Nowe technologie na dobre zaadaptowały się we współczesnym świecie. Są wyznacznikiem postępu, zaangażowania w rozwój i zwiększanie komfortu konsumentów. Jednym z ważnych elementów automatyzacji, przynoszącym przedsiębiorstwom znaczne profity jest chatbot.
Chatbot – co to jest?
To inaczej wirtualny asystent. Robot, z którym komunikujemy się na poziomie czatu. Posiada on zamknięty scenariusz rozwiązań na wiele różnych pytań i zagadnień poruszanych przez klientów. Za pomocą odpowiednio skonstruowanej ścieżki dialogu może pomóc w wyborze oferty, przejściu przez kolejne etapy zakupu lub reklamacji itd.
Jak to wygląda w praktyce? Na przykład kiedy wchodzimy na daną stronę internetową, w dolnym rogu wyskakuje małe okienko czatu. Wirtualny konsultant zadaje pytanie w czym może nam pomóc i kieruje w odpowiednie działy.
Chatboty – rola i znaczenie
Dlaczego coraz więcej firm decyduje się na zainstalowanie takiej usługi? Serwis internetowy może być odwiedzany 24 godziny na dobę. Klient, który ma pytanie, może je zadać w każdej chwili na czacie, odwiedzająca stronę osoba uzyska satysfakcjonującą odpowiedz. Nie musi czekać na otwarcie infolinii.
Czy profesjonalna obsługa klienta na tym nie ucierpi? Raczej nie ma powodów do obaw – ostatecznym krokiem, gdy wirtualny pomocnik nie będzie w stanie wykreować odpowiedniego rozwiązania, bywa przekierowanie do rzeczywistego konsultanta.
To duża oszczędność dla firm i znaczne usprawnienie komunikacji. Koszty operacyjne maleją, kiedy nie trzeba zatrudniać dodatkowych osób do obsługi rosnącej liczby klientów. Wszystko załatwia automatyczna konwersacja. Chatboty można zaprogramować w taki sposób, by rozmowy wzbogacić o żarty, humor, a także sarkazm czy ironię. Klient nie ma wrażenia, że współpracuje z robotem. I tak przez całą dobę – boty nie czują zmęczenia, nie są zirytowane nieustanie powtarzającymi się pytaniami. Konsekwentnie, według algorytmu, dążą do rozwiązania problemu.
Nieograniczona dostępność i odpowiedzi na wszystkie zapytania użytkowników to nie wszystkie zalety chatbota. Robot zbiera również dane o użytkownikach, tworząc profil odbiorców danej usługi lub produktu.
Chatbot - przykłady, zastosowania
Minimalizacja kosztów i zwiększenie sprzedaży skusiły już wiele przedsiębiorstw do zainwestowania w wirtualnych konsultantów. Gdzie możemy je spotkać? Jak wspomnieliśmy – chatboty są dostępne w powiązaniu z profilem firmy na portalu społecznościowym, na stronie internetowej. Informują o nowościach, promocjach, profilują oferty.
Są też wykorzystywane na przykład w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Programuje się je w celu ułatwienia i przyspieszenia procedur wewnętrznych w firmie – np. wnioskowania o udzielenie urlopu itd.