Zastanawiasz się, jak sprawić, by Twoja strona internetowa była bardziej atrakcyjna dla konsumentów? Przede wszystkim w czasie jej tworzenia i rozwoju powinieneś kierować się zasadami UX. Jednym z kluczowych dla nich pojęć jest tzw. heatmap, mapa ciepła witryny. Co kryje się pod tym pojęciami? Jak w praktyce zadbać o wysoką jakość strony firmowej?
Spis treści
Heatmap – co to?
Zanim opowiemy o tym, czym jest heatmap, zacznijmy od tego, czym jest UX. To tzw. user experience, doświadczenie użytkownika. UX określa zasady, dzięki którym poruszanie się po stronie internetowej jest łatwe, przyjemne i intuicyjne. Użytkownicy sieci zwykle są niecierpliwi. Szybko opuszczają witryny, które wolno się ładują, mają zbyt skomplikowaną nawigację, drażniące melodyjki i samoodtwarzające się filmiki, albo wyglądające dziwnie, rozjeżdżające się na urządzeniach mobilnych. Wytyczne UX określają, jak zapobiegać tym błędom i stworzyć łatwą w obsłudze stronę www.
Żeby doświadczenie użytkownika było jeszcze lepsze, twórca strony powinien uwzględnić to, jakie jej elementy będą najbardziej interesujące dla kogoś, kto odwiedza daną witrynę. Innymi słowy – gdzie internauta najczęściej będzie klikać myszką (by np. przenieść się do podstrony, sprawdzić jakieś informacje itp.). I tu z pomocą przychodzi heatmap – czyli mapa ciepła, zwana też mapą kliknięć. Określa ona najgorętsze obszary na stronie www, na które użytkownik zwraca szczególną uwagę. Elementy cieszące się największym zainteresowaniem internautów oznacza kolorem czerwonym, a te najmniej atrakcyjne niebieskim. Heatmap uwzględnia również tony pośrednie, obrazujące stopień zaangażowania użytkowników.
Heatmap – rodzaje
Można wyróżnić kilka rodzajów map cieplnych. Każda z nich służy analizie innego parametru.
-
Click heatmap (mapa kliknięć) pokazuje, gdzie użytkownik najczęściej klika myszą – w przyciski, zakładki, linki, filmiki i inne elementy.
-
Move heatmap (mapa ruchu) daje informację na temat tego, w jaki sposób z dużym prawdopodobieństwem przesuwa się wzrok internauty po witrynie (tzw. eye tracking), a co za tym idzie, gdzie kieruje się jego uwaga.
-
Scroll heatmap (mapa przesuwania) określa, jak daleko użytkownik zwykle przesuwa witrynę w dół.
Heatmap – zastosowanie
Mapy ciepła są przydatne w czasie optymalizowania wszelkiego rodzaju stron internetowych – od blogów firmowych, przez sklepy online, po fora branżowe i inne witryny. Specjalista UX, SEO bądź inny analityk internetowy za pomocą heatmap dostosowuje strategię rozwoju strony, przedstawia propozycje jej modyfikacji w taki sposób, by zachęcić internautów do większej interakcji, a zatem zwiększyć responsywność (i np. konwersję) strony.
Heatmap – jakie dane możemy dzięki niej uzyskać?
Analiza heatmap pomaga w optymalizowaniu strony i wyznaczaniu strategii marketingowej. W znacznym stopniu determinuje wygląd witryny. Obszary cieszące się zainteresowaniem użytkownika powinny być dobrze widoczne i łatwo dostępne, dlatego kluczowe elementy umieszcza się zazwyczaj powyżej linii foldu (czyli w głównym widoku strony, przed przesunięciem paska przewijania w dół). Heatmap pozwala też określić, jak daleko użytkownicy są skłonni przesuwać daną stronę w dół, w którym momencie ich zainteresowanie słabnie.
Heatmap:
-
zalety
Dzięki mapie można ustalić najlepsze miejsca na umieszczenie opisów, przycisków CTA (czyli wzywających do jakiegoś działania, np. przycisk Dodaj do koszyka). Heatmap pomaga także poprawić nawigację, układ zakładek na stronie, wyłapać niedziałające odnośniki.
Mapy ciepła to bardzo użyteczne narzędzie pomagające zwiększyć responsywność strony, zmniejszyć współczynnik odrzuceń, poprawić ogólne doświadczenie użytkownika.
-
wady
Żeby stosowanie map ciepła miało sens, dane zebrane przy ich pomocy muszą być odpowiednio przeanalizowane. Osoba niedoświadczona, nie znająca podstaw analityki internetowej może wyciągnąć niewłaściwe wnioski i zastosować rozwiązania, które doprowadzą do pogorszenia doświadczenia użytkownika.