Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Raport: Postawy pracowników w czasie pandemii i dziś

Raport: Postawy pracowników w czasie pandemii i dziś

 
Raport: Postawy pracowników w czasie pandemii i dziś

Dzisiejszy rynek pracy w Polsce niewiele przypomina ten sprzed wybuchu pandemii w 2020 r. Zmieniły się przede wszystkim postawy i oczekiwania pracowników oraz kandydatów do pracy, a nowe pokolenie wchodzące na pandemiczny i popandemiczny rynek zatrudnienia ugruntowało zmiany dotyczące lepszego egzekwowania zasady work-life balance, prawa do przerw i wypoczynku czy swobody osobistej w prowadzeniu własnej kariery. Jak poruszać się po tej nowej rzeczywistości zawodowej? Jakie są dzisiejsze standardy zatrudniania i organizacji pracy w polskich firmach? Mamy nadzieję, że odpowiedzi na najbardziej nurtujące Was pytania dotyczące środowiska pracy i szukania etatu w Polsce znajdziecie w raporcie, który przygotowaliśmy dla Was wraz z Experience Institute – Postawy pracowników w czasie epidemii i dziś. Zachęcamy do zapoznania się z całą publikacją, a poniżej kilka najważniejszych informacji i wniosków z badania.

 

Spis treści

Cel badania

 

Już po raz drugi Praca.pl razem z Experience Institute postanowiła zbadać satysfakcję i postawy pracowników, a także sprawdzić, jaki wpływ miało na nie upowszechnienie się pracy zdalnej. W naszym badaniu staraliśmy się odpowiedzieć na pytania, jak zmieniło się zaangażowanie pracowników, sposoby organizacji pracy, oczekiwania względem pracodawców i podejście do pracy zdalnej w ciągu kilku lat – w okresie pandemii i dziś. Co więcej, przedstawiamy Wam typologię pracowników – każdy wyróżniony przez nas typ odpowiada pewnej charakterystycznej postawie w życiu zawodowym. 

 

Wreszcie, bierzemy pod lupę zachowania pracowników wobec pracodawców. Czy jesteśmy skłonni polecać własną firmę bliskim osobom szukającym zatrudnienia? A może często rekomendujemy produkty / usługi firmy, w której pracujemy? Stosunek pracowników do własnych pracodawców także uległ zmianie w ciągu ostatnich kilkudziesięciu miesięcy, a prześledzenie tych nowych typów postaw może być fascynującą i pouczającą lekcją dla managerów i pracodawców.

 

Metoda badawcza

 

Badanie miało charakter ankiety – kwestionariusza internetowego, do wypełnienia którego respondenci zostali zaproszenie za pomocą poczty e-mail. Zostało ono zrealizowane metodą CAWI. Dane były zbierane od 28 listopada do 30 grudnia 2022 r.

 

Charakterystyka respondentów

 

W badaniu wzięło udział 1019 respondentów. Są to osoby pracujące, w większości (88%) mieszkańcy miast. Nieco mniej niż połowę (43%) stanowiły osoby mieszkające w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców.

 

  • płeć

 

62% respondentów to kobiety, 38% – mężczyźni.

 

  • wiek

 

Osoby odpowiadające na pytania to w przeważającym stopniu 25-34-latkowie (38%) oraz 35-44-latkowie (33%). Co piąty respondent miał 45-54 lat. Osoby w wieku 55 lat lub powyżej stanowiły 6% próby badawczej, a te w wieku 18-24 lat – 2% respondentów.

 

  • województwo

 

Niemal jedna trzecia badanych (32%) pochodziła z województwa mazowieckiego. Wśród najliczniej reprezentowanych województw znajdowały się także śląskie (12% respondentów), dolnośląskie i małopolskie (po 9%), wielkopolskie (8%), łódzkie i pomorskie (po 7%).

 

  • branża

 

Nasi respondenci to osoby zatrudnione w bardzo różnych branżach. Najliczniej reprezentowana była branża IT (13%), sektor przemysłowy oraz finanse (po 9%). Wśród osób biorących udział w badaniu znaleźli się też między innymi pracownicy handlu, budownictwa, opieki zdrowotnej, edukacji, branży medialno-rozrywkowej, bankowości, transportu i innych usług.

 

Osoby, które mają taką możliwość, chętnie korzystają z home office. Ponad połowa pracowników zdalnych szybciej wykonuje obowiązki w domu niż robiła to w siedzibie firmy.

 

Praca zdalna

 

Home office stało się jednym z najbardziej pożądanych benefitów wśród pracowników i kandydatów do pracy, cenionym przede wszystkim ze względu na oszczędność czasu. 

