Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

 
Employee experience – czym jest? Jakie ma zalety?

Zadowolony pracownik to zmotywowany pracownik. Aby mieć w swojej załodze osoby lojalne, oddane firmie, nie wystarczy zapewnić im rynkowego wynagrodzenia czy nawet oryginalnych benefitów dla pracowników. W ostatnich latach na popularności zyskuje holistyczne podejście do zarządzania kadrą. W ten trend wpisuje się w koncepcję budowania pozytywnego employee experience. Co to jest? Wyjaśniamy, jak powinny wyglądać relacje ze współpracownikami i współpraca z przełożonym w firmie, a także dlaczego pozytywne doświadczenia u podwładnych mają ogromne znaczenie dla sukcesu całej organizacji.

 

Spis treści

Employee experience – co to?

 

Angielskie employee experience po polsku oznacza doświadczenia pracownika. Nie chodzi jednak o jedno, konkretne doświadczenie w miejscu pracy. Employee experience to suma doświadczeń pracownika z pracodawcą na każdym etapie relacji pracownika z firmą – od onboardingu, przez czas zatrudnienia, do rozwiązania umowy i odejścia z pracy.

 

Employee experience dotyczy także m.in.:

 

  • kultury organizacyjnej,
  • sposobów komunikacji wewnętrznej w firmie i nawet oceny wykorzystywanych w tym celu komunikatorów,
  • zarządzania zespołem,
  • tworzenia hierarchii pracowniczej,
  • benefitów pozapłacowych,
  • możliwości pracy zdalnej,
  • wdrażania nowych technologii,
  • dbania o bezpieczeństwo pracownika

 

– i wszelkich innych kwestii dotyczących środowiska pracy, a przekładających się na dobrą opinię o pracodawcy i zaangażowania pracowników.

Jak widać, zagadnienie jest bardzo szerokie, ponieważ suma doświadczeń i wrażeń każdej pracującej osoby w firmie ma wiele wymiarów. Zarządzanie doświadczeniami pracowników to jedno z najważniejszych zadań działu HR oraz kadry zarządzającej. 

 

Czytaj także: Pomoc psychologiczna jako benefit dla pracownika – dlaczego warto?

 

 

Employee experience management a customer experience

 

W tym momencie warto zaznaczyć, że employee experience i customer experience to dwa różne pojęcia i nie powinny być mylone.

 

  • Customer experience (doświadczenie klienta) odnosi się do wrażeń i interakcji, jakie klient ma podczas korzystania z usług lub produktów danej firmy. Jest to związane z oczekiwaniami klienta, jakością obsługi i ogólnym zadowoleniem z zakupu.
  • Employee experience (doświadczenie pracownika) odnosi się do doświadczeń, które pracownik ma podczas pracy w danej firmie. Jak wyżej zaznaczono, dotyczy to atmosfery w miejscu pracy, możliwości rozwoju, satysfakcji z pracy i relacji z innymi pracownikami.

 

Naturalnie oba te aspekty są ważne w budowaniu przewagi konkurencyjnej Twojej organizacji. Zarówno ankiety satysfakcji pracowników, jak i ankiety dotyczące zadowolenia klientów powinny być stałym elementem systemu zarządzania firmą. 

 

Employee experience a candidate experience

 

Równie ważne jak monitorowanie doświadczeń pracowników jest badanie i polepszanie tzw. candidate experience. Czym różnią się te dwie sfery oddziaływania przedsiebiorstwa?

 

  • Jak już wiemy, employee experience dotyczy całokształtu doświadczeń pracownika w organizacji, od momentu zatrudnienia aż do zakończenia współpracy. Obejmuje ono wszystkie aspekty pracy, takie jak kultura firmowa, środowisko pracy, relacje z managerami oraz możliwość zdobycia feedbacku, co wpływa na lojalność, zaangażowanie i dobre samopoczucie pracowników.
  • Z kolei candidate experience koncentruje się na doświadczeniach kandydata w trakcie procesu rekrutacyjnego, od aplikacji po otrzymanie informacji zwrotnej wieńczącej rekrutację.

 

Monitoring i optymalizacja obu tych procesów są bardzo ważne dla budowania pozytywnego wizerunku biznesowego firmy i tzw. employer brandingu.

 

Pozytywny employee experience – elementy

 

Wg Jacoba Morgana, autora 4 bestsellerowych książek na temat przyszłości pracy i employee experience, analizując doświadczenie pracowników, należy skupić się na trzech filarach przedsiębiorstwa:

 

    • kulturze organizacyjnej,

    • technologii,

    • otoczeniu.

