Rozwój rynku e-commerce może powodować przytłoczenie liczbą nowych produktów wprowadzanych do sprzedaży. Konsumenci chcą zrozumieć, co wyróżnia daną rzecz i to wtedy do akcji wkracza USP produktu. Według specjalistów jego wykorzystanie to nie tylko sposób na dotarcie do klientów, ale przede wszystkim na rozwijanie swojego biznesu. Jak sklepinternetowy może odnieść sukces? Sprawdź, co oznacza skrót USP i przekonaj się, jak skutecznie dotrzeć do konsumentów.
Spis treści
USP produktu – co oznacza ten skrót?
Skrót USP to z ang. unique selling proposition, czyli unikalna propozycja sprzedaży. Jest to czynnik wyróżniający dany produkt na tle produktów konkurencyjnych. W praktyce oznacza to korzyść, jaką odnosi potencjalny klient, dokonując zakupu.
USP produktu najlepiej ustalić przed rozpoczęciem działań marketingowych. To mocne strony marki, które nie powinny komunikować, że towar jest wyjątkowy, ale wyjaśnić, z czego ta wyjątkowość wynika. Dodatkowo komunikat marketingowy musi być istotny z punktu widzenia wybranej grupy docelowej. W innym przypadku pozostanie niezauważony i nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.
Takie działania biznesowe to właściwie konieczność – ogrom marek i ofert sprawia, że zarówno sklep internetowy, jak i stacjonarny musi znaleźć sposób na dotarcie do klientów. Dotyczy to również producentów produktów regionalnych, którzy mają ograniczone możliwości rozwoju w stosunku do zagranicznych producentów i sprzedawców. Sprawdź, jak wygląda rejestracja produktów regionalnych w Polsce i stwórz markę, którą pokochają klienci.
Unique Selling Proposition – zalety
Unikalna cecha produktu odróżnia go od podobnych artykułów oferowanych przez konkurencję. Wybrany element zostaje uwidoczniony ze wskazaniem, że to właśnie nasz towar go posiada, i to dlatego jest najlepszy.
Jakie zalety ma USP produktu? Znalezienie wyjątkowej cechy to szansa na skoncentrowanie się na faktycznych działaniach sprzedażowo-marketingowych, które pomogą wyróżnić markę na rynku (działania reklamowe, branding, copywriting). Jest to również sposób na to, aby zwrócić uwagę klientów i zdobyć ich lojalność. Wskazanie cechy, która wyróżnia dany produkt na tle podobnych artykułów ułatwia dokonanie wyboru i jasno pokazuje, że ta konkretna rzecz odpowiada potrzebom określonej grupy konsumentów.
USP produktu – jak ją znaleźć? Co nie może nią być?
Unique selling proposition to rodzaju działania biznesowe wymagające ustalenia nie tylko zalety artykułu, ale również grupy docelowej. Znaczenie ma płeć, wiek, wykształcenie, a nawet hobby czy miejsce pracy – skuteczny przekaz powinien być dopasowany do odbiorcy. Nie jest to slogan, a raczej początek dyskusji na temat wyjątkowości wszystkiego, co jest związane z konkretnym produktem (cechy produktu, marka, klienci).
Wybierając USP produktu, trzeba pamiętać, że nie zaliczają się do niej puste, utarte frazesy wskazujące na wyjątkowość marki. Nie wystarczy zakomunikowanie, że twój towar jest najlepszy – konieczne jest udowodnienie, dlaczego ten produkt się wyróżnia. Cechą produktu nie będzie darmowa dostawa, możliwość zwrotu czy oferowany rabat. Oczywiście są wyjątki od tej reguły: niektóre marki uczyniły z pozornie sztampowych haseł swój znak rozpoznawczy.
Unique Selling Proposition – przykłady
USP to jeden konkretny element, który ma zostać przedstawiony jako unikalna cecha produktu kojarząca się bezpośrednio z daną firmą bądź z tym produktem. Wybierając unique selling proposition, można wziąć pod lupę takie cechy jak:
-
personalizacja produktu (dostosowanie do indywidualnych preferencji wzbudza poczucie wyjątkowości);
-
jakość potwierdzona wiarygodnymi badaniami (klient ma pewność, że produkt jest bezpieczny dla zdrowia);
-
parametry produktu (wygoda użytkowania, funkcjonalność, prędkość, odwzorowanie kolorów itp.).
Dla przykładu znaki rozpoznawcze mniej i bardziej znanych marek to:
-
długi czas na zwrot towaru (Zalando);
-
domowa przymierzalnia okularów (Muscat);
-
subskrypcja produktów (Coffeedesk, Vision Express, Your Kaya);
-
bezpieczny, nawiązujący do natury kształt wypustek (kwiat lotosu) w matach Pranamat Eco;
-
wyjątkowe wrażenia przy odpakowywaniu produktów (Ania Kruk).