Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Jak motywować pracowników do pracy?

Jak motywować pracowników do pracy?

 
Jak motywować pracowników do pracy?

Motywacja jest jedną z podstawowych funkcji zarządzania. Skłania pracowników do podjęcia i realizacji wyznaczonych celów. Efektywne motywowanie pracowników jest niezbędnym warunkiem sukcesu firmy. Dlatego każdy menedżer powinien zadać sobie pytanie: jak motywować pracowników?

 

Jak motywować pracowników do efektywnej pracy?

 

Efekty pracy zależą od możliwości, zdolności oraz umiejętności pracowników, podpartych odpowiednią motywacją, a więc pragnieniem i chęcią działania. Motywacja jest motorem ludzkich zachowań. Stanowi zatem czynnik mający ogromne znaczenie przy wzroście efektywności pracy. Optymalne zarządzanie polega na wywoływaniu motywacji u podwładnych, by ci jak najlepiej wykonywali swoje obowiązki. Jednocześnie jej poziom nie może być za wysoki, gdyż przerost ambicji i zbyt wielkie pragnienie osiągnięcia jakiegoś celu może wiązać się z silnym napięciem emocjonalnym. A to z kolei będzie skutkować paraliżem.

 

Efekt odwrotny od zamierzonego może wywołać również zbyt silny nacisk na podwładnych, nakładanie presji, promowanie rywalizacji w zespole. Zatem jak motywować pracowników do pracy?

 

By motywowany nabrał chęci do określonych zachowań, należy skłonić go do ich oceny. Pracownik może uznać, że:
• zachowanie (np. wypełnianie obowiązków służbowych) jest dla niego wartościowe i opłacalne,

• prawdopodobieństwo oczekiwanych efektów będących następstwem wykonania zadania jest duże (np. dobrze wykonana praca),
• prawdopodobieństwo osiągnięcia nagrody po uprzednim uzyskaniu oczekiwanego efektu jest duże (np. pensja, nagroda, premia, uznanie, prestiż, awans itd.).

 

Jak motywować pracowników – przykłady, reguły

 

Skuteczne motywowanie wymaga dostosowania zarówno do warunków zewnętrznych jak i wewnętrznych. Do tych pierwszych nalezą cele społeczno-gospodarcze, warunki ekonomiczne, polityczne i socjokulturowe oraz system prawny, w jakim funkcjonuje przedsiębiorstwo.

 

Otoczenie wewnętrzne, jak sama nazwa wskazuje, dotyczy warunków panujących w przedsiębiorstwie – wielkości i struktury organizacyjnej, lokalizacji, pozycji rynkowej, rodzaju produkcji, kwalifikacji zatrudnianych w nim osób oraz zależności zachodzących pomiędzy tymi wszystkimi elementami.

 

Dostosowanie modelu motywacyjnego do otoczenia jest bardzo istotne i wymaga adaptacji do danego środowiska. Można wyodrębnić kilka zasad, jakimi powinni kierować się motywujący (np. menedżerowie).

 

1. System motywowania musi być tak zaprojektowany, aby zawsze efekty zaangażowania pracowników były przez system nagradzane. Im większe jest prawdopodobieństwo otrzymania nagrody za osiągnięcie danego wyniku, tym silniejsze motywacyjne oddziaływanie systemu. Elementarnym warunkiem realizacji tej zasady jest precyzyjna ocena wymagań i efektów pracy. Wielkość nagrody powinna być do nich dostosowana. Musi być również porównywalna z innymi nagrodami, jakie pracownik otrzymywał za podobne zadania, a także nagrodami, jakie przyznawane są innym pracownikom za porównywalną pracę.

 

2. Systemu motywacyjnego nie tworzy się dla abstrakcyjnego pracownika, ale powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb i predyspozycji podwładnych. Co za tym idzie, narzędzia i formy motywowania powinny przybierać różnorodne kształty w zależności od grupy pracowników, dla której są przeznaczone.

 

3. Motywowanie powinno mieć charakter pozytywny. Oznacza to, że na nagrodę zasługują tylko ci pracownicy, którzy pracują ponad przeciętną normę. Dzięki takiemu postępowaniu ujawnia się inicjatywę i przedsiębiorczość u podwładnych oraz nakłania do lepszej i bardziej efektywnej pracy. Pozytywna motywacja wyzwala w ludziach zdrową rywalizację i walkę o nagrody.