 

  • Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa

 

Kultura organizacyjna firmy na rynku to w tej koncepcji bardzo szerokie pojęcie. Mieszczą się w niej takie elementy jak:

 

    • misja i wizja przedsiębiorstwa,
    • styl zarządzania pracownikami,
    • struktura organizacyjna,
    • system wynagrodzeń i benefity,
    • system czasu pracy,
    • wygląd miejsca pracy,
    • atmosfera w zespole.

 

Kultura organizacyjna może podnosić motywację zatrudnionych, nadawać pracy sens i przez to mieć bezpośredni wpływ także na produktywność i efektywność wśród pracowników.

 

  • Rozwój technologiczny

 

Technologia to sprzymierzeniec pozytywnych doświadczeń pracownika. Pracodawca powinien zapewnić zatrudnionym sprawne i wygodne narzędzia do pracy, wprowadzać nowe technologie ułatwiające wykonywanie zadań. Ten element employee experience jest szczególnie ważny dla zespołów pracujących zdalnie, gdzie technologia pozwala na szybką komunikację.

 

  • Otoczenie pracy

 

Na otoczenie składa się zarówno aranżacja przestrzeni biurowych, ergonomia i komfort pracy, jak i relacje między pracownikami. To również środowisko pracy, które sprzyja rozwojowi, zachowaniu równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Otoczenie wpływa na wydajność pracowników, wspiera kreatywność.

 

 

Pozytywne doświadczenie pracownika – dlaczego jest ważne dla firmy?

 

Employee experience management to działania długofalowe i obejmujące różne aspekty pracy. Doświadczenia pracownicze zdobywa się każdego dnia. Zrozumienie i doskonalenie doświadczenia swoich pracowników jest niezwykle ważne. Zaburzona współpraca z przełożonym rzutuje na samopoczucie pracownika. Nawet w nowoczesnym, świetnie wyposażonym biurze nie będzie pracować się dobrze, jeśli zabraknie zaufania i szacunku w zespole. Z drugiej strony zadowolony pracownik, a więc czujący się dobrze w firmie, mogący się w niej rozwijać:

 

    • pracuje bardziej efektywnie, 

    • jest bardziej skoncentrowany na zadaniach, 

    • jest bardziej lojalny, nie ma zamiaru opuścić pokładu przy pierwszej okazji, 

    • podejmuje inicjatywę, by jeszcze polepszyć osiągane wyniki, 

    • wspiera zespół.

 

Employee experience – jak je poprawić w zespole?

 

Nie od dziś wiadomo, że zadowolenie pracowników, ich stosunek do pracy, poczucie sensu w tym, co robią, przekłada się na doświadczenie klienta (wspomniane customer experience) i tym samym zyski dla przedsiębiorstwa. To zmotywowani pracownicy budują sukcesy firm. Warto więc zadbać, aby czuli się w pracy dobrze. Takie podejście przynosi wymierne korzyści obu stronom – i pracodawcy, i pracownikom. Jak poprawić emloyee experience?

 

  • Zarządzanie doświadczeniami pracowników

 

Po pierwsze należy ustalić, jakie jest obecne doświadczenie pracowników – co wymaga poprawy, a co warto kontynuować. Oczywiście nie zawsze przedsiębiorstwo może pozwolić sobie na podwyżki i wdrożenie szybko nowych, lepszych narzędzi pracy. Warto rozpisać plan działania i zacząć od tego, co można osiągnąć w krótkim czasie.

 

Po pierwsze, warto skupić się na warunkach miejsca pracy, wspomagających koncentrację i skuteczność w pracy: takich jak ergonomiczne, wygodne meble, przyjazne środowisko i dostęp do świeżego powietrza. Również wygląd i aranżacja przestrzeni mają duże znaczenie dla komfortu pracowników, np. tego, czy mogą się skupić na długi czas, czy coś ich nieustannie rozprasza albo im przeszkadza.

 

Dodatkowo, zapewnienie wszelkich udogodnień związanych z miejscem, w którym pracujemy, jak np. kawiarnia lub miejsce na odpoczynek w czasie przerw, może znacznie poprawić doświadczenie pracowników i ich ogólne zadowolenie z pracy. Z kolei elastyczny system czasu i miejsca pracy pozwala na większą autonomię działania, dając pracownikom swobodę w wykonywaniu zadań, co przy odpowiednim zarządzaniu może podnieść ich skuteczność, a także lojalność (pracownicy nie będą chcieli opuścić miejsca, w którym mogą pracować zgodnie z własnym rytmem i w którym darzy się ich zaufaniem, będą brać większą odpowiedzialność za swoją pracę).

 

Ważne jest również przeprojektowanie procesów w firmie, aby były bardziej efektywne i angażujące dla pracowników. Inwestowanie w rozwój pracowników, oferując szkolenia i możliwości rozwoju, przekładają się na ich pozytywne doświadczenia i również zachęcają najlepszych pracowników do pozostania w organizacji.

