Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 sposobów na podniesienie swoich zdolności komunikacyjnych

5 sposobów na podniesienie swoich zdolności komunikacyjnych

 
5 sposobów na podniesienie swoich zdolności komunikacyjnych

Rozwinięte zdolności komunikacyjne – to wymaganie pojawiające się w niezliczonych ofertach pracy. Nie dziwi zatem, że wielu z nas chętnie wymienia taką cechę w swoim CV. Czy jednak faktycznie jesteśmy tak biegli w komunikacji, jak nam się wydaje? A może zdarza się, że w trakcie rozmowy mówimy nie to, co zamierzaliśmy, mamy problem z wyrażeniem myśli albo nie potrafimy zatrzymać uwagi rozmówcy? Jest kilka sposobów na poprawienie swoich umiejętności komunikacyjnych – oto one.

 

Przygotuj się

 

Jeśli wiemy, że czeka nas ważna albo trudna rozmowa, mamy zaplanowane spotkanie, przygotujmy się do niego. Nie chodzi o to, by wyuczyć się na pamięć kwestii – o ile nie jesteśmy zawodowymi aktorami, słuchacz z pewnością wyczuje sztuczność takiej wypowiedzi! W ramach przygotowania do rozmowy warto zastanowić się nad najważniejszymi kwestiami, jakie chcemy poruszyć, najlepiej w jakiej kolejności. Rozważmy też, jakim językiem mamy się posługiwać, a których zwrotów unikać. Bądźmy empatyczni, postarajmy się postawić na miejscu rozmówcy. Co do niego przemawia, co jest dla niego ważne, a czego może się obawiać lub co go może irytować?

 

Prócz ogólnego planu spotkania przygotujmy się też na odpowiedzi na pytania, które mogą się nasunąć rozmówcy. Oczywiście nie wszystkie jesteśmy w stanie przewidzieć, niemniej bądźmy gotowi na poruszenie tych kwestii, które wydają się wynikać z kontekstu, potrzeb rozmówcy itp.

 

Zastanówmy się wreszcie nad własnym nastawieniem oraz celem, który chcemy osiągnąć. Czy powiedzenie tego, co sobie zaplanowaliśmy, rzeczywiście pozwoli nam zrealizować ów zamiar?

 

Formułuj jasne i zwięzłe komunikaty

 

Rozmówca nie ma dostępu do naszych myśli, nie wie, jakie mamy intencje – musimy mu o tym powiedzieć. Brzmi jak oczywistość, jednak w czasie dyskusji często zapominamy o tym, że druga osoba niekoniecznie wie, o czym mówimy, znajduje się na innej pozycji, ma inne doświadczenia, jest przyzwyczajona do czegoś innego niż my. Im rozmówca jest nam mniej znany, tym lepiej sprawdza się stosowanie jasnych komunikatów. Skróty myślowe zostawmy dla bliskich, osób, które znają nasz sposób myślenia, nastawienie itp. Nowo poznany kontrahent może nie zrozumieć aluzji, żartu, sugestii. Dlatego bezpieczną opcją jest mówienie wprost, klarowne wyrażanie naszego stanowiska.

 

Warto także, by komunikaty dotyczące najważniejszych spraw były zwięzłe. Przykładowo, zajmujemy stanowisko team leadera i chcemy poinformować pracownika o wdrożeniu jakiejś procedury wynikającej ze zmiany bardzo złożonych czynników. Pracownik powinien zapoznać się z nowymi okolicznościami i brać je pod uwagę w przyszłości, teraz jednak chodzi o to, by szybko dostosował konkretne działanie do bieżącej sytuacji. W gąszczu szczegółowych wyjaśnień podwładny może przegapić uwagę na temat tego, co powinien zrobić szybko. W efekcie nowa procedura nie zostanie wdrożona, a firma straci. Obwinienie pracownika za niedopatrzenie nie rozwiąże problemu. Błędu można było uniknąć, gdyby komunikacja w pracy przebiegała sprawniej – najważniejsze kwestie w czasie spotkania z pracownikiem zostały poruszone na początku, polecenia były jasne sformułowane.

