Small talk po polsku to lekka, nieformalna pogawędka. Prowadzimy ją z osobami, których nie znamy bardzo dobrze, np. ze współpracownikami z innego działu, na których trafimy w windzie, z prezesem firmy, klientami na początku rozmowy. Small talki są też bardzo przydatne, kiedy budujemy naszą sieć networkingową, gdy poznajemy nowych współpracowników, uczestniczymy w konferencji albo targach pracy. Prowadzenie niezobowiązujących rozmów jest więc niezwykle przydatną umiejętnością, ale dla wielu osób bardzo trudną. Oto 5 prostych zasad small talków, które warto znać.
Zainteresuj się rozmówcą
Dla niektórych osób, zwłaszcza introwertyków, small talk to zupełnie bezużyteczna pogawędka o niczym. Prawda jest jednak taka, że służy on nawiązywaniu relacji i jest niezwykle przydatny. To swobodna rozmowa, którą można prowadzić nawet z nieznajomym. Dzięki niej nie tylko unikniemy niezręcznej ciszy, ale mamy też szansę zrobić dobre pierwsze wrażenie.
Small talki wymagają otwartości, ale warto się na nią zdobyć. Pokażmy, że jesteśmy zainteresowani rozmową i tym, co druga strona ma do powiedzenia. W ciągu kilku minut możemy przecież dowiedzieć się ciekawych rzeczy, pokazać naszą błyskotliwość, opowiedzieć lub usłyszeć ciekawą anegdotę czy zaskoczyć nieoczywistą grą słów.
Zadawaj pytania
W small talkach świetnie sprawdzają się pytania otwarte. Mają pozytywny wpływ na dynamikę rozmowy i sprawiają, że obie strony są aktywne. Zachęcają do tego, aby się otworzyć i powiedzieć coś więcej niż tak/ nie/ nie wiem. Jeśli jednak zauważymy, że drążenie jakiegoś tematu jest dla rozmówcy niekomfortowe, warto przejść do innych kwestii, tak, aby w naszą rozmowę nie wdarła się niezręczność.
Nie poruszaj zbyt prywatnych tematów
Small talki bardzo często zaczynają się od niezobowiązującego pytania. Ludzie lubią mówić o sobie, swoich odczuciach i doświadczeniach. Rozmowa na temat minionego weekendu, planów na popołudnie jest o wiele lepszym pomysłem niż próba rozwikłania podczas pogawędki w windzie przyczyn rosnącej inflacji.
Wśród tematów do rozmów, których lepiej nie poruszać w pracy, wymienia się sympatie polityczne, religijność, plany matrymonialne czy chęć powiększenia rodziny. Takich kwestii nie należy omawiać także podczas small talków. Tematy powinny być interesujące, ale na tyle neutralne, abyśmy nie zostali posądzeni o nadmierne zainteresowanie czyimś życiem.
Warto wykazać się empatią i spróbować postawić się na miejscu naszego rozmówcy. Ryzykowne jest komentowanie wyglądu innych osób, nawet jeśli chcemy powiedzieć komplement. Być może dawno niewidziana koleżanka z innego działu schudła, bo boryka się z problemami zdrowotnymi i niekoniecznie chce się tym z nami dzielić? Nie komentujmy też stylu ubierania drugiej osoby, nie udzielajmy rad, o które nikt nie prosi.
Oto kilka propozycji bezpiecznych tematów:
- podróże,
- jedzenie, polecane restauracje,
- hobby,
- weekendowe plany,
- opinie o miejscu spotkania, wydarzeniu, w którym uczestniczą obie strony rozmowy,
- praca,
- nowinki branżowe.
Celowo na tej liście nie znalazła się pogoda. Z pewnością nieraz przyszło nam brać udział w pogawędce w stylu:
– Zimno dziś.
– Faktycznie zimno.
– Na piątek zapowiadają ocieplenie.
– Och, całe szczęście.
Taki small talk, choć wypełni ciszę, niewiele wniesie w nasze relacje z drugą osobą. Przy odrobinie kreatywności, wychodząc od pogody, można poprowadzić całkiem interesującą, być może zabawną rozmowę. Nie jest to zatem temat zakazany.
Wybierzmy zagadnienie, które z dużym prawdopodobieństwem łączy nas z rozmówcą, tak aby obie strony miały coś do powiedzenia.
Nie używaj telefonu
Odłóżmy telefon do kieszeni czy torebki i zajmijmy się rozmową. Small talk potrwa tylko chwilę, dlatego wykorzystajmy ten czas dobrze. Korzystanie z telefonu to dla naszego potencjalnego rozmówcy jasny sygnał, że nie jesteśmy zainteresowani konwersacją.
Słuchaj swojego rozmówcy
Pamiętajmy, że nasz rozmówca z łatwością zauważy, czy go słuchamy i jesteśmy zainteresowani tym, co mówi, czy jest wręcz przeciwnie. Postarajmy się skupić na kilka minut wyłącznie na small talku. Dobrze jest stale ćwiczyć aktywne słuchanie, reagować na słowa rozmówcy także mową ciała, mimiką. Jeśli nie rozumiemy jakiejś kwestii, zapytajmy o nią. Możemy sparafrazować to, co usłyszeliśmy, odzwierciedlać emocje rozmówcy. To wszystko świadczy o naszym zainteresowaniu.