Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

 
Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

Zadowolony pracownik to zmotywowany pracownik. Aby mieć w swojej załodze osoby lojalne, oddane firmie, nie wystarczy zapewnić im rynkowego wynagrodzenia czy nawet oryginalnych benefitów dla pracowników. W ostatnich latach na popularności zyskuje holistyczne podejście do zarządzania kadrą. W ten trend wpisuje się w koncepcję budowania pozytywnego employee experience. Co to jest? Wyjaśniamy, jak powinny wyglądać relacje ze współpracownikami i współpraca z przełożonym w firmie, a także dlaczego pozytywne doświadczenia u podwładnych mają ogromne znaczenie dla sukcesu całej organizacji.

 

Spis treści

Employee experience – co to?

 

Angielskie employee experience po polsku oznacza doświadczenia pracownika. Nie chodzi jednak o jedno, konkretne doświadczenie w miejscu pracy. Employee experience to suma doświadczeń pracownika z pracodawcą na każdym etapie relacji pracownika z firmą – od onboardingu, przez czas zatrudnienia, do rozwiązania umowy i odejścia z pracy.

 

Employee experience dotyczy także m.in.:

 

  • kultury organizacyjnej,
  • sposobów komunikacji wewnętrznej w firmie i nawet oceny wykorzystywanych w tym celu komunikatorów,
  • zarządzania zespołem,
  • tworzenia hierarchii pracowniczej,
  • benefitów pozapłacowych,
  • możliwości pracy zdalnej,
  • wdrażania nowych technologii,
  • dbania o bezpieczeństwo pracownika

 

– i wszelkich innych kwestii dotyczących środowiska pracy, a przekładających się na dobrą opinię o pracodawcy i zaangażowania pracowników.

Jak widać, zagadnienie jest bardzo szerokie, ponieważ suma doświadczeń i wrażeń każdej pracującej osoby w firmie ma wiele wymiarów. Zarządzanie doświadczeniami pracowników to jedno z najważniejszych zadań działu HR oraz kadry zarządzającej. 

 

Czytaj także: Pomoc psychologiczna jako benefit dla pracownika – dlaczego warto?

 

 

Employee experience management a customer experience

 

W tym momencie warto zaznaczyć, że employee experience i customer experience to dwa różne pojęcia i nie powinny być mylone.

 

  • Customer experience (doświadczenie klienta) odnosi się do wrażeń i interakcji, jakie klient ma podczas korzystania z usług lub produktów danej firmy. Jest to związane z oczekiwaniami klienta, jakością obsługi i ogólnym zadowoleniem z zakupu.
  • Employee experience (doświadczenie pracownika) odnosi się do doświadczeń, które pracownik ma podczas pracy w danej firmie. Jak wyżej zaznaczono, dotyczy to atmosfery w miejscu pracy, możliwości rozwoju, satysfakcji z pracy i relacji z innymi pracownikami.

 

Naturalnie oba te aspekty są ważne w budowaniu przewagi konkurencyjnej Twojej organizacji. Zarówno ankiety satysfakcji pracowników, jak i ankiety dotyczące zadowolenia klientów powinny być stałym elementem systemu zarządzania firmą. 

 

Employee experience a candidate experience

 

Równie ważne jak monitorowanie doświadczeń pracowników jest badanie i polepszanie tzw. candidate experience. Czym różnią się te dwie sfery oddziaływania przedsiebiorstwa?

 

  • Jak już wiemy, employee experience dotyczy całokształtu doświadczeń pracownika w organizacji, od momentu zatrudnienia aż do zakończenia współpracy. Obejmuje ono wszystkie aspekty pracy, takie jak kultura firmowa, środowisko pracy, relacje z managerami oraz możliwość zdobycia feedbacku, co wpływa na lojalność, zaangażowanie i dobre samopoczucie pracowników.
  • Z kolei candidate experience koncentruje się na doświadczeniach kandydata w trakcie procesu rekrutacyjnego, od aplikacji po otrzymanie informacji zwrotnej wieńczącej rekrutację.

 

Monitoring i optymalizacja obu tych procesów są bardzo ważne dla budowania pozytywnego wizerunku biznesowego firmy i tzw. employer brandingu.

 

Pozytywny employee experience – elementy

 

Wg Jacoba Morgana, autora 4 bestsellerowych książek na temat przyszłości pracy i employee experience, analizując doświadczenie pracowników, należy skupić się na trzech filarach przedsiębiorstwa:

 

    • kulturze organizacyjnej,

    • technologii,

    • otoczeniu.

 

  • Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa

 

Kultura organizacyjna firmy na rynku to w tej koncepcji bardzo szerokie pojęcie. Mieszczą się w niej takie elementy jak:

 

    • misja i wizja przedsiębiorstwa,
    • styl zarządzania pracownikami,
    • struktura organizacyjna,
    • system wynagrodzeń i benefity,
    • system czasu pracy,
    • wygląd miejsca pracy,
    • atmosfera w zespole.

