Praca.pl Poradniki Budownictwo
Inspektor dozoru technicznego – idealna praca dla inżyniera

Inspektor dozoru technicznego – idealna praca dla inżyniera

 
Inspektor dozoru technicznego – idealna praca dla inżyniera

Duża różnorodność zadań, ciągłe podnoszenie kwalifikacji i bardzo dobre warunki zatrudnienia czynią ze stanowiska inspektora dozoru technicznego jedno z bardziej interesujących obszarów pracy dla inżyniera. Na czym polega ta praca i jakie są jej konkretne wymagania i zalety? O tym i o innych zagadnieniach rozmawiamy z Piotrem Główką – Dyrektorem Departamentu Kadr w UDT.

 

Spis treści

Co to jest dozór techniczny? Na czym polega?


Każde urządzenie (np. winda, kocioł, żuraw, zbiorniki czy rurociągi itd.), aby działało prawidłowo i bezawaryjnie, a praca przy nim lub z jego wykorzystaniem była bezpieczna, musi być bezpieczne. Nad tym, by faktycznie tak było, czuwają Inspektorzy Dozoru Technicznego.

To, które urządzenia podlegają dozorowi technicznemu i w jaki sposób ten dozór ma przebiegać, jest określone Ustawą z dnia 21 grudnia 2000 roku o dozorze technicznym oraz szeregiem rozporządzeń, które dotyczą konkretnych grup urządzeń.

 

Dlaczego warto dołączyć do zespołu UDT?

 

Kluczowym słowem w naszej organizacji jest „bezpieczeństwo”. Odnosimy je wprost do naszych działań związanych z bezpieczną eksploatacją urządzeń technicznych, ale również staramy się przekładać je na warunki pracy i klimat organizacyjny panujący w UDT w myśl hasła „Wspieramy rozwój. Dbamy o bezpieczeństwo”. Mając świadomość dużej konkurencji na rynku pracy inżyniera, staramy się być jak najbardziej dopasowani do wymogów środowiska, w którym działamy. Z jednej strony zapewniamy atrakcyjną ścieżkę rozwoju z adekwatnym wynagrodzeniem do stopnia zaawansowania wiedzy i doświadczenia pracownika, z drugiej zaś staramy się przedstawiać atrakcyjną ofertą świadczeń płacowych i pozapłacowych dla każdego zatrudnionego. Staramy się oferować pracownikom jak najlepsze możliwości rozwoju – stawiamy na szkolenia i bardzo często umożliwiamy zdobywanie unikalnych umiejętności/kwalifikacji.

Od pierwszych dni staramy się, aby pracownik wdrożył się w zakres zadań i poznał naszą rozległą organizację możliwie szybko, jednak nie ukrywamy też, że bezpieczeństwo publiczne wymaga, aby samodzielne wykonywanie obowiązków przez inspektora w terenie było poprzedzone gruntownym przygotowaniem.

 

Jakie wartości ceni Pan sobie w swojej organizacji?

 

Firma to ludzie, których muszą łączyć wspólne cele. Aby realizować wspólne cele konieczne jest współdziałanie i współpraca. Te wartości staramy się od początku wpajać naszym pracownikom. Wymagamy też dużej samodzielności, ponieważ inspektorzy, w związku z pracą na określonym obszarze, są zobowiązani do realizacji planu pracy, ale w godzinach ustalanych indywidualnie z klientem. Bardzo wielu inspektorów ceni sobie taką niezależność, ponadto bardzo często podkreślają, że praca w UDT to interesujące zajęcie ze względu na różnorodność i dostęp do unikalnej wiedzy. Staramy się budować kulturę organizacyjną opartą nie tylko na wiedzy eksperckiej i innowacyjności, ale również etyce i pozytywnej atmosferze pracy. Ze względu na odpowiedzialność za bezpieczeństwo publiczne duży nacisk kładziemy na kwestie systematycznego kształcenia i profesjonalizm zatrudnionych osób. Praca w UDT od pracownika wymaga otwartości i ciągłej oceny ryzyka przy realizacji obowiązków – decyzja inspektora o zatrzymaniu urządzenia lub instalacji to ogromna odpowiedzialność i wymaga dużej odporności na stres czy presję czasu.

