Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 dobrych nawyków w miejscu pracy

5 dobrych nawyków w miejscu pracy

 
5 dobrych nawyków w miejscu pracy

Na nic nie starcza ci czasu, a lista zadań do wykonania nie ma końca? Jesteś ciągle spóźniony, zabiegany, a wszechogarniający chaos zaczyna być nie do zniesienia? Sprawdź, jakie nawyki pomogą ci zapanować nad twoją pracą.

 

Ustalenie priorytetowych zadań


Nie bez przyczyny mówi się, że przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. Wiele czynności wykonujemy automatycznie, szukając najszybszych, najprostszych rozwiązań. Po części ułatwia to życie, jednak w dłuższej perspektywie potrafi zupełnie zdezorganizować działania. Jednym z obszarów, w których wprowadzenie dobrych nawyków znacząco podniesie wydajność i komfort naszej pracy, jest organizacja obowiązków. Jeśli nie planujemy kolejności zadań, nie mamy nad nimi kontroli, podejmujemy się wielu różnych projektów, a ich finalizacja jest problematyczna, warto wprowadzić którąś z metod zarządzania czasem.

Wybór jest szeroki, m.in.:

  • Matryca Eisenhowera pomoże nadać zadaniom priorytet z uwzględnieniem ich ważności i pilności,
  • Technika Pomodoro pozwoli podzielić czas na pracę i odpoczynek, uzyskać pełne skupienie dzięki unikaniu rozpraszaczy,
  •  japoński Kanban sprawdzi się w planowaniu złożonych zadań zespołowych,
  • popularna Lista To-Do, z której można skreślać wykonane zadania.


Oczywiście techniki zarządzania czasem to znacznie obszerniejszy zbiór. W każdej z nich nadanie zadaniom priorytetów, kontrola nad zrealizowanymi czynnościami i tym, co pozostało do wykonania, należą do kwestii kluczowych.

 

Usunięcie rozpraszaczy z biurka


Nawet osoby, które w codziennej pracy nie obsługują klientów czy kontrahentów, powinny dbać o porządek na biurku. Niektórzy uważają, że chaos jest twórczy, ale dla większości oznacza on rozpraszanie uwagi. Jak się bowiem skupić na zadaniu, jeśli pod ręką mamy telefon komórkowy, który co kilka minut powiadamia nas o nowym wątku w rozmowie na komunikatorze?

Jakie nawyki podniosą naszą wydajność? Odłóżmy smartfon, wyciszmy media społecznościowe, tak by nie odwracały uwagi od obowiązków i aby rozmawiać przez telefon tylko wtedy, kiedy naprawdę wymaga tego sytuacja. Jeśli nasza praca nie wiąże się z ciągłym kontaktem np. mailowym, warto też rozważyć wyłączenie powiadomień o nadchodzących wiadomościach i sprawdzać skrzynkę np. co godzinę.

 

Porządek w dokumentach


Porządek na biurku znacznie przyspiesza pracę. Posegregowanie druków, oznaczenie ich i poukładanie w taki sposób, by w przyszłości łatwo było je znaleźć, szybko przyniosą profity. Co więcej, przechowywanie i archiwizowanie dokumentów w bezpieczny sposób jest też obowiązkiem każdego pracownika. Na biurku powinny znajdować się tylko te umowy z klientami czy inne dokumenty, z których aktualnie się korzysta.

 

Prawidłowa postawa przy komputerze

 

Ergonomia w pracy jest niezwykle ważna, by działać efektywnie, a przy tym nie eksploatować nadmiernie zdrowia. Przyjęcie poprawnej pozycji przy komputerze umożliwiają meble – krzesło i biurko z regulowaną wysokością. Jednak nawet jeśli pracodawca wyposażył biuro w ergonomiczny sprzęt, to, jak z niego korzystamy, zależy od wyrobienia dobrych nawyków.

Podstawowym, powszechnym błędem są plecy okrągłe, garbienie się. Po pewnym czasie skutkuje to bólami głowy i kręgosłupa. Długotrwałe siedzenie przed komputerem może też zaburzać perystaltykę jelit i powodować problemy z układem trawiennym. Warto po pierwsze zadbać o prawidłową postawę przy biurku i po drugie pamiętać o robieniu przerw po każdej godzinie pracy. Niech będą one przeznaczone na krótki spacer i rozprostowanie nóg. Dajmy też szansę odpocząć naszym oczom i nie wpatrujmy się w ekran telefonu.

 

Punktualność na spotkaniach biznesowych


Piąty, ostatni, ale równie ważny co pozostałe, nawyk to punktualność –  jedna z podstawowych zasad dobrego wychowania. Pokazuje, że jesteśmy obowiązkowi, dobrze zorganizowani. Wyraża szacunek do współuczestników spotkania i ich czasu. Umiejętność wyeliminowania spóźnień daje też poczucie satysfakcji. To zatem korzyści w wielu aspektach.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Operator Wózka Widłowego Bocznego ze Znajomością Języka Niemieckiego

    HPD Südliche Weinstraße GmbH   Niemcy, Hessen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   67,00 - 79,00 zł brutto/godz.
    1 godz.
    Obowiązki: Obsługa wózka widłowego przedniego lub bocznego; Rozładunek i załadunek ciężarówek; Uzupełnianie pustych lokacji w magazynie; Przewożenie palet z towarem; Wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa; Inne prace magazynowe; Wymagania: Minimum 1 rok...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista junior / mid / senior / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Elektrycznych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...

Najnowsze artykuły

Siedząca praca a ból pleców

Siedząca praca a ból pleców

– Długim czasem pracy w pozycji siedzącej możemy zwiększyć swoją podatność na takie choroby jak dyskopatia, hemoroidy, obniżone libido, żylaki kończyn dolnych czy nawet udar. Najczęstszą dolegliwością jest jednak ból kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Seredziński, chiropraktyk i fizjoterapeuta. Jak zatem prawidłowo siedzieć w pracy, by uniknąć bólu, pogłębiania wad postawy i poważniejszych chorób?

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?