Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 porad jak przygotować doskonałe przemówienie

5 porad jak przygotować doskonałe przemówienie

 
5 porad jak przygotować doskonałe przemówienie

Konieczność przeprowadzenia prezentacji multimedialnej w pracy spędza Ci sen z powiek? Drżysz przed każdym wystąpieniem publicznym? Musisz wiedzieć, że nawet jeśli nie masz naturalnego talentu mówcy, możesz nauczyć się przygotowywania doskonałego przemówienia. Oto kilka sposobów, jakie warto wypróbować.

 

Przygotuj się, ćwicz swoje przemówienie

 

Na początek zastanów się, jakie powinno być dobre wystąpienie publiczne. Możesz sięgnąć do własnych doświadczeń i przypomnieć sobie sytuację, w której sam byłeś słuchaczem i czyjaś przemowa wyjątkowo Ci się podobała. Wbrew pozorom raczej nie chodzi tylko o kwestię interesującej Cię tematyki. O każdej rzeczy można opowiadać w sposób nudny, jak i porywający. Jeśli jakaś wypowiedź zrobiła na Tobie dobre wrażenie, przemawiającemu udało się nie tylko przyciągnąć, ale i podtrzymać Twoją uwagę.

 

To niełatwa sztuka, dlatego przyda się dobry plan wypowiedzi. Zastanów się, jak wzbudzić zainteresowanie w słuchaczach – co powinno znaleźć się na wstępie? Które detale muszą znaleźć się w prezentacji, ale mogą być trudne w odbiorze? Gdzie warto dodać wizualizację, wykres? Pomyśl o tym, czy poszczególne części przemówienia tworzą logiczną całość, jedne zagadnienia wynikają z innych. Dobra prezentacja powinna być uporządkowana i spójna. Najlepiej też, jeśli naprzemiennie podejmuje trudniejsze i łatwiejsze tematy.

 

Koniecznie przećwicz swoją prezentację przed lustrem lub bliskimi. Dzięki takiej próbie wyłapiesz braki w wypowiedzi, będziesz także wiedzieć, czy nie jest ona zbyt długa albo za krótka. Dzięki ćwiczeniu zyskasz też pewność siebie podczas właściwego wystąpienia – w końcu już raz to robiłeś, teraz wystarczy wszystko powtórzyć.

 

Opowiedz anegdotę

 

Nikt z nas nie jest w stanie utrzymywać koncentracji na wysokim poziomie przez bardzo długi czas. Co kilkanaście minut nasze myśli zaczynają błądzić. Dobry mówca bierze pod uwagę ten naturalny mechanizm. Dlatego w swojej wypowiedzi – szczególnie jeśli prezentacja ma być długa – uwzględnij tzw. przerywniki, które pozwolą na chwilę oddechu. Mogą to być np. anegdoty, krótkie filmiki związane z tematem, pokaz zdjęć itp.

 

Dowiedz się więcej o słuchaczach

 

Inaczej będzie wyglądać wystąpienie na ten sam temat adresowane do uczniów liceum, a inaczej do kontrahentów. Niezwykle ważne jest to, by wiedzieć, do kogo się przemawia, jakie są oczekiwania słuchaczy, jaki jest ich poziom znajomości zagadnienia. Dostosuj język, długość wypowiedzi, sposób prezentowania faktów, wizualizacje. Czy lepiej będzie pozostawić więcej czasu na dyskusję, czy może skupić się na prezentacji i uwzględnić czas na 2-3 pytania na koniec? Poznaj swoich słuchaczy i odpowiedz na ich potrzeby.

 

Nie czytaj z prezentacji

 

Osoba, która czyta z kartki ma małą szansę na zdobycie i podtrzymanie zainteresowania publiczności. Jest tak dlatego, że w trakcie czytania głos staje się monotonny. Co więcej, czytając, mówca nie utrzymuje kontaktu wzrokowego ze słuchaczami, sprawia wrażenie, jakby był w swoim świecie. To buduje dystans i utrudnia komunikację pomiędzy prezentującym a słuchającymi. Dlatego czytanie z kartki jest absolutnie złym pomysłem. Dobrą metodą jest z kolei przygotowywanie fiszek zawierających hasła – klucze, które przypominają, o czym powiedzieć w jakiej kolejności. Wiele osób lubi mieć też przed oczyma plan prezentacji. Oczywiście możesz wspierać się notatkami, niemniej postaraj się nie czytać, a jedynie od czasu do czasu patrzeć na słowa kluczowe, wyróżnione punkty.

