Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Checklista – czy warto z niej korzystać w codziennej pracy?

Checklista – czy warto z niej korzystać w codziennej pracy?

 
Checklista – czy warto z niej korzystać w codziennej pracy?

Miewasz czasem poczucie, że coś ważnego wyleciało Ci z głowy i za nic nie możesz sobie przypomnieć, co to było? Skończyłeś projekt i kiedy patrzysz na rezultat swojej pracy, dostrzegasz, że umknął Ci jeden dość znaczący szczegół i naprawienie błędu będzie Cię kosztować teraz sporo wysiłku? Rozwiązanie takich problemów jest bardzo proste. Dzięki checklistom szybko zapanujesz nad wszystkimi swoimi zadaniami. Jak to działa?

 

Spis treści

Checklista – co to?

 

Zapewne obiło Ci się już o uszy pochodzące z angielskiego słowo checklista. Co to znaczy po polsku? Checklista jest listą kontrolną, dzięki której można sprawdzić poprawność działań, a także ocenić, jaka część pracy została wykonana, a co należy jeszcze zrobić. To spisany zbiór pytań lub haseł dotyczących danego projektu, uporządkowanych w odpowiedniej kolejności. Im dokładniejsza jest checklista, tym lepiej. W ramach kontroli zaznacza się kolejne podpunkty odnoszące się do zadań już wykonanych.

 

To narzędzie zaczęto wykorzystywać początkowo w branży lotniczej, potem jego atuty dostrzegli specjaliści w innych dziedzinach. Checklisty mają bardzo szerokie zastosowanie, zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym.

 

Checklisty w pracy – zalety

 

Checklista to narzędzie, którego celem jest zminimalizowanie ryzyka popełnienia błędu. Przygotowując ją na początku projektu, można odciążyć pamięć, skupić się na działaniu. Nie trzeba zastanawiać się, co jeszcze należy zrobić – wszystko jest zapisane.

 

Lista wpływa również na redukcję stresu. Zwykle, kiedy pracownicy mają pełną kontrolę nad obowiązkami, czują się pewniej. Z checklistą łatwiej też utrzymać dyscyplinę w działaniu. Co więcej, to narzędzie przyda się osobom, które borykają się z problemami z koncentracją w miejscu pracy.

 

Zastosowanie checklisty w pracy

 

Jak wyżej wspomniano, checklisty można stosować w każdej branży. Do zarządzania dużymi projektami, kiedy cały zespół musi respektować określone procedury albo do uporządkowania własnej, codziennej pracy. Listy kontrolne ułatwiają komunikację i sprawdzają się świetnie w pracy zespołowej.

 

Checklista – jak ją stworzyć poprawnie?

 

Checklista powinna być maksymalnie uproszczona. Można zapisać pytania, bądź poszczególne kroki ująć hasłowo. Najważniejsze, aby później nie było wątpliwości, czego dotyczy dany punkt. Warto postawić więc na prosty język.

 

Przetestuj, jaka forma checklisty jest dla Ciebie najwygodniejsza. Możesz skorzystać z aplikacji w telefonie, wydrukować szablon, a nawet spisać zadania w notatniku.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Spedytor międzynarodowy

    STM Sp. z o.o.   Olsztyn, Wyszyńskiego 1    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   4 700 - 25 000 zł / mies. (w zal. od umowy)
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja transportów FTL/LTL na trasach międzynarodowych; Planowanie przewozów oraz ustalanie warunków transportu; Przygotowywanie wycen dla klientów firmy; Dbanie o wysoką jakość usług oferowanych klientom; Współpraca z działem administracyjnym; Aktywne...
  • Młodszy Specjalista ds. Wsparcia Laboratorium i Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zadania: Przyjmowanie materiałów badawczych; Wpisywanie zleceń do systemu laboratoryjnego; Kontakt z klientami telefonicznie i osobiście; Organizacja i przygotowanie przesyłek kurierskich; Obsługa bieżących spraw biurowych;
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Opracowanie i nadzór nad dokumentacją techniczną procesu prefabrykacji. Wykonywanie rysunków z rozkrojami płyt. Planowanie i organizacja produkcji elementów prefabrykowanych. Współpraca z działem projektowym i zespołem realizacyjnym na hali. Współpraca z...
  • Client Service Delivery Senior Administrator with Danish

    Aon   Kraków    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    The Team collaborates closely with the Danish Teams consisting of brokers and consultants. We provide support in administrating client’s policies throughout the year and helping them make the best decisions! Our office is located in Cracow however in this role we are open to flexibility in terms...
  • Specjalista ds. ESG i Sprzedaży / Key Account Manager / Customer Success Manager

    AKADEMIA KLIMATU SP. Z O.O.   Dąbrowa Górnicza    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu
    13 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywne pozyskiwanie klientów (głównie duże i średnie firmy) w obszarze ESG i zrównoważonego rozwoju. Prowadzenie rozmów biznesowych, negocjacji oraz prezentacji ofert (kursy, doradztwo, energia, projekty ESG). Wdrażanie naszych autorskich narzędzi IT wspierających...

Najnowsze artykuły

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Presja czasu, szybkie podejmowanie decyzji w nagłych sytuacjach, drobiazgowe dbanie o procedury – to codzienność osób zajmujących się obsługą pasażerów na lotnisku. Praca agenta obsługi wymaga i doskonałej organizacji pracy, i sporej odporności psychicznej. Jednocześnie stanowisko to pozwala na atrakcyjne zarobki i realizowanie kariery w perspektywicznej branży lotniczej.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Europejski Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące liczby kobiet pracujących w nauce i inżynierii. W Unii Europejskiej jest ich łącznie 7,7 mln. Polska znajduje się wśród państw, w których odsetek kobiet w tych dziedzinach jest wysoki. Pod tym względem znacząco wyprzedzamy między innymi Niemcy, Francję czy Włochy. 

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

– Skuteczny HR opiera się na danych, a nie na intuicji. Firmy, które chcą efektywnie zarządzać zespołem, muszą monitorować kluczowe wskaźniki HR – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Ekspertka podkreśla, że ważne jest dobranie odpowiednich wskaźników HR do swojej firmy. Jakie są opcje? Oto przewodnik po najważniejszych wskaźnikach HR z przykładami ich zastosowania.

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Choć profesja jest perspektywiczna i bardzo wysoko opłacana, na rynku pracy brakuje 4 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. – Nie jest to zawód dla kogoś, kto chciałby raz nauczyć się wszystkich niezbędnych rzeczy i później przez całe życie korzystać z tej wiedzy – komentuje Iwona Prószyńska, ekspertka z Centrum Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury Państwowego Instytutu Badawczego NASK.

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Nie wszystkie koszty, które ponosi firma, kwalifikują się do pomniejszenia podstawy opodatkowania. Czy wydatek na kawę i herbatę dla pracowników albo choćby catering w czasie spotkania integracyjnego może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów? Wyjaśniamy, jak zaksięgować poszczególne wydatki, by nie budziło to wątpliwości urzędu skarbowego.