 

Zwróć uwagę na komunikację niewerbalną, ton głosu

 

W czasie rozmowy nie tylko to, co mówimy, ale też jak mówimy ma ogromne znaczenie. Każdy z nas dysponuje niezwykle wszechstronnym narzędziem komunikacyjnym, jakim są ludzkie instrumenty głosowe. Pozwalają one na przybieranie różnego tonu głosu. Z kolei ludzkie ucho jest z kolei niezwykle wyczulone na jego barwę, głośność, klarowność itp. Co więcej, udowodniono, że określony ton głosu w rozmowie znacząco wpływa na to, jak odbieramy całą wypowiedź, a także na ogólną percepcję naszego rozmówcy. Naukowcy z Autonomicznego Uniwersytetu w Barcelonie wskazali między innymi, że ton:

 

  • mocny, pewny – sprawia, że mówiący odbierany jest jako osoba ważna,
  • głęboki – wzbudza zaufanie i sugeruje dojrzałość mówcy, to ton głosu autorytetów,
  • bardzo wysoki – powoduje, że mówca wydaje się niewiarygodny.

 

Warto zwrócić uwagę na takie kwestie jak tempo wypowiedzi, sposób artykułowania zdań i słów. Dobrze odbierane są osoby mówiące spokojnie (lecz nie za wolno, gdyż to sugeruje znudzenie, brak zainteresowania), normalnym tonem, niebyt głośno, ale też nie za cicho. Temat wokalizacji, artykulacji słów, a także oddychania w trakcie mówienia jest bardzo obszerny. W sieci można znaleźć ćwiczenia w tym zakresie, a w przypadku wykonywania zawodu związanego z obsługą klientów, mówieniem – warto zapisać się na warsztaty do specjalisty.

 

Utrzymuj kontakt wzrokowy ze słuchaczami

 

Kolejną bardzo istotną kwestią w komunikacji jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego ze słuchaczami. Osoba, która przemawia, patrząc na swoje buty lub w dal, sprawia wrażenie zamkniętej w sobie lub oderwanej od rzeczywistości, niezainteresowanej rozmówcą. Z drugiej strony nieustanne patrzenie w oczy także nie jest polecane – może zostać odebrane jako zbytnia natarczywość lub nawet groźba. Jaki kontakt wzrokowy jest więc zalecany w czasie komunikacji w sytuacjach zawodowych?

 

Nie ma jednej odpowiedzi, wiele zależy od okoliczności. Przykładowo, jeśli przemawiamy przed szerokim gronem, jedną z technik jest wybranie trzech oddalonych od siebie osób na sali i kierowanie na nich wzroku po kolei. Dzięki temu rozmówca sprawia wrażenie, że obejmuje wzrokiem całą salę, utrzymuje z nią kontakt. Gdy grono jest węższe, warto co jakiś czas spoglądać na każdego z rozmówców, nie skupiać się na jednej osobie, by inne nie poczuły się pominięte. Całkowite unikanie patrzenia na twarze innych nie jest zalecane – wówczas wydajemy się niewiarygodni, sprawiamy wrażenie, że mamy coś do ukrycia, oszukujemy.

 

Słuchaj aktywnie

 

Robimy lepsze wrażenie na rozmówcy, kiedy dajemy mu znać, że jesteśmy zainteresowani tym, co mówi, rozumiemy jego słowa (niezależnie od tego, czy się zgadzamy z jego stanowiskiem, czy nie). Dobrze jest zatem przyswoić sobie metody tzw. aktywnego słuchania. Należą do nich między innymi:

 

  • zadawanie pytań dotyczących wypowiedzi,
  • parafrazowanie tego, co powiedział rozmówca,
  • potakiwanie (np. kiwanie głową).

