Reklamy w serwisach internetowych to sposób na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów i zwiększenie świadomości marki. Jednak nieuczciwe praktyki nie ominęły również e-commerce – przedsiębiorcy działają na niekorzyść konkurentów poprzez systemy reklamowe. Na czym polega click fraud? Sprawdź, jak zapobiegać nieprawidłowym kliknięciom.
Spis treści
Click fraud – co to jest?
Click fraud to określenie tzw. nieprawidłowego kliknięcia, które może, ale nie musi wskazywać na nieetyczne zachowanie w biznesie. W zależności od rodzaju, nieprawidłowe kliknięcia mogą być celowe lub przypadkowe, np. dwukrotne kliknięcie w jedną reklamę. W pierwszym przypadku celem takiego działania jest działanie na niekorzyść konkretnego przedsiębiorcy poprzez:
-
zwiększenie kosztów reklam;
-
zwiększenie zysków właściciela witryny, na której przedsiębiorca zamieszcza reklamy.
Tego typu nieuczciwe praktyki wykorzystywane są w reklamach PPC. Wzmożone klikanie w linki sponsorowane przez osoby niezamierzające dokonać zakupu na danej stronie to popularny sposób na zwiększenie wydatków na reklamy konkurencyjnej firmy bez zamiaru podwyższenia jej zysków ze sprzedaży.
Click fraud – rodzaje
Nieprawidłowe kliknięcia mogą przybierać różne formy. Czasem są to nieetyczne zachowania mające na celu zwalczanie konkurencji na rynku, a czasem to po prostu błąd użytkownika.
Jako click fraud traktowane są m.in.:
-
przypadkowe kliknięcia, które nie wnoszą żadnej wartości;
-
celowe ręczne kliknięcia;
-
automatyczne kliknięcia wykonywane przez specjalne oprogramowanie.
Click fraud – jaki ma wpływ na stronę internetową?
Click fraud to jedna z metod eliminowania konkurencji w wynikach wyszukiwania. W przeciwieństwie do etycznych strategii (SEO, SEM, UX) nieprawidłowe kliknięcia tak jak depozycjonowanie to po prostu nieuczciwe praktyki, które należy zwalczać.
Nienaturalne ruchy na stronie internetowej mogą negatywnie wpływać na jej pozycjonowanie. Zwiększony ruch wywołany przez click fraud tylko pozornie oznacza większą popularność. W rzeczywistości krótki czas, jaki użytkownik spędza na stronie reklamodawcy, wykryty przez algorytmy Google, obniża jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Click fraud – jak rozpoznać?
Działania mogące wskazywać na click fraud należy eliminować jak najszybciej, zanim negatywnie wpłyną na pozycjonowanie strony internetowej, a tym samym jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Pomocne jest wsparcie specjalistów SEM, którzy kontrolują statystyki strony i ewentualne działania niepożądane. Osoby zawodowo zajmujące się pozycjonowaniem nie tylko przeanalizują potencjalnie nieetyczne praktyki, ale też zaimplementują techniki pozwalające skutecznie wyeliminować nieprawidłowe kliknięcia.
Sposoby na rozpoznawanie click fraud zależą od specyfiki systemu reklamowego, z którego korzysta przedsiębiorca. Najpopularniejsze z nich to:
-
wykrywanie adresu IP (drugie kliknięcie z tego samego adresu nie jest naliczane);
-
sprawdzanie luk czasowych (regularne kliknięcia bez leadu nie są naliczane);
-
badanie zachowań klientów (klient jest potencjalnie zainteresowany usługą, więc kliknięcie i szybki powrót do poprzedniej strony nie są naliczane).
Click fraud – jak zapobiegać?
Nieetyczne zachowania w biznesie ewoluują wraz ze wzrostem możliwości, jakie zyskują przedsiębiorcy dzięki e-commerce. Praktyki wymierzone w konkurencyjne firmy pojawiają się na wielu platformach, nie są od nich wolne również kampanie reklamowe Google Ads. W związku z tym Google wykorzystuje swoje systemy, aby chronić przedsiębiorców przed click fraud. Jak to działa? Autorski system wykrywa nieprawidłowe kliknięcia. Po ich zidentyfikowaniu w większości przypadków zostają one automatycznie usunięte z raportów, a przedsiębiorca nie jest obciążony kosztami reklamy. Jeśli automatyczne wykrywanie zawiedzie, reklamodawca może otrzymać od Google rekompensatę za koszty reklamy w postaci kredytu.
Przedsiębiorcy, dla których click fraud stanowi realny problem, mogą też skorzystać ze wsparcia, jakie oferują zewnętrzne firmy zapewniające dodatkową ochronę przed nieprawidłowymi kliknięciami. Wszystkie te rozwiązania oparte są na działaniu sztucznej inteligencji.