 

W budowaniu pozytywnego employee experience istotne jest także tworzenie atmosfery opartej na zaufaniu, otwartej komunikacji i szacunku. Regularne badanie opinii, nagradzanie osiągnięć i mówienie o sukcesach poszczególnych zespołów i indywidualnych osób są kluczowe dla budowania motywacji i satysfakcji pracowników.

 

Employee experience – jak badać?

 

Najprostszym sposobem badania employee experience jest przeprowadzanie cyklicznie ankiet dla pracowników. Ankiety powinny być anonimowe – w ten sposób jest szansa na zebranie naprawdę szczerych opinii dotyczących środowiska pracy. Taka ankiet może mieć formę cyfrową lub papierową.

 

Kolejnym sposobem jest ustawienie małej skrzynki, do której każdy pracownik może wrzucać notki z pomysłami na usprawnienia i oczywiście wszelkie skargi i uwagi krytyczne.

 

W niektórych firmach działa także tzw. polityka otwartych drzwi. Przełożony zachęca pracowników do przyjścia na rozmowę – na dowolny temat związany z pracą – o określonej porze, określonego dnia, np. w piątki od 14:00 do 15:00.

 

Pozytywne lub negatywne opinie dotyczące sumy doświadczeń i wrażeń pracowników są niezwykle cenną wskazówką dla pracodawcy. Dzięki szczerym opiniom można zaplanować skuteczne działania organizacji dotyczące np. wyglądu i aranżacji przestrzeni, zapewnienia urządzeń niezbędnych pracownikom do wykonywania swoich zadań, onboardingu, rozwoju pracowników itp.

 

Czytaj takżeKreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

 

Employee experience – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co to jest employee experence?

 

Employee experience, doświadczenie pracownika, odnosi się do sumy jego doświadczeń związanych z pracą w danej ogranizacji, m.in. wrażeniami i odczuciami wywołanymi trybem pracy, organizacją pracy, środowiskiem i narzędziami, sposobem zarządzania, możliwością awansu, systemem wynagrodzeń i premii, stylem komunikacji i innymi aspektami związanymi z działaniem w danej firmie.

 

  • Jak badań opinie pracowników na temat miejsca pracy?

 

Najprostszym sposobem poznania perspektywy pracowników jest przeprowadzanie cyklicznych anonimowych ankiet, w których pracowników prosi się o ocenę poszczególnych elementów środowiska pracy i zarządzania. Do innych metod należy np. polityka otwartych drzwi i skrzynka na uwagi.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Senior Accountant - Treasury Back Office

    Arla Global Shared Services Sp. z o.o.   Gdańsk, Wrzeszcz (Neptune Office)    praca hybrydowa
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    As a member of our global Treasury Back Office team, your role will involve managing a diverse range of financial instruments, conducting advanced analysis of financial figures, and leading the implementation of treasury IT solutions. You will work closely with the Treasury department and various...
  • Doradca Klienta

    GRUPA PZU   Zamość    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Realizacja planów sprzedażowych; Obsługa klienta zgodnie ze standardami Grupy PZU; Budowanie portfela klientów; Utrzymywanie długofalowych relacji z klientem; Przyjmowanie gotówkowych i bezgotówkowych wpłat
  • AB INDUSTRY S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Projektowanie nowych oraz modyfikacje funkcjonujących procesów technologicznych, Wykonywanie obliczeń i schematów procesowych, Dobór i specyfikowanie urządzeń, armatury i wyposażenia technologicznego, Przeprowadzanie wdrożeń i rozruchów instalacji, Udział w relokacji instalacji technologicznych.
  • AB INDUSTRY S.A.
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Wykonywanie obliczeń procesowych (bilans cieplny/masowy, obliczenia hydrauliczne, symulacje procesowe), Tworzenie i aktualizowanie schematów przepływowych PFD, schematów technologicznych P&ID oraz procesowych arkuszy danych (Process data sheet), Współpraca z klientem / dostawcą w sprawach...
  • AB INDUSTRY S.A.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Wykonywanie dokumentacji projektowej dla inwestycji przemysłowych w zakresie instalacji sanitarnych, Realizacja zadań branżowych na wszystkich etapach procesu projektowego, Pełnienie nadzoru autorskiego podczas realizacji inwestycji, Dobór optymalnych rozwiązań technicznych w oparciu o...
  • Architekt

    AB INDUSTRY S.A.   Macierzysz    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Samodzielne wykonywanie projektów branży architektonicznej, Definiowanie zakresu prac projektowych, Przygotowywanie koncepcji architektonicznych, Nadzór nad przygotowaniem projektów budowlanych do pozwolenia na budowę, Koordynowanie procedur administracyjnych zakończonych uzyskaniem...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?