Każdy z nas chciałby mieć idealnego szefa, który sprawi, że przychodzenie do pracy będzie przyjemnością, a nie koszmarem. Każdy z nas inaczej określi cechy dobrego kierownika. Pracownicy często jednak nie zdają sobie sprawy, że bycie managerem zespołu może być bardzo stresujące i nie każdy ma do tego odpowiednie predyspozycje. Aby być dobrym leaderem potrzebne są specyficzne kompetencje, które sprawią, że podwładni będą nie tylko wykonywać nasze polecenia, ale również okażą nam szacunek niezależnie od tego, czy się z nami zgadzają, czy nie. Jakie zatem powinny być cechy dobrego managera?
Kompetencje dobrego kierownika
Każdy przełożony musi postarać się wzbudzić zaufanie i szacunek wśród swoich podwładnych, niezależnie od tego, czy jest to kierownik banku, dyrektor szkoły, czy kierownik brygadzista. Odpowiednie kompetencje pozwolą nam skutecznie kierować zespołem tak, aby praca naszych podwładnych przynosiła jak najlepsze efekty.
Jakie zatem powinien mieć kompetencje idealny manager? Bardzo przydatne mogą okazać się ukończone studia wyższe z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Dzięki temu kierownik pozna wiele metod zarządzania zespołem oraz sposobów na rozwiązywanie problemów. Takie studia można ukończyć w ramach studiów podyplomowych. Dodatkowym atutem może być doświadczenie w zarządzaniu firmą. Często jest to nawet ważniejsze niż ukończone studia. Zdobyte doświadczenie może też pomóc zdobyć szacunek i zaufanie wśród podwładnych.
W wielu firmach bardzo ważną kwestią jest znajomość języków obcych. Obecnie znajomość jednego języka obcego (z reguły jest to język angielski) jest niewystarczająca w pracy nawet szeregowego pracownika. Dlatego na stanowiskach kierowniczych w większości przypadków zasiadają osoby, które mogą się pochwalić biegłą znajomością kilku języków obcych. Wielojęzyczność jest bardzo ważna zwłaszcza w przypadku osoby, która pracuje w firmie mającej zagranicznych kontrahentów i często wyjeżdża na delegacje w celach reprezentacyjnych.
Cechy dobrego przywódcy
Kolejnym ważnym aspektem są cechy interpersonalne osoby, która ma być szefem zespołu. Dla niektórych podwładnych ważniejszy od wykształcenia czy doświadczenia może okazać się charakter przełożonego, który będzie jednoczył zespół, zamiast wprowadzać nerwową atmosferę i niezdrową rywalizację.
Przede wszystkim dobry kierownik nie może być stronniczy, nie może ani dyskryminować, ani faworyzować poszczególnych pracowników. Prowadzi to bowiem do popsucia relacji między współpracownikami, którzy będą zazdrośni o ulubieńca szefa. Oprócz tego dobry manager powinien posiadać umiejętność rozładowywania konfliktów, dzięki czemu cały zespół może się cieszyć dobrą atmosferą w pracy. Także poczucie humoru jest poszukiwaną cechą wśród przyszłych kierowników.
Managerowie muszą być też odporni na stres. Są oni obarczeni dość dużą odpowiedzialnością. Zależy im bowiem nie tylko na dobrych wynikach firmy. Samo kierowanie zespołem jest bardzo stresujące.
Dobry kierownik potrafi zmotywować swoich podwładnych, dzięki czemu osiągają oni lepsze wyniki. Potrafi także stawiać cele i zadania przed podwładnymi biorąc pod uwagę ich zdolności i predyspozycję. Bardzo często wiąże się się to z umiejętnością słuchania i wyciągania wniosków. W myśl zasady „przykład idzie z góry”, przełożony powinien też być pracowity oraz systematyczny, co na pewno będzie dobrym przykładem dla podwładnych. Umiejętność stawiania celów sobie i innym pokazuje pracownikom, że nie tylko oni są od „brudnej roboty”. Także ich przełożony musi wkładać dużo siły i wysiłku, aby cała firma poprawnie funkcjonowała.
Ważną cechą jest też konsekwencja. Jeżeli kierownik, co chwile zmienia zdanie, to nie będzie to wzbudzało szacunku i zadowolenia pracowników, którzy nie będą w stanie ocenić, czy jest sens skupiać się na danym zadaniu, bo być może za 5 minut dostaną nowe wytyczne.
Asertywność jest kolejną cechą, którą powinien posiadać dobry przełożony i to nie tylko wobec swoich podwładnych. Asertywny kierownik może z powodzeniem negocjować stawki za kontrakty z trudnymi kontrahentami. Także wspomniana umiejętność negocjacji jest kluczowa, zwłaszcza podczas spotkań z partnerami biznesowymi.
W wielu przypadkach kierownik nie może dać ponieść się emocjom, ale musi trzeźwo i obiektywnie oceniać stan faktyczny. Przydatna jest też umiejętność konstruktywnej krytyki. Jeżeli nasz pracownik popełnił błędy to można mu je pokazać, lecz w taki sposób, który nie będzie uwłaczał jego godności. Warto także w takich sytuacjach zastosować plan naprawczy, który pozwoli pracownikowi poprawić błędy i nie stracić poczucia własnej wartości.
Dobry przywódca musi wzbudzać szacunek i zaufanie, być twardym negocjatorem, który postawi swoim pracownikom cele, a jednocześnie wprowadzi w miejsce pracy przyjazną atmosferę.