Praca.pl Poradniki Rynek pracy
10 powodów, przez które firmy upadają

10 powodów, przez które firmy upadają

 
10 powodów, przez które firmy upadają

Zgodnie z szacunkami Głównego Urzędu Statystycznego pierwszy rok działalności jest w stanie przetrwać ok. 70% firm w Polsce. Pozostałe 30% jest zamykanych z różnych przyczyn. Niekiedy jeden mały problem pociąga za sobą kolejne i stopniowo pogrąża przedsiębiorstwo. Trudno poradzić sobie z lawiną nietrafionych decyzji. Oto 10 powodów, błędnych strategii, problemów, z którymi borykają się przedsiębiorcy. Co sprawia, że przedsiębiorstwa upadają?

 

Brak strategii działania firmy

 

Budowanie biznesu w oparciu o motto: jakoś to będzie, nie jest dobrą strategią. Elastyczność i umiejętność szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynku są oczywiście bardzo cennymi cechami, jednak każda nowo otwarta firma potrzebujesz szczegółowego biznesplanu. Należy w nim określić grupę docelową, podliczyć koszty i oszacować potencjalny przychód, wyznaczyć szanse i zagrożenia dla przedsiębiorstwa, jej mocne i słabe strony. Działając bez strategii, w chaosie, można szybko popaść w kłopoty.

 

Słabe obroty

 

Słabe obroty firmy, które ciągną się przez kolejne miesiące, stopniowo prowadzą do bankructwa. Cięcie kosztów wydaje się tu najprostszym sposobem wyjścia z impasu, ale rozwiązuje problem tylko chwilowo – nie przyczynia się bowiem do zwiększenia obrotów, a wyłącznie do generowania oszczędności, aby przetrwać. Obroty wciąż pozostają na niezadowalającym poziomie.

 

Brak klienta


Żadna firma nie jest w stanie funkcjonować bez konsumentów. Ci jednak mają dziś bardzo duży wybór, dlatego pozyskanie nowego klienta bywa trudnym zadaniem. Nie przykładając do niego należytej uwagi, tnąc koszty na obsługę klienta, opiekę posprzedażową itd. można szybko zniechęcić do siebie grupę docelową.

 

Brak oryginalności


Skoro innym się udało zrobić biznes w taki sposób, to mnie na pewno też się uda. To błędne myślenie. Aby wyróżnić się na rynku, trzeba przekonać do siebie klientów. Muszą oni bowiem znaleźć racjonalny powód, dla którego odejdą od znanej i sprawdzonej marki i wybiorą inną. Wbrew pozorom niższa cena nie jest jedynym czynnikiem motywującym ich do tego kroku.

 

Cięcie kosztów na reklamę

 

Gdy przedsiębiorca wpada w kłopoty finansowe, musi ciąć koszty. Niejednokrotnie na pierwszy ogień idzie marketing i reklama. Zbyt radykalne zmniejszenie środków na promowanie firmy i jej działalności może skończyć się jednak bardzo źle.

 

Niezdefiniowanie grupy docelowej

 

To duży błąd początkujących przedsiębiorców. Grupa docelowa jest zbiorem osób (lub firm), do których kieruje się ofertę sprzedażową, działania marketingowe. Można by pomyśleć, że przecież im więcej osób dowie się o marce, tym lepiej i jeśli będzie się mówić do ogółu, to więcej osób ma szansę o nas usłyszeć. To jednak zupełnie nie sprawdza się w marketingu. Trafny wybór grupy docelowej decyduje o tym, czy firma zdobędzie klientów, ma przełożenie na wysokość sprzedaży.

 

Niekorzystanie z wiedzy pracowników


Gdy szef ma zawsze rację, nie ma miejsca na oddolne inicjatywy pracownicze, nikt nie zgłasza pomysłów, ulepszeń. W autorytarnie zarządzanej organizacji pracownicy nie będą wykazywać zaangażowania w większym stopniu niż ten, z którego są rozliczani. To duża strata dla całej organizacji. Niekiedy wiedza i umiejętności pracowników mogą bowiem okazać się tym, co pozwoli firmie wyjść z kryzysu. Warto więc słuchać ludzi, pozwolić im współtworzyć sukces przedsiębiorstwa. To również buduje lojalność wobec firmy.

