Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Co grozi za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa

Co grozi za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa

 
Co grozi za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa

Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa

 

Polskie prawo mówi o ochronie tajemnicy przedsiębiorstwa. Co kryje się pod tym pojęciem? Zgodnie z ustawą z 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji tajemnica przedsiębiorstwa to wszystkie informacje dotyczące kwestii technicznych, technologicznych, organizacyjnych, które dodatkowo posiadają wartość gospodarczą. Najczęściej są one poufne.

 

Dnia 5 lipca 2018 roku weszła w życie nowelizacja ustawy, która znacznie zmienia poprzednio obowiązujące zapisy.

Przede wszystkim do naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa dochodzi już w momencie jej pozyskania, a nie tylko przekazania osobom niepożądanym. Do tej pory były pracownik miał obowiązek zachowania w tajemnicy wszystkich informacji przez 3 lata od momentu wygaśnięcia umowy o pracę. Obecnie limit czasowy został zlikwidowany. Oznacza to, że tajemnica przedsiębiorstwa powinna być zachowana tak długo, dopóki nie będzie podana do powszechnej wiadomości. Istotne jest także, czy przekazanie tajemnicy firmy działa na niekorzyść pracodawcy.

 

Ujawnienie tajnych informacji podlega odpowiedzialności karnej. Osoba, która wbrew zakazowi ujawniła tajemnicę przedsiębiorstwa, może spodziewać się sankcji finansowych, kary ograniczenia bądź pozbawienia wolności do 2 lat. Mówi o tym artykuł 23. wyżej wymienionej ustawy.

 

Kradzież dokumentów firmowych

 

Kolejnym rodzajem naruszenia prawa jest kradzież dokumentów firmowych. Ich treść może dotyczyć sprawozdań finansowych lub technologii, która jest wykorzystywana podczas procesu produkcyjnego. Kradzież mienia przedsiębiorstwa jest poważnym wykroczeniem, niezależnie od tego, czy dotyczyła przywłaszczenia sobie rzeczy ruchomej czy dokumentacji.

 

Pracodawca może zdecydować się na dyscyplinarne zwolnienie niesubordynowanego podwładnego. Pracownik ma natomiast prawo do odwołania się od tej decyzji na drodze sądowej. W takiej sytuacji przedsiębiorca będzie musiał udowodnić w sądzie pracy, że doszło do zawłaszczenia dokumentów firmowych.

 

Problem kradzieży dokumentów firmowych nie jest nowym zjawiskiem. Zmieniły się jednak techniki kradzieży. Obecnie większość danych jest przechowywana w formie elektronicznej, dlatego w momencie podejrzenia o kradzież należy zabezpieczyć wszystkie nośniki, które były używane przez podejrzanego pracownika.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!