Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 sposobów na podniesienie swoich zdolności komunikacyjnych

5 sposobów na podniesienie swoich zdolności komunikacyjnych

 
5 sposobów na podniesienie swoich zdolności komunikacyjnych

Rozwinięte zdolności komunikacyjne – to wymaganie pojawiające się w niezliczonych ofertach pracy. Nie dziwi zatem, że wielu z nas chętnie wymienia taką cechę w swoim CV. Czy jednak faktycznie jesteśmy tak biegli w komunikacji, jak nam się wydaje? A może zdarza się, że w trakcie rozmowy mówimy nie to, co zamierzaliśmy, mamy problem z wyrażeniem myśli albo nie potrafimy zatrzymać uwagi rozmówcy? Jest kilka sposobów na poprawienie swoich umiejętności komunikacyjnych – oto one.

 

Przygotuj się

 

Jeśli wiemy, że czeka nas ważna albo trudna rozmowa, mamy zaplanowane spotkanie, przygotujmy się do niego. Nie chodzi o to, by wyuczyć się na pamięć kwestii – o ile nie jesteśmy zawodowymi aktorami, słuchacz z pewnością wyczuje sztuczność takiej wypowiedzi! W ramach przygotowania do rozmowy warto zastanowić się nad najważniejszymi kwestiami, jakie chcemy poruszyć, najlepiej w jakiej kolejności. Rozważmy też, jakim językiem mamy się posługiwać, a których zwrotów unikać. Bądźmy empatyczni, postarajmy się postawić na miejscu rozmówcy. Co do niego przemawia, co jest dla niego ważne, a czego może się obawiać lub co go może irytować?

 

Prócz ogólnego planu spotkania przygotujmy się też na odpowiedzi na pytania, które mogą się nasunąć rozmówcy. Oczywiście nie wszystkie jesteśmy w stanie przewidzieć, niemniej bądźmy gotowi na poruszenie tych kwestii, które wydają się wynikać z kontekstu, potrzeb rozmówcy itp.

 

Zastanówmy się wreszcie nad własnym nastawieniem oraz celem, który chcemy osiągnąć. Czy powiedzenie tego, co sobie zaplanowaliśmy, rzeczywiście pozwoli nam zrealizować ów zamiar?

 

Formułuj jasne i zwięzłe komunikaty

 

Rozmówca nie ma dostępu do naszych myśli, nie wie, jakie mamy intencje – musimy mu o tym powiedzieć. Brzmi jak oczywistość, jednak w czasie dyskusji często zapominamy o tym, że druga osoba niekoniecznie wie, o czym mówimy, znajduje się na innej pozycji, ma inne doświadczenia, jest przyzwyczajona do czegoś innego niż my. Im rozmówca jest nam mniej znany, tym lepiej sprawdza się stosowanie jasnych komunikatów. Skróty myślowe zostawmy dla bliskich, osób, które znają nasz sposób myślenia, nastawienie itp. Nowo poznany kontrahent może nie zrozumieć aluzji, żartu, sugestii. Dlatego bezpieczną opcją jest mówienie wprost, klarowne wyrażanie naszego stanowiska.

 

Warto także, by komunikaty dotyczące najważniejszych spraw były zwięzłe. Przykładowo, zajmujemy stanowisko team leadera i chcemy poinformować pracownika o wdrożeniu jakiejś procedury wynikającej ze zmiany bardzo złożonych czynników. Pracownik powinien zapoznać się z nowymi okolicznościami i brać je pod uwagę w przyszłości, teraz jednak chodzi o to, by szybko dostosował konkretne działanie do bieżącej sytuacji. W gąszczu szczegółowych wyjaśnień podwładny może przegapić uwagę na temat tego, co powinien zrobić szybko. W efekcie nowa procedura nie zostanie wdrożona, a firma straci. Obwinienie pracownika za niedopatrzenie nie rozwiąże problemu. Błędu można było uniknąć, gdyby komunikacja w pracy przebiegała sprawniej – najważniejsze kwestie w czasie spotkania z pracownikiem zostały poruszone na początku, polecenia były jasne sformułowane.

