Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
5 sposobów zarządzania konfliktem dla managera

5 sposobów zarządzania konfliktem dla managera

 
5 sposobów zarządzania konfliktem dla managera

Konflikty w pracy to coś, czego trudno uniknąć. Wszędzie tam, gdzie spotyka się grupa ludzi, zderzają się różne punkty widzenia, poglądy. Niewiele trzeba, by brak zgody w jakiejś kwestii przerodził się w utarczkę słowną, popsuł relacje między pracownikami. Dlatego każdy manager i lider zespołu powinien znać podstawowe metody rozwiązywania konfliktów w zespole.

 

Spis treści

Współpraca

 

Przekucie konfliktu we współpracę do idealne rozwiązanie. Osoby mające odmienne zdanie, darzące się wzajemną niechęcią mogą nie chcieć pracować nad jednym projektem, mieć skłonność do rywalizacji. Dobry manager potrafi jednak przekonać strony, że jeśli będą współdziałać, wszyscy na tym zyskają. Jak skłonić skłóconych pracowników do współpracy? Przede wszystkim warto stworzyć przestrzeń do merytorycznej dyskusji. Manager powinien także porozmawiać indywidualnie z każdą osobą w konflikcie, poznać motywy jej niechęci i postarać się wspólnie znaleźć rozwiązanie problemu. 

 

Kompromis

 

Kompromis oznacza, że każda ze stron nieco oddaje, ustępuje po to, by osiągnąć jakieś wspólne dobro. Skłóceni pracownicy, szczególnie gdy targają nimi emocje, niechęć natury osobistej, mogą nie widzieć żadnej drogi do osiągnięcia kompromisu – nie chcą ustąpić ani na krok. Dlatego tak ważna jest rola osoby z zewnątrz – lidera zespołu lub innego mediatora, który spojrzy na problem z szerszej perspektywy i pomoże stronom znaleźć rozsądne wyjście z impasu. 

 

Unikanie

 

Unikanie otwartej kłótni trudno nazwać rozwiązaniem konfliktu, jednak jest to jedna ze strategii często stosowanych przez wrogo nastawione do siebie osoby. Obie strony udają, że nie ma żadnego problemu, unikają się wzajemnie, zagryzają zęby. Grają na przeczekanie lub zachowują się w sposób pasywno-agresywny. W ten sposób co prawda nie dochodzi do burzliwej kłótni w pracy, ale atmosfera jest nieustannie napięta, na czym tracą nie tylko skłócone osoby, lecz także cały zespół. 

 

Jeśli manager dostrzeże, że podwładni z jakiegoś powodu się unikają, nie mówią wszystkiego, powinien postarać się dotrzeć do źródła problemu. Dobrym sposobem jest zaproszenie każdej ze skłóconych osób na indywidualną rozmowę.

 

Konfrontacja

 

Dyskusja, która przeradza się w awanturę, jawna, niekoniecznie konstruktywna krytyka, złośliwości. Konfrontacja skłóconych stron może przybierać różne, nie zawsze zdrowe formy. Manager powinien wiedzieć, że wymiana argumentów pomiędzy pracownikami to pierwszy krok do rozwiązania konfliktu. W czasie konfrontacji mogą jednak paść niepotrzebne, nieprzemyślane i krzywdzące słowa. Żeby temu zapobiec, najlepiej, jeśli do konfrontacji skonfliktowanych osób dojdzie w obecności mediatora – managera, ewentualnie pracownika HR czy zaproszonego specjalisty, psychologa, coacha. 

 

Dostosowanie się

 

Tę strategię często wybierają osoby o obniżonej samoocenie, niepewne, cierpiące na syndrom oszusta. Polega ona na tym, że w przypadku różnicy zdań jedna ze stron poddaje się bez próby przekonania drugiej do swoich racji – po prostu się dostosowuje. Taka postawa nie jest zbyt dobra z punktu widzenia pracy zespołowej. Otwarta dyskusja mogłaby pokazać, które z reprezentowanych podejść jest lepsze, korzystniejsze itp., pozwolić dostrzec braki każdej z propozycji. 

 

Jeśli manager widzi, że pracownik zamierza poddać się bez walki i pokornie przyjąć rozwiązanie osoby mającej odmienne zdanie, powinien zainterweniować. Najlepiej, jeśli pociągnie temat poruszony na początku przez wycofującego się pracownika. Może poprosić go o rozwinięcie swojego zdania, wyjaśnienie wątpliwości.

 

Spradź także 5 praktyk dobrego szefa.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Sekretarka / Asystentka biura

    NORMA   Szymanów (pow. sochaczewski, gm. Teresin)    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    wykonywanie zadań powierzonych; prawo jazdy; załatwianie spraw w urzędach; asystowanie przy spotkaniach; dowożenie dokumentów do firm; obsługa ogłoszeń oraz strony internetowej; kontakt z Biurem Rachunkowym; kontrola sprawnego funkcjonowania biura; obsługa spotkań odbywających się w biurze;
  • Manager / Managerka projektu biznesowego

    NORMA Mariusz Bebłowski   Warszawa    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Planowanie i zarządzanie projektem; Nadzorowanie prac marketingowych; Aktywne pozyskiwanie i utrzymywanie relacji biznesowych z klientami; Realizowanie założonego planu sprzedaży; Raportowanie zrealizowanych działań; Wizyty zagraniczne w fabrykach; Dbałość o najwyższe standardy obsługi...
  • Monter izolacji termicznych

    PRP SOLUTIONS   Holandia, Belgia   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie / o pracę tymczasową  pełny etat   14 000 - 24 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska: Montaż oraz demontaż izolacji na obiektach przemysłowych (rafinerie, elektrownie) Obróbki blacharskie;
  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży Maszyn Budowlanych

    Norma Machinery   Warszawa    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B   9 000 - 16 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    tworzenie i rozwijanie sieci sprzedaży maszyn budowlanych; nawiązywanie długofalowych kontaktów z nowymi kontrahentami praca w terenie, targi, pokazy, prezentacje u klienta; przygotowanie ofert, prezentowanie i negocjowanie warunków współpracy; utrzymywanie długofalowych relacji z klientami;
  • Doradca Klienta – branża finansowa

    PHINANCE S.A.   Kraków, Przemysłowa 4    praca zdalna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Czym będziesz się zajmować? Budowaniem i rozwijaniem relacji z klientami indywidualnymi oraz biznesowymi, Przygotowywaniem analiz i rozwiązań dopasowanych do potrzeb klienta, Współpracą z partnerami z branży finansowej (ubezpieczenia, kredyty, inwestycje), Realizacją celów sprzedażowych...
  • Specjalista ds. zakupów

    Uniwersytet Medyczny w Łodzi   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Pracownik zatrudniony na tym stanowisku to osoba, która: realizuje zakupy (dostawy) - weryfikuje wnioski i ustala tryb udzielenia zamówienia, optymalizuje koszty; ​sporządza zamówienia, wysyła do realizacji oraz ewidencjonuje; weryfikuje faktury za dokonane zakupy; przygotowuje i przeprowadza...

Najnowsze artykuły

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Umiejętność pracy w zespole to jedna z najczęściej wymienianych umiejętności w ogłoszeniach o pracę. I choć kandydaci zwykle deklarują, że posiadają tę kompetencję miękką, rzeczywistość często wygląda inaczej. Jak odnaleźć swoją rolę w grupie, w jaki sposób komunikować, że współpracownik popełnił błąd, co szkodzi osiąganiu wspólnego celu? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pracy zespołowej.

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379