 

  • możliwość pracy w formule zdalnej

 

74% badanych zadeklarowało, że ma możliwość wykonywania pracy zdalnej – a więc o wiele więcej niż w czasie pandemii, kiedy taką sposobność miała tylko połowa naszych ankietowanych. Spośród tych, którym pracodawcy umożliwiają home office, zdalnie pracuje aż 86% osób, przy czym 61% – w formie hybrydowej (częściowo z domu, częściowo z siedziby firmy).

 

  • ocena pracy w formie zdalnej

 

9 na 10 respondentów jest zadowolonych z wykonywania pracy w domu. 77% stwierdziło, że zdecydowanie odpowiada im taka formuła, 16% – iż raczej są zadowoleni. 

 

4% badanych wskazało odpowiedź: home office ani mi odpowiada, ani mi nie odpowiada. 

 

Umiarkowanie niezadowoleni z pracy zdalnej stanowili tylko 2% respondentów pracujących zdalnie, a bardzo niezadowoleni – 1%.

 

Badanie pokazuje również, że praca zdalna zyskała rzeszę nowych zwolenników. Dla porównania w czasie pandemii niecałe dwie trzecie respondentów było zadowolonych z takiej formuły pracy.

 

  • czas wykonywania zadań w pracy zdalnej

 

W home office wykonujemy te same czynności znacznie szybciej. 52% respondentów przyznało, że w domu na dokładnie te same obowiązki służbowe musi poświęcić mniej czasu niż w przypadku wypełniania ich w siedzibie firmy. To również spora zmiana od 2020 r., kiedy tylko 32% respondentów stwierdziło, że w domu szybciej wykonuje powierzone czynności niż w biurze. 

 

Co więcej, w czasie pandemii aż 24% osób uznało, że musi poświęcić więcej czasu w domu niż w biurze na wypełnienie obowiązków – obecnie taką deklarację złożyło już tylko 4% pracowników home office.

 

  • praca zdalna – zalety i wady

 

Na pytanie – co jest dla Pani/Pana największym benefitem pracy zdalnej? – najwięcej osób odpowiedziało:

 

  • brak konieczności dojazdów do pracy i oszczędność czasu z tym związana – 57% respondentów, 

  • brak kosztów dojazdów do pracy – 15%, 

  • zarządzanie swoim czasem / elastyczne godziny pracy – 13%.

 

Wskazano także na takie korzyści jak cisza i spokój w domowym biurze (11%), ogólną oszczędność czasu (11%), komfort związany z byciem w domu (9%), efektywne wykorzystanie czasu pracy (9%) czy więcej czasu dla bliskich i możliwość opieki nad dziećmi (8%).

 

Z kolei najczęstsze odpowiedzi na pytanie – co jest dla Pani/Pana największym utrudnieniem w pracy zdalnej? – to:

 

  • brak warunków mieszkaniowych – 38% ankietowanych wybrało tę odpowiedź, 

  • kłopoty z koncentracją na pracy – 30%, 

  • brak kontaktu ze współpracownikami – 23%. 

 

Ponadto 7% respondentów wskazało złe warunki techniczne (sprzętowe, związane z dostępem do internetu) jako jedną z głównych przeszkód, z kolei dla 6% problem stanowi trudność z oddzielemem życia zawodowego i prywatnego.

 

9 na 10 osób deklaruje wysokie zaangażowanie w pracę, a 71% z nas nie poprzestaje na wypełnianiu poleceń, ale wykonuje dodatkowe zadania mające przynieść korzyść firmie.

 

Zaangażowanie w pracę

 

Polacy należą do najbardziej pracowitych narodów w Europie, a z naszego badania wynika również, że do swoich obowiązków podchodzimy bardzo poważnie. 

 

Czy pracujemy coraz dłużej? Co trzecia osoba biorąca udział w badaniu przyznała, że poświęca więcej czasu na pracę niż przed wybuchem epidemii koronawirusa.

 

Na pytanie – czy ma Pani/Pan poczucie, że pracuje aktualnie więcej niż przed pandemią – uczestnicy badania odpowiedzieli:

 

  • zdecydowanie tak – 20%, 

  • raczej tak – 14%, 

  • czas pracy nie zmienił się – 21%, 

  • raczej nie – 11%, 

  • zdecydowanie nie – 35%.

 

Tak samo jak w czasie pandemii, obecnie również 9 na 10 respondentów przyznaje, że do swoich zadań służbowych podchodzi z wysokim zaangażowaniem. 85% z nas stara się dbać o dobre imię firmy, a 75% ma poczucie osobistego wkładu w dobro firmy. Ponadto większość nie ogranicza się do biernego wypełniania poleceń – aż 71% ankietowanych stwierdziło, że w codziennej pracy podejmuje dodatkowe działania, które mogą przynieść korzyści przedsiębiorstwu.