 

Mówi się, że niektórzy mają dar przemawiania lub słuchania, powinniśmy jednak wiedzieć, że zdolności komunikacyjne można – i warto! – rozwijać. Należy zdawać sobie również sprawę z tego, że inne są metody i techniki prowadzenia rozmów zawodowych w czasie bezpośredniego kontaktu, a nieco inaczej wygląda komunikacja w pracy zdalnej.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Spedytor międzynarodowy

    STM Sp. z o.o.   Olsztyn, Wyszyńskiego 1    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   4 700 - 25 000 zł / mies. (w zal. od umowy)
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja transportów FTL/LTL na trasach międzynarodowych; Planowanie przewozów oraz ustalanie warunków transportu; Przygotowywanie wycen dla klientów firmy; Dbanie o wysoką jakość usług oferowanych klientom; Współpraca z działem administracyjnym; Aktywne...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Opracowanie i nadzór nad dokumentacją techniczną procesu prefabrykacji. Wykonywanie rysunków z rozkrojami płyt. Planowanie i organizacja produkcji elementów prefabrykowanych. Współpraca z działem projektowym i zespołem realizacyjnym na hali. Współpraca z...
  • Młodszy Specjalista ds. Wsparcia Laboratorium i Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zadania: Przyjmowanie materiałów badawczych; Wpisywanie zleceń do systemu laboratoryjnego; Kontakt z klientami telefonicznie i osobiście; Organizacja i przygotowanie przesyłek kurierskich; Obsługa bieżących spraw biurowych;
  • Client Service Delivery Senior Administrator with Danish

    Aon   Kraków    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    The Team collaborates closely with the Danish Teams consisting of brokers and consultants. We provide support in administrating client’s policies throughout the year and helping them make the best decisions! Our office is located in Cracow however in this role we are open to flexibility in terms...
  • Specjalista ds. ESG i Sprzedaży / Key Account Manager / Customer Success Manager

    AKADEMIA KLIMATU SP. Z O.O.   Dąbrowa Górnicza    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu
    13 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywne pozyskiwanie klientów (głównie duże i średnie firmy) w obszarze ESG i zrównoważonego rozwoju. Prowadzenie rozmów biznesowych, negocjacji oraz prezentacji ofert (kursy, doradztwo, energia, projekty ESG). Wdrażanie naszych autorskich narzędzi IT wspierających...

Najnowsze artykuły

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Presja czasu, szybkie podejmowanie decyzji w nagłych sytuacjach, drobiazgowe dbanie o procedury – to codzienność osób zajmujących się obsługą pasażerów na lotnisku. Praca agenta obsługi wymaga i doskonałej organizacji pracy, i sporej odporności psychicznej. Jednocześnie stanowisko to pozwala na atrakcyjne zarobki i realizowanie kariery w perspektywicznej branży lotniczej.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Europejski Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące liczby kobiet pracujących w nauce i inżynierii. W Unii Europejskiej jest ich łącznie 7,7 mln. Polska znajduje się wśród państw, w których odsetek kobiet w tych dziedzinach jest wysoki. Pod tym względem znacząco wyprzedzamy między innymi Niemcy, Francję czy Włochy. 

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

– Skuteczny HR opiera się na danych, a nie na intuicji. Firmy, które chcą efektywnie zarządzać zespołem, muszą monitorować kluczowe wskaźniki HR – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Ekspertka podkreśla, że ważne jest dobranie odpowiednich wskaźników HR do swojej firmy. Jakie są opcje? Oto przewodnik po najważniejszych wskaźnikach HR z przykładami ich zastosowania.

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Choć profesja jest perspektywiczna i bardzo wysoko opłacana, na rynku pracy brakuje 4 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. – Nie jest to zawód dla kogoś, kto chciałby raz nauczyć się wszystkich niezbędnych rzeczy i później przez całe życie korzystać z tej wiedzy – komentuje Iwona Prószyńska, ekspertka z Centrum Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury Państwowego Instytutu Badawczego NASK.

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Nie wszystkie koszty, które ponosi firma, kwalifikują się do pomniejszenia podstawy opodatkowania. Czy wydatek na kawę i herbatę dla pracowników albo choćby catering w czasie spotkania integracyjnego może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów? Wyjaśniamy, jak zaksięgować poszczególne wydatki, by nie budziło to wątpliwości urzędu skarbowego.