Z punktu widzenia firm, które decydują się wydzielić poszczególne funkcje, takie jak obsługa klienta, usługi informatyczne czy księgowe ze swojej działalności i przekazać je do realizacji innym, wyspecjalizowanym podmiotom, jest to rozwiązanie niosące wiele korzyści z punktu widzenia rozwoju kluczowej działalności i realizacji celów strategicznych.
A jakie korzyści wynikają z powyższej praktyki dla pracowników samych firm outsourcingowych? Czego można się spodziewać, decydując się związać swoje życie zawodowe z firmą z branży BPO?
Wymagania na start
Podstawowym kryterium rekrutacyjnym będzie język angielski. Outsourcing oznacza bowiem współpracę z globalnymi partnerami, stąd przedmiotem pracy będzie najczęściej obsługa klienta, systemów komputerowych
i kooperowanie z kolegami w pracy w tym języku. Dlatego też możemy się spodziewać procesu rekrutacyjnego przeprowadzonego w języku angielskim, gdzie kluczem do sukcesu będzie jego zaawansowany poziom.
Kolejnymi wymaganiami, w zależności od stanowiska, które interesuje kandydata, są: znajomość innych języków obcych, również na poziomie zaawansowanym, lub MS Excel i wykształcenie kierunkowe w dziedzinie IT/finansów.
Niemniej istotne są kompetencje miękkie, predysponujące kandydata do pracy z klientem. Te oceniane są zarówno podczas rozmowy kwalifikacyjnej, jak i w trakcie próbnej pracy – zadania praktycznego, które stanowi codzienny przedmiot pracy na danym stanowisku i pokazuje, na ile kandydat odnajduje się w danych okolicznościach.
Doświadczenie niepotrzebne?
Jak nietrudno zauważyć, wśród powyższych wymagań nie pojawia się doświadczenie zawodowe. Istotnie, praca w outsourcingu oznacza często realizację zadań bardzo specyficznych dla danego klienta, stąd pracodawca zapewnia wszelkie szkolenia przygotowujące do ich realizacji. Wynika z tego, że jest to doskonała praca na początek kariery zawodowej dla osób komunikatywnych, mówiących w językach obcych, dla których intensywny kontakt z ludźmi, ze wszystkimi jego wadami i zaletami, stanowi interesujące wyzwanie.
W środowisku BPO można doskonale rozwinąć swoje kompetencje interpersonalne, językowe, poprzez kontakt z „żywym” językiem, oraz zdobyć wiedzę z zakresu zagranicznych finansów i standardów obsługi klienta.
Z całą pewnością jest to dobry punkt wyjścia do wyznaczenia kierunku swojego dalszego rozwoju zawodowego i znacznego wzmocnienia swojej pozycji na rynku pracy w sytuacji dynamicznego rozwoju branży i wielu potencjalnych możliwości zatrudnienia.
Kilka słów o minusach
W ten sposób wyłania nam się minus pracy w outsourcingu, jakim jest rotacja pracowników. Otóż z uwagi na profil kandydata – absolwenta cechującego się pożądanymi w wielu innych branżach umiejętnościami i kompetencjami, dla którego jest to pierwsza praca, jest bardzo prawdopodobne, że w stosunkowo niedługim czasie poszuka on innego zatrudnienia. Wynika to z faktu, że praca ta jest pracą stresującą a możliwości awansu, jakkolwiek oczywiście istnieją, nie są dostępne dla każdego zainteresowanego nimi pracownika.
Rozwijające się i zdobywające coraz to nowe kontrakty inne firmy w danym mieście z branży BPO nie próżnują i nierzadko poszukują nowych pracowników, chcąc icprzyciągnąć atrakcyjniejszym wynagrodzeniem, pakietem benefitów i oferowanym stanowiskiem na wyższym poziomie, dostępnym dla wykwalifikowanych już pracowników. I jak dotąd być może brzmi to bardziej jako zaleta dla pracownika a wada dla pracodawcy, to zależnie od okoliczności może jednak być inaczej.
Zdarza się bowiem, że dynamika branży oznacza też renegocjacje lub utratę kontraktów przez pracodawcę, a to nieuchronnie oznacza redukcję zatrudnienia. A nawet w stabilnej sytuacji w firmie praca z klientem w dowolnej formie oznacza ryzyko wypalenia i często w dłuższej perspektywie nie stanowi dla wielu pracowników docelowej ścieżki kariery. Innymi słowy kandydaci mają możliwość rozwinąć skrzydła, ale dalej chcą się rozwijać w miarę możliwości poza tą branżą.
Jeśli zadajecie sobie pytanie, czy warto spróbować swoich sił w outsourcingu, to z całą pewnością odpowiem, że tak. Obycie się w międzynarodowym, multijęzycznym środowisku, gdzie jednocześnie w znacznym stopniu rozwiniemy swoje kompetencje interpersonalne w kontakcie z klientami z całego świata i zdobędziemy wiedzę w międzynarodowym standardzie, to inwestycja w siebie, która zaprocentuje w przyszłości w wielu obszarach.