Spis treści
Wybierasz się na branżową konferencję i chcesz nawiązać nowe kontakty? Przed Tobą targi pracy, na których planujesz zdobyć zatrudnienie w wymarzonej firmie? A może właśnie dołączyłeś do nowego zespołu, chciałbyś zrobić dobre pierwsze wrażenie i zostać zapamiętany? Oto 6 wskazówek, co zrobić, aby zapaść rozmówcy w pamięć. I bynajmniej nie jako "ten nudziarz z księgowości".
Uśmiechaj się
Szczery uśmiech to podstawa. Wzbudzanie go u innych, np. opowiadaniem anegdot, również jest mile widziane. Z uśmiechem na ustach pokazujemy, że mamy dobry humor, jesteśmy otwarci na innych. Z pozytywnie nastawionymi osobami łatwiej nawiązać kontakt, szybciej też budzą one zaufanie. To bardzo ważne, jeśli pragniemy, aby po spotkaniu, ktoś nas zapamiętał.
Zapamiętaj imię rozmówcy
Chcesz, aby wszyscy poznali Twoje imię, a jednocześnie nie zadajesz sobie trudu zapamiętania imion rozmówców? Używasz bezosobowych form, a Twoje rozmowy są krótkie i powierzchowne? Nie zdziw się więc, jeśli nazajutrz nikt nie będzie o Tobie pamiętał. Zamiast tego zwracaj się do rozmówcy po imieniu – to świadczy o Twoim zaangażowaniu.
Zainteresuj się historią rozmówcy
Być może wydaje Ci się, że im więcej o sobie powiesz, tym więcej szczegółów zapamięta Twój rozmówca. Monolog zostaw na inną okazję, a gdy nawiązujesz znajomości i chcesz zostać zauważony, słuchaj, zadawaj pytania, po prostu wykaż zainteresowanie tym, co inni mają do powiedzenia.
Bądź szczery, kontrowersyjny
Spotkanie z kontrowersyjną osobą zapada w pamięć. Szansa, że Twój rozmówca Cię zapamięta w tłumie osób, kiedy zamieniliście dwa zdania na temat pogody, jest mała. Wzrośnie, jeśli wybierzesz oryginalny, być może nieco kontrowersyjny temat. Nie chodzi jednak o to, abyś wdawał się w dyskusję o polityce, szczepieniach na COVID-19 czy na inne tematy do rozmów, których lepiej nie poruszać w pracy. Nikogo nie obrażaj, nie przechwalaj się, ale zaprezentuj się jako osoba szczera, otwarta i pewna siebie.
Zwróć uwagę na mowę ciała
Warto zwracać uwagę na mowę ciała, zarówno własną, jak i rozmówcy. Mimika, gesty, sposób, w jaki ktoś stoi czy siedzi, zdradzają bardzo wiele – niepewność, znudzenie, ale i żywe zainteresowanie rozmową. Dlatego bacznie obserwuj otoczenie, lecz też kontroluj swoje ciało. Silny uścisk dłoni na początku, wyprostowana postawa, utrzymywanie kontaktu wzrokowego, potakiwanie świadczą o Twojej pewności siebie i pomogą Ci dobrze się zaprezentować.
Słuchaj rozmówcy
Pokaż rozmówcy, że jego historia jest dla Ciebie interesująca, a masz szansę nawiązać dobrą relację. Umiejętność słuchania jest bardzo ważna w życiu zawodowym. Skup się na tym, co mówi Twój rozmówca, dopytuj, analizuj, zgłębiaj temat. Jeśli komuś będzie się z Tobą wyjątkowo dobrze rozmawiało, z pewnością zapamięta Cię na dłużej.