Technikę delficką wykorzystuje się podczas pracy nad złożonymi zagadnieniami, do których trudno zastosować pomiary ilościowe i trzeba brać pod uwagę pewne niewymierne, jakościowe cechy zjawisk. Metoda delficka ma zastosowanie między innymi w naukach społecznych i w marketingu. Jak się ją stosuje? Czy można wykorzystać tę technikę w przedsiębiorstwie?
Technika delficka – na czym polega?
Celem metody jest zbadanie jakiegoś problemu, przeanalizowanie złożonych okoliczności czy czynników, po to, by dokonać prognozy przyszłych zjawisk. To jedna z technik heurystycznych, czyli takich, w którym wykorzystuje się zarówno twórcze myślenie, jak i reguły logiczne do odkrycia na pierwszy rzut oka ukrytych mechanizmów / sensów złożonych zjawisk.
Technika delficka polega na kierowaniu pytań do zespołu ekspertów. Zespół powinien być starannie dobrany – istotne jest, by cechowała go dość duża różnorodność. Eksperci powinni więc mieć różne wykształcenie, praktykę zawodową itp.
Zagadnienie przedstawiane jest w formie kwestionariusza z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Odpowiedzi są zbierane i na ich podstawie można sprecyzować główny problem i poboczne zagadnienia, a także wyciągnąć wnioski – przedstawić pierwsze możliwe rozwiązania.
Wyniki są następnie odsyłane do każdego eksperta, wraz z (anonimowymi) uwagami innych ekspertów. Kolejka powtarza się – uczestnicy badania analizują problem jeszcze kilkakrotnie (często wskazuje się na cztery rundy). W tym czasie dochodzi do pośredniej interakcji między ekspertami – w kilku sesjach każdy z nich otrzymuje feedback na temat swojej wcześniejszej opinii, co pomaga zweryfikować poglądy, przetestować ich trafność. Finalnie eksperci wspólnie uzgadniają najlepsze możliwe rozwiązanie dla danego zagadnienia.
Całym procesem kieruje lider, inicjator badania. Powinna być to osoba kompetentna, dobrze znająca problem i potrafiąca powstrzymać się od pochopnych wniosków. Lidera może wspierać także zespół badawczy.
Metoda delficka
-
zalety
Dzięki metodzie możliwe jest dogłębne przeanalizowanie bardzo złożonych zagadnień, np. zjawisk społeczno-ekonomicznych czy logistyczno-marketingowych – i wyciągnięcie rzetelnych wniosków, popartych opinią zróżnicowanej grupy ekspertów.
Dzięki technice delfickiej można uniknąć pułapki stronniczości (opinie są anonimowe). Zagadnienie jest analizowane przez grupę kompetentnych osób, co zwiększa wiarygodność wyniku badania.
Ponadto, podczas stosowania metody często zwraca się uwagę na wcześniej niedostrzegane kwestie i problemy do rozwiązania na drodze do realizacji wyznaczonego celu. Dzięki temu np. przedsiębiorstwo planujące inwestycje na jakimś obszarze i analizujące jego warunki – może w sposób dokładniejszy i bardziej rzetelny przygotować kosztorys oraz zaplanować kolejność działań.
-
wady
Metoda wymaga zaangażowania wielu osób, jest też czasochłonna. Jej przeprowadzenie wiąże się więc z dość dużymi kosztami. Kłopoty może sprawić również dobór ekspertów – kompetentnych, gotowych do współpracy oraz poddawania twórczej próbie swoich poglądów.