Praca w branży IT

 
Praca w branży IT

Spis treści

Branża IT oferuje wiele stanowisk i możliwości pracy. Swoje działania możesz wykonywać bezpośrednio w terenie, jako Onsite Technician, lub rozwiązując złożone problemy informatyczne, jako specjalista Service Desk. Ze względu na różnorodność zawodów w branży IT postanowiliśmy przybliżyć Ci trzy wybrane stanowiska.

 

W dalszej części artykułu dowiesz się, jakie wymagania powinien spełniać kandydat do pracy na stanowisku specjalisty Service Desk, administratora Help Desk, czy Onsite Technician.


Z Sarą Burakowską, Central Support Team Leader w firmie Hemmersbach, rozmawialiśmy o różnicach pomiędzy podstawowymi funkcjami w IT: specjalistą Service Desk i administratorem Help Desk.

 

- Zespół Help Desk koncentruje się głównie na łatwych naprawach. Jego funkcja jest bardziej taktyczna, niż strategiczna. Nie jest w pełni zintegrowany z procesami ITSM i w niektórych przypadkach zapewnia podstawową obsługę w zakresie zarządzania incydentami i usługami. Zespoły Help Desk często skupiają się na prostych rozwiązaniach w celu usunięcia usterek, (co jest jednym z procesów ITIL zwanym „zarządzaniem incydentami”), na przypadkach, które można rozwiązać szybko i efektywnie, i które mogą być w późniejszym etapie wzięte pod uwagę, jako pomysły na automatyzację procesu w ramach jego ciągłego doskonalenia.

 

- Taka obsługa przypadków pomaga zarządzać strukturą wiedzy i usprawnia samodzielną drogę użytkownika końcowego do rozwiązania problemu, jednak ostatecznie użytkownik zawsze może skontaktować się ze swoim biurem obsługi w celu uzyskania możliwie najlepszej i najszybszej pomocy.

 

- Pierwszą widoczną różnicą pomiędzy zespołem Help Desk a Service Desk jest to, że ten drugi może być zespołem interdyscyplinarnym (i najczęściej takim jest). Możliwość pełnego zarządzania usługami jest ekscytująca i pełna ciekawych wyzwań, szczególnie w przypadku, kiedy jest to pierwsza praca. Service Desk z definicji jest ukierunkowany na klienta, oferuje szersze możliwości pomocy, pozwala zarządzać strukturą wiedzy na większą skalę, reagować na brakujące możliwości firm, itp.

 

- Biorąc pod uwagę fakt, że Help Desk i Service Desk mogą być podobnie skonfigurowane i odgrywają kluczową rolę w zrozumieniu potrzeb biznesowych, szczególnie z perspektywy IT, niezależnie od terminologii wybranej dla zespołu, konfiguracja może zostać przesunięta lub zbudowana tak, aby spełnić oczekiwania.

 

- Jako osoba, która zaczynała na stanowisku administratora Help Desk, zachęcam osoby zainteresowane karierą w IT, aby spróbowały swoich sił w zespołach obsługi klienta. To naprawdę otwiera oczy na rozmaite interakcje i komunikacje z ludźmi, pozwala dobrze zrozumieć procesy ITIL, od podstawowych po bardziej złożone, a dobrze zarządzana konfiguracja ITIL może zmienić oblicze firm IT.

 

Rada dla kandydatów?

 

Firma Hemmersbach ma następującą radę dla kandydatów chcących ubiegać się o stanowisko administratora Help Desk: „Jeśli lubisz znajdować rozwiązania problemów w życiu codziennym i jesteś otwarty na ciągłe poszerzanie swojej wiedzy - zgłaszaj się bez wahania!”.

 

Dodatkowo kandydaci mogą spróbować odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
• Z jakimi problemami technicznymi miałeś już do czynienia i jak je rozwiązałeś?
• Co byś sprawdził, gdyby twój komputer nagle przestał działać?
• Jak dobrze pracujesz pod presją czasu?
• W jaki sposób ustalasz priorytety swoich zadań?

 

Mariusz Zając, Lead Service Delivery Manager w Hemmersbach, opowiedział nam o stanowisku Onsite Technician.


- Optymistyczne nastawienie i kreatywność to najbardziej pożądane umiejętności, jakie powinien posiadać technik! Mogą one nawet kompensować wiedzę, ponieważ tę zawsze można uzupełnić. Dzięki optymistycznemu podejściu i kreatywności nie ma problemów niemożliwych do rozwiązania, a klient końcowy ma poczucie, że technik zrobił wszystko, aby wesprzeć go w jak najlepszy sposób.


