Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 zasad small talków

5 zasad small talków

 
5 zasad small talków

Small talk po polsku to lekka, nieformalna pogawędka. Prowadzimy ją z osobami, których nie znamy bardzo dobrze, np. ze współpracownikami z innego działu, na których trafimy w windzie, z prezesem firmy, klientami na początku rozmowy. Small talki są też bardzo przydatne, kiedy budujemy naszą sieć networkingową, gdy poznajemy nowych współpracowników, uczestniczymy w konferencji albo targach pracy. Prowadzenie niezobowiązujących rozmów jest więc niezwykle przydatną umiejętnością, ale dla wielu osób bardzo trudną. Oto 5 prostych zasad small talków, które warto znać.

 

Zainteresuj się rozmówcą


Dla niektórych osób, zwłaszcza introwertyków, small talk to zupełnie bezużyteczna pogawędka o niczym. Prawda jest jednak taka, że służy on nawiązywaniu relacji i jest niezwykle przydatny. To swobodna rozmowa, którą można prowadzić nawet z nieznajomym. Dzięki niej nie tylko unikniemy niezręcznej ciszy, ale mamy też szansę zrobić dobre pierwsze wrażenie.

Small talki wymagają otwartości, ale warto się na nią zdobyć. Pokażmy, że jesteśmy zainteresowani rozmową i tym, co druga strona ma do powiedzenia. W ciągu kilku minut możemy przecież dowiedzieć się ciekawych rzeczy, pokazać naszą błyskotliwość, opowiedzieć lub usłyszeć ciekawą anegdotę czy zaskoczyć nieoczywistą grą słów.

 

Zadawaj pytania


W small talkach świetnie sprawdzają się pytania otwarte. Mają pozytywny wpływ na dynamikę rozmowy i sprawiają, że obie strony są aktywne. Zachęcają do tego, aby się otworzyć i powiedzieć coś więcej niż tak/ nie/ nie wiem. Jeśli jednak zauważymy, że drążenie jakiegoś tematu jest dla rozmówcy niekomfortowe, warto przejść do innych kwestii, tak, aby w naszą rozmowę nie wdarła się niezręczność.

 

Nie poruszaj zbyt prywatnych tematów


Small talki bardzo często zaczynają się od niezobowiązującego pytania. Ludzie lubią mówić o sobie, swoich odczuciach i doświadczeniach. Rozmowa na temat minionego weekendu, planów na popołudnie jest o wiele lepszym pomysłem niż próba rozwikłania podczas pogawędki w windzie przyczyn rosnącej inflacji.

Wśród tematów do rozmów, których lepiej nie poruszać w pracy, wymienia się sympatie polityczne, religijność, plany matrymonialne czy chęć powiększenia rodziny. Takich kwestii nie należy omawiać także podczas small talków. Tematy powinny być interesujące, ale na tyle neutralne, abyśmy nie zostali posądzeni o nadmierne zainteresowanie czyimś życiem.

 

Warto wykazać się empatią i spróbować postawić się na miejscu naszego rozmówcy. Ryzykowne jest komentowanie wyglądu innych osób, nawet jeśli chcemy powiedzieć komplement. Być może dawno niewidziana koleżanka z innego działu schudła, bo boryka się z problemami zdrowotnymi i niekoniecznie chce się tym z nami dzielić? Nie komentujmy też stylu ubierania drugiej osoby, nie udzielajmy rad, o które nikt nie prosi.

Oto kilka propozycji bezpiecznych tematów:

  • podróże,
  • jedzenie, polecane restauracje,
  • hobby,
  • weekendowe plany,
  • opinie o miejscu spotkania, wydarzeniu, w którym uczestniczą obie strony rozmowy,
  • praca,
  • nowinki branżowe.


Celowo na tej liście nie znalazła się pogoda. Z pewnością nieraz przyszło nam brać udział w pogawędce w stylu:
– Zimno dziś.
– Faktycznie zimno.
– Na piątek zapowiadają ocieplenie.
– Och, całe szczęście.

Taki small talk, choć wypełni ciszę, niewiele wniesie w nasze relacje z drugą osobą. Przy odrobinie kreatywności, wychodząc od pogody, można poprowadzić całkiem interesującą, być może zabawną rozmowę. Nie jest to zatem temat zakazany.

Wybierzmy zagadnienie, które z dużym prawdopodobieństwem łączy nas z rozmówcą, tak aby obie strony miały coś do powiedzenia.

 

Nie używaj telefonu


Odłóżmy telefon do kieszeni czy torebki i zajmijmy się rozmową. Small talk potrwa tylko chwilę, dlatego wykorzystajmy ten czas dobrze. Korzystanie z telefonu to dla naszego potencjalnego rozmówcy jasny sygnał, że nie jesteśmy zainteresowani konwersacją.

