Chustonoszenie dla naszych prababć nie było niczym innowacyjnym, zaskakującym czy dziwnym. Kiedy nikt nie słyszał o wózkach dla dzieci z terenowymi, amortyzowanymi kołami, teleskopową rączką, wentylowaną gondolą i systemem absorbującym wstrząsy, dzieci po prostu się nosiło. Obecnie można zaobserwować, że ten zwyczaj powraca do łask i choć motanie chusty w opinii wielu mam jest trudną sztuką, to rosnące zainteresowanie tematem sprawia, że chusty do noszenia dzieci mogą okazać się dochodowym biznesem. Czy na ich szyciu można zarobić?
Szycie chusty do noszenia dzieci – jak zacząć?
Noszenie noworodka i niemowlaka ma wiele zalet. Przede wszystkim dzieci czują się bezpiecznie, a naturalna fizjologicznie pozycja, którą maluch przyjmuje w poprawnie zawiązanej chuście, sprzyja jego rozwojowi. Chusta to w zasadzie długi zwój materiału. Na rynku dostępne są różne rodzaje tych akcesoriów – chusty tkane, elastyczne, kółkowe, typu pouch, a także nosidła ergonomiczne i mei tai. Teoretycznie każde z nich da się własnoręcznie wykonać, mając odrobinę zdolności manualnych, materiał i maszynę do szycia. W praktyce jednak napotkać można kilka trudności.
Przede wszystkim nie każda tkanina nadaje się na chustę. Powinna być dobra gatunkowo i bezpieczna, z certyfikatem zgodności z OEKO-TEX. Ważne są detale, jak splot, gramatura, rodzaj tkaniny. Materiał musi oddychać, łatwo się naciągać i odpowiednio układać pod ciężarem dziecka. Poza kwestiami technicznymi liczą się estetyczne walory chust i nosideł. Szycie ich to z pewnością nie jest dobry pomysł na biznes dla mam, które nie mają własnego doświadczenia z noszeniem dzieci. Nawet zlecając poszczególne etapy pracy tkalni czy szwalni, trzeba kontrolować wiele szczegółów, by gotowe produkty były bezpieczne i cieszyły się zainteresowaniem klientów.
Chusty do noszenia dzieci – dochodowy biznes?
Na polskim rynku działają firmy rodzinne, które z czasem zyskały wiernych klientów zarówno w kraju, jak i za granicą. Gotowa chusta do noszenia dziecka to koszt od kilkudziesięciu do około 300 zł, nosidła – nawet do 1000 zł. Można więc powiedzieć, że przy skutecznej promocji, marketingu i stałym dbaniu o jakość ten biznes się opłaca. Najwyższe ceny mogą zaproponować jednak jedynie marki ze stabilną pozycją na rynku. Na początku działalności dochodowość inwestycji oszacować pozwoli dokładny biznesplan. Wiele bowiem zależy od kosztów produkcji, jej wielkości oraz promocji i wybicia się marki spośród konkurencji.
Biznes dla mamy w domu – zalety
Dla mamy, która nie wyobraża sobie powrotu na etat i pracy przez 8 godzin dziennie, własna firma może być rozwiązaniem pozwalającym pogodzić rodzicielstwo z karierą. Warto jednak pamiętać, że prowadzenie działalności gospodarczej to nie tylko elastyczny czas pracy i profity wynikające z bycia szefem samemu sobie. Zwłaszcza na początku, na przedsiębiorczą mamę czekają trudne zadania, niekiedy pochłaniające wiele energii i czasu, jak otworzenie sklepu stacjonarnego bądź prowadzenie sklepu internetowego, nawiązanie kontaktów biznesowych, urzędowe formalności itd. Mając dobry pomysł na biznes, warto jednak spróbować.