 

Kultura organizacyjna może podnosić motywację zatrudnionych, nadawać pracy sens i przez to mieć bezpośredni wpływ także na produktywność i efektywność wśród pracowników.

 

  • Rozwój technologiczny

 

Technologia to sprzymierzeniec pozytywnych doświadczeń pracownika. Pracodawca powinien zapewnić zatrudnionym sprawne i wygodne narzędzia do pracy, wprowadzać nowe technologie ułatwiające wykonywanie zadań. Ten element employee experience jest szczególnie ważny dla zespołów pracujących zdalnie, gdzie technologia pozwala na szybką komunikację.

 

  • Otoczenie pracy

 

Na otoczenie składa się zarówno aranżacja przestrzeni biurowych, ergonomia i komfort pracy, jak i relacje między pracownikami. To również środowisko pracy, które sprzyja rozwojowi, zachowaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Otoczenie wpływa na wydajność pracowników, wspiera kreatywność.

 

 

Pozytywne doświadczenie pracownika – dlaczego jest ważne dla firmy?

 

Employee experience management to działania długofalowe i obejmujące różne aspekty pracy. Doświadczenia pracownicze zdobywa się każdego dnia. Zrozumienie i doskonalenie doświadczenia swoich pracowników jest niezwykle ważne. Zaburzona współpraca z przełożonym rzutuje na samopoczucie pracownika. Nawet w nowoczesnym, świetnie wyposażonym biurze nie będzie pracować się dobrze, jeśli zabraknie zaufania i szacunku w zespole. Z drugiej strony zadowolony pracownik, a więc czujący się dobrze w firmie, mogący się w niej rozwijać:

 

    • pracuje bardziej efektywnie, 

    • jest bardziej skoncentrowany na zadaniach, 

    • jest bardziej lojalny, nie ma zamiaru opuścić pokładu przy pierwszej okazji, 

    • podejmuje inicjatywę, by jeszcze polepszyć osiągane wyniki, 

    • wspiera zespół.

 

Employee experience – jak je poprawić w zespole?

 

Nie od dziś wiadomo, że zadowolenie pracowników, ich stosunek do pracy, poczucie sensu w tym, co robią, przekłada się na doświadczenie klienta (wspomniane customer experience) i tym samym zyski dla przedsiębiorstwa. To zmotywowani pracownicy budują sukcesy firm. Warto więc zadbać, aby czuli się w pracy dobrze. Takie podejście przynosi wymierne korzyści obu stronom – i pracodawcy, i pracownikom. Jak poprawić emloyee experience?

 

  • Zarządzanie doświadczeniami pracowników

 

Po pierwsze należy ustalić, jakie jest obecne doświadczenie pracowników – co wymaga poprawy, a co warto kontynuować. Oczywiście nie zawsze przedsiębiorstwo może pozwolić sobie na podwyżki i wdrożenie szybko nowych, lepszych narzędzi pracy. Warto rozpisać plan działania i zacząć od tego, co można osiągnąć w krótkim czasie.

 

Po pierwsze, warto skupić się na warunkach miejsca pracy, wspomagających koncentrację i skuteczność w pracy: takich jak ergonomiczne, wygodne meble, przyjazne środowisko i dostęp do świeżego powietrza. Również wygląd i aranżacja przestrzeni mają duże znaczenie dla komfortu pracowników, np. tego, czy mogą się skupić na długi czas, czy coś ich nieustannie rozprasza albo im przeszkadza.

 

Dodatkowo, zapewnienie wszelkich udogodnień związanych z miejscem, w którym pracujemy, jak np. kawiarnia lub miejsce na odpoczynek w czasie przerw, może znacznie poprawić doświadczenie pracowników i ich ogólne zadowolenie z pracy. Z kolei elastyczny system czasu i miejsca pracy pozwala na większą autonomię działania, dając pracownikom swobodę w wykonywaniu zadań, co przy odpowiednim zarządzaniu może podnieść ich skuteczność, a także lojalność (pracownicy nie będą chcieli opuścić miejsca, w którym mogą pracować zgodnie z własnym rytmem i w którym darzy się ich zaufaniem, będą brać większą odpowiedzialność za swoją pracę).

 

Ważne jest również przeprojektowanie procesów w firmie, aby były bardziej efektywne i angażujące dla pracowników. Inwestowanie w rozwój pracowników, oferując szkolenia i możliwości rozwoju, przekładają się na ich pozytywne doświadczenia i również zachęcają najlepszych pracowników do pozostania w organizacji.

