Spis treści
Sprawdź, co cenią sobie szefowie w swoich pracownikach. Jakie umiejętności biznesowe są ważne, kiedy chcesz budować wizerunek profesjonalisty i po prostu – być dobrym pracownikiem? Oto pięć kompetencji, które warto ćwiczyć.
Umiejętność zarządzania czasem
Często się spóźniasz, punktualność znasz tylko z teorii i bywało, że cały zespół czekał z rozpoczęciem spotkania, aż pojawisz się w firmie? A może zwykle nie dotrzymujesz terminów, przeszacowujesz swoje możliwości i oddajesz projekty po terminie? Jeśli tak jest, to pora nauczyć się zarządzania czasem – na początek czasem własnej pracy. To niezbędne, jeśli chcesz być odbierany jako osoba odpowiedzialna i profesjonalna.
Planowanie
Planowanie łączy się z umiejętnością zarządzania czasem. Pod tym pojęciem kryje się też sztuka przewidywania przyszłości. Nie potrzebujesz jednak magicznej szklanej kuli. Planuj swoje zadania na dzień, tydzień, a nawet miesiąc do przodu – w zależności od potrzeb. Spróbuj nauczyć się przewidywać możliwe trudności, zostawiaj sobie rezerwy czasowe na niespodziewane problemy. Planowanie to kolejna z bardzo pożądanych cech pracownika.
Radzenie sobie z trudnościami
Sytuacja na rynku pracy się zmienia i w swojej karierze każdy z nas niejednokrotnie musi wykazywać się elastycznością. Przykładem może być choćby konieczność szybkiego przejścia w tryb pracy zdalnej na początku pandemii COVID-19. Dla wielu osób była to bardzo stresująca zmiana. Umiejętność radzenia sobie z trudnościami, akceptowania aktualnej sytuacji, wyciągania wniosków jest również bardzo cenna.
Umiejętności przywódcze
Umiejętności przywódcze, w przeciwieństwie do innych tu wymienionych, nie są potrzebne każdemu. Nie wszyscy przecież marzą o kierowniczym stanowisku i nie jest to jedyna droga do odniesienia sukcesu w pracy. Jednak w biznesie lepiej je mieć, niż nie mieć. Umiejętności przywódcze nie są wrodzone. Oczywiście niektóre osoby mają większe predyspozycje do zarządzania zespołem niż inne. Mimo tego, bycia dobrym liderem można się po prostu nauczyć i jeśli marzy Ci się kariera managera – warto nad tym popracować.
Otwartość, dobre kontakty z zespołem
Komunikatywność należy do kluczowych umiejętności, jakie ceni każdy pracodawca. Trudno znaleźć stanowiska pracy, na których nie jest ona ważna. Nie każdy musi być ekstrawertyczną duszą towarzystwa, co więcej, w kontaktach zawodowych wcale nie o to chodzi. Liczy się natomiast otwartość i empatia w pracy, umiejętność budowania relacji i utrzymywania ich. Warto więc spróbować otworzyć się na współpracowników.