 

Kogo najchętniej zatrudniłby Pan w swojej firmie?


Jako dynamicznie rozwijająca się organizacja do pracy poszukujemy studentów i absolwentów następujących kierunków studiów: mechanika i budowa maszyn, materiałoznawstwo, energetyka, elektrotechnika, automatyka, mechatronika, metalurgia, administracja, ekonomia, prawo, informatyka, finanse. Co roku organizujemy programy stażowe dla studentów i absolwentów. Wiele osób po stażu pozostaje w naszej organizacji i mają szansę na realizację swojej kariery zawodowej w obszarze techniki i bezpieczeństwa publicznego.
Jednym z kluczowych wymogów podczas rekrutacji jest dobra wiedza merytoryczna, co często wiąże się z większym doświadczeniem zawodowym. Dlatego szukamy również profesjonalistów, ludzi z otwartą głową, którzy chcą pracować rzetelnie i jednocześnie wiedzą, że proces nauki trwa całe życie. Istotna jest dla nas otwartość na wiedzę, zaangażowanie i chęć rozwoju w wielu obszarach. Kandydaci, dla których technika jest pasją są szczególnie mile widziani.

 

Czy zatem człowiek z pokolenia Y czy Z, które wchodzi powoli na rynek pracy, będzie miał szansę na karierę w UDT?

 

Oczywiście. Staramy się naszą ofertę budować w sposób rynkowy – cały czas dopasowujemy wewnętrzne przepisy i regulacje do zmieniającego się otoczenia. W ostatnim czasie dla pracowników spoza grupy inspektorów stworzyliśmy możliwość skorzystania z tzw. homeoffice. Wkrótce do rekrutacji kandydatów do pracy będziemy wykorzystywać chatbota. Trudno nie wspomnieć o bardzo atrakcyjnej ścieżce pracownika laboratorium badawczego UDT (posiadamy laboratoria w Poznaniu, Warszawie i Krakowie) – kwalifikacje tego rodzaju są niezwykle poszukiwane na rynku pracy, a my dajemy to, co niezbędne do ich potwierdzenia, czyli doświadczenie przy badaniu bardzo różnych urządzeń i instalacji. Nasza organizacja dysponuje rozwiązaniami informatycznymi na poziomie korporacyjnym – pracownicy mogą pracować w chmurze i na urządzeniach mobilnych z dowolnego miejsca na świecie. Klienci mogą komunikować się z naszymi inspektorami za pośrednictwem elektronicznej platformy eUDT.gov.pl m.in. otrzymują decyzje podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Staramy się eliminować w ten sposób korzystanie z papieru i zwiększyć efektywność pracy. Jesteśmy w trakcie budowy kompleksowego programu propagującego wśród pracowników ekologiczne podejście i zdrowy tryb życia – na te aspekty zwracają nam uwagę właśnie młodzi pracownicy przychodzący do organizacji

 

Co Pan zatem ceni najbardziej w pracowniku?


Praca w UDT to konieczność zachowania bezstronności, obiektywizmu i transparentności. Praca ta wymaga od pracownika, by w każdej sytuacji stawiał bezpieczeństwo publiczne i obowiązujące normy i przepisy ponad interes osobisty. Uczciwość i lojalność zawodowa są konieczne, by móc pracować w UDT. Badanie techniczne, które prowadzi inspektor UDT, decyduje o tym, czy dane urządzenie może być użytkowane, czy konieczna jest modernizacja lub wymiana. Rzetelność przeprowadzenia badania jest kluczowa, by zapewnić bezpieczeństwo osobom korzystającym z urządzenia. Inspektor bierze na siebie odpowiedzialność za przeprowadzoną ocenę. Nasze dążenie do innowacyjności, wspieranie rozwoju i dbałość o bezpieczeństwo, wymaga otwartości na zmiany. Oczekujemy również zaangażowania – nasza oferta w zakresie zdobycia dodatkowych kwalifikacji, możliwości udziału w szkoleniach krajowych i zagranicznych jest naprawdę bardzo bogata. Osoba, która się zaangażuje na rzecz UDT, zyskuje trwałe podstawy (kwalifikacje) dla swojej kariery zawodowej.