 

W budowaniu pozytywnego employee experience istotne jest także tworzenie atmosfery opartej na zaufaniu, otwartej komunikacji i szacunku. Regularne badanie opinii, nagradzanie osiągnięć i mówienie o sukcesach poszczególnych zespołów i indywidualnych osób są kluczowe dla budowania motywacji i satysfakcji pracowników.

 

Employee experience – jak badać?

 

Najprostszym sposobem badania employee experience jest przeprowadzanie cyklicznie ankiet dla pracowników. Ankiety powinny być anonimowe – w ten sposób jest szansa na zebranie naprawdę szczerych opinii dotyczących środowiska pracy. Taka ankiet może mieć formę cyfrową lub papierową.

 

Kolejnym sposobem jest ustawienie małej skrzynki, do której każdy pracownik może wrzucać notki z pomysłami na usprawnienia i oczywiście wszelkie skargi i uwagi krytyczne.

 

W niektórych firmach działa także tzw. polityka otwartych drzwi. Przełożony zachęca pracowników do przyjścia na rozmowę – na dowolny temat związany z pracą – o określonej porze, określonego dnia, np. w piątki od 14:00 do 15:00.

 

Pozytywne lub negatywne opinie dotyczące sumy doświadczeń i wrażeń pracowników są niezwykle cenną wskazówką dla pracodawcy. Dzięki szczerym opiniom można zaplanować skuteczne działania organizacji dotyczące np. wyglądu i aranżacji przestrzeni, zapewnienia urządzeń niezbędnych pracownikom do wykonywania swoich zadań, onboardingu, rozwoju pracowników itp.

 

Czytaj takżeKreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

 

Employee experience – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest employee experence?

 

Employee experience, doświadczenie pracownika, odnosi się do sumy jego doświadczeń związanych z pracą w danej ogranizacji, m.in. wrażeniami i odczuciami wywołanymi trybem pracy, organizacją pracy, środowiskiem i narzędziami, sposobem zarządzania, możliwością awansu, systemem wynagrodzeń i premii, stylem komunikacji i innymi aspektami związanymi z działaniem w danej firmie.

 

  • Jak badań opinie pracowników na temat miejsca pracy?

 

Najprostszym sposobem poznania perspektywy pracowników jest przeprowadzanie cyklicznych anonimowych ankiet, w których pracowników prosi się o ocenę poszczególnych elementów środowiska pracy i zarządzania. Do innych metod należy np. polityka otwartych drzwi i skrzynka na uwagi.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Ślusarz - Monter

    WKS DUNA POLSKA Sp. z o.o.   Będzin    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Montaż wielkogabarytowych konstrukcji stalowych zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną, Przestrzeganie technologii procesów wykonawczych stosowanych w Spółce, Wykonywanie prac ślusarskich takich jak cięcie, szlifowanie, wiercenie, składanie itp....
  • Malarz konstrukcji stalowych

    WKS DUNA POLSKA Sp. z o.o.   Będzin, praca również na terenie całej Polski    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Przygotowywanie konstrukcji stalowych do malowania i/lub przygotowywanie farb, Zabezpieczenie powierzchni niemalowanych wg rysunku dostarczonego przez dział technologiczny, Wykonywane prac antykorozyjnych zgodnie z instrukcją malowania oraz warunkami technologicznymi systemu...
  • Spawacz

    WKS DUNA POLSKA Sp. z o.o.   Będzin    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Spawanie wielkogabarytowych konstrukcji stalowych metodami: 121 spawanie łukiem krytym – mile widziane, 135 spawanie elektrodą topliwą w osłonie gazu aktywnego (MAG) 136 spawanie drutem proszkowym w osłonie gazu aktywnego; Montaż wielkogabarytowych konstrukcji stalowych...
  • Order picker - praca bez znajomości języka

    OTTO Work Force   Holandia, Breda, Woerden, Veghel, Nieuwegein, Venray and Den Bosch   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat / tymczasowa/dodatkowa   10 000 - 15 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Jako komisjoner dbasz o zapasy w supermarketach. Za pomocą głosowego systemu kompletacji zbierasz pudła i paczki z artykułami spożywczymi, które następnie umieszczasz w pojemnikach. Musisz mieć pewność, że wszystkie pudełka i paczki są kompletowane na czas, aby można je było wysłać...
  • Silva Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zadania na stanowisku: Obsługa dźwigu - żurawia samojezdnego; Rozładunek surowca drzewnego z samochodów ciężarowych; Dozowanie surowca drzewnego do rębaka;
  • Silva Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Główne obowiązki: Naprawy, remonty, konserwacje: samochodów ciężarowych, ładowarek, żurawi samojezdnych, wózków widłowych; Bieżące usuwanie awarii i usterek Sprawdzanie stanu technicznego pojazdów;

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?