Przede wszystkim języki obce
Praca w shared services center i business process outsourcing to praca wymagająca ciągłego kontaktu z klientami z różnych krajów – stąd też podstawową kompetencją jest znajomość języków obcych. Wymagany jest dobry poziom znajomości języka, a im więcej języków obcych zna kandydat, tym lepiej. „Obecnie sama znajomość języka angielskiego może nie być już wystarczająca i bardzo często nie jest. Bardzo w cenie są obecnie takie języki jak: Francuski czy niemiecki, ale także nieco bardziej egzotyczne– szwedzki, duński, holenderski, węgierski. W naszej frmie obsługujemy klientów aż w 30 językach” – mówi Dominika Nawrocka, Employer Branding Manager z Cagemini Polska.
Wiedza merytoryczna
W zależności od tego, w jakim obszarze będzie kandydat, wymagane są odpowiednie kompetencje branżowe. Najczęstsze procesy biznesowe realizowane przez BPO/SSC to finanse, księgowość, human resources, zaopatrzenie i dystrybucja, logistyka, IT oraz obsługa klienta. Poszukiwani są tu kandydaci zarówno z doświadczeniem, jak i osoby dopiero rozpoczynające karierę, które mają szanse – o ile tylko znają języki obce – wszystkiego się nauczyć, już pracując. O ile jeszcze w początkach rozwoju sektora BPO/SSC poszukiwani byli w głównej mierze absolwenci, obecnie trend nieco się zmienia i coraz bardziej cenione są osoby doświadczone w określonej branży.
Sytuację tę wyjaśnia Dominika Nawrocka – „Jako że w Capgemini mamy coraz więcej zaawansowanych procesów, stąd coraz częściej można spotkać oferty pracy skierowane do osób które posiadają – poza wykształceniem
kierunkowym – różnego rodzaju certyfikaty poświadczające poziom wiedzy”, na przykład w księgowości ACCA, CIMA – dodaje ekspertka.
Współpraca w zespole
Praca w BPO/SSC, niezależnie od stanowiska oraz realizowanych zadań, jest pracą z bezustannym działaniem w zespole. Wymaga ciągłego kontaktu nie tylko z członkami własnego teamu, ale również z klientami oraz pracownikami obsługiwanej firmy w oddziałach na całym świecie. Aby dobrze realizować zadania, potrzebna jest umiejętność pracy zespołowej. I to w nieco innej niż tradycyjna Formie. „To współpraca już nie tylko w zespole w danym centrum, ale w zespołach rozproszonych po całym świecie” – wyjaśnia Dominika Nawrocka. „W Capgemini mamy wiele zespołów,
których członkami są pracownicy Capgemini zlokalizowani w różnych miejscach – Gwatemali, Brazylii, Stanach Zjednoczonych, Indiach i np. właśnie w Polsce. Stąd też szukamy osób otwartych na współpracę globalną” – dodaje.
Co to znaczy? Otóż, aby skutecznie komunikować się zdalnie w multikulturowym środowisku, trzeba nie tylko znajomości języka, ale również podstaw kultury danego kraju, dużej otwartości i tolerancji dla odmienności. Nie zaszkodzi też doskonała umiejętność słuchania, dzięki której można się lepiej zrozumieć. Pracownik musi potrafić dopytać, sparafrazować stwierdzenie kolegi z odległego kraju i dookreślić problem, by go móc skutecznie rozwiązać.
Chęć nauki i rozwoju
Osoby, które marzą o ciepłej posadzie i stabilnym zatrudnieniu, znajdą wprawdzie w BPO/SSC to, czego szukają, ale raczej nie mają co liczyć, że będą wspierane w awansach i promowane przy ocenach pracowników. Większość międzynarodowych firm z tego sektora zapewnia swoim pracownikom duże możliwości rozwoju – od zdobywania certyfikatów, poprzez udział w szkoleniach kompetencji miękkich, po wyjazdy zagraniczne do innych oddziałów firmy. By jednak pracownik mógł z tego korzystać, musi chcieć się uczyć i aktywnie szukać sposobności skorzystania z możliwości, jakie daje mu korporacja.
Dyspozycyjność
Choć konieczność dyspozycyjności i pracy w dni, w które inni mają wolne, kojarzy się głównie z handlem, to właśnie w BPO/ SSC może się zdarzyć, że pracownik musi przyjść do pracy w święto. Wynika to z tego, że nie wszystkie kraje mają wolne w tym samym czasie i mimo że u nas jest Święto Zmarłych czy Dzień Niepodległości, to przykładowo w Holandii wszyscy idą do pracy – zatem realizując procesy biznesowe związane z tym krajem, część pracowników w Polsce musi być na miejscu. Oczywiście jest to wcześniej ustalane z pracownikami i odpowiednio gratyfikowane.