Zawodowy kierowca z oczywistych względów przez większość czasu pracy przebywa poza siedzibą pracodawcy. Jednak czy jest to jednoznaczne z odbywaniem podróży służbowej w takim znaczeniu, jak rozumie się ją w innych zawodach? Niezupełnie. Podróż służbowa kierowcy rządzi się własnymi prawami i jest rozliczana inaczej.
Podróż służbowa kierowcy
Według Kodeksu pracy podróż służbowa oznacza wykonywanie obowiązków poza stałym miejscem pracy pracownika i/lub poza siedzibą pracodawcy. Z tytułu odbywania podróży służbowej pracownikowi przysługują diety oraz zwrot kosztu podróży, noclegów i innych udokumentowanych wydatków związanych z wykonywaniem zadań służbowych.
W przypadku kierowcy to, czy dany wyjazd zostanie potraktowany jako podróż służbowa, czy nie, zależy od zapisanego w umowie miejsca wykonywania pracy. Może to być nie jedno konkretne miejsce (biuro pracodawcy), ale obszar: miasto, województwo, państwo, a nawet cała Unia Europejska. Ważne, aby był to taki obszar lub trasa, po których kierowca faktycznie na co dzień się porusza. Wszystkie podróże poza wskazany w umowie teren muszą być traktowane jako podróż służbowa kierowcy i tak też rozliczane.
Delegacja kierowcy
Gdy kierowcy zostanie wyznaczona przez pracodawcę trasa wykraczająca poza obszar uwzględniony w umowie, mówimy o podróży służbowej lub delegacji kierowcy.
Jeśli więc np. kierowca pracuje na terenie miasta, w którym znajduje się siedziba pracodawcy (rozwożąc towary czy przesyłki tylko w obrębie tej miejscowości), jego przejazdy nie będą traktowane jako podróż służbowa kierowcy, lecz zadanie, za które otrzymuje zwykłe wynagrodzenie. Natomiast jeśli odbywa on przejazd do innego miasta w Polsce lub poza jej granicami, dotyczyć go będzie rozliczenie delegacji kierowcy. Może to być delegacja krajowa lub zagraniczna: w obu przypadkach stosuje się nieco inny sposób rozliczenia.
Rozliczanie delegacji kierowców
Zgodnie z Kodeksem pracy każdy wyjazd pracownika poza miejsce pracy określone w umowie (w przypadku kierowcy: poza trasę czy obszar) przysługuje dieta. Kierowca podróżujący poza zwykłą trasą otrzymuje więc zwrot kosztów posiłków (chyba że w ramach umowy ma je już zapewnione bezpłatnie). Diety kierowców w transporcie międzynarodowym powinny być oczywiście odpowiednio wyższe, niż diety kierowców w transporcie krajowym, które od 2013 roku wynoszą ustawowo minimum 30 zł za dobę w podróży.
Rozliczanie delegacji kierowcy, oprócz diety, zawiera również koszt noclegów (w przypadku gdy podróż trwa dłużej niż jeden dzień), tzw. ryczałt noclegowy. Jest on jednak oczywiście wypłacany tylko w przypadku, gdy pracodawca nie zapewni pracownikowi bezpłatnego noclegu, np. poprzez zapewnienie komfortowych warunków do spania w kabinie pojazdu, którym kierowca się porusza (dotyczy kierowców tira). Do wypłaty za podróż służbową kierowcy może być jeszcze doliczony ryczałt za pracę w nocy i/lub za pracę w godzinach nadliczbowych.