Nietypowe formy reklamy, angażujące i zaskakujące odbiorcę, zdetronizowały tradycyjne jej wersje przerywające odbiór jakiejś treści i przez to irytujące. Na czym polega branded content i czemu zawdzięcza swoją skuteczność?
Co to jest branded content?
Branded content są to treści głównie o charakterze rozrywkowym (branded entertainment), ale też informacyjne czy edukacyjne, sponsorowane przez daną markę i zawierające jej ulokowany produkt, reklamę, wplecioną w kontekst nienachalnie i tak, by nie zaburzała odbioru. Widz, słuchacz czy czytelnik – bo branded content można zrealizować za pośrednictwem wielu mediów – dzięki interesującej historii, w miejsce przewidywalnej reklamy, czuje się zaangażowany, jest gotów przekazywać informacje – udostępniać linki, polecać aplikacje, filmy itd. swoim znajomym. Ciekawa reklama szybko zaczyna żyć własnym życiem i viralowo zatacza coraz szersze kręgi, a marka może nawiązywać relacje z klientami, inspirować, bawić, sprawiać, że się o niej myśli i mówi.
Branded content ma wiele wspólnego z content marketingiem, jednak nie są to pojęcia tożsame. W tym drugim zawierają się treści atrakcyjne dla odbiorców bardziej ze względu na merytorykę niż walory rozrywkowe czy czysto estetyczne. Niosą odpowiedź na ich problemy, zaspokajają wiedzę w dziedzinie związanej z produktem. Dzięki temu, że content jest użyteczny, marka umożliwia sobie budowanie zaangażowania klientów i własnego eksperckiego wizerunku, zyskuje zaufanie i lojalność w dłuższej perspektywie.
Branded content – zastosowanie
Branded content to kosztowna strategia i m.in. ze względu na to korzystają z niej raczej duże marki o ugruntowanej pozycji na rynku. Co sprawia, że taki wydatek np. na serię filmików, do której angażuje się popularnego reżysera i znanych aktorów, kilkuminutowy teledysk do sieci, na własną grę lub aplikację na telefon się opłaca?
Przede wszystkim w tego typu kampaniach promocja produktu jest bardzo subtelna. Odbiorcy wiedzą, kto sponsoruje film czy inny materiał, dostrzegają logotypy, product placement i godzą się na taką reklamę – co więcej sami po nią sięgają, ponieważ jest dla nich atrakcyjna. Po co stosuje się branded content? Przede wszystkim, by marka – jej wartości i wizja – zaistniały w świadomości odbiorców. Marka ma budzić emocje i zachęcać do interakcji.
Przykłady reklamy typu branded content
Jako przykład rozbudowanej reklamy można podać film fabularny, w którym główne role należały do figurek z popularnych od lat na całym świecie klocków. Angażująca zarówno dzieci, jak i dorosłych historia nie jest postrzegana w kontekście reklamowym, mimo że silnie promuje produkt. Tego typu treści to też często dobrze zrealizowane teledyski, kilkuodcinkowe seriale na dany temat czy np. relacje z wydarzeń sponsorowanych przez markę, które z zapartym tchem śledzi cały świat.