Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

 
Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

Zadowolony pracownik to zmotywowany pracownik. Aby mieć w swojej załodze osoby lojalne, oddane firmie, nie wystarczy zapewnić im rynkowego wynagrodzenia czy nawet oryginalnych benefitów dla pracowników. W ostatnich latach na popularności zyskuje holistyczne podejście do zarządzania kadrą. W ten trend wpisuje się w koncepcję budowania pozytywnego employee experience. Co to jest? Wyjaśniamy, jak powinny wyglądać relacje ze współpracownikami i współpraca z przełożonym w firmie, a także dlaczego pozytywne doświadczenia u podwładnych mają ogromne znaczenie dla sukcesu całej organizacji.

 

Spis treści

Employee experience – co to?

 

Angielskie employee experience po polsku oznacza doświadczenia pracownika. Nie chodzi jednak o jedno, konkretne doświadczenie w miejscu pracy. Employee experience to suma doświadczeń pracownika z pracodawcą na każdym etapie relacji pracownika z firmą – od onboardingu, przez czas zatrudnienia, do rozwiązania umowy i odejścia z pracy.

 

Employee experience dotyczy także m.in.:

 

  • kultury organizacyjnej,
  • sposobów komunikacji wewnętrznej w firmie i nawet oceny wykorzystywanych w tym celu komunikatorów,
  • zarządzania zespołem,
  • tworzenia hierarchii pracowniczej,
  • benefitów pozapłacowych,
  • możliwości pracy zdalnej,
  • wdrażania nowych technologii,
  • dbania o bezpieczeństwo pracownika

 

– i wszelkich innych kwestii dotyczących środowiska pracy, a przekładających się na dobrą opinię o pracodawcy i zaangażowania pracowników.

Jak widać, zagadnienie jest bardzo szerokie, ponieważ suma doświadczeń i wrażeń każdej pracującej osoby w firmie ma wiele wymiarów. Zarządzanie doświadczeniami pracowników to jedno z najważniejszych zadań działu HR oraz kadry zarządzającej. 

 

Czytaj także: Pomoc psychologiczna jako benefit dla pracownika – dlaczego warto?

 

 

Employee experience management a customer experience

 

W tym momencie warto zaznaczyć, że employee experience i customer experience to dwa różne pojęcia i nie powinny być mylone.

 

  • Customer experience (doświadczenie klienta) odnosi się do wrażeń i interakcji, jakie klient ma podczas korzystania z usług lub produktów danej firmy. Jest to związane z oczekiwaniami klienta, jakością obsługi i ogólnym zadowoleniem z zakupu.
  • Employee experience (doświadczenie pracownika) odnosi się do doświadczeń, które pracownik ma podczas pracy w danej firmie. Jak wyżej zaznaczono, dotyczy to atmosfery w miejscu pracy, możliwości rozwoju, satysfakcji z pracy i relacji z innymi pracownikami.

 

Naturalnie oba te aspekty są ważne w budowaniu przewagi konkurencyjnej Twojej organizacji. Zarówno ankiety satysfakcji pracowników, jak i ankiety dotyczące zadowolenia klientów powinny być stałym elementem systemu zarządzania firmą. 

 

Employee experience a candidate experience

 

Równie ważne jak monitorowanie doświadczeń pracowników jest badanie i polepszanie tzw. candidate experience. Czym różnią się te dwie sfery oddziaływania przedsiebiorstwa?

 

  • Jak już wiemy, employee experience dotyczy całokształtu doświadczeń pracownika w organizacji, od momentu zatrudnienia aż do zakończenia współpracy. Obejmuje ono wszystkie aspekty pracy, takie jak kultura firmowa, środowisko pracy, relacje z managerami oraz możliwość zdobycia feedbacku, co wpływa na lojalność, zaangażowanie i dobre samopoczucie pracowników.
  • Z kolei candidate experience koncentruje się na doświadczeniach kandydata w trakcie procesu rekrutacyjnego, od aplikacji po otrzymanie informacji zwrotnej wieńczącej rekrutację.

 

Monitoring i optymalizacja obu tych procesów są bardzo ważne dla budowania pozytywnego wizerunku biznesowego firmy i tzw. employer brandingu.

 

Pozytywny employee experience – elementy

 

Wg Jacoba Morgana, autora 4 bestsellerowych książek na temat przyszłości pracy i employee experience, analizując doświadczenie pracowników, należy skupić się na trzech filarach przedsiębiorstwa:

 

    • kulturze organizacyjnej,

    • technologii,

    • otoczeniu.

 

  • Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa

 

Kultura organizacyjna firmy na rynku to w tej koncepcji bardzo szerokie pojęcie. Mieszczą się w niej takie elementy jak:

 

    • misja i wizja przedsiębiorstwa,
    • styl zarządzania pracownikami,
    • struktura organizacyjna,
    • system wynagrodzeń i benefity,
    • system czasu pracy,
    • wygląd miejsca pracy,
    • atmosfera w zespole.

