Zgrany zespół bezkonfliktowo współpracujących specjalistów to marzenie każdego managera. Krnąbrny pracownik, który podważa każdą decyzję, stanowi duży problem nie tylko dla szefa. Jak sobie poradzić z aroganckim podwładnym?
Aroganckie zachowanie pracownika
Już na wstępie warto podkreślić, że krytyczne opinie pracowników wobec przełożonych nie są niczym złym. Liczy się to, jak zostają wyrażone. Osoba, która kulturalnie i bez agresji wskazuje jej zdaniem nietrafione decyzje, a dodatkowo podaje rzeczowe argumenty, nie powinna być traktowana jako arogancka czy konfliktowa.
Konstruktywna krytyka, także jeśli wyraża ją pracownik a nie szef, nie jest niczym złym. Wręcz przeciwnie. Wiele firm oddaje w ręce załogi spory zakres odpowiedzialności i oczekuje oddolnej inicjatywy i zaangażowania. Mniejsza kontrola i większa decyzyjność pozwalają odczuwać satysfakcję z pracy i odnaleźć w niej sens, są też bardzo motywujące.
Może się jednak zdarzyć, że krytyka absolutnie nie wynika z dobrej woli. Pracownik nie szanuje przełożonego, odnosi się do niego arogancko i niekulturalnie. Poddaje w wątpliwość każdą decyzję, opóźniając tym samym wykonywanie swoich zadań i pracę reszty zespołu. Jeśli niewłaściwe zachowanie pracownika wobec przełożonego dezorganizuje działanie firmy i nic nie świadczy o tym, że zatrudniony zmieni swój stosunek do szefa, ten ma prawo rozwiązać umowę bez okresu wypowiedzenia.
Bywa, że osoba, która podpisała bezterminową umowę o pracę, czuje się w zasadzie bezkarna. Choć jest to ostateczne rozwiązanie i decyzja przełożonego musi być uargumentowana, to prawo dopuszcza możliwość rozwiązania umowy z kimś, kto nie potrafi współpracować z innymi i tym samym zaburza życie społeczne.
Jak utemperować pracownika
Kłótliwy pracownik jest problematyczny i dla szefa, i dla reszty zespołu. Nikt nie lubi funkcjonować w napiętej atmosferze, a kiedy widmo kolejnej kłótni ciągle unosi się w biurze, trudno o pozytywne nastawienie do pracy.
Przełożony powinien zatem interweniować. Konfrontację z aroganckim pracownikiem znacznie ułatwi solidne przygotowanie się do rozmowy i zebranie dowodów winy. Spokój, opanowanie i siła argumentów – to wszystko jest niezwykle ważne, aby spotkanie nie skończyło się kolejną kłótnią. Warto podjąć próbę ustalenia, co jest podłożem ciągłych konfliktów. Być może pracownik nie odnajduje się w grupie, jego zachowania prowokują inni albo czuje się niedowartościowany i krytykując szefa, stara się podbudować niskie poczucie własnej wartości. Prawdopodobnych przyczyn jest bardzo dużo. Dobrze je poznać, choć oczywiście pracownik zawsze powinien być profesjonalny i nie może nie panować nad emocjami. Niezależnie od tego, w czym znajduje się ich przyczyna.
W rozmowie powinny paść konkretne argumenty. Arogancki podwładny musi wiedzieć, jak jego zachowanie wpływa na działalność firmy. Ważne, aby uświadomił sobie powagę sytuacji, zrozumiał, że jego postawa jest nieakceptowalna i jeśli nic się nie zmieni, szef ma prawo wyciągnąć konsekwencje, włącznie z wypowiedzeniem umowy.