Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 sposobów na podniesienie swoich zdolności komunikacyjnych

5 sposobów na podniesienie swoich zdolności komunikacyjnych

 
5 sposobów na podniesienie swoich zdolności komunikacyjnych

Rozwinięte zdolności komunikacyjne – to wymaganie pojawiające się w niezliczonych ofertach pracy. Nie dziwi zatem, że wielu z nas chętnie wymienia taką cechę w swoim CV. Czy jednak faktycznie jesteśmy tak biegli w komunikacji, jak nam się wydaje? A może zdarza się, że w trakcie rozmowy mówimy nie to, co zamierzaliśmy, mamy problem z wyrażeniem myśli albo nie potrafimy zatrzymać uwagi rozmówcy? Jest kilka sposobów na poprawienie swoich umiejętności komunikacyjnych – oto one.

 

Przygotuj się

 

Jeśli wiemy, że czeka nas ważna albo trudna rozmowa, mamy zaplanowane spotkanie, przygotujmy się do niego. Nie chodzi o to, by wyuczyć się na pamięć kwestii – o ile nie jesteśmy zawodowymi aktorami, słuchacz z pewnością wyczuje sztuczność takiej wypowiedzi! W ramach przygotowania do rozmowy warto zastanowić się nad najważniejszymi kwestiami, jakie chcemy poruszyć, najlepiej w jakiej kolejności. Rozważmy też, jakim językiem mamy się posługiwać, a których zwrotów unikać. Bądźmy empatyczni, postarajmy się postawić na miejscu rozmówcy. Co do niego przemawia, co jest dla niego ważne, a czego może się obawiać lub co go może irytować?

 

Prócz ogólnego planu spotkania przygotujmy się też na odpowiedzi na pytania, które mogą się nasunąć rozmówcy. Oczywiście nie wszystkie jesteśmy w stanie przewidzieć, niemniej bądźmy gotowi na poruszenie tych kwestii, które wydają się wynikać z kontekstu, potrzeb rozmówcy itp.

 

Zastanówmy się wreszcie nad własnym nastawieniem oraz celem, który chcemy osiągnąć. Czy powiedzenie tego, co sobie zaplanowaliśmy, rzeczywiście pozwoli nam zrealizować ów zamiar?

 

Formułuj jasne i zwięzłe komunikaty

 

Rozmówca nie ma dostępu do naszych myśli, nie wie, jakie mamy intencje – musimy mu o tym powiedzieć. Brzmi jak oczywistość, jednak w czasie dyskusji często zapominamy o tym, że druga osoba niekoniecznie wie, o czym mówimy, znajduje się na innej pozycji, ma inne doświadczenia, jest przyzwyczajona do czegoś innego niż my. Im rozmówca jest nam mniej znany, tym lepiej sprawdza się stosowanie jasnych komunikatów. Skróty myślowe zostawmy dla bliskich, osób, które znają nasz sposób myślenia, nastawienie itp. Nowo poznany kontrahent może nie zrozumieć aluzji, żartu, sugestii. Dlatego bezpieczną opcją jest mówienie wprost, klarowne wyrażanie naszego stanowiska.

 

Warto także, by komunikaty dotyczące najważniejszych spraw były zwięzłe. Przykładowo, zajmujemy stanowisko team leadera i chcemy poinformować pracownika o wdrożeniu jakiejś procedury wynikającej ze zmiany bardzo złożonych czynników. Pracownik powinien zapoznać się z nowymi okolicznościami i brać je pod uwagę w przyszłości, teraz jednak chodzi o to, by szybko dostosował konkretne działanie do bieżącej sytuacji. W gąszczu szczegółowych wyjaśnień podwładny może przegapić uwagę na temat tego, co powinien zrobić szybko. W efekcie nowa procedura nie zostanie wdrożona, a firma straci. Obwinienie pracownika za niedopatrzenie nie rozwiąże problemu. Błędu można było uniknąć, gdyby komunikacja w pracy przebiegała sprawniej – najważniejsze kwestie w czasie spotkania z pracownikiem zostały poruszone na początku, polecenia były jasne sformułowane.

 

Zwróć uwagę na komunikację niewerbalną, ton głosu

 

W czasie rozmowy nie tylko to, co mówimy, ale też jak mówimy ma ogromne znaczenie. Każdy z nas dysponuje niezwykle wszechstronnym narzędziem komunikacyjnym, jakim są ludzkie instrumenty głosowe. Pozwalają one na przybieranie różnego tonu głosu. Z kolei ludzkie ucho jest z kolei niezwykle wyczulone na jego barwę, głośność, klarowność itp. Co więcej, udowodniono, że określony ton głosu w rozmowie znacząco wpływa na to, jak odbieramy całą wypowiedź, a także na ogólną percepcję naszego rozmówcy. Naukowcy z Autonomicznego Uniwersytetu w Barcelonie wskazali między innymi, że ton:

 

  • mocny, pewny – sprawia, że mówiący odbierany jest jako osoba ważna,
  • głęboki – wzbudza zaufanie i sugeruje dojrzałość mówcy, to ton głosu autorytetów,
  • bardzo wysoki – powoduje, że mówca wydaje się niewiarygodny.