 

Kultura organizacyjna może podnosić motywację zatrudnionych, nadawać pracy sens i przez to mieć bezpośredni wpływ także na produktywność i efektywność wśród pracowników.

 

  • Rozwój technologiczny

 

Technologia to sprzymierzeniec pozytywnych doświadczeń pracownika. Pracodawca powinien zapewnić zatrudnionym sprawne i wygodne narzędzia do pracy, wprowadzać nowe technologie ułatwiające wykonywanie zadań. Ten element employee experience jest szczególnie ważny dla zespołów pracujących zdalnie, gdzie technologia pozwala na szybką komunikację.

 

  • Otoczenie pracy

 

Na otoczenie składa się zarówno aranżacja przestrzeni biurowych, ergonomia i komfort pracy, jak i relacje między pracownikami. To również środowisko pracy, które sprzyja rozwojowi, zachowaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Otoczenie wpływa na wydajność pracowników, wspiera kreatywność.

 

 

Pozytywne doświadczenie pracownika – dlaczego jest ważne dla firmy?

 

Employee experience management to działania długofalowe i obejmujące różne aspekty pracy. Doświadczenia pracownicze zdobywa się każdego dnia. Zrozumienie i doskonalenie doświadczenia swoich pracowników jest niezwykle ważne. Zaburzona współpraca z przełożonym rzutuje na samopoczucie pracownika. Nawet w nowoczesnym, świetnie wyposażonym biurze nie będzie pracować się dobrze, jeśli zabraknie zaufania i szacunku w zespole. Z drugiej strony zadowolony pracownik, a więc czujący się dobrze w firmie, mogący się w niej rozwijać:

 

    • pracuje bardziej efektywnie, 

    • jest bardziej skoncentrowany na zadaniach, 

    • jest bardziej lojalny, nie ma zamiaru opuścić pokładu przy pierwszej okazji, 

    • podejmuje inicjatywę, by jeszcze polepszyć osiągane wyniki, 

    • wspiera zespół.

 

Employee experience – jak je poprawić w zespole?

 

Nie od dziś wiadomo, że zadowolenie pracowników, ich stosunek do pracy, poczucie sensu w tym, co robią, przekłada się na doświadczenie klienta (wspomniane customer experience) i tym samym zyski dla przedsiębiorstwa. To zmotywowani pracownicy budują sukcesy firm. Warto więc zadbać, aby czuli się w pracy dobrze. Takie podejście przynosi wymierne korzyści obu stronom – i pracodawcy, i pracownikom. Jak poprawić emloyee experience?

 

  • Zarządzanie doświadczeniami pracowników

 

Po pierwsze należy ustalić, jakie jest obecne doświadczenie pracowników – co wymaga poprawy, a co warto kontynuować. Oczywiście nie zawsze przedsiębiorstwo może pozwolić sobie na podwyżki i wdrożenie szybko nowych, lepszych narzędzi pracy. Warto rozpisać plan działania i zacząć od tego, co można osiągnąć w krótkim czasie.

 

Po pierwsze, warto skupić się na warunkach miejsca pracy, wspomagających koncentrację i skuteczność w pracy: takich jak ergonomiczne, wygodne meble, przyjazne środowisko i dostęp do świeżego powietrza. Również wygląd i aranżacja przestrzeni mają duże znaczenie dla komfortu pracowników, np. tego, czy mogą się skupić na długi czas, czy coś ich nieustannie rozprasza albo im przeszkadza.

 

Dodatkowo, zapewnienie wszelkich udogodnień związanych z miejscem, w którym pracujemy, jak np. kawiarnia lub miejsce na odpoczynek w czasie przerw, może znacznie poprawić doświadczenie pracowników i ich ogólne zadowolenie z pracy. Z kolei elastyczny system czasu i miejsca pracy pozwala na większą autonomię działania, dając pracownikom swobodę w wykonywaniu zadań, co przy odpowiednim zarządzaniu może podnieść ich skuteczność, a także lojalność (pracownicy nie będą chcieli opuścić miejsca, w którym mogą pracować zgodnie z własnym rytmem i w którym darzy się ich zaufaniem, będą brać większą odpowiedzialność za swoją pracę).

 

Ważne jest również przeprojektowanie procesów w firmie, aby były bardziej efektywne i angażujące dla pracowników. Inwestowanie w rozwój pracowników, oferując szkolenia i możliwości rozwoju, przekładają się na ich pozytywne doświadczenia i również zachęcają najlepszych pracowników do pozostania w organizacji.

 

W budowaniu pozytywnego employee experience istotne jest także tworzenie atmosfery opartej na zaufaniu, otwartej komunikacji i szacunku. Regularne badanie opinii, nagradzanie osiągnięć i mówienie o sukcesach poszczególnych zespołów i indywidualnych osób są kluczowe dla budowania motywacji i satysfakcji pracowników.

 

Employee experience – jak badać?

 

Najprostszym sposobem badania employee experience jest przeprowadzanie cyklicznie ankiet dla pracowników. Ankiety powinny być anonimowe – w ten sposób jest szansa na zebranie naprawdę szczerych opinii dotyczących środowiska pracy. Taka ankiet może mieć formę cyfrową lub papierową.

