Praca.pl Poradniki Rynek pracy
10 powodów, przez które firmy upadają

10 powodów, przez które firmy upadają

 
10 powodów, przez które firmy upadają

Zgodnie z szacunkami Głównego Urzędu Statystycznego pierwszy rok działalności jest w stanie przetrwać ok. 70% firm w Polsce. Pozostałe 30% jest zamykanych z różnych przyczyn. Niekiedy jeden mały problem pociąga za sobą kolejne i stopniowo pogrąża przedsiębiorstwo. Trudno poradzić sobie z lawiną nietrafionych decyzji. Oto 10 powodów, błędnych strategii, problemów, z którymi borykają się przedsiębiorcy. Co sprawia, że przedsiębiorstwa upadają?

 

Brak strategii działania firmy

 

Budowanie biznesu w oparciu o motto: jakoś to będzie, nie jest dobrą strategią. Elastyczność i umiejętność szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynku są oczywiście bardzo cennymi cechami, jednak każda nowo otwarta firma potrzebujesz szczegółowego biznesplanu. Należy w nim określić grupę docelową, podliczyć koszty i oszacować potencjalny przychód, wyznaczyć szanse i zagrożenia dla przedsiębiorstwa, jej mocne i słabe strony. Działając bez strategii, w chaosie, można szybko popaść w kłopoty.

 

Słabe obroty

 

Słabe obroty firmy, które ciągną się przez kolejne miesiące, stopniowo prowadzą do bankructwa. Cięcie kosztów wydaje się tu najprostszym sposobem wyjścia z impasu, ale rozwiązuje problem tylko chwilowo – nie przyczynia się bowiem do zwiększenia obrotów, a wyłącznie do generowania oszczędności, aby przetrwać. Obroty wciąż pozostają na niezadowalającym poziomie.

 

Brak klienta


Żadna firma nie jest w stanie funkcjonować bez konsumentów. Ci jednak mają dziś bardzo duży wybór, dlatego pozyskanie nowego klienta bywa trudnym zadaniem. Nie przykładając do niego należytej uwagi, tnąc koszty na obsługę klienta, opiekę posprzedażową itd. można szybko zniechęcić do siebie grupę docelową.

 

Brak oryginalności


Skoro innym się udało zrobić biznes w taki sposób, to mnie na pewno też się uda. To błędne myślenie. Aby wyróżnić się na rynku, trzeba przekonać do siebie klientów. Muszą oni bowiem znaleźć racjonalny powód, dla którego odejdą od znanej i sprawdzonej marki i wybiorą inną. Wbrew pozorom niższa cena nie jest jedynym czynnikiem motywującym ich do tego kroku.

 

Cięcie kosztów na reklamę

 

Gdy przedsiębiorca wpada w kłopoty finansowe, musi ciąć koszty. Niejednokrotnie na pierwszy ogień idzie marketing i reklama. Zbyt radykalne zmniejszenie środków na promowanie firmy i jej działalności może skończyć się jednak bardzo źle.

 

Niezdefiniowanie grupy docelowej

 

To duży błąd początkujących przedsiębiorców. Grupa docelowa jest zbiorem osób (lub firm), do których kieruje się ofertę sprzedażową, działania marketingowe. Można by pomyśleć, że przecież im więcej osób dowie się o marce, tym lepiej i jeśli będzie się mówić do ogółu, to więcej osób ma szansę o nas usłyszeć. To jednak zupełnie nie sprawdza się w marketingu. Trafny wybór grupy docelowej decyduje o tym, czy firma zdobędzie klientów, ma przełożenie na wysokość sprzedaży.

 

Niekorzystanie z wiedzy pracowników


Gdy szef ma zawsze rację, nie ma miejsca na oddolne inicjatywy pracownicze, nikt nie zgłasza pomysłów, ulepszeń. W autorytarnie zarządzanej organizacji pracownicy nie będą wykazywać zaangażowania w większym stopniu niż ten, z którego są rozliczani. To duża strata dla całej organizacji. Niekiedy wiedza i umiejętności pracowników mogą bowiem okazać się tym, co pozwoli firmie wyjść z kryzysu. Warto więc słuchać ludzi, pozwolić im współtworzyć sukces przedsiębiorstwa. To również buduje lojalność wobec firmy.

 

Czytaj także: Upadłość pracodawcy a wynagrodzenie.

 

Ciągła obniżka cen produktów


Cięcie cen może wydawać się prostym sposobem na pokonanie konkurencji. Ale – jak zostało powiedziane wcześniej – cena jest tylko jednym z wielu powodów, dla których klienci decydują się na zakup w konkretnej firmie. Niższe ceny zwykle pociągają za sobą niższą jakość produktów, słabszą obsługę klienta itd. Konsumenci świetnie zdają sobie z tego sprawę. Ciągła obniżka cen produktów nie jest więc dobrym rozwiązaniem.

