W niektórych przypadkach zapewnienie pracownikom gorących napojów i posiłków nie jest dobrą wolą przedsiębiorcy, ale jego obowiązkiem. Chodzi o tak zwane posiłki profilaktyczne dla osób wykonujących zawodowe obowiązki w warunkach szczególnie uciążliwych. Niemniej, obiady dla pracowników mogą stanowić atrakcyjny benefit. Jakie zalety z punktu widzenia pracodawcy ma dofinansowanie posiłków dla pracowników? Czy to kosztowna inwestycja?
Dofinansowanie posiłków dla pracowników – zalety
Dopłaty do posiłków dla pracowników to jeden z benefitów, który przynosi wiele korzyści zarówno przedsiębiorcy, jak i pracownikom. W zależności od wielkości firmy, lokalizacji i innych zmiennych, można zorganizować stołówkę pracowniczą, zamawiać catering zewnętrzny, wręczać pracownikom bony czy też karty, które uprawniają do zamówienia obiadu dofinansowanego przez pracodawcę w jednym z kilku dostępnych miejsc. Popularne benefity w pracy, zwłaszcza w korporacjach, to także nielimitowana kawa z profesjonalnego ekspresu, duży wybór herbat, soki oraz udostępnianie w wybrane dni tygodnia owoców i warzyw.
Jakie zalety dla pracodawcy ma dofinansowanie posiłków bądź całkowite pokrywanie kosztów żywności? Po pierwsze możliwość zjedzenia pełnowartościowego lunchu bez wychodzenia z budynku to oszczędność czasu. Pracownicy na wspólnych obiadach siłą rzeczy bardziej się integrują. Nie wszyscy są świadomi, jakie korzyści przynosi jedzenie dobrze zbilansowanych posiłków oraz jak wpływa na samopoczucie i zdrowie. Ci, którzy wcześniej zastępowali obiady wysoko przetworzonymi przekąskami lub w pracy nie jedli nic, będą mogli wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe.
Ciekawe benefity pracownicze są też ważne w procesie rekrutacji. Pracodawca kreuje swój wizerunek. Dbając o kadrę poprzez propagowanie zdrowego stylu życia, pokazuje, że zadowolenie pracowników jest dla niego ważne.
Kolejny atut dofinansowania do posiłków dla pracowników to możliwość osiągnięcia pozytywnych efektów dość niskim kosztem (chyba że pracodawca zdecyduje się na otworzenie stołówki). W zależności od wybranego rozwiązania, wydatki na obiady można pokryć ze środków obrotowych i wliczyć w koszty prowadzenia działalności albo z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Benefity dla pracowników – dlaczego warto w nie inwestować?
Sceptycy są zdania, że benefity dla pracowników są sposobem na mydlenie oczu kandydatom do pracy, którzy zamiast owocowych piątków i karnetu na basen woleliby wyższą wypłatę. Prawdą jest, że tego typu korzyści to jedynie dodatki do pensji – i nie zastąpią wynagrodzenia na dobrym poziomie, ale niewątpliwie ułatwiają motywowanie pracowników, którzy czerpią dodatkowy profit z zatrudnienia u konkretnego pracodawcy. Jeśli dodatki są dopasowane do potrzeb grupy docelowej, na pewno spełniają tę funkcję.