 

Kolejnym sposobem jest ustawienie małej skrzynki, do której każdy pracownik może wrzucać notki z pomysłami na usprawnienia i oczywiście wszelkie skargi i uwagi krytyczne.

 

W niektórych firmach działa także tzw. polityka otwartych drzwi. Przełożony zachęca pracowników do przyjścia na rozmowę – na dowolny temat związany z pracą – o określonej porze, określonego dnia, np. w piątki od 14:00 do 15:00.

 

Pozytywne lub negatywne opinie dotyczące sumy doświadczeń i wrażeń pracowników są niezwykle cenną wskazówką dla pracodawcy. Dzięki szczerym opiniom można zaplanować skuteczne działania organizacji dotyczące np. wyglądu i aranżacji przestrzeni, zapewnienia urządzeń niezbędnych pracownikom do wykonywania swoich zadań, onboardingu, rozwoju pracowników itp.

 

Czytaj takżeKreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

 

Employee experience – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest employee experence?

 

Employee experience, doświadczenie pracownika, odnosi się do sumy jego doświadczeń związanych z pracą w danej ogranizacji, m.in. wrażeniami i odczuciami wywołanymi trybem pracy, organizacją pracy, środowiskiem i narzędziami, sposobem zarządzania, możliwością awansu, systemem wynagrodzeń i premii, stylem komunikacji i innymi aspektami związanymi z działaniem w danej firmie.

 

  • Jak badań opinie pracowników na temat miejsca pracy?

 

Najprostszym sposobem poznania perspektywy pracowników jest przeprowadzanie cyklicznych anonimowych ankiet, w których pracowników prosi się o ocenę poszczególnych elementów środowiska pracy i zarządzania. Do innych metod należy np. polityka otwartych drzwi i skrzynka na uwagi.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Młodszy Specjalista ds. obsługi klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al. Krakowska 110    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: przyjmowanie materiału do badań, wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, telefoniczna i osobista obsługa klientów, zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, prowadzenie spraw biurowych.
  • Content Marketing Creator

    AG Termopasty   Łapy    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   5 500 - 7 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    CO BĘDZIESZ ROBIĆ: Redagowanie opisów produktów pod kątem SEO oraz budowanie sieci backlink SEO. Tworzenie case study we współpracy ze Specjalistą ds. rozwoju produktów. Prowadzenie działań PR oraz współpraca z mediami branżowymi. Przygotowywanie newsletterów i materiałów dla...
  • Kierownik Działu Pielęgniarskiego

    LUX MED Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Szernera 3    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: zarządzanie podległym personelem: personel pielęgniarski, położne, opiekunowie medyczni, asystenci i sekretarki medyczne; odpowiedzialność za sporządzanie grafików dla podległego personelu; rekrutacja i szkolenie pracowników; nadzór nad przestrzeganiem...
  • Elektromonter / Elektryk maszyn i urządzeń

    Sebatech Czech sp. k.   Holandia   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Zadania: Budowa i montaż tras kablowych oraz instalacji elektrycznych; Montaż urządzeń sterujących oraz szaf sterowniczych; Praca z dokumentacją techniczną i schematami elektrycznymi; Okablowywanie maszyn i inne prace przy produkcji;
  • Project Manager / Kierownik Projektu

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Szukamy również do: Wielkiej Brytanii, Szwecji i Finlandii Zakres obowiązków: Organizacja, planowanie i realizacja budowy. Sporządzanie i nadzór nad wykonywaniem budżetów i harmonogramów. Optymalizowanie procesu inwestycyjnego pod kontem kosztowym i terminowym oraz jakościowym. Nadzór nad...
  • Koordynator Kontraktu

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Szukamy również do: Wielkiej Brytanii, Szwecji i Finlandii Opis stanowiska: Planowanie i realizacja projektów zgodnie z harmonogramem; Zarządzanie zasobami ludzkimi i materiałowymi na budowie; Dostosowywanie projektu do zmian, rozliczanie robót dodatkowych; Kontrola kosztów, aby utrzymać...

Najnowsze artykuły

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Job application, letter of application, cover letter, a może letter of intent? Na zachodnim rynku pracy funkcjonuje bardzo wiele dokumentów aplikacyjnych, wysyłanych w różnych okolicznościach. Jeśli marzysz o zatrudnieniu w międzynarodowej bądź zagranicznej firmie, na początek przygotuj podanie o pracę po angielsku. Wyjaśniamy krok po kroku, jak je szybko i łatwo napisać.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czy długie godziny pracy to rzeczywiście powód do dumy? Wobec rosnących statystyk depresji i wypalenia zawodowego coraz częściej podnoszona jest kwestia czterodniowego tygodnia pracy. Krótszy niż w Polsce wymiar tygodniowego czasu pracy obowiązuje w wielu krajach. Sprawdzamy, ile dni i godzin tygodniowo pracuje się w Europie i który z modeli pracy miałby szansę powodzenia w naszym kraju.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379