Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 zasad small talków

5 zasad small talków

 
5 zasad small talków

Small talk po polsku to lekka, nieformalna pogawędka. Prowadzimy ją z osobami, których nie znamy bardzo dobrze, np. ze współpracownikami z innego działu, na których trafimy w windzie, z prezesem firmy, klientami na początku rozmowy. Small talki są też bardzo przydatne, kiedy budujemy naszą sieć networkingową, gdy poznajemy nowych współpracowników, uczestniczymy w konferencji albo targach pracy. Prowadzenie niezobowiązujących rozmów jest więc niezwykle przydatną umiejętnością, ale dla wielu osób bardzo trudną. Oto 5 prostych zasad small talków, które warto znać.

 

Zainteresuj się rozmówcą


Dla niektórych osób, zwłaszcza introwertyków, small talk to zupełnie bezużyteczna pogawędka o niczym. Prawda jest jednak taka, że służy on nawiązywaniu relacji i jest niezwykle przydatny. To swobodna rozmowa, którą można prowadzić nawet z nieznajomym. Dzięki niej nie tylko unikniemy niezręcznej ciszy, ale mamy też szansę zrobić dobre pierwsze wrażenie.

Small talki wymagają otwartości, ale warto się na nią zdobyć. Pokażmy, że jesteśmy zainteresowani rozmową i tym, co druga strona ma do powiedzenia. W ciągu kilku minut możemy przecież dowiedzieć się ciekawych rzeczy, pokazać naszą błyskotliwość, opowiedzieć lub usłyszeć ciekawą anegdotę czy zaskoczyć nieoczywistą grą słów.

 

Zadawaj pytania


W small talkach świetnie sprawdzają się pytania otwarte. Mają pozytywny wpływ na dynamikę rozmowy i sprawiają, że obie strony są aktywne. Zachęcają do tego, aby się otworzyć i powiedzieć coś więcej niż tak/ nie/ nie wiem. Jeśli jednak zauważymy, że drążenie jakiegoś tematu jest dla rozmówcy niekomfortowe, warto przejść do innych kwestii, tak, aby w naszą rozmowę nie wdarła się niezręczność.

 

Nie poruszaj zbyt prywatnych tematów


Small talki bardzo często zaczynają się od niezobowiązującego pytania. Ludzie lubią mówić o sobie, swoich odczuciach i doświadczeniach. Rozmowa na temat minionego weekendu, planów na popołudnie jest o wiele lepszym pomysłem niż próba rozwikłania podczas pogawędki w windzie przyczyn rosnącej inflacji.

Wśród tematów do rozmów, których lepiej nie poruszać w pracy, wymienia się sympatie polityczne, religijność, plany matrymonialne czy chęć powiększenia rodziny. Takich kwestii nie należy omawiać także podczas small talków. Tematy powinny być interesujące, ale na tyle neutralne, abyśmy nie zostali posądzeni o nadmierne zainteresowanie czyimś życiem.

 

Warto wykazać się empatią i spróbować postawić się na miejscu naszego rozmówcy. Ryzykowne jest komentowanie wyglądu innych osób, nawet jeśli chcemy powiedzieć komplement. Być może dawno niewidziana koleżanka z innego działu schudła, bo boryka się z problemami zdrowotnymi i niekoniecznie chce się tym z nami dzielić? Nie komentujmy też stylu ubierania drugiej osoby, nie udzielajmy rad, o które nikt nie prosi.

Oto kilka propozycji bezpiecznych tematów:

  • podróże,
  • jedzenie, polecane restauracje,
  • hobby,
  • weekendowe plany,
  • opinie o miejscu spotkania, wydarzeniu, w którym uczestniczą obie strony rozmowy,
  • praca,
  • nowinki branżowe.


Celowo na tej liście nie znalazła się pogoda. Z pewnością nieraz przyszło nam brać udział w pogawędce w stylu:
– Zimno dziś.
– Faktycznie zimno.
– Na piątek zapowiadają ocieplenie.
– Och, całe szczęście.

Taki small talk, choć wypełni ciszę, niewiele wniesie w nasze relacje z drugą osobą. Przy odrobinie kreatywności, wychodząc od pogody, można poprowadzić całkiem interesującą, być może zabawną rozmowę. Nie jest to zatem temat zakazany.

Wybierzmy zagadnienie, które z dużym prawdopodobieństwem łączy nas z rozmówcą, tak aby obie strony miały coś do powiedzenia.

 

Nie używaj telefonu


Odłóżmy telefon do kieszeni czy torebki i zajmijmy się rozmową. Small talk potrwa tylko chwilę, dlatego wykorzystajmy ten czas dobrze. Korzystanie z telefonu to dla naszego potencjalnego rozmówcy jasny sygnał, że nie jesteśmy zainteresowani konwersacją.

 

Słuchaj swojego rozmówcy


Pamiętajmy, że nasz rozmówca z łatwością zauważy, czy go słuchamy i jesteśmy zainteresowani tym, co mówi, czy jest wręcz przeciwnie. Postarajmy się skupić na kilka minut wyłącznie na small talku. Dobrze jest stale ćwiczyć aktywne słuchanie, reagować na słowa rozmówcy także mową ciała, mimiką. Jeśli nie rozumiemy jakiejś kwestii, zapytajmy o nią. Możemy sparafrazować to, co usłyszeliśmy, odzwierciedlać emocje rozmówcy. To wszystko świadczy o naszym zainteresowaniu.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Robót Tunelowych - Operator Tarczy TBM

    GULERMAK Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S. Oddział w Polsce   Warszawa, Bemowo      za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Obowiązki: Prace przy tworzeniu tuneli metra za pomocą urządzenia TBM w Warszawie, Nadzorowanie bieżących robót tunelowych, Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i procedur bdziałowych, Realizacja planu prac zgodnie z terminarzem, Zapewnienie bezpieczeństwa i koordynacja pracy zespołu,...
  • Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Ede   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Obowiązki: zbieranie zamówień za pomocą skanera ręcznego; kompletowanie zamówień do wysyłki; przyjmowanie reklamacji; Wymagania: znajomość języka angielskiego (komunikatywna) gotowość do pracy w systemie zmianowym; chęć nawiązania współpracy na dłuższy okres – co najmniej 3...
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    8 godz.
    Opis stanowiska: Stawiamy na pracę stacjonarną (nasze biura znajdują się w Warszawie, Poznaniu, Gdyni oraz we Wrocławiu). Aktywne pozyskiwanie klientów i możliwość współpracy z obecnymi klientami firmy. Kompleksowa aranżacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi i...
  • Pracownik działu zakupów

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia dla firmy oraz zapewnienie optymalnych warunków współpracy handlowej z dostawcami; Monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących dostawców oraz surowców; Negocjowanie cen i warunków dostaw; Dokonywanie zakupów na potrzeby...
  • Specjalista ds. kontroli jakości

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Opis stanowiska: Laboratorium weterynaryjne Vetlab poszukuje doświadczonego Specjalisty ds. kontroli jakości, który dołączy do naszego zespołu. Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za zapewnienie najwyższych standardów jakości w naszych procesach laboratoryjnych. Zakres...
  • Krawiec / Krawcowa - Pracownik szwalni

    Estella Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Obowiązki: szycie pościeli na maszynach;

Najnowsze artykuły

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.