Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Heatmap – co to jest? Co mówi o stronie Twojej firmy

Heatmap – co to jest? Co mówi o stronie Twojej firmy

 
Heatmap – co to jest? Co mówi o stronie Twojej firmy

Zastanawiasz się, jak sprawić, by Twoja strona internetowa była bardziej atrakcyjna dla konsumentów? Przede wszystkim w czasie jej tworzenia i rozwoju powinieneś kierować się zasadami UX. Jednym z kluczowych dla nich pojęć jest tzw. heatmap, mapa ciepła witryny. Co kryje się pod tym pojęciami? Jak w praktyce zadbać o wysoką jakość strony firmowej?

 

Spis treści

Heatmap – co to?

 

Zanim opowiemy o tym, czym jest heatmap, zacznijmy od tego, czym jest UX. To tzw. user experience, doświadczenie użytkownika. UX określa zasady, dzięki którym poruszanie się po stronie internetowej jest łatwe, przyjemne i intuicyjne. Użytkownicy sieci zwykle są niecierpliwi. Szybko opuszczają witryny, które wolno się ładują, mają zbyt skomplikowaną nawigację, drażniące melodyjki i samoodtwarzające się filmiki, albo wyglądające dziwnie, rozjeżdżające się na urządzeniach mobilnych. Wytyczne UX określają, jak zapobiegać tym błędom i stworzyć łatwą w obsłudze stronę www.

 

Żeby doświadczenie użytkownika było jeszcze lepsze, twórca strony powinien uwzględnić to, jakie jej elementy będą najbardziej interesujące dla kogoś, kto odwiedza daną witrynę. Innymi słowy – gdzie internauta najczęściej będzie klikać myszką (by np. przenieść się do podstrony, sprawdzić jakieś informacje itp.). I tu z pomocą przychodzi heatmap – czyli mapa ciepła, zwana też mapą kliknięć. Określa ona najgorętsze obszary na stronie www, na które użytkownik zwraca szczególną uwagę. Elementy cieszące się największym zainteresowaniem internautów oznacza kolorem czerwonym, a te najmniej atrakcyjne niebieskim. Heatmap uwzględnia również tony pośrednie, obrazujące stopień zaangażowania użytkowników.

 

Heatmap – rodzaje

 

Można wyróżnić kilka rodzajów map cieplnych. Każda z nich służy analizie innego parametru. 

 

  • Click heatmap (mapa kliknięć) pokazuje, gdzie użytkownik najczęściej klika myszą – w przyciski, zakładki, linki, filmiki i inne elementy.

 

  • Move heatmap (mapa ruchu) daje informację na temat tego, w jaki sposób z dużym prawdopodobieństwem przesuwa się wzrok internauty po witrynie (tzw. eye tracking), a co za tym idzie, gdzie kieruje się jego uwaga. 

 

  • Scroll heatmap (mapa przesuwania) określa, jak daleko użytkownik zwykle przesuwa witrynę w dół.

 

Heatmap – zastosowanie

 

Mapy ciepła są przydatne w czasie optymalizowania wszelkiego rodzaju stron internetowych – od blogów firmowych, przez sklepy online, po fora branżowe i inne witryny. Specjalista UX, SEO bądź inny analityk internetowy za pomocą heatmap dostosowuje strategię rozwoju strony, przedstawia propozycje jej modyfikacji w taki sposób, by zachęcić internautów do większej interakcji, a zatem zwiększyć responsywność (i np. konwersję) strony.

 

Heatmap – jakie dane możemy dzięki niej uzyskać?

 

Analiza heatmap pomaga w optymalizowaniu strony i wyznaczaniu strategii marketingowej. W znacznym stopniu determinuje wygląd witryny. Obszary cieszące się zainteresowaniem użytkownika powinny być dobrze widoczne i łatwo dostępne, dlatego kluczowe elementy umieszcza się zazwyczaj powyżej linii foldu (czyli w głównym widoku strony, przed przesunięciem paska przewijania w dół). Heatmap pozwala też określić, jak daleko użytkownicy są skłonni przesuwać daną stronę w dół, w którym momencie ich zainteresowanie słabnie.

 

Heatmap:

 

  • zalety

 

Dzięki mapie można ustalić najlepsze miejsca na umieszczenie opisów, przycisków CTA (czyli wzywających do jakiegoś działania, np. przycisk Dodaj do koszyka). Heatmap pomaga także poprawić nawigację, układ zakładek na stronie, wyłapać niedziałające odnośniki.

 

Mapy ciepła to bardzo użyteczne narzędzie pomagające zwiększyć responsywność strony, zmniejszyć współczynnik odrzuceń, poprawić ogólne doświadczenie użytkownika.

 

  • wady

 

Żeby stosowanie map ciepła miało sens, dane zebrane przy ich pomocy muszą być odpowiednio przeanalizowane. Osoba niedoświadczona, nie znająca podstaw analityki internetowej może wyciągnąć niewłaściwe wnioski i zastosować rozwiązania, które doprowadzą do pogorszenia doświadczenia użytkownika. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży w Salonie Orange Smart Store

    Orange Polska   Tarnów, ul. Nowodąbrowska 127    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Sprzedaż usług Orange Polska. Edukowanie klientów o dostępnych dla nich produktach, usługach oraz technologiach. Udzielanie wsparcia technicznego klientom w zakresie oferowanego sprzętu. Doświadczenie w sprzedaży i obsłudze Klientów; Umiejętność słuchania, sprawnego komunikowania się...
  • Kelner / Kelnerka z j. niemieckim min. B2

    Trenkwalder   Niemcy, Freiberg   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Twoje zadania obsługa gości w restauracji, przyjmowanie zamówień i doradzanie w wyborze dań i napojów, obsługa imprez okolicznościowych i eventów organizowanych w lokalu, współpraca z kuchnią w zakresie przygotowywania i podawania dań, obsługa kasy i rozliczanie się z klientami,...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży w Salonie Orange Smart Store

    Orange Polska   Olsztyn, ul. Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego 16    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa na zastępstwo  pełny etat
    1 godz.
    Sprzedaż usług Orange Polska. Edukowanie klientów o dostępnych dla nich produktach, usługach oraz technologiach. Udzielanie wsparcia technicznego klientom w zakresie oferowanego sprzętu. Doświadczenie w sprzedaży i obsłudze Klientów; Umiejętność słuchania, sprawnego komunikowania się...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży w Salonie Firmowym Orange

    Orange Polska   Iława, ul. Królowej Jadwigi 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Sprzedaż usług Orange Polska. Edukowanie klientów o dostępnych dla nich produktach, usługach oraz technologiach. Udzielanie wsparcia technicznego klientom w zakresie oferowanego sprzętu. Doświadczenie w sprzedaży i obsłudze Klientów; Umiejętność słuchania, sprawnego komunikowania się...
  • Kierownik Działu Zamówień

    Transgourmet Polska Sp. z o.o.   Ożarów Mazowiecki, k. Warszawy    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: planowanie i nadzór nad działaniami zespołu zamówień (5 osób), ustalanie priorytetów, opracowywanie krótko i długoterminowych planów kompleksowego łańcucha dostaw na podstawie historycznych danych oraz bieżących trendów sprzedażowych i...
  • Elektryk

    Xella Polska Sp. z o.o.   Wieliszew    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do obowiązków osoby zatrudnionej na tym stanowisku będzie należało: Obsługa i naprawa instalacji elektrycznej, konserwacja linii produkcyjnych, Usuwanie awarii maszyn i urządzeń produkcyjnych, Analizowanie przyczyn usterek, Montaż nowych instalacji siłowych, oświetleniowych,...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?