Bankowość elektroniczna – co to jest?
„Forma usług oferowanych przez banki polegająca na dostępie do rachunku za pomocą urządzeń elektronicznych, takich jak bankomat, komputer, terminal POS, i linii telekomunikacyjnych, w tym Internetu”. Taką definicję e-bankowości podaje Główny Urząd Statystyczny.
Czym bankowość elektroniczna jest w praktyce? Posiadanie rachunku w takiej formie daje bardzo wiele możliwości. Użytkownicy mają dostęp do swoich pieniędzy 24 godziny na dobę. Mogą wprowadzać zdefiniowanych odbiorców przelewu, by przyspieszyć transakcje, w każdym momencie są w stanie przejrzeć historię obrotu środków zgromadzonych na koncie. Bankowość internetowa i mobilna stwarza możliwości zakupów w innej walucie niż PLN.
O tym, jak ważną rolę odgrywa bankowość elektroniczna w Polsce, mówią statystyki. Według raportu z końca 2018 r. Monitoring banków 2017 Głównego Urzędu Statystycznego „na koniec 2017 r. banki miały 17,3 mln aktywnych klientów BI. Z tego 91,7% (15,9 mln) stanowili klienci indywidualni, a 8,3% (1,4 mln) klienci z sektora MSP11. W latach 2013-2017 liczba aktywnych klientów BI wzrosła o 28,2%, natomiast średnia dynamika r/r wyniosła 106,8”.
Rynek pracy a e-bankowość
Czy w związku z tym, że wiele czynności przenosi się do Internetu i wszelkie przelewy oraz działania na koncie klient może wykonać automatycznie, istnieje zagrożenie dla pracowników bankowości?
Zmiany w zatrudnieniu wskazano w cytowanym wcześniej raporcie. Wynika z niego, iż „zatrudnienie w polskim sektorze bankowym na koniec 2017 r. było niższe o 2,7% niż rok wcześniej i wyniosło 164 024 osób. W bankach komercyjnych zatrudnienie zmniejszyło się o 3,0% i wyniosło 132 905 osób. W bankach spółdzielczych wielkość zatrudnienia spadła o 1,0% i wyniosła 31 119 osób. Wśród wyróżnionych grup banków komercyjnych liczba zatrudnionych ogółem wzrosła w bankach ze 100% udziałem kapitału zagranicznego o 2,1%. W pozostałych grupach banków wystąpił spadek zatrudnienia ogółem. Zwiększyło się zatrudnienie w centralach banków ogółem (o 0,7% więcej niż przed rokiem) i na koniec 2017 r. wyniosło 76 896 zatrudnionych. W bankach komercyjnych wzrosła liczba zatrudnionych w centralach o 0,8% i na koniec 2017 r. wyniosła 62 052 osób, a w bankach spółdzielczych zwiększyła się o 0,3% do poziomu 14 844 osób”.
Praca w banku, mimo że w mniejszej skali, jest jednak nadal niezbędna do prawidłowego obsługiwania klientów. Chociażby w przypadkach, gdy systemy zawodzą lub użytkownik nie potrafi wykonać jakiegoś procesu. Sama procedura otwierania i zamykania kont, wspomagana oczywiście przez aplikacje i strony internetowe, nadal w wielu przypadkach wymaga akceptacji i weryfikacji człowieka.
Jednak e-bankowość stwarza możliwość do wykształcenia się nowych stanowisk. Przede wszystkim rozwijają się firmy typu fintech w Polsce, opracowujące technologie wykorzystywane w sektorze bankowym. Osoby mający posady związane z bankowością elektroniczną pełnią też funkcję analityków, badają wdrażane produkty, nowe usługi, śledzą najnowocześniejsze trendy itp.