Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 błędów w zarządzaniu działem obsługi klienta

5 błędów w zarządzaniu działem obsługi klienta

 
5 błędów w zarządzaniu działem obsługi klienta

 

Spis treści

Błędy w czasie pośredniego lub bezpośredniego kontaktu z klientem mogą być bardzo dotkliwe dla firmy. Niezadowolony klient oznacza bowiem niższe zyski i pogarszającą się reputację na rynku. Jeśli dział obsługi klienta w Twoim przedsiębiorstwie nie działa tak, jak powinien, zastanów się, czy praca w nim jest dobrze zorganizowana, procedury przejrzyste, a kadra kompetentna. Oto 5 najczęstszych błędów w czasie zarządzania działem obsługi klienta. 

 

Zły dobór pracowników

 

W czasie rekrutacji nie stawiałeś wysokich wymagań, wydaje Ci się, że tak łatwą pracę, jak odpowiadanie na pytania klientów, może wykonywać każdy i bez żadnego przygotowania? Nie dziw się zatem, jeśli Twój zespół odbierany jest przez klientów jako niekompetentny. Pojawiają się skargi, podwładni się potrafią zbudować pozytywnej relacji z osobami zainteresowanymi ofertą firmy, baza klientów świeci pustkami. 

 

Tymczasem praca w dziale obsługi klienta jest dość wymagająca, dlatego zadbaj o dobór odpowiedniej kadry – lub przeszkolenie obecnej. Musisz wiedzieć, że pracownik tego działu powinien być zarazem komunikatywny, empatyczny, ale i mieć wysoko rozwinięte zdolności negocjacyjne oraz sporą dozę asertywności – tylko wówczas będzie w stanie poradzić sobie z tzw. trudnym klientem. Istotna jest też umiejętność organizacji własnej pracy, a także odporność na stres. Najlepiej zapoznaj się z 6 cechami pracowników odpowiadających za kontakt z klientem

 

Brak jasnych procedur dla pracowników

 

Pracownicy jedną ręką zapisują uwagi klienta na świstku, drugą na szybko kreślą notatkę do działu sprzedaży, w międzyczasie zaś kłócą się przez telefon z niezadowolonym klientem. Chaos panujący w dziale może być efektem braku dobrze opisanych, klarownych procedur. Zastanów się, czy ścieżki przepływu informacji – dotyczących reklamacji, skarg, opinii, zakupu – są dobrze wytyczone. Czy każdy pracownik dokładnie wie, jaką wiadomość przekazać klientowi w danej sytuacji? Czy zatrudnieni kierują się spójną polityką obsługi klientów? Pamiętaj, że osoba zgłaszająca się do Twojej firmy, która napotka chaos informacyjny, nie będzie mogła załatwić swojej sprawy, słucha wymówek – odejdzie niezadowolona i z bardzo złą opinią na temat firmy. 

 

Rotacja pracowników

 

W dziale obsługi klientów często można spotkać się z wysoką rotacją pracowników. Powód bywa prosty: przedsiębiorcy płacą opiekunom klienta niewiele, nie starają się ich zatrzymać. Wychodzą z założenia, że łatwiej jest zatrudnić nową osobę niż inwestować w rozwój obecnego pracownika. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to tańsze i lepsze rozwiązanie. Tymczasem utrzymywanie dużej rotacji w dziale obsługi klienta ma wiele poważnych wad.

 

Po pierwsze, oszczędność jest zwykle pozorna, gdyż prowadzenie rekrutacji i wdrożenie nowych pracowników generuje stałe koszty. Po drugie, firma, która nie dba o własnych pracowników, traci wizerunkowo. Utrata reputacji ma też inną przyczynę. Klient, który za każdym razem, gdy kontaktuje się z firmą, musi przedstawiać swoją sprawę nowemu pracownikowi, czuje się lekceważony. 

 

Brak innowacji

 

Pracownicy działu wciąż pracują przy szumiących maszynach, które trudno nazwać nowoczesnymi komputerami? Odbierają stacjonarne telefony, a do dyspozycji jest jedynie jedna komórka w biurze? Oprogramowanie służące do obsługi bazy danych co prawda nie jest kompatybilne z nowym systemem, ale „jakoś działa”, więc od lat się go nie zmienia? Praca w dziale obsługi klienta, przypominającym muzeum techniki, z pewnością nie przyczynia się do poprawy jakości pracy. 

