Audience development: definicja
Audience development to długofalowa strategia, której celem jest zbudowanie społeczności odbiorców przez firmę. Przekaz dotyczy reklam, ale nie tylko – informacji, artykułów, wpisów blogowych, filmików, gier, ofert premium, konkursów i wszelkiego rodzaju innych treści, które mają za zadanie przyciągnięcie do marki i utrwalenie tej relacji. Odbiorcy stanowią z kolei potencjalnych klientów przedsiębiorstwa.
Działania związane z audience development są więc wymierzone na długi czas, a nie na doraźne efekty. Konkretna reklama w internecie oczywiście może zwiększyć sprzedaż, skłonić jakąś osobę do dokonania zakupu. Jednak w ramach długofalowej strategii dobierane są takie narzędzia marketingowe, które zagwarantują, że nie będzie to zakup jednorazowy, ale klient zechce jeszcze wrócić do oferty przedsiębiorstwa.
Audience development: narzędzia
W budowaniu bazy potencjalnych klientów chodzi przede wszystkim o to, by nieustannie dostarczać im interesujące treści. Brzmi banalnie, ale sprawa nie jest łatwa. Przede wszystkim firma musi się zastanowić nad grupą docelową, do której chce dotrzeć, a następnie dobrać kanały komunikacyjne, z których wybrana grupa ma w zwyczaju korzystać. Za pośrednictwem tych mediów przekazywana będzie treść najlepiej odpowiadająca preferencjom wybranej grupy.
Przykładowo, jeśli przedsiębiorstwo oferuje produkty młodzieżowe, a wybrana grupa odbiorców, w ramach której chce zbudować społeczność, to nastolatki w wieku 15-19 lat, wówczas może postawić na przykład na influencer marketing – nawiązać współpracę z modnymi blogerami i vlogerami. Działanie takie prawdopodobnie nie byłoby równie skuteczne, jeśli audience marketing miałby zostać poprowadzony po to, by nawiązać więź z grupą, dla której nie jest charakterystyczne wyrabianie zdania o produktach na podstawie opinii influencerów (np. u osób w podeszłym wieku).
Do głównych strategiii, jakie są wykorzystywane w ramach budowania społeczności odbiorców, należą:
- content marketing – wraz z wykorzystaniem technik tworzenia treści SEO,
- remarketing – przypominanie za pomocą banerów reklamowych w sieci o marce osobom, które już kiedyś odwiedzały witrynę firmy,
- blog firmowy – dzięki któremu odbiorcy mogą zacząć utożsamiać się z wartościami promowanymi przez przedsiębiorstwo,
- influencer marketing – współpraca z osobami, które w danej grupie cieszą się autorytetem,
- social media marketing – pozwala np. szybko reagować na kwestie i wydarzenia ważne dla danej grupy odbiorców.
Audience development: pomiar
Istnieją różne sposoby sprawdzania, jak duża jest społeczność odbiorców treści przekazywanych przez przedsiębiorstwo. Wskaźnikami może być na przykład liczba subskrypcji, założonych profili w sklepie internetowym, klientów, którzy skorzystali z oferty więcej niż raz, polubienia profilu w mediach społecznościowych itp. Wybranie danego narzędzia pomiaru jest dostosowywane do działalności firmy, a także tego, jakie stawia przed sobą cele.