 

Przeciwieństwem takiej postawy jest motywacja przez zagrożenie. Pracownik z góry wie, że przysługuje mu nagroda z tytułu wykonywanej pracy. Pozbawiony jej zostaje dopiero wtedy, gdy praca zostanie wykonana niedbale i niezgodnie z oczekiwaniami przełożonego. Taki system jest niedoskonały, gdyż podwładny będzie dążyć do wykonania jedynie niezbędnego minimum. Co więcej, nagroda, która jest z góry zagwarantowana, przestaje pełnić funkcję motywatora.

 

4. Częstotliwość i wysokość nagród powinna być zróżnicowana, nawet w odniesieniu do tego samego pracownika, gdyż wtedy działają bardziej stymulująco.

 

5. Istotne, by był zachowany mały odstęp czasu pomiędzy wykonaniem pracy a otrzymaniem za nią nagrody. Pracownik powinien dokładnie wiedzieć, za co został nagrodzony. Nagroda dana za wcześnie nie jest nagrodą, za późno zaś nie daje oczekiwanego efektu.

 

6. Ważne jest też, aby jasny był wpływ danego pracownika na nagradzane zadanie. Pracownik odpowiada za swoją część prac i za to jest nagradzany.

 

7. Rodzaj nagród ma znaczenie. Trzeba też pamiętać, że pieniądze to nie jedyny, ale jeden z wielu skutecznych motywatorów w pracy. Nagrody powinny, więc mieć dwojaki charakter: gratyfikacji pieniężnej lub niepieniężnego świadczenia na rzecz pracownika. To daje mu większą swobodę oraz zapewnia lepsze zaspokojenie jego potrzeb. System jest tym skuteczniejszy, im większą subiektywną wartość dla podwładnego mają oferowane przez system nagrody.

 

8. Zasada kompleksowości i systemowości. Polega ona na łączeniu i ujednolicaniu różnych narzędzi motywowania ludzi w pracy. Skuteczne motywowanie to takie, które uwzględnia wzajemny wpływ otoczenia na motywację i efekty pracy.

 

Jak motywować pracowników do współuczestnictwa w życiu firmy?

 

Dobry menedżer wie nie tylko, w jaki sposób skłonić pracowników do należytego wykonywania obowiązków służbowych, ale również jak zintegrować zespół. Zgrana kadra, która nie boi się wyrażać opinii, zgłaszać pomysły i wymieniać się doświadczeniami, jest bardziej produktywna i osiąga lepsze wyniki.


Ponadto pozytywna atmosfera w pracy to bardzo ważny czynnik motywujący. Osoby, które czują się dobrze w towarzystwie współpracowników są bardziej skłonne do związania się z firmą na dłużej i lepiej wykonują swoje obowiązki.

 

Dlatego w tak wielu przedsiębiorstwach organizowane są aktywności, dzięki którym pracownicy mają się bliżej poznać – tzw. spotkania czy wyjazdy integracyjne. Przyjmują różne formy, np.
• zajęć, podczas których pracownicy wykonują wspólnie różne zadania niezwiązane z pracą, najczęściej w formie zabawy,
• imprez sportowych, wyjść kulturalnych,
• wspólnych wyjazdów w ciekawe miejsca, połączonych z zajęciami dla pracowników,
• szkoleń z coachem,
• świąt pracowniczych (np. cyklicznych lub związanych z osiągnięciem jakiegoś celu).

 

Jak motywować pracowników do współuczestnictwa w życiu firmy oraz w podejmowaniu ważnych decyzji dla zespołu? Kluczowe jest tutaj budowanie odpowiednich relacji pomiędzy pracownikami, a także na linii podwładny-przełożony.

 

Bezwzględnie powinny opierać się na zasadach szacunku, tolerancji i zrozumienia dla indywidualnych potrzeb pracowników. Istotne jest, by menedżer:
• zachęcał pracowników do wyrażania opinii, w tym również konstruktywnej krytyki,
• traktował podwładnych w sposób sprawiedliwy, nikogo nie dyskryminując ani nie faworyzując,
• nie umniejszał znaczenia pracowników w osiągnięciu celu zespołu (nie przypisywał sobie całych zasług),
• promował postawę współpracy,
• dbał o to, by w miejscu pracy przestrzegano zasad dobrego wychowania (właściwy język, elementarna uprzejmość),
• dawał do zrozumienia podwładnym, że dostrzega ich starania i nawet małe sukcesy,
• rozdzielał pracę między osobami na tym samym stanowisku w sposób sprawiedliwy,
• nie podważał kompetencji i umiejętności zatrudnionych.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Przedstawiciel Handlowy