 

Traktowanie działu obsługi klienta gorzej niż działu sprzedaży

 

W wielu firmach to dział sprzedaży jest oczkiem w głowie kadry zarządzającej. Nic dziwnego – od skuteczności handlowców i sprzedawców może zależeć lwia część zysków przedsiębiorstwa. Nie oznacza to jednak, że dział obsługi klienta powinien być traktowany po macoszemu. Działania obu sekcji firmy muszą być doskonale skoordynowane. Dzięki temu dokonujący zakupu klient, który ma jakieś uwagi, szybko uzyska pomoc i będzie mógł z powrotem wrócić do realizacji transakcji. Warto zadbać o kompleksową obsługę klienta. Dzięki temu zwiększasz szansę na budowanie długofalowych relacji i tym samym zabezpieczamy pozycję swojej firmy na rynku.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Ekspert ds. walidacji modeli

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca zdalna
    starszy specjalista (senior) / ekspert  umowa o pracę
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków przeprowadzanie walidacji okresowych i prewalidacji model zarządzania ryzykiem (modele decyzyjne, IFRS9, modele nadzorcze, inne obowiązujące w banku modele ilościowe) rozwój metodyki walidacji modeli i polityki zarządzania ryzykiem modeli; koordynacja prac...
  • Kierownik Działu Prefabrykacji i Montażu

    Remontowa Shipbuilding S.A.   Gdańsk, blisko stacji SKM Politechnika    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Obowiązki: Nadzór nad procesami prefabrykacji, montażem oraz terminową realizacją prac wyposażeniowych; Zarządzanie dokumentacją technologiczną i techniczną; Planowanie i koordynacja pracy zespołu; Podejmowanie decyzji dotyczących organizacji pracy; Kontrola jakości prac; Współpraca...
  • Account Manager

    Legal House Poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska: sprzedaż usług oraz pozyskiwanie nowych klientów; organizacja kampanii reklamowych; przygotowywanie ofert; udział w spotkaniach handlowych wsparcie w tworzeniu materiałów reklamowych;
  • Przedstawiciel Regionalny

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Obszar pracy obejmuje województwa: śląskie i małopolskie. Twoje zadania: Budowanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami; Prezentowanie innowacyjnych rozwiązań i produktów medycznych, przeprowadzanie szkoleń produktowych dla personelu medycznego. Realizacja celów...
  • Młodszy specjalista ds. monitoringu należności

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca zdalna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  część etatu  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Zakres obowiązków: monitoring i windykacja należności, kontakt telefoniczny i mailowy z Klientami, prowadzenie działań mających na celu terminowe regulowanie zobowiązań przez Klientów, utrzymywanie regularnego kontaktu z Klientami- wyjaśnianie spraw związanych z płatnościami,...
  • Kontroler Jakości w Laboratorium Weterynaryjnym

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Dołącz do naszego zespołu w Vetlab jako Specjalista ds. Kontroli Jakości! Będziesz zapewniał wysokie standardy naszych usług laboratoryjnych. Twoje zadania: Tworzenie i wprowadzanie procedur jakościowych zgodnie z przepisami. Monitorowanie procesów laboratoryjnych, aby spełniały standardy...

Najnowsze artykuły

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy pod koniec roku to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do stycznia lub lutego? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej zwiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest najlepszy czas na szukanie pracy, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Sylwester w pracy – kto pracuje w sylwestrową noc?

Sylwester w pracy – kto pracuje w sylwestrową noc?

Kiedy inni bawią się na bankietach, podróżują, cieszą się czasem wolnym z bliskimi i świętują nadchodzący Nowy Rok – oni spędzają noc sylwestrową w pracy. Mowa o tysiącach osób, dla których noc z 31 grudnia na 1 stycznia oznacza okres wzmożonych obowiązków, a nierzadko też wyjątkowo wysokiego tempa pracy i dużego stresu. Wyjaśniamy, kto pracuje w sylwestra i co na to prawo pracy.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Pierwszy długi weekend 2025 mamy już w styczniu – warto skorzystać, bo na kolejny poczekamy aż do kwietnia. Stosunkowo korzystnie wypadają i majówka, i Zielone Świątki, a także święto 15 sierpnia, które w przyszłym roku będzie w piątek. Kiedy brać wolne, by wykorzystać jak najmniej własnej puli urlopów? Przedstawiamy nowy Kalendarz dni wolnych od pracy. Sprawdź i zaplanuj urlopy 2025!

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.