 

Zwróć uwagę na komunikację niewerbalną, ton głosu

 

W czasie rozmowy nie tylko to, co mówimy, ale też jak mówimy ma ogromne znaczenie. Każdy z nas dysponuje niezwykle wszechstronnym narzędziem komunikacyjnym, jakim są ludzkie instrumenty głosowe. Pozwalają one na przybieranie różnego tonu głosu. Z kolei ludzkie ucho jest z kolei niezwykle wyczulone na jego barwę, głośność, klarowność itp. Co więcej, udowodniono, że określony ton głosu w rozmowie znacząco wpływa na to, jak odbieramy całą wypowiedź, a także na ogólną percepcję naszego rozmówcy. Naukowcy z Autonomicznego Uniwersytetu w Barcelonie wskazali między innymi, że ton:

 

  • mocny, pewny – sprawia, że mówiący odbierany jest jako osoba ważna,
  • głęboki – wzbudza zaufanie i sugeruje dojrzałość mówcy, to ton głosu autorytetów,
  • bardzo wysoki – powoduje, że mówca wydaje się niewiarygodny.

 

Warto zwrócić uwagę na takie kwestie jak tempo wypowiedzi, sposób artykułowania zdań i słów. Dobrze odbierane są osoby mówiące spokojnie (lecz nie za wolno, gdyż to sugeruje znudzenie, brak zainteresowania), normalnym tonem, niebyt głośno, ale też nie za cicho. Temat wokalizacji, artykulacji słów, a także oddychania w trakcie mówienia jest bardzo obszerny. W sieci można znaleźć ćwiczenia w tym zakresie, a w przypadku wykonywania zawodu związanego z obsługą klientów, mówieniem – warto zapisać się na warsztaty do specjalisty.

 

Utrzymuj kontakt wzrokowy ze słuchaczami

 

Kolejną bardzo istotną kwestią w komunikacji jest utrzymywanie kontaktu wzrokowego ze słuchaczami. Osoba, która przemawia, patrząc na swoje buty lub w dal, sprawia wrażenie zamkniętej w sobie lub oderwanej od rzeczywistości, niezainteresowanej rozmówcą. Z drugiej strony nieustanne patrzenie w oczy także nie jest polecane – może zostać odebrane jako zbytnia natarczywość lub nawet groźba. Jaki kontakt wzrokowy jest więc zalecany w czasie komunikacji w sytuacjach zawodowych?

 

Nie ma jednej odpowiedzi, wiele zależy od okoliczności. Przykładowo, jeśli przemawiamy przed szerokim gronem, jedną z technik jest wybranie trzech oddalonych od siebie osób na sali i kierowanie na nich wzroku po kolei. Dzięki temu rozmówca sprawia wrażenie, że obejmuje wzrokiem całą salę, utrzymuje z nią kontakt. Gdy grono jest węższe, warto co jakiś czas spoglądać na każdego z rozmówców, nie skupiać się na jednej osobie, by inne nie poczuły się pominięte. Całkowite unikanie patrzenia na twarze innych nie jest zalecane – wówczas wydajemy się niewiarygodni, sprawiamy wrażenie, że mamy coś do ukrycia, oszukujemy.

 

Słuchaj aktywnie

 

Robimy lepsze wrażenie na rozmówcy, kiedy dajemy mu znać, że jesteśmy zainteresowani tym, co mówi, rozumiemy jego słowa (niezależnie od tego, czy się zgadzamy z jego stanowiskiem, czy nie). Dobrze jest zatem przyswoić sobie metody tzw. aktywnego słuchania. Należą do nich między innymi:

 

  • zadawanie pytań dotyczących wypowiedzi,
  • parafrazowanie tego, co powiedział rozmówca,
  • potakiwanie (np. kiwanie głową).

