Skuteczna reklama oznacza być albo nie być dla wielu wielu firm. Kiedy konkurencja na rynku jest duża, przedsiębiorstwa szukają nieszablonowych metod prowadzenia strategii marketingowej. Ciekawym pomysłem jest advertainment. Na czym polega?
Advertainment: definicja
Sam termin advertainment powstał przez złożenie dwóch angielskich słów: advert – reklama, oraz entertainment – rozrywka. Advertainment to zatem forma reklamy, która angażuje klientów i pozwala im na zapoznanie się z ofertą poprzez gry i zabawy.
Advertainment: formy
Strategia ta zmienia nieco postrzeganie reklamowanego produktu albo usługi. Oferta nie znajduje się w centrum uwagi, ale jest przekazywana mimochodem, przy okazji zachęcania klientów do wzięcia udziału w jakiejś aktywności.
Advertainment ma wiele zastosowań. Dobrym przykładem jest reklama w internecie, która ma postać prostej gry zręcznościowej, rozsyłanej jako viral w mediach społecznościowych (tzw, advergaming).
Innym przykładem marketingu internetowego typu advertainment może być seria filmików z zabawnymi scenkami, połączonymi jakąś wspólną fabułą, motywem przewodnim. Filmiki bawią, służą rozrywce, śmieszą i są rozsyłane przez użytkowników sieci do znajomych. Istotne, by ich funkcja reklamowa była zaznaczona bardzo delikatnie, na przykład w napisach końcowych bądź jako logo.
Przekaz reklamowy w formie advertainment często jest stosowany przed youtuberów, którzy podpisali kontrakt z jakąś marką. Osoby te umieszczają ofertę firmy, z którą wiąże je umowa, w swoich materiałach na zasadzie product placement, czyli przy okazji, często ograniczając się do jednej krótkiej wzmianki na temat oferty.
Advertainment: korzyści
Taka nienachalna forma reklamy przemawia do licznej grupy klientów. Wiele osób jest zmęczonych nadmiarem ofert na rynku, wszechobecnymi reklamami. Nawet jeśli są skłonne nabyć jakiś produkt lub usługę, zniechęca je sposób, w jaki usilnie chce się im sprzedać dany produkt. Woleliby mieć poczucie, że to oni dokonują wyboru i są w swoich decyzjach autonomiczni, a nie zostali do czegoś nakłonieni za pomocą agesywnej reklamy.
Tutaj świetnie sprawdza się advertainment. Reklama wtapia się w otoczenie klientów, którzy szukają zabawy, ciekawych filmów czy materiałów tekstowych. Z drugiej strony nazwa produktu zaznacza się w ich pamięci, zostaje związana z pozytywnymi emocjami, jakie dostarczyła rozrywka. Dzięki temu w przyszłości konsumenci są bardziej skłonni wybrać produkt, który tak dobrze im się kojarzy.