Automatyzacja kojarzy się z maszynami wykonującymi mechaniczne czynności w fabrykach czy androidami przypominającymi wyglądem człowieka. Obecnie to jednak przede wszystkim tzw. robotyzacja procesów biznesowych (ang. Robotic Process Automation, RPA), czyli programy komputerowe naśladujące powtarzalne czynności, które nie wymagają subiektywnej oceny człowieka. Takie narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję już teraz mogą odciążać nas z nużących obowiązków i poprawić jakość życia.
Inteligentny asystent umówi spotkanie
Algorytmy AI ułatwiają codzienną pracę – m.in. wyszukując, sortując i filtrując dane odpowiednio do danego stanowiska i potrzeb. Dzięki analizie informacji z maili i plików użytkownika komputerowy asystent przypomni np. o planowanych spotkaniach oraz ustali ich priorytety, zaproponuje uczestników czy potrzebne dokumenty, wyszuka informacje z wielu źródeł. System stale się przy tym uczy i poprawia dopasowywanie wyników wyszukiwania.
– Wyobraźmy sobie, że dzwonimy do przychodni i odbiera wirtualna sekretarka. Pyta nas zupełnie naturalnym językiem z jaką sprawą dzwonimy, rozumie wszystkie nasze odpowiedzi i odpowiednio na nie reaguje. Ma bieżący dostęp do baz danych czy harmonogramu lekarzy, od razu sprawdza więc dostępność specjalistów, udziela potrzebnych informacji i np. umawia wizytę. Tak samo może to działać w każdej innej placówce, a także firmie.
Cyfrowy pracownik wystawi fakturę i wygeneruje raport
Robotyzacja może wspierać działy kadrowe, księgowe, marketingowe, sprzedażowe, IT, logistyczne, administracyjne, obsługi klienta czy reklamacji, a nawet dział prawny. – Roboty, zwane cyfrowymi pracownikami, mogą przeglądać aplikacje, wprowadzać dane do systemów lub pobierać je z załączników e-maili, generować raporty, zamawiać kurierów czy potrzebne towary, wystawiać i wysyłać klientom faktury, prowadzić księgi podatkowe, zlecać transport, naliczać wynagrodzenia oraz wykonywać dziesiątki innych monotonnych czynności. Wystarczy zaprogramować cały proces raz, aby powtarzały go bezbłędnie nawet przez całą dobę. Wdrożone do organizacji roboty posiadają normalne konto w domenie firmowej z loginem i hasłem, a bardzo często również imię, jak Krystyna lub Alojzy.
Robot integruje się m.in. z dokumentami elektronicznymi i arkuszami Excela, pocztą e-mail, portalami internetowymi i aplikacjami, bazami danych i systemami firmowymi takimi jak ERP, SARP czy Workflow. Takie rozwiązania są już dostępne m.in. na inteligentnej platformie informatycznej Workplace Hub. Konica Minolta dąży do ułatwiania firmom procesu cyfryzacji, dlatego oferowane urządzenie łączy sprzęt, oprogramowanie i usługi, umożliwiając zarządzanie całą infrastrukturą IT za pomocą jednego systemu. Dzięki dużej mocy obliczeniowej na platformie może działać wielu wirtualnych pracowników czy algorytmów.
Pracownik (nie)zastąpiony?
– Robotyzacja zmienia biznes i cały nasz rynek pracy. Powstała już nawet pierwsza w Polsce Agencja Pracy Robotów. Często rodzą się więc pytania o kwestię zabierania nam pracy przez tańsze i szybsze roboty, które nie nudzą się, nie chorują, są dokładniejsze i odporne na stres. Trzeba jednak pamiętać, że firmy decydujące się na robotyzację kierują się zazwyczaj koniecznością redukcji wykonywanych zadań, a nie pracowników. Wyręczając ludzi ze żmudnych obowiązków, np. wprowadzania czy przepisywania danych, roboty umożliwiają nam wykorzystanie czasu i energii do bardziej twórczej pracy. Robotyzacja często wiąże się nawet z koniecznością zatrudnienia kolejnych specjalistów i rozwija całkiem nowe zawody. Młodzi ludzie nie powinni się więc bać, ale po prostu wybierać kierunki zawodowe związane np. z kreatywnym myśleniem.
Dobrym przykładem jest test przeprowadzony przez dziennik „Washington Post” podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich w 2016 roku. W czasie trwania wydarzenia narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję napisały 850 artykułów i sprawozdań na mniej istotne tematy. Dawało to dziennikarzom więcej czasu na pisanie wysokiej jakości artykułów merytorycznych. Stworzyło też nowe stanowisko – osoby odpowiedzialnej za dostarczanie komputerom niezbędnych danych i weryfikowanie wyników ich pracy.
W dobie dynamicznie postępującej rewolucji cyfrowej pracujemy wciąż pod presją czasu. Technologia obok wyzwań może nam jednak dostarczyć także rozwiązań, które pomogą unikać błędów i pracować wygodniej.