem dość złożonym zbiorem. Poprzez coaching można rozwijać te z nich, które wydają się dla danej osoby najistotniejsze i są najbardziej przydatne w organizacji.

 

Coaching kompetencyjny dla managerów


Istota coachingu to właściwie wspieranie, towarzyszenie w dążeniu do wyznaczonych celów. Te nie zostają odgórnie narzucone, a wynikają z potrzeby managera. Mogą dotyczyć obszaru zarządzania zasobami ludzkimi, motywowania, delegowania zadań, udzielania feedbacku, ale też planowania czy priorytetyzacji zadań.

Coach nie daje gotowych rozwiązań. W zamian inspiruje, motywuje i zachęca do działania. W jego relacji z managerem bardzo ważne jest obopólne zaufanie, poczucie bezpieczeństwa, ale też odpowiedzialności. Pracownik musi być pewny, że informacje, które omawiane są podczas sesji, nie trafią do przełożonych czy podwładnych. Nie może bać się pokazać swoich słabości.

Cały proces coachingu trwa zwykle kilka miesięcy, a spotkania odbywają się raz, dwa razy w miesiącu, choć oczywiście zasady ustalane są indywidualnie. Ten czas jest niezbędny m.in. po to, by manager miał możliwość wprowadzenia zmian w swoje działania. Daje też sposobność do obserwacji efektów poszczególnych kroków. Taki długotrwały proces może być skuteczniejszy niż jednorazowe szkolenie. Pomiędzy kolejnymi sesjami często pojawiają się nieoczekiwane problemy, przeszkody czy szanse, które warto wziąć pod uwagę w doskonaleniu zawodowym.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Kompleksowa, bezpośrednia współpraca z Klientami Banku - bez obsługi kasowej; Praca z wykorzystaniem nowoczesnych, zdalnych kanałów obsługi, kształtowanie świadomości Klientów i szerzenie wiedzy z zakresu usług bankowości digital; Budowanie długotrwałych relacji...
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie przypisanym portfelem Klientów biznesowych (firmy na uproszczonej księgowości i pełnej do 4 mln przychodów rocznie); Kompleksowa współpraca i zindywidualizowane doradztwo oraz sprzedaż produktów dla firm (w tym również Wspólnoty i AGRO); Aktywne...
  • BNP Paribas Bank Polska S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Kompleksowa, bezpośrednia współpraca z Klientami Banku; Budowanie długotrwałych relacji oraz aktywne pozyskiwanie nowych Klientów; Rozpoznawanie i realizowanie potrzeb Klientów poprzez proponowanie zindywidualizowanych rozwiązań; Zapewnienie Klientom doskonałej...
  • Ekspertka / Ekspert ds. Raportowania i Analiz Ryzyka

    BNP Paribas Bank Polska S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Analiza jakości portfela kredytowego, w tym ekspozycji niepracujących; Sprawozdawanie według ustalonych wzorców i ścieżek raportowych do organów zarządczych Banku, jak również KNF; Tworzenie nowych raportów i bloków raportowych w celu podjęcia strategicznych decyzji...
  • Customer Success Manager

    MAOBI Group   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   9 000 - 20 500 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Identyfikowanie potrzeb klientów oraz proponowanie skrojonych na miarę rozwiązań (farming), Utrzymywanie długotrwałych relacji biznesowych z klientami, Koordynowanie pracy podległego 2 osobowego zespołu w celu skutecznego zaspokojenia potrzeb klienta; Zarządzanie...
  • Młodszy Opiekun Klienta z językiem hiszpańskim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Bezpośredni kontakt z klientem B2B w języku hiszpańskim i angielskim; Przygotowywanie ofert i zamówień; Udział w wyjazdach i targach; Aktywne wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów B2B; Współpraca z innymi działami firmy; Realizacja planów sprzedażowych;

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

– W społeczeństwie dominują dwie postawy. Z jednej strony wiemy, że otyłość to choroba, z drugiej leczymy ją stwierdzeniem, że trzeba wziąć się w garść. To trochę jak z depresją. Też wiemy, że jest chorobą, a i tak nie brakuje rad w stylu: „wyjdź na spacer, uśmiechnij się do słońca” – zauważa Katarzyna Kucewicz. Psycholog wyjaśnia, jak waga definiuje nas w pracy i wpływa na rozwój kariery.