Brak motywacji do pracy - przyczyny
Motywacja do pracy to bardzo ważny czynnik, który pozwala wykonywać zlecone obowiązki. Co jednak zrobić, gdy zwyczajnie nie czujemy się na siłach, żeby zająć się zadaniami? Na początku warto się zastanowić, co jest przyczyną tego stanu rzeczy.
Jednym z powodów braku motywacji może być przemęczenie. Jeżeli mamy zbyt dużo obowiązków, często zostajemy po godzinach, a lista rzeczy do zrobienia wcale się nie zmniejsza, to w pewnym momencie poczujemy frustrację. Warto wtedy porozmawiać z przełożonym i wybrać się na kilka dni urlopu, które pozwolą nabrać dystansu do zaistniałej sytuacji.
Kolejnym czynnikiem, który sprawia, że z coraz większą trudnością zabieramy się za powierzone nam zadania, jest nieprzyjazna atmosfera w firmie. Dobre stosunki z kolegami i koleżankami sprawią, że praca będzie zwyczajnie łatwiejsza. Ostra, niezdrowa rywalizacja wcale nie musi przekładać się na zwiększenie efektywności. Wręcz przeciwnie. Brak wsparcia ze strony zespołu może mieć działanie demotywujące.
W niektórych przypadkach na obniżenie motywacji podwładnych wpływa nierówne traktowanie personelu przez kadrę zarządzającą. W takiej sytuacji niezależnie od tego, czy wykażemy się innowacyjnością oraz kreatywnością, nie zdobędziemy pochwały od przełożonego. Zaczniemy odczuwać niechęć do wykonywania zadań, bo przecież i tak nikt nie widzi naszego wkładu w rozwój przedsiębiorstwa.
Brak zaangażowania jest często spowodowany małymi możliwościami doszkalania się. Jeżeli firma nie inwestuje w podwładnych, to najprawdopodobniej zaczną oni szukać nowego zatrudnienia. Rozwój osobisty pracowników wpływa na ich zapał oraz lojalność wobec zakładu pracy.
Jak znaleźć w sobie motywację do pracy
Warto się także zastanowić, czy dana firma to miejsce dla nas. Być może powinniśmy zmienić nie tylko pracę, ale również zawód. Często do naszych obowiązków wkrada się rutyna. W takiej sytuacji trzeba poszukać czegoś nowego, co sprawi, że pojawią się nowe, ciekawsze wyzwania.
Ważna jest także zasada work-life balance. Oznacza to, że sumienne wypełnianie zadań nie powinno wiązać się z całkowitą rezygnacją z pasji i życia prywatnego. Trzeba znaleźć równowagę między sferą biznesową a osobistą. Dzięki temu będziemy w stanie zrelaksować się po pracy i oderwać myśli od tego, co czeka nas następnego dnia.
Jeżeli nie mamy motywacji nawet do tego, żeby wstać z łóżka, nie mówiąc już o wykonywaniu obowiązków, to najprawdopodobniej powinniśmy udać się na długi urlop, po którym wrócimy do firmy z nową energią i głową pełną pomysłów. W skrajnych przypadkach trzeba skorzystać z pomocy psychologa bądź psychoterapeuty.
Musimy się także nauczyć dostrzegać plusy naszej pracy. Być może nasze obowiązki są nudne, ale obecne zatrudnienie daje nam stabilizację wynagrodzenia, dzięki czemu zdołamy odłożyć pieniądze na jakiś konkretny cel.
Psychologowie często powtarzają, że sukces rodzi się w głowie. Tak samo jest z nastawieniem do pracy. Warto zastanowić się, czy nie powinniśmy popracować nad swoją postawą, ponieważ sami dla siebie możemy być najbardziej demotywującym czynnikiem.