Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego - jak sobie radzić z krnąbrnym pracownikiem

Niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego - jak sobie radzić z krnąbrnym pracownikiem

 
Niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego - jak sobie radzić z krnąbrnym pracownikiem

Zgrany zespół bezkonfliktowo współpracujących specjalistów to marzenie każdego managera. Krnąbrny pracownik, który podważa każdą decyzję, stanowi duży problem nie tylko dla szefa. Jak sobie poradzić z aroganckim podwładnym?

 

Aroganckie zachowanie pracownika

 

Już na wstępie warto podkreślić, że krytyczne opinie pracowników wobec przełożonych nie są niczym złym. Liczy się to, jak zostają wyrażone. Osoba, która kulturalnie i bez agresji wskazuje jej zdaniem nietrafione decyzje, a dodatkowo podaje rzeczowe argumenty, nie powinna być traktowana jako arogancka czy konfliktowa.

Konstruktywna krytyka, także jeśli wyraża ją pracownik a nie szef, nie jest niczym złym. Wręcz przeciwnie. Wiele firm oddaje w ręce załogi spory zakres odpowiedzialności i oczekuje oddolnej inicjatywy i zaangażowania. Mniejsza kontrola i większa decyzyjność pozwalają odczuwać satysfakcję z pracy i odnaleźć w niej sens, są też bardzo motywujące.

Może się jednak zdarzyć, że krytyka absolutnie nie wynika z dobrej woli. Pracownik nie szanuje przełożonego, odnosi się do niego arogancko i niekulturalnie. Poddaje w wątpliwość każdą decyzję, opóźniając tym samym wykonywanie swoich zadań i pracę reszty zespołu. Jeśli niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego dezorganizuje działanie firmy i nic nie świadczy o tym, że zatrudniony zmieni swój stosunek do szefa, ten ma prawo rozwiązać umowę bez okresu wypowiedzenia.

Bywa, że osoba, która podpisała bezterminową umowę o pracę, czuje się w zasadzie bezkarna. Choć jest to ostateczne rozwiązanie i decyzja przełożonego musi być uargumentowana, to prawo dopuszcza możliwość rozwiązania umowy z kimś, kto nie potrafi współpracować z innymi i tym samym zaburza życie społeczne.

 

Jak utemperować pracownika


Kłótliwy pracownik jest problematyczny i dla szefa, i dla reszty zespołu. Nikt nie lubi funkcjonować w napiętej atmosferze, a kiedy widmo kolejnej kłótni ciągle unosi się w biurze, trudno o pozytywne nastawienie do pracy.

Przełożony powinien zatem interweniować. Konfrontację z aroganckim pracownikiem znacznie ułatwi solidne przygotowanie się do rozmowy i zebranie dowodów winy. Spokój, opanowanie i siła argumentów – to wszystko jest niezwykle ważne, aby spotkanie nie skończyło się kolejną kłótnią. Warto podjąć próbę ustalenia, co jest podłożem ciągłych konfliktów. Być może pracownik nie odnajduje się w grupie, jego zachowania prowokują inni albo czuje się niedowartościowany i krytykując szefa, stara się podbudować niskie poczucie własnej wartości. Prawdopodobnych przyczyn jest bardzo dużo. Dobrze je poznać, choć oczywiście pracownik zawsze powinien być profesjonalny i nie może nie panować nad emocjami. Niezależnie od tego, w czym znajduje się ich przyczyna.

W rozmowie powinny paść konkretne argumenty. Arogancki podwładny musi wiedzieć, jak jego zachowanie wpływa na działalność firmy. Ważne, aby uświadomił sobie powagę sytuacji, zrozumiał, że jego postawa jest nieakceptowalna i jeśli nic się nie zmieni, szef ma prawo wyciągnąć konsekwencje, włącznie z wypowiedzeniem umowy.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży Maszyn Budowlanych

    Norma Machinery   Warszawa    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B   9 000 - 16 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    tworzenie i rozwijanie sieci sprzedaży maszyn budowlanych; nawiązywanie długofalowych kontaktów z nowymi kontrahentami praca w terenie, targi, pokazy, prezentacje u klienta; przygotowanie ofert, prezentowanie i negocjowanie warunków współpracy; utrzymywanie długofalowych relacji z klientami;
  • Sekretarka / Asystentka biura

    NORMA   Szymanów (pow. sochaczewski, gm. Teresin)    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    wykonywanie zadań powierzonych; prawo jazdy; załatwianie spraw w urzędach; asystowanie przy spotkaniach; dowożenie dokumentów do firm; obsługa ogłoszeń oraz strony internetowej; kontakt z Biurem Rachunkowym; kontrola sprawnego funkcjonowania biura; obsługa spotkań odbywających się w biurze;
  • Manager / Managerka projektu biznesowego

    NORMA Mariusz Bebłowski   Warszawa    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Planowanie i zarządzanie projektem; Nadzorowanie prac marketingowych; Aktywne pozyskiwanie i utrzymywanie relacji biznesowych z klientami; Realizowanie założonego planu sprzedaży; Raportowanie zrealizowanych działań; Wizyty zagraniczne w fabrykach; Dbałość o najwyższe standardy obsługi...
  • Doradca Klienta – branża finansowa

    PHINANCE S.A.   Kraków, Przemysłowa 4    praca zdalna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Czym będziesz się zajmować? Budowaniem i rozwijaniem relacji z klientami indywidualnymi oraz biznesowymi, Przygotowywaniem analiz i rozwiązań dopasowanych do potrzeb klienta, Współpracą z partnerami z branży finansowej (ubezpieczenia, kredyty, inwestycje), Realizacją celów sprzedażowych...
  • Monter izolacji termicznych

    PRP SOLUTIONS   Holandia, Belgia   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie / o pracę tymczasową  pełny etat   14 000 - 24 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska: Montaż oraz demontaż izolacji na obiektach przemysłowych (rafinerie, elektrownie) Obróbki blacharskie;
  • Specjalista ds. zakupów

    Uniwersytet Medyczny w Łodzi   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Pracownik zatrudniony na tym stanowisku to osoba, która: realizuje zakupy (dostawy) - weryfikuje wnioski i ustala tryb udzielenia zamówienia, optymalizuje koszty; ​sporządza zamówienia, wysyła do realizacji oraz ewidencjonuje; weryfikuje faktury za dokonane zakupy; przygotowuje i przeprowadza...

Najnowsze artykuły

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Umiejętność pracy w zespole to jedna z najczęściej wymienianych umiejętności w ogłoszeniach o pracę. I choć kandydaci zwykle deklarują, że posiadają tę kompetencję miękką, rzeczywistość często wygląda inaczej. Jak odnaleźć swoją rolę w grupie, w jaki sposób komunikować, że współpracownik popełnił błąd, co szkodzi osiąganiu wspólnego celu? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pracy zespołowej.

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379