Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Komunikacja w pracy zdalnej

Komunikacja w pracy zdalnej

 
Komunikacja w pracy zdalnej

Dobra komunikacja w firmie to podstawa jej skutecznego funkcjonowania. Kontakt między przełożonym i podwładnymi, jak i wśród współpracowników, jest łatwy, kiedy wszyscy znajdują się w jednym miejscu. Jednak co w sytuacji, gdy nagle część bądź cały zespół zostaje przeniesiony do home office?

 

Pracodawca ma do dyspozycji kilka rozwiązań. Przede wszystkim musi zadbać o właściwe kanały komunikacyjne. Po pierwsze, dobrać narzędzia do rozmów i po drugie, poinstruować podwładnych, jak i kiedy mają z nich korzystać. Obie te kwestie są równie ważne – przyjrzyjmy się im.

 

Narzędzia komunikacji podczas home office

 

Podstawowym, tradycyjnym narzędziem komunikacji wewnętrznej w firmie jest służbowy e-mail. Przełożony przed oddelegowaniem zatrudnionego do pracy w domu musi upewnić się, że jest on w stanie korzystać tam z firmowej skrzynki pocztowej. To jednak nie wszystko – warto przypomnieć o zasadach bezpieczeństwa, które się z tym wiążą, tj. między innymi:

  • korzystaniu w celach służbowych z firmowego maila,
  • szyfrowaniu wiadomości z danymi wrażliwymi, poufnymi,
  • dokładnym sprawdzaniu adresata,
  • nieotwieraniu podejrzanych maili, w szczególności załączników.

E-mail służbowy ma swoje zalety, jednak podczas codziennej pracy często zachodzi potrzeba krótkiej wymiany zdań między współpracownikami – wysyłanie kolejnych wiadomości na skrzynkę jest zbyt czasochłonne. Dlatego przydatny bywa również komunikator typu hangout lub o funkcjach dostosowanych do szczególnych potrzeb firmy. Warto, by komunikator online umożliwiał rozmowy indywidualne, jak i tworzenie grup. Należy zwrócić uwagę, czy można go zainstalować na urządzeniach z różnymi systemami operacyjnymi.

 

W niektórych branżach, np. gdy w grę wchodzą zdalne spotkania biznesowe lub panuje zwyczaj codziennych zebrań zespołu, niezbędny może być również komunikator wideo. Do pracodawcy należy zadbanie, by podwładny miał sprzęt – np. sprawną kamerkę – pozwalający na wideokonferencje.

 

Co z połączeniami telefonicznymi? Sytuacja jest jasna, kiedy zatrudnieni korzystają z telefonów służbowych. Jednak szef nie może wymagać od nich, by za rozmowy z domu w ramach obowiązków podwładni płacili z własnej kieszeni. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest też internetowy komunikator głosowy. Warto pamiętać, że często wszystkie te funkcje – połączenia głosowe, wideo i czat – obsługuje jeden kompleksowy program. Wybór na rynku jest bardzo duży.

 

Z uwagi na konieczność nieco bardziej uważnej kontroli w pracy zdalnej i zastosowania specyficznych technik zarządzania zespołem online, warto też postawić na platformę umożliwiającą dzielenie się efektami pracy – tak, by każdy członek zespołu, a także przełożony wiedział, który element projektu został wykonany i w jaki sposób.

 

Skuteczna komunikacja podczas pracy w domu

 

Zła komunikacja w firmie, w której kadra wykonuje pracę w domu, może prowadzić do zbędnego chaosu. Chodzi o to, by uniknąć sytuacji, w której jeden pracownik spodziewał się telefonu, a otrzymał maila, bądź wysłał notatkę na czacie, kiedy powinien załączyć raport w programie ze zleceniami itp.

 

Rolą kierownika zespołu online jest zatem:

  • powiadomienie pracowników o programach, z których powinni korzystać; warto wysłać np. mailem instrukcję instalacji i obsługi oraz upewnić się, że pracownicy nie mają z tym problemu,
  • zadbanie o zabezpieczenia, np. VPN,
  • wyznaczenie jasnych procedur np. informowania o postępach w pracy, przekazywania bieżących wiadomości,
  • udostępnienie pracownikom czatu lub np. zakładki na firmowym forum do rozmów niezwiązanych z pracą, co pozytywnie wpływa na atmosferę w zespole.
Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Elektromechanik utrzymania ruchu

    NOVITA S.A.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 800 - 6 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Co będziesz robić? Czuwać nad bezawaryjnym działaniem maszyn produkcyjnych. Realizować przeglądy, modernizacje i uruchamianie innowacyjnych systemów. Prowadzić naprawy sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Aktywnie wspierać techniczne projekty instalacji i serwisowania.
  • Mechanik maszyn i urządzeń

    NOVITA S.A.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 800 - 6 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje przyszłe obowiązki: Dbałość o stan techniczny maszyn: od remontów po bieżące naprawy. Przeprowadzanie przeglądów prewencyjnych. Realizacja zadań warsztatowych i prace przy wózkach.
  • Specjalista / Specjalistka ds. IT

    Ziko Apteka Sp. z o.o.   Kraków, ul. Kamieńskiego 51    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Bieżące wsparcie techniczne użytkowników w zakresie sprzętu i oprogramowania Instalacja i konfiguracja stanowisk komputerowych Inwentaryzacja sprzętu, oprogramowania oraz zarządzanie licencjami Zakup i zlecanie wymiany sprzętu w ramach przydzielonego budżetu;...
  • Pracownik sprzątający

    ISS Facility Services Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Sienna    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Utrzymanie czystości w obszarze biurowym, w tym: Sprzątanie kuchni, sal konferencyjnych i toalet; Mycie ekspresów; Codzienne opróżnianie koszy;
  • Stażysta w Dziale Kontroli Jakości i Stanów Magazynowych (płatny staż)

    Logwin Poland Sp. z o.o.   Wojkowice (pow. wrocławski, gm. Żórawina)    praca stacjonarna
    praktykant/stażysta  umowa o staż/praktykę  pełny etat
    1 godz.
    Czego nauczysz się w trakcie stażu? Obsługi systemu WMS (Warehause Management System) Śledzenia przepływu stanów magazynowych; Odnajdywania i wyjaśniania niezgodności; Analizy danych i tworzenia raportów w Ms Excel; Procedur kontroli przepływu stanów magazynowych i jakości;
  • Pracownik hali

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Mińsk Mazowiecki, ul. Dąbrówki 52    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje główne zadania: obsługa i zatowarowanie działu piekarniczego praca przy odpieku pieczywa obsługa lady z ciastem i słodyczami; inne prace fizyczne związane ze wsparciem pracowników pozostałych działów sklepu; dbałość o właściwą ekspozycję produktów oraz aktualne oznaczenia...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.