 

Czytaj także: Upadłość pracodawcy a wynagrodzenie.

 

Ciągła obniżka cen produktów


Cięcie cen może wydawać się prostym sposobem na pokonanie konkurencji. Ale – jak zostało powiedziane wcześniej – cena jest tylko jednym z wielu powodów, dla których klienci decydują się na zakup w konkretnej firmie. Niższe ceny zwykle pociągają za sobą niższą jakość produktów, słabszą obsługę klienta itd. Konsumenci świetnie zdają sobie z tego sprawę. Ciągła obniżka cen produktów nie jest więc dobrym rozwiązaniem.

Mała wiedza w zakresie technik sprzedaży i znajomości produktów


Przedsiębiorca, który nie umie sprzedać swojego pomysłu sam, albo zatrudnia niewyszkolony dział handlowy, nie może liczyć na sukces firmy. Wręcz przeciwnie, wpędza się w kłopoty. Aby być skutecznym sprzedawcą, nie wystarczy urok osobisty, entuzjazm i charyzma, choć oczywiście to bardzo przydatne cechy. Trzeba znać techniki sprzedażowe, umieć negocjować, mieć szeroką wiedzę na temat oferowanych przez siebie produktów i działań konkurencji.

 

Niezwracanie uwagi na potrzeby klienta

 

Coś, co świetnie sprawdzało się kilka lat temu, dziś niekoniecznie będzie tak samo skuteczne. Zmienia się rynek, przyzwyczajenia zakupowe i oczekiwania klientów. Przedsiębiorcy, którzy tego nie rozumieją, zostają daleko w tyle za konkurencją. Świetnym przykładem potencjalnego źródła problemów jest brak firmowej strony internetowej czy profilu w mediach społecznościowych. To niedrogie narzędzia, które pozwalają docierać do szerokiego grona odbiorców. Roznosząc ulotki czy wieszając ogłoszenia na słupie w okolicy, trudno osiągnąć podobne efekty, co prowadząc dobrą witrynę WWW.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Robót Tunelowych - Operator Tarczy TBM

    GULERMAK Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S. Oddział w Polsce   Warszawa, Bemowo      za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Obowiązki: Prace przy tworzeniu tuneli metra za pomocą urządzenia TBM w Warszawie, Nadzorowanie bieżących robót tunelowych, Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i procedur bdziałowych, Realizacja planu prac zgodnie z terminarzem, Zapewnienie bezpieczeństwa i koordynacja pracy zespołu,...
  • Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Ede   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Obowiązki: zbieranie zamówień za pomocą skanera ręcznego; kompletowanie zamówień do wysyłki; przyjmowanie reklamacji; Wymagania: znajomość języka angielskiego (komunikatywna) gotowość do pracy w systemie zmianowym; chęć nawiązania współpracy na dłuższy okres – co najmniej 3...
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    6 godz.
    Opis stanowiska: Stawiamy na pracę stacjonarną (nasze biura znajdują się w Warszawie, Poznaniu, Gdyni oraz we Wrocławiu). Aktywne pozyskiwanie klientów i możliwość współpracy z obecnymi klientami firmy. Kompleksowa aranżacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi i...
  • Pracownik działu zakupów

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia dla firmy oraz zapewnienie optymalnych warunków współpracy handlowej z dostawcami; Monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących dostawców oraz surowców; Negocjowanie cen i warunków dostaw; Dokonywanie zakupów na potrzeby...
  • Specjalista ds. kontroli jakości

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Opis stanowiska: Laboratorium weterynaryjne Vetlab poszukuje doświadczonego Specjalisty ds. kontroli jakości, który dołączy do naszego zespołu. Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za zapewnienie najwyższych standardów jakości w naszych procesach laboratoryjnych. Zakres...
  • Krawiec / Krawcowa - Pracownik szwalni

    Estella Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Obowiązki: szycie pościeli na maszynach;

Najnowsze artykuły

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.