 

Satysfakcja z pracy

 

Rynek pracy i warunki zatrudnienia w polskich przedsiębiorstwach zmieniają się. Czy na lepsze? W 2020 roku 48% z nas wyrażało brak zadowolenia z pracy, 36% wykazywało postawę neutralną, a tylko 16% zadeklarowało satysfakcję ze swojego miejsca na ścieżce zawodowej. Po dwóch latach wyniki badania satysfakcji z pracy są wciąż dalekie od ideału, niemniej znacznie bardziej optymistyczne.

 

Zadowolenie z pracy wyraża dziś 28% respondentów, 39% ma neutralny stosunek do pracy, a o braku zadowolenia mówi 33% pracowników.

 

Najbardziej zadowolone są osoby o co najmniej 10-letnim stażu pracy i tek, które zajmują stanowiska kierownicze. Z kolei najniższy poziom satysfakcji jest u osób pracujących od 3 do 5 lat i pracowników fizycznych.

 

Widać też wyraźnie, że bardziej zadowolone są osoby, które mają możliwość pracy zdalnej. Wśród nich z kolei większą satysfakcję z pracy widać u pracowników wykonujących 100% pracy w home office niż u tych, którzy pracują hybrydowo. 

 

Mniej niż jedna trzecia z nas jest zadowolona z pracy. Najwyższy odsetek osób usatysfakcjonowanych miejscem zatrudnienia jest wśród pracowników mogących pracować zdalnie.

 

Gotowość do polecania firmy jako pracodawcy

 

W naszym badaniu sprawdziliśmy również, czy pracownicy są współcześnie gotowi na bycie ambasadorami przedsiębiorstwa, w którym pracują. Poprosiliśmy respondentów o ustosunkowanie się do zagadnienia: 

 

  • Proszę ocenić na ile prawdopodobne jest, że poleciłby/aby Pan/i pracę w swojej firmie przyjacielowi bądź komuś z rodziny.

 

Okazało się, że co czwarty pracownik chętnie poleca swoją firmę jako miejsce pracy. Jesteśmy bardziej lojalni niż w czasie pandemii, kiedy na polecenie bliskiemu własnego miejsca pracy zdecydowałby się jedynie co szósty zatrudniony.

 

Statystyczny lojalny pracownik – polecający swojego pracodawcę – to osoba z co najmniej 10-letnim stażem pracy, na stanowisku managerskim i w firmie zatrudniającej więcej niż 250 osób.

 

Z badania wynika także, że zdecydowanie bardziej lojalni są pracownicy mający możliwość pracy zdalnej (w szczególności 100% zdalnie) od tych, dla których home office jest niedostępne.

 

Dlaczego jesteśmy gotowi na polecanie bliskim swojego pracodawcy? Decydujący wpływ na to ma osobista satysfakcja z pracy oraz poczucie, że to co robimy, jest istotne dla funkcjonowania całej organizacji. Co więcej, polecamy firmę, jeśli czujemy się częścią zespołu, jesteśmy zadowoleni z jej systemu motywacyjnego i czujemy dumę, że możemy pracować właśnie dla tego pracodawcy. Co ciekawe, osobiste odczucia względem zespołu i pracodawcy są tu kluczowe – na dalszych miejscach wskazano takie kwestie jak warunki w miejscu pracy, stabilność zatrudnienia czy zgadzanie się z wartościami promowanymi w firmie.

 

Gotowość do polecania firmy jako dostawcy

 

Zapytaliśmy także pracowników, czy poleciliby bliskim produkty bądź usługi firmy, w której są zatrudnieni. Gotowość do bycia ambasadorem marki zadeklarowało 37% zatrudnionych, 31% wybrało odpowiedź neutralną, zaś 32% nie ma zamiaru polecać produktów czy usług przedsiębiorstwa, w którym pracuje.

 

I w tym wypadku osoby chętnie polecające firmę to pracownicy z co najmniej 10-letnim stażem pracy, a także zatrudnieni na stanowiskach kierowniczych. Pozytywnie odznaczają się także pracownicy zdalni – 43% osób z nich deklaruje chęć polecania oferty firmy (wobec 18% ambasadorów marki wśród osób, które nie mogą pracować z domu).

 

Badanie pokazuje, że polecamy produkty lub usługi pracodawcy wówczas, gdy uważamy że są dobrej jakości. Istotnym czynnikiem jest też to, czy sami jesteśmy zadowoleni z pracy.

 

Połowie zatrudnionych w Polsce nie odpowiada wysokość otrzymywanego wynagrodzenia. Najbardziej jesteśmy zadowoleni z relacji ze współpracownikami.