 

Słuchaj swojego rozmówcy


Pamiętajmy, że nasz rozmówca z łatwością zauważy, czy go słuchamy i jesteśmy zainteresowani tym, co mówi, czy jest wręcz przeciwnie. Postarajmy się skupić na kilka minut wyłącznie na small talku. Dobrze jest stale ćwiczyć aktywne słuchanie, reagować na słowa rozmówcy także mową ciała, mimiką. Jeśli nie rozumiemy jakiejś kwestii, zapytajmy o nią. Możemy sparafrazować to, co usłyszeliśmy, odzwierciedlać emocje rozmówcy. To wszystko świadczy o naszym zainteresowaniu.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Spedytor międzynarodowy

    STM Sp. z o.o.   Olsztyn, Wyszyńskiego 1    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   4 700 - 25 000 zł / mies. (w zal. od umowy)
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja transportów FTL/LTL na trasach międzynarodowych; Planowanie przewozów oraz ustalanie warunków transportu; Przygotowywanie wycen dla klientów firmy; Dbanie o wysoką jakość usług oferowanych klientom; Współpraca z działem administracyjnym; Aktywne...
  • Młodszy Specjalista ds. Wsparcia Laboratorium i Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zadania: Przyjmowanie materiałów badawczych; Wpisywanie zleceń do systemu laboratoryjnego; Kontakt z klientami telefonicznie i osobiście; Organizacja i przygotowanie przesyłek kurierskich; Obsługa bieżących spraw biurowych;
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Opracowanie i nadzór nad dokumentacją techniczną procesu prefabrykacji. Wykonywanie rysunków z rozkrojami płyt. Planowanie i organizacja produkcji elementów prefabrykowanych. Współpraca z działem projektowym i zespołem realizacyjnym na hali. Współpraca z...
  • Client Service Delivery Senior Administrator with Danish

    Aon   Kraków    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    The Team collaborates closely with the Danish Teams consisting of brokers and consultants. We provide support in administrating client’s policies throughout the year and helping them make the best decisions! Our office is located in Cracow however in this role we are open to flexibility in terms...
  • Specjalista ds. ESG i Sprzedaży / Key Account Manager / Customer Success Manager

    AKADEMIA KLIMATU SP. Z O.O.   Dąbrowa Górnicza    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu
    13 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywne pozyskiwanie klientów (głównie duże i średnie firmy) w obszarze ESG i zrównoważonego rozwoju. Prowadzenie rozmów biznesowych, negocjacji oraz prezentacji ofert (kursy, doradztwo, energia, projekty ESG). Wdrażanie naszych autorskich narzędzi IT wspierających...

Najnowsze artykuły

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Presja czasu, szybkie podejmowanie decyzji w nagłych sytuacjach, drobiazgowe dbanie o procedury – to codzienność osób zajmujących się obsługą pasażerów na lotnisku. Praca agenta obsługi wymaga i doskonałej organizacji pracy, i sporej odporności psychicznej. Jednocześnie stanowisko to pozwala na atrakcyjne zarobki i realizowanie kariery w perspektywicznej branży lotniczej.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Europejski Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące liczby kobiet pracujących w nauce i inżynierii. W Unii Europejskiej jest ich łącznie 7,7 mln. Polska znajduje się wśród państw, w których odsetek kobiet w tych dziedzinach jest wysoki. Pod tym względem znacząco wyprzedzamy między innymi Niemcy, Francję czy Włochy. 

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

– Skuteczny HR opiera się na danych, a nie na intuicji. Firmy, które chcą efektywnie zarządzać zespołem, muszą monitorować kluczowe wskaźniki HR – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Ekspertka podkreśla, że ważne jest dobranie odpowiednich wskaźników HR do swojej firmy. Jakie są opcje? Oto przewodnik po najważniejszych wskaźnikach HR z przykładami ich zastosowania.

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Choć profesja jest perspektywiczna i bardzo wysoko opłacana, na rynku pracy brakuje 4 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. – Nie jest to zawód dla kogoś, kto chciałby raz nauczyć się wszystkich niezbędnych rzeczy i później przez całe życie korzystać z tej wiedzy – komentuje Iwona Prószyńska, ekspertka z Centrum Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury Państwowego Instytutu Badawczego NASK.

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Nie wszystkie koszty, które ponosi firma, kwalifikują się do pomniejszenia podstawy opodatkowania. Czy wydatek na kawę i herbatę dla pracowników albo choćby catering w czasie spotkania integracyjnego może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów? Wyjaśniamy, jak zaksięgować poszczególne wydatki, by nie budziło to wątpliwości urzędu skarbowego.