    Zepter International   Warszawa    praca mobilna
    specjalista junior / mid  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu / tymczasowa/dodatkowa  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Jeśli myślisz o zwiększeniu swojego dochodu, chcesz zwiększyć swoje wynagrodzenie dołącz do nas i zostań Przedstawicielem marki ZEPTER; Pracując 30 godzin miesięcznie online i/lub offline możesz zarobić co najmniej wartość minimalnego wynagrodzenia krajowego;...
  • Młodsza Specjalistka / Młodszy Specjalista ds. Administracji i Obsługi Klienta

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Obsługa korespondencji wychodzącej i przychodzącej, w tym archiwizacja, skanowanie, przygotowywanie zestawień pocztowych oraz wysyłanie dokumentacji. Rejestracja i zarządzanie zgłoszeniami Klientów, aktualizacja danych w systemie elektronicznym. Tłumaczenie...
  • Doradca Handlowy – Branża HVAC

    Aklima Polska   Warszawa, Mokotów, ul. Postępu 15    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid  umowa zlecenie / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadania: Kształtowanie i rozwój własnego obszaru biznesowego w branży HVAC. Realizacja strategii wzrostu sprzedaży, promowanie innowacyjnych produktów. Budowanie relacji z instalatorami oraz pozyskiwanie nowych klientów. Monitorowanie konkurencji i analiza rynku, w tym potencjału...
  • Szef kuchni

    Profis&Job   Austria, Tirol   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Wymagania: Doświadczenie w kuchni na stanowisku szefa kuchni; Wykształcenie na stanowisko kucharza - atut lub wystarczające doświadczenie Niemiecki od A2; Angielski jest zaletą; Przygotowywanie dań zgodnie z menu lokalu; Przestrzeganie przepisów higienicznych; Praca w zespole; Odpowiedzialny...
  • Sebatech Czech sp. k.
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat / część etatu / tymczasowa/dodatkowa   51,00 - 68,00 zł brutto/godz.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Montaż i uruchamianie urządzeń elektrycznych; Ocena stanu technicznego i diagnostyka urządzeń; Wykrywanie i naprawa uszkodzeń; Konserwacja sprzętu i instalacji elektrycznych;
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    LUX MED Sp. z o.o.   Warszawa, ul. 1 Sierpnia 8    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie
    1 godz.
    Nasze oczekiwania wobec Ciebie: wykształcenie min. średnie medyczne - lub ukończone studia magisterskie na kierunku pielęgniarstwo; aktualne prawo wykonywania zawodu; mile widziane ukończone kurs specjalistyczne z zakresu: szczepień ochronnych, EKG; orientacja na Pacjenta, empatia, wysoka...

Najnowsze artykuły

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Badania okresowe pracowników – podstawowe informacje

Badania okresowe pracowników – podstawowe informacje

Badania okresowe są obowiązkowe dla wszystkich pracowników, różni się tylko częstotliwość ich wykonywania oraz rodzaj zlecanych badań. Przykładowo, jeśli pracownik wykonuje pracę na wysokości, zostanie wysłany m.in. na badanie neurologiczne, nauczyciele mogą spodziewać się badań laryngologicznych, a osoby na kierowniczych stanowiskach – EKG serca i pomiaru poziomu cholesterolu we krwi.

Gaslighting w miejscu pracy – czym jest? Jak się przed nim chronić?

Gaslighting w miejscu pracy – czym jest? Jak się przed nim chronić?

„To wcale nie miało miejsca!", „To był przecież niewinny żart, źle to odebrałeś", „Znowu przesadzasz..." Jeśli bardzo często słyszysz tego typu komunikaty kwestionujące Twój zdrowy rozsądek albo podważające Twoje emocje, być może ktoś stara się Tobą manipulować. Gaslighting to bardzo wyrafinowana forma przemocy emocjonalnej. Jakie są oznaki, że gaslighter zastawia na Ciebie pułapkę?

Bezrobocie w Polsce spada. Stopa bezrobocia w marcu 2025 r. wg GUS

Bezrobocie w Polsce spada. Stopa bezrobocia w marcu 2025 r. wg GUS

Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane na temat poziomu bezrobocia rejestrowanego i liczby bezrobotnych. Z zestawienia wynika, że stopa bezrobocia w marcu br. zmniejszyła się w stosunku do poprzedniego miesiąca. To dobra wiadomość świadcząca o dużej stabilności polskiego rynku pracy. Wciąż widać jednak znaczne różnice na poziomie lokalnym. Gdzie bezrobocie jest najwyższe?

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379