 

3 najważniejsze zalety pracy inspektora dozoru to?


• Odpowiedzialność i samodzielność w działaniu
• Dostęp do nowoczesnych technologii i urządzeń wdrażanych w przemyśle
• Systematyczne podnoszenie kwalifikacji pracowników

 

Jak dostać pracę jako inspektor dozoru technicznego?

 

Rekrutacja na stanowisko inspektora dozoru technicznego prowadzona jest w centrali i oddziałach terenowych oraz biurach UDT. Od kandydatów oczekuje się wykształcenia technicznego i często doświadczenia zawodowego w obszarze przemysłu. Proces rekrutacji obejmuje rozmowy rekrutacyjne (z reguły dwie, przy czym drugie spotkanie prowadzone jest z kierownikiem działu, który będzie później przełożonym pracownika) oraz testy kompetencji. W procesie rekrutacji zwracamy szczególną uwagę na motywację kandydata do podjęcia pracy. Szukamy osób otwartych na nowe doświadczenia, ukierunkowanych na realizację ambitnych celów, otwartych na zdobywanie wiedzy, potrafiących budować dobre relacje z klientem, umiejących współpracować w zespole, w przypadku stanowisk technicznych wymagany jest stan zdrowia pozwalający na pracę na wysokości. W przypadku znalezienia właściwego kandydata oferujemy bardzo ciekawą pracę, pełną wyzwań i satysfakcji, stabilne warunki zatrudnienia, czytelne warunki wynagradzania i szereg dodatkowych korzyści, a przede wszystkim pozytywną atmosferę pracy i profesjonalne podejście ze strony współpracowników i przełożonych, w szczególności do pracowników rozpoczynających pracę.

 

W UDT pracuje ponad 1 800 pracowników:


• 1 300 inżynierów,
• 500 ekspertów jednostki notyfikowanej,
• 450 szkoleniowców,
• 300 rzeczoznawców i ekspertów,
• 200 audytorów.

 

Więcej artykułów "Budownictwo"

Polecane oferty

  • Asystent / Asystentka Projektanta Konstrukcji Budowlanych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski, ul. Kwiatkowskiego 20    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: Jeśli czujesz się Projektantem / Konstruktorem z powołania…. chcesz się rozwijać i doskonalić? Chcesz pracować w nowoczesnym zespole konstruktorskim, wykorzystującym nowoczesne oprogramowanie, w tym 3D? Chcesz rozwijać swoje doświadczenie w pracy...
  • Projektant Konstrukcji Budowlanych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski, ul. Kwiatkowskiego 20    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: Jeśli czujesz się Projektantem / Konstruktorem z powołania…. chcesz się rozwijać i doskonalić? Chcesz pracować w nowoczesnym zespole konstruktorskim, wykorzystującym nowoczesne oprogramowanie, w tym 3D? Chcesz rozwijać swoje doświadczenie w pracy...
  • Dom Pełen Energii Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  pełny etat
    20 godz.
    Zadania na stanowisku: Planowanie i koordynacja budowy domów jednorodzinnych. Kontrola jakości i terminowości realizacji projektów przez podwykonawców. Współpraca z kierownikiem budowy i nadzorowanie zgodności prac z kosztorysem. Utrzymywanie kontaktu z Inwestorami.
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   za 3 dni wygasa
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Zakres obowiązków: czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid / senior / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?