 

Zakończ przemówienie mocnym stwierdzeniem

 

Ludzki umysł zapamiętuje najlepiej to, co się wyróżnia, a także co działo się na początku oraz na końcu zdarzenia. Dlatego postaraj się jakoś zaznaczyć w pamięci słuchaczy i przygotuj mocne zakończenie prezentacji. Może to być ciekawa wizualizacja, robiące wrażenie dane albo coś innego właściwego dla danych okoliczności. Dzięki tzw. efektowi wow zyskasz przychylność słuchaczy nie tylko w czasie dyskusji bezpośrednio po wystąpieniu, ale także zostaniesz zapamiętany na dłużej.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Spedytor międzynarodowy

    STM Sp. z o.o.   Olsztyn, Wyszyńskiego 1    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   4 700 - 25 000 zł / mies. (w zal. od umowy)
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja transportów FTL/LTL na trasach międzynarodowych; Planowanie przewozów oraz ustalanie warunków transportu; Przygotowywanie wycen dla klientów firmy; Dbanie o wysoką jakość usług oferowanych klientom; Współpraca z działem administracyjnym; Aktywne...
  • Młodszy Specjalista ds. Wsparcia Laboratorium i Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zadania: Przyjmowanie materiałów badawczych; Wpisywanie zleceń do systemu laboratoryjnego; Kontakt z klientami telefonicznie i osobiście; Organizacja i przygotowanie przesyłek kurierskich; Obsługa bieżących spraw biurowych;
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Opracowanie i nadzór nad dokumentacją techniczną procesu prefabrykacji. Wykonywanie rysunków z rozkrojami płyt. Planowanie i organizacja produkcji elementów prefabrykowanych. Współpraca z działem projektowym i zespołem realizacyjnym na hali. Współpraca z...
  • Specjalista ds. ESG i Sprzedaży / Key Account Manager / Customer Success Manager

    AKADEMIA KLIMATU SP. Z O.O.   Dąbrowa Górnicza    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu
    12 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywne pozyskiwanie klientów (głównie duże i średnie firmy) w obszarze ESG i zrównoważonego rozwoju. Prowadzenie rozmów biznesowych, negocjacji oraz prezentacji ofert (kursy, doradztwo, energia, projekty ESG). Wdrażanie naszych autorskich narzędzi IT wspierających...
  • Client Service Delivery Senior Administrator with Danish

    Aon   Kraków    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    The Team collaborates closely with the Danish Teams consisting of brokers and consultants. We provide support in administrating client’s policies throughout the year and helping them make the best decisions! Our office is located in Cracow however in this role we are open to flexibility in terms...

Najnowsze artykuły

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Presja czasu, szybkie podejmowanie decyzji w nagłych sytuacjach, drobiazgowe dbanie o procedury – to codzienność osób zajmujących się obsługą pasażerów na lotnisku. Praca agenta obsługi wymaga i doskonałej organizacji pracy, i sporej odporności psychicznej. Jednocześnie stanowisko to pozwala na atrakcyjne zarobki i realizowanie kariery w perspektywicznej branży lotniczej.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Europejski Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące liczby kobiet pracujących w nauce i inżynierii. W Unii Europejskiej jest ich łącznie 7,7 mln. Polska znajduje się wśród państw, w których odsetek kobiet w tych dziedzinach jest wysoki. Pod tym względem znacząco wyprzedzamy między innymi Niemcy, Francję czy Włochy. 

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

– Skuteczny HR opiera się na danych, a nie na intuicji. Firmy, które chcą efektywnie zarządzać zespołem, muszą monitorować kluczowe wskaźniki HR – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Ekspertka podkreśla, że ważne jest dobranie odpowiednich wskaźników HR do swojej firmy. Jakie są opcje? Oto przewodnik po najważniejszych wskaźnikach HR z przykładami ich zastosowania.

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Choć profesja jest perspektywiczna i bardzo wysoko opłacana, na rynku pracy brakuje 4 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. – Nie jest to zawód dla kogoś, kto chciałby raz nauczyć się wszystkich niezbędnych rzeczy i później przez całe życie korzystać z tej wiedzy – komentuje Iwona Prószyńska, ekspertka z Centrum Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury Państwowego Instytutu Badawczego NASK.

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Nie wszystkie koszty, które ponosi firma, kwalifikują się do pomniejszenia podstawy opodatkowania. Czy wydatek na kawę i herbatę dla pracowników albo choćby catering w czasie spotkania integracyjnego może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów? Wyjaśniamy, jak zaksięgować poszczególne wydatki, by nie budziło to wątpliwości urzędu skarbowego.