Mała wiedza w zakresie technik sprzedaży i znajomości produktów


Przedsiębiorca, który nie umie sprzedać swojego pomysłu sam, albo zatrudnia niewyszkolony dział handlowy, nie może liczyć na sukces firmy. Wręcz przeciwnie, wpędza się w kłopoty. Aby być skutecznym sprzedawcą, nie wystarczy urok osobisty, entuzjazm i charyzma, choć oczywiście to bardzo przydatne cechy. Trzeba znać techniki sprzedażowe, umieć negocjować, mieć szeroką wiedzę na temat oferowanych przez siebie produktów i działań konkurencji.

 

Niezwracanie uwagi na potrzeby klienta

 

Coś, co świetnie sprawdzało się kilka lat temu, dziś niekoniecznie będzie tak samo skuteczne. Zmienia się rynek, przyzwyczajenia zakupowe i oczekiwania klientów. Przedsiębiorcy, którzy tego nie rozumieją, zostają daleko w tyle za konkurencją. Świetnym przykładem potencjalnego źródła problemów jest brak firmowej strony internetowej czy profilu w mediach społecznościowych. To niedrogie narzędzia, które pozwalają docierać do szerokiego grona odbiorców. Roznosząc ulotki czy wieszając ogłoszenia na słupie w okolicy, trudno osiągnąć podobne efekty, co prowadząc dobrą witrynę WWW.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży

    Legal House Poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Opis stanowiska: pozyskiwanie nowych klientów; sprzedaż usług nowym klientom; praca z bieżącą bazą klientów w części sprzedaży dodatkowych usług organizacja i udział w kampaniach reklamowych; tworzenie ofert handlowych; prowadzenie spotkań handlowych (samodzielnie lub w zespole)...
  • Mistrz Bezpośredniej Produkcji (Wydział Wyposażeniowy)

    Remontowa Shipbuilding S.A.   Gdańsk, blisko stacji SKM Politechnika    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Czym będziesz się zajmować: Nadzorem nad właściwym przebiegiem procesów prefabrykacji, montaży oraz nad terminową realizacją wykonywanych prac wyposażeniowych; Nadzorem nad dokumentacją technologiczną, techniczną oraz materiałową; Planowaniem, organizowaniem i koordynowaniem pracy...
  • GOLD-TRADE sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   10 000 - 20 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków obsługa rynku inwestycyjnego i lokalnego; współpraca z firmami budowlanymi i wykonawcami; pozyskiwaniu nowych klientów i utrzymywanie relacji ze stałymi odbiorcami; prowadzeniu rozmów i negocjowaniu kontraktów handlowych; monitorowaniu rynku inwestycji budowlanych;
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Opracowanie i nadzór nad dokumentacją techniczną procesu prefabrykacji. Wykonywanie rysunków z rozkrojami płyt. Planowanie i organizacja produkcji elementów prefabrykowanych. Współpraca z działem projektowym i zespołem realizacyjnym na hali. Współpraca z...
  • Młodszy Specjalista ds. windykacji

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca zdalna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  część etatu  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Monitorowanie i windykacja przeterminowanych płatności; Telefoniczny i e-mailowy kontakt z klientami; Inicjowanie działań zapewniających terminowe płatności od klientów; Regularna komunikacja z klientami, rozwiązywanie zapytań dotyczących płatności; Analiza i...
  • Pracownik sezonowy

    Grimslovs Skogstjanst AB   Szwecja, Emmaboda    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   9 000 - 17 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Szwedzka firma Grimslövs Skogstjänst AB poszukuje nowych pracowników na stanowiska pracowników do sadzenia na sezon 2025 (szacowany czas to połowa marca do połowy lipca). Dobrym pracownikom umowa może zostać przedłużona.

Najnowsze artykuły

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Święta, święta i po świętach, a jak wiemy, powrót do codzienności po długim urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Urlop uzupełniający – podstawowe informacje

Co powiesz na 6 dodatkowych dni urlopu? Mało kto wie, że w pewnych przypadkach pracownikowi przysługuje urlop uzupełniający, którego pracodawca nie może odmówić. Sprawdź, kto i kiedy nabywa prawo do urlopu uzupełniającego, jaki jest jego wymiar oraz co powinno znaleźć się na wniosku o tego typu wolne w pracy.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy pod koniec roku to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do stycznia lub lutego? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej zwiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest najlepszy czas na szukanie pracy, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Pierwszy długi weekend 2025 mamy już w styczniu – warto skorzystać, bo na kolejny poczekamy aż do kwietnia. Stosunkowo korzystnie wypadają i majówka, i Zielone Świątki, a także święto 15 sierpnia, które w przyszłym roku będzie w piątek. Kiedy brać wolne, by wykorzystać jak najmniej własnej puli urlopów? Przedstawiamy nowy Kalendarz dni wolnych od pracy. Sprawdź i zaplanuj urlopy 2025!

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.