Zapytaliśmy Mariusza również o to, jakiej rady udzieliłby kandydatom chcącym ubiegać się o pracę na stanowisku Onsite Technician:


- Nie bój się wiedzy technicznej - po prostu zgłoś się! Jeśli chcesz odnieść sukces, bądź życzliwy dla ludzi i zawsze upewniaj się, że robisz wszystko, co w Twojej mocy, aby ich wesprzeć. Bądź otwarty i próbuj różnych podejść. A co najważniejsze, korzystaj z doświadczenia starszych kolegów. Nie próbuj wyważać otwartych drzwi, ale kiedy znajdziesz lepsze, szybsze rozwiązanie, zastosuj je i podziel się nim z innymi. Najważniejsze to nie bać się zacząć! Twoi starsi koledzy zawsze chętnie Ci pomogą, nie ma głupich pytań - wszyscy wokół o tym wiedzą.


Mariusz zwraca również uwagę na to, że nie tylko umiejętności techniczne są stale doskonalone, ale także umiejętności językowe: „Pracując jako Onsite Technician w wielokulturowym środowisku, możesz ćwiczyć dowolny język ze swoimi współpracownikami pochodzącymi z całego świata.”


Uwierz, że praca w branży technologicznej to świetny wybór: „Jeśli chcesz zadbać o swoją przyszłość, powinieneś wybrać ten zawód, ponieważ zawsze będzie na topie. Bez względu na to, jakiej technologii używa klient, zawsze będzie potrzebował ludzi zapewniających wsparcie. Obecnie wszyscy przechodzą do świata wirtualnego, a kiedy pojawi się niebieski ekran, będą potrzebować CIEBIE”.

Więcej artykułów "IT i nowe technologie"

Polecane oferty

  • Architekt / Architektka rozwiązań mobilnych

    Santander Consumer Bank S.A.   Wrocław, Fabryczna, ul. Legnicka 48b    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior / ekspert  kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 dni
    współpraca od zaraz; seniority: expert; forma współpracy: B2B; wymiar pełnienia usługi: pełny etat; model współpracy hybrydowy; Technologie, których używamy: Wymagane: RabbitMQ; Docker; Git; SOAP; REST API; Enterprise Architect; Technologie mile widziane: znajomość APIGee; Twój zakres...
  • Specjalista ds. Analizy i Zarządzania Bazami Danych

    Centrum Rozwoju Szkół Wyższych Merito Sp. z o.o.   Poznań    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW: Bieżące zarządzanie bazami danych między działami firmy. Tworzenie systemu baz danych (typologii baz). Dokonywanie oceny skuteczności oraz efektywności baz danych. Dbanie o kompletność baz danych. Utrzymanie poziomu jakościowego baz danych. Scoring rekordów w bazach....
  • PGE Systemy
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Twój Projekt oraz zadania: Administracja systemami cyberbezpieczeństwa na platformie Microsoft Azure. Ścisła współpraca z zespołem PGE-CERT przy analizie incydentów bezpieczeństwa IT. Udział w codziennych działaniach operacyjnych Departamentu Cyberbezpieczeństwa. Udział w działaniach...
  • Informatyk / Specjalista IT

    SANO - Nowoczesne Żywienie Zwierząt Sp. z o.o.   Sękowo, ul. Lipowa 10    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Technologie, których używamy Microsoft SQL Server; Windows Server; VMware; Twój zakres obowiązków zarządzenie danymi, wykonywanie backupów danych i aktualizacji oprogramowań, w tym SAP, czynny udział w procesie migracji SAP do wyższej wersji, administracja i zarządzanie infrastrukturą...
  • Administrator Systemów IT

    Medicover Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Branickiego 17​    praca zdalna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Rodzaj pracy: hybrydowy (pierwsze 3 miesiące w biurze, po czasie adaptacji możliwa praca zdalna) Rekrutacja: 100% zdalna; Rodzaj zatrudnienia: umowa o pracy; Zakres obowiązków: bieżąca administracja, utrzymanie i rozwój środowiska VMware; tworzenie maszyn wirtualnych z wykorzystaniem...
  • Asseco Data Systems S.A.
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zadania: przyjmowanie i obsługa zgłoszeń wsparcia (1-wsza i 2-ga linia) od klientów wewnętrznych (pracowników ADS), administracja systemami IT, pisanie raportów SQL, analiza i rozwiązywanie zgłoszeń użytkowników, proponowanie optymalnych rozwiązań dla klientów, udział w testach...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?