Gdy mamy w ciągu dnia kilka spraw do załatwienia, a każda z nich wymaga wizyty w innej części miasta, staramy się tak zaplanować przejazdy, by droga zajęła jak najmniej czasu. Bywa, że pojawiają się niespodziewane utrudnienia – remonty na trasie, skrócone godziny pracy w jednej firmie, konieczność przełożenia któregoś z zadań na inny dzień. By na nowo spiąć cały plan, trzeba wykazać się zdolnością logicznego myślenia i intuicją. Praca w logistyce to zajęcie dla osób, które są gotowe na o wiele trudniejsze codzienne wyzwania. Jak działa centrum dystrybucyjne i kto znajdzie tam zatrudnienie?
Centrum logistyczne: czym jest
Centrum usług logistycznych to obiekt, na terenie którego zlokalizowane są magazyny, terminale kontenerowe, przeładownie, place, wewnętrzne drogi i parkingi oraz powierzchnie biurowe. Dzięki odpowiedniej infrastrukturze możliwa jest profesjonalna i kompleksowa obsługa klientów. Takie centra mogą świadczyć usługi w małej skali – np. w jednej branży czy dla wybranej firmy, lokalnie, regionalnie, bądź też organizując logistykę o zasięgu międzynarodowym.
Jak działa centrum logistyczne?
Centrum logistyczne świadczy usługi związane z logistyką, takie jak:
- przyjmowanie dostaw,
- magazynowanie towarów,
- zarządzanie zapasami,
- pakowanie zamówień i ich wydawanie,
- oraz inne, np. obsługa celna i księgowa, ubezpieczenia, systemy informatyczne, marketing, techniczna obsługa pojazdów i sprzedaż paliw, usługi hotelarskie, gastronomiczne, księgowe, prawne itp.
Praca w centrum logistycznym
Ponieważ to bardzo rozbudowana struktura organizacyjna, praca w centrum logistycznym jest dostępna dla wielu osób o bardzo zróżnicowanym poziomie wykształcenia i doświadczenia. W branży logistycznej zatrudnienie znajdują m.in.:
- magazynier i pracownik fizyczny – pracuje w systemie zmianowym, powinien być dokładny, komunikatywny; niektórzy pracodawcy wymagają uprawnień na wózki widłowe,
- spedytor – od kandydata na to stanowisko oczekuje się najczęściej znajomości co najmniej jednego języka obcego, samodzielności i dobrej organizacji pracy,
- logistyk – planuje, prognozuje i kontroluje dostawy oraz inne procesy, przygotowuje dokumentację, musi mieć więc kierunkową wiedzę (wykształcenie wyższe bądź średnie o profilu logistycznym),
- analityk – tworzy zamówienia, kontroluje stany magazynowe, analizuje przepływ towarów itd.; wymaga się od niego przede wszystkim wiedzy z zakresu logistyki,
- specjalista ds. sprzedaży – zajmuje się budowaniem trwałych relacji z kontrahentami, pozyskuje nowych klientów, dlatego zdolności negocjacyjne i znajomość technik handlowych są podstawowymi na tym stanowisku kompetencjami,
- pracownik biurowy – sprawny obieg dokumentów i prowadzenie biura to w rozbudowanym centrum ważne zadania; tutaj także niezbędna jest znajomość języka angielskiego.