Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Checklista – czy warto z niej korzystać w codziennej pracy?

Checklista – czy warto z niej korzystać w codziennej pracy?

 
Checklista – czy warto z niej korzystać w codziennej pracy?

Miewasz czasem poczucie, że coś ważnego wyleciało Ci z głowy i za nic nie możesz sobie przypomnieć, co to było? Skończyłeś projekt i kiedy patrzysz na rezultat swojej pracy, dostrzegasz, że umknął Ci jeden dość znaczący szczegół i naprawienie błędu będzie Cię kosztować teraz sporo wysiłku? Rozwiązanie takich problemów jest bardzo proste. Dzięki checklistom szybko zapanujesz nad wszystkimi swoimi zadaniami. Jak to działa?

 

Spis treści

Checklista – co to?

 

Zapewne obiło Ci się już o uszy pochodzące z angielskiego słowo checklista. Co to znaczy po polsku? Checklista jest listą kontrolną, dzięki której można sprawdzić poprawność działań, a także ocenić, jaka część pracy została wykonana, a co należy jeszcze zrobić. To spisany zbiór pytań lub haseł dotyczących danego projektu, uporządkowanych w odpowiedniej kolejności. Im dokładniejsza jest checklista, tym lepiej. W ramach kontroli zaznacza się kolejne podpunkty odnoszące się do zadań już wykonanych.

 

To narzędzie zaczęto wykorzystywać początkowo w branży lotniczej, potem jego atuty dostrzegli specjaliści w innych dziedzinach. Checklisty mają bardzo szerokie zastosowanie, zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym.

 

Checklisty w pracy – zalety

 

Checklista to narzędzie, którego celem jest zminimalizowanie ryzyka popełnienia błędu. Przygotowując ją na początku projektu, można odciążyć pamięć, skupić się na działaniu. Nie trzeba zastanawiać się, co jeszcze należy zrobić – wszystko jest zapisane.

 

Lista wpływa również na redukcję stresu. Zwykle, kiedy pracownicy mają pełną kontrolę nad obowiązkami, czują się pewniej. Z checklistą łatwiej też utrzymać dyscyplinę w działaniu. Co więcej, to narzędzie przyda się osobom, które borykają się z problemami z koncentracją w miejscu pracy.

 

Zastosowanie checklisty w pracy

 

Jak wyżej wspomniano, checklisty można stosować w każdej branży. Do zarządzania dużymi projektami, kiedy cały zespół musi respektować określone procedury albo do uporządkowania własnej, codziennej pracy. Listy kontrolne ułatwiają komunikację i sprawdzają się świetnie w pracy zespołowej.

 

Checklista – jak ją stworzyć poprawnie?

 

Checklista powinna być maksymalnie uproszczona. Można zapisać pytania, bądź poszczególne kroki ująć hasłowo. Najważniejsze, aby później nie było wątpliwości, czego dotyczy dany punkt. Warto postawić więc na prosty język.

 

Przetestuj, jaka forma checklisty jest dla Ciebie najwygodniejsza. Możesz skorzystać z aplikacji w telefonie, wydrukować szablon, a nawet spisać zadania w notatniku.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Dyspozytor

    REMONDIS Sp. z o.o.   Bydgoszcz, ul. Inwalidów 45    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: Przygotowywanie dokumentacji dotyczącej list zleceń i trasówek, Monitoring pojazdów - GPS, Obsługa klienta na podstawie otrzymanych zamówień; Obsługa systemu informatycznego funkcjonującego w Spółce, Rozpatrywanie reklamacji, Rozliczanie...
  • Technik dentystyczny ds. aparatów ortodontycznych z j. niemieckim

    Fachlabor Dr. W. Klee für grazile Kieferorthopädie GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem, Hamburg   
    specjalista junior / mid / praktykant/stażysta  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 15 000 zł brutto/mies.
    12 godz.
    aplikacja: TRAINING ON THE JOB - TECHNIKA DENTYSTYCZNA - ORTODONCJA miejsca pracy: Frankfurt nad Menem, Hamburg specjalizacja: ortodoncja Poszukujemy wykwalifikowanej osoby na stanowisko Technika Dentystycznego ze szczególnym nastawieniem na ortodoncję. W ramach pracy będziesz odpowiedzialny/a za...
  • Kierowca samochodu ciężarowego pow. 3,5 T z kat. C+E

    REMONDIS Sp. z o.o.   Polkowice    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Zakres obowiązków: Wywóz odpadów komunalnych i innych, opróżnianie oraz odstawianie na miejsce pojemników, Nadzór nad załadunkiem i rozładunkiem pojazdu, Czynności porządkowe, kontrolne i zdawczo-odbiorcze względem użytkowanego pojazdu, Rzetelne wykonywanie czynności zleconych przez...
  • Fryzjer / Kolorysta

    PDP WILANOW SPÓŁKA Z ORGANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Warszawa, Ós Królewska, 18    praca stacjonarna
    umowa zlecenie   5 000 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Obowiązki: Twoim zadaniem będzie sprawić, by byli zadowoleni z usług. Spraw, aby po Twojej usłudze klienci stali się stałymi klientami i polecali nas swoim bliskim. Będziesz mieć do dyspozycji wszystkie nowoczesne narzędzia (z wyjątkiem osobistych nożyczek). Praca z klientami będzie...
  • Diagnosta Laboratoryjny

    Coagumed Gerinnungszentrum   Niemcy, Berlin   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Oczekujemy: Udokumentowanego wykształcenia kierunkowego; Komunikatywności i umiejętności pracy w zespole; Chęci rozwoju zawodowego;
  • Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Heerlen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa / pełny etat   8 500 - 14 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Twoje obowiązki: Przygotowywanie zamówień, pakowanie, sortowanie i liczenie; Etykietowanie, skanowanie, kontrola jakości; Obsługa wózków EPT; Oczekujemy: Znajomości języka angielskiego; Dobrej organizacji pracy i zaangażowania; Mile widziane prawo jazdy kat. B;

Najnowsze artykuły

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Umiejętność pracy w zespole to jedna z najczęściej wymienianych umiejętności w ogłoszeniach o pracę. I choć kandydaci zwykle deklarują, że posiadają tę kompetencję miękką, rzeczywistość często wygląda inaczej. Jak odnaleźć swoją rolę w grupie, w jaki sposób komunikować, że współpracownik popełnił błąd, co szkodzi osiąganiu wspólnego celu? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pracy zespołowej.

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379