 

Mówi się, że niektórzy mają dar przemawiania lub słuchania, powinniśmy jednak wiedzieć, że zdolności komunikacyjne można – i warto! – rozwijać. Należy zdawać sobie również sprawę z tego, że inne są metody i techniki prowadzenia rozmów zawodowych w czasie bezpośredniego kontaktu, a nieco inaczej wygląda komunikacja w pracy zdalnej.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Kierowca C / C+E

    ASMO Solutions Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 15 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Co oferujemy? Atrakcyjne wynagrodzenie: na rękę nawet 3700 euro Praca w renomowanych firmach Możliwość wyboru lokalizacji- posiadamy oferty pracy w całych Niemczech; Różne zestawy: wywrotka, plandeka, chłodnia, silos, cysterna, BDF, kontenery; Praca bez znajomości języka obcego: Oferty...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / junior / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków: nadzór nad robotami budowlano - wykończeniowymi, nadzór, koordynacja i organizacja prac podwykonawców, oraz sił własnych, udział w procesach koordynacyjnych prac projektowych i prefabrykacji budynków modułowych w Zakładzie Produkcyjnym; opracowywanie dokumentów...
  • Ekspert ds. walidacji modeli

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca zdalna
    starszy specjalista (senior) / ekspert  umowa o pracę
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków przeprowadzanie walidacji okresowych i prewalidacji model zarządzania ryzykiem (modele decyzyjne, IFRS9, modele nadzorcze, inne obowiązujące w banku modele ilościowe) rozwój metodyki walidacji modeli i polityki zarządzania ryzykiem modeli; koordynacja prac...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Obsługi Transakcji Klientowskich

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków ewidencja, potwierdzanie i rozliczanie transakcji zawartych przez Departament Skarbu z klientem instytucjonalnym (FX Spot) realizacja i rozliczanie poleceń wypłaty w obrocie dewizowym w systemie SWIFT i TARGET; realizacja zasileń rachunków w innych bankach pod obsługę...
  • Specjalista ds. Kadr i Płac

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: kompleksowa obsługa kadrowo-płacowa pracowników, tj.: akta osobowe, umowy zlecenia, ewidencja czasu pracy, naliczanie wynagrodzeń, nadzorowanie przestrzegania przepisów prawa pracy oraz aktualizowanie dokumentacji kadrowej, weryfikowanie czasu i planów pracy...

Najnowsze artykuły

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura – dla kogo? Kiedy? Wysokość

Trzynasta emerytura jest dodatkowym świadczeniem pieniężnym wypłacanym raz w roku emerytom i rencistom. Od kilku lat stanowi ważny element wsparcia finansowego dla seniorów. Co istotne, nie wymaga składania żadnych wniosków, a jest przyznawana automatycznie. Wyjaśniamy, kto ma prawo do świadczenia, na jakich zasadach jest wypłacana trzynasta emerytura oraz ile wynosi w 2025 roku.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Co powiesz na 6 dodatkowych dni urlopu? Mało kto wie, że w pewnych przypadkach pracownikowi przysługuje urlop uzupełniający, którego pracodawca nie może odmówić. Sprawdź, kto i kiedy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego, jaki jest jego wymiar oraz co powinno znaleźć się na wniosku o tego typu wolne w pracy.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy pod koniec roku to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do stycznia lub lutego? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej zwiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest najlepszy czas na szukanie pracy, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Pierwszy długi weekend 2025 mamy już w styczniu – warto skorzystać, bo na kolejny poczekamy aż do kwietnia. Stosunkowo korzystnie wypadają i majówka, i Zielone Świątki, a także święto 15 sierpnia, które w przyszłym roku będzie w piątek. Kiedy brać wolne, by wykorzystać jak najmniej własnej puli urlopów? Przedstawiamy nowy Kalendarz dni wolnych od pracy. Sprawdź i zaplanuj urlopy 2025!