 

Czynniki kształtujące satysfakcję i zaangażowanie w pracę

 

Co nam się podoba i nie podoba w codziennej pracy? Co skłania nas do większego wysiłku, a co zniechęca? Nasi ankietowani odpowiedzieli na zagadnienie:

 

  • Proszę ocenić na ile, ogólnie rzecz biorąc, jest Pani/Pan zadowolona/y lub niezadowolona/y z każdego z poniższych aspektów pracy.

 

Tak jak w czasie pandemii, również w końcówce 2022 r. najbardziej satysfakcjonujące w pracy są dla nas relacje ze współpracownikami – taką odpowiedź wskazało łącznie 78% respondentów. Dla 39% satysfakcja w tym zakresie jest wysoka, i dla 39% – umiarkowanie wysoka.

 

75% osób czuje satysfakcję z poziomu stabilności zatrudnienia w firmie, zaś 72% jest zadowolonych z relacji z przełożonym. 67% cieszy się, że może pracować w tej właśnie firmie, 53% docenia zabezpieczenia zdrowotne dla pracowników. 

 

Okazuje się też, że najmniej jest osób zadowolonych z poziomu wynagrodzenia – 51% (przy czym tylko 10% bardzo zadowolonych i 41% umiarkowanie zadowolonych).

 

Jak oceniamy swoją codzienną pracę i własne miejsce w firmie?

 

  • Aż 76% z nas ma poczucie bycia częścią zespołu.

  • 64% respondentów pozytywnie ocenia pracę współpracowników.

  • 52% pracowników jest zadowolonych z komunikacji w firmie.

  • 50% pracowników otrzymuje feedback od przełożonych.

  • 69% zatrudnionych nie ma obawy przed powiadomieniem przełożonego, kiedy nie czują się na siłach, by wykonać powierzone zadanie.

  • 93% osób wie, jak wykonywać swoje obowiązki.

  • 41% stwierdza, że każdego dnia czuje się motywowana większego zaangażowania, podejmowania dodatkowych działań.

 

To jeszcze nie koniec. Kim jesteśmy w pracy? Jakie postawy najczęściej przyjmujemy wobec współpracowników, przełożonych? Wraz z Experience Institute określiliśmy 6 typów pracowników. W naszej autorskiej charakterystyce wyróżniamy: Lokomotywy, Przygaszonych, Ofiarników, Wczasowiczów, Uśpionych i Zagubionych. Jakim typem pracownika jesteś? Sprawdź najnowszy raport Praca.pl i Experience Institute – część II już wkrótce.


Zachęcamy także do sięgnięcia do raportu pokazującego postawy pracowników w dobie pandemii. Zobacz, jak zmienił się rynek pracy w Polsce w ciągu dwóch lat.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. obsługi klienta w branży transportowej

    Praca.pl Sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Obowiązki: Utrzymywanie stałego kontaktu z klientami, budowanie długotrwałych relacji; Realizacja zleceń, planowanie i koordynowanie transportów; Współpraca z innymi działami firmy; Sporządzanie i weryfikacja dokumentów transportowych; Monitorowanie przebiegu transportów;
  • Specjalista ds. księgowości

    EUROCAR GROUP SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Warszawa, Białołęka    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu   7 000 - 9 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Nasze wymagania: wykształcenie średnie lub wyższe znajomość ustawy o rachunkowości doświadczenie na stanowisku księgowym; znajomość programów księgowych oraz MS Excel; Mile widziane: znajomość jeżyka rosyjskiego
  • Product Manager

    CAPITAL SERVICE   Ostrołęka    praca hybrydowa / stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zakres obowiązków na tym stanowisku to: (Współ)kreowanie strategii produktowej; Zarządzanie całym cyklem życia produktu: od pomysłu do wycofania; Opieka merytoryczna i procesowa nad produktami będącymi w portfolio; Analiza mixu produktowego: sprzedaż, rentowność, mix kanałowy;...
  • Doradca / Doradczyni klienta

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Świdnica    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   4 500 - 6 100 zł brutto/mies.
    12 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? sprzedaż produktów i usług w swoim sektorze, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby klientów; realizacja i monitorowanie procesów zamówień klientów; dbanie o dostępność i ekspozycję towarów zgodnie ze standardami naszej firmy.
  • Pracownik / Pracownica magazynu sklepu

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Świdnica    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 600 - 6 200 zł brutto/mies.
    12 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? rozładunek i załadunek oraz kontrola przychodzącego towaru, zatowarowanie regałów magazynowych i sklepowych, kompletowanie zamówień, wydawanie towaru, przygotowanie dostaw dla klientów, obsługę wózka widłowego (jeśli posiadasz aktualne uprawnienia,...
  • Specjalista ds. technicznej obsługi klienta z językiem niemieckim

    Concentrix   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Obsługa klientów - połączenia przychodzące oraz wiadomosci mailowe, rozwiązywanie problemów technicznych; Wprowadzanie danych do systemu;

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?