 

Warto zwrócić uwagę na takie kwestie jak tempo wypowiedzi, sposób artykułowania zdań i słów. Dobrze odbierane są osoby mówiące spokojnie (lecz nie za wolno, gdyż to sugeruje znudzenie, brak zainteresowania), normalnym tonem, niebyt głośno, ale też nie za cicho. Temat wokalizacji, artykulacji słów, a także oddychania w trakcie mówienia jest bardzo obszerny. W sieci można znaleźć ćwiczenia w tym zakresie, a w przypadku wykonywania zawodu związanego z obsługą klientów, mówieniem – warto zapisać się na warsztaty do specjalisty.

 

Utrzymuj kontakt wzrokowy ze słuchaczami

 

Kolejną bardzo istotną kwestią w komunikacji jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego ze słuchaczami. Osoba, która przemawia, patrząc na swoje buty lub w dal, sprawia wrażenie zamkniętej w sobie lub oderwanej od rzeczywistości, niezainteresowanej rozmówcą. Z drugiej strony nieustanne patrzenie w oczy także nie jest polecane – może zostać odebrane jako zbytnia natarczywość lub nawet groźba. Jaki kontakt wzrokowy jest więc zalecany w czasie komunikacji w sytuacjach zawodowych?

 

Nie ma jednej odpowiedzi, wiele zależy od okoliczności. Przykładowo, jeśli przemawiamy przed szerokim gronem, jedną z technik jest wybranie trzech oddalonych od siebie osób na sali i kierowanie na nich wzroku po kolei. Dzięki temu rozmówca sprawia wrażenie, że obejmuje wzrokiem całą salę, utrzymuje z nią kontakt. Gdy grono jest węższe, warto co jakiś czas spoglądać na każdego z rozmówców, nie skupiać się na jednej osobie, by inne nie poczuły się pominięte. Całkowite unikanie patrzenia na twarze innych nie jest zalecane – wówczas wydajemy się niewiarygodni, sprawiamy wrażenie, że mamy coś do ukrycia, oszukujemy.

 

Słuchaj aktywnie

 

Robimy lepsze wrażenie na rozmówcy, kiedy dajemy mu znać, że jesteśmy zainteresowani tym, co mówi, rozumiemy jego słowa (niezależnie od tego, czy się zgadzamy z jego stanowiskiem, czy nie). Dobrze jest zatem przyswoić sobie metody tzw. aktywnego słuchania. Należą do nich między innymi:

 

  • zadawanie pytań dotyczących wypowiedzi,
  • parafrazowanie tego, co powiedział rozmówca,
  • potakiwanie (np. kiwanie głową).

 

Mówi się, że niektórzy mają dar przemawiania lub słuchania, powinniśmy jednak wiedzieć, że zdolności komunikacyjne można – i warto! – rozwijać. Należy zdawać sobie również sprawę z tego, że inne są metody i techniki prowadzenia rozmów zawodowych w czasie bezpośredniego kontaktu, a nieco inaczej wygląda komunikacja w pracy zdalnej.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Robót Tunelowych - Operator Tarczy TBM

    GULERMAK Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S. Oddział w Polsce   Warszawa, Bemowo      za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Obowiązki: Prace przy tworzeniu tuneli metra za pomocą urządzenia TBM w Warszawie, Nadzorowanie bieżących robót tunelowych, Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i procedur bdziałowych, Realizacja planu prac zgodnie z terminarzem, Zapewnienie bezpieczeństwa i koordynacja pracy zespołu,...
  • Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Ede   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Obowiązki: zbieranie zamówień za pomocą skanera ręcznego; kompletowanie zamówień do wysyłki; przyjmowanie reklamacji; Wymagania: znajomość języka angielskiego (komunikatywna) gotowość do pracy w systemie zmianowym; chęć nawiązania współpracy na dłuższy okres – co najmniej 3...
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    13 godz.
    Opis stanowiska: Stawiamy na pracę stacjonarną (nasze biura znajdują się w Warszawie, Poznaniu, Gdyni oraz we Wrocławiu). Aktywne pozyskiwanie klientów i możliwość współpracy z obecnymi klientami firmy. Kompleksowa aranżacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi i...
  • Pracownik działu zakupów

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Zakres obowiązków: Poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia dla firmy oraz zapewnienie optymalnych warunków współpracy handlowej z dostawcami; Monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących dostawców oraz surowców; Negocjowanie cen i warunków dostaw; Dokonywanie zakupów na potrzeby...
  • Specjalista ds. kontroli jakości

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska: Laboratorium weterynaryjne Vetlab poszukuje doświadczonego Specjalisty ds. kontroli jakości, który dołączy do naszego zespołu. Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za zapewnienie najwyższych standardów jakości w naszych procesach laboratoryjnych. Zakres...
  • Krawiec / Krawcowa - Pracownik szwalni

    Estella Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Obowiązki: szycie pościeli na maszynach;

Najnowsze artykuły

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.