Praca.pl Poradniki BPO/SSC
Centra usług biznesowych - wady i zalety

Centra usług biznesowych - wady i zalety

 
Centra usług biznesowych - wady i zalety

Z punktu widzenia firm, które decydują się wydzielić poszczególne funkcje, takie jak obsługa klienta, usługi informatyczne czy księgowe ze swojej działalności i przekazać je do realizacji innym, wyspecjalizowanym podmiotom, jest to rozwiązanie niosące wiele korzyści z punktu widzenia rozwoju kluczowej działalności i realizacji celów strategicznych.

A jakie korzyści wynikają z powyższej praktyki dla pracowników samych firm outsourcingowych? Czego można się spodziewać, decydując się związać swoje życie zawodowe z firmą z branży BPO?

 

Wymagania na start


Podstawowym kryterium rekrutacyjnym będzie język angielski. Outsourcing oznacza bowiem współpracę z globalnymi partnerami, stąd przedmiotem pracy będzie najczęściej obsługa klienta, systemów komputerowych
 i kooperowanie z kolegami w pracy w tym języku. Dlatego też możemy się spodziewać procesu rekrutacyjnego przeprowadzonego w języku angielskim, gdzie kluczem do sukcesu będzie jego zaawansowany poziom.

Kolejnymi wymaganiami, w zależności od stanowiska, które interesuje kandydata, są: znajomość innych języków obcych, również na poziomie zaawansowanym, lub MS Excel i wykształcenie kierunkowe w dziedzinie IT/finansów.

Niemniej istotne są kompetencje miękkie, predysponujące kandydata do pracy z klientem. Te oceniane są zarówno podczas rozmowy kwalifikacyjnej, jak i w trakcie próbnej pracy – zadania praktycznego, które stanowi codzienny przedmiot pracy na danym stanowisku i pokazuje, na ile kandydat odnajduje się w danych okolicznościach.

 

Doświadczenie niepotrzebne?


Jak nietrudno zauważyć, wśród powyższych wymagań nie pojawia się doświadczenie zawodowe. Istotnie, praca w outsourcingu oznacza często realizację zadań bardzo specyficznych dla danego klienta, stąd pracodawca zapewnia wszelkie szkolenia przygotowujące do ich realizacji. Wynika z tego, że jest to doskonała praca na początek kariery zawodowej dla osób komunikatywnych, mówiących w językach obcych, dla których intensywny kontakt z ludźmi, ze wszystkimi jego wadami i zaletami, stanowi interesujące wyzwanie.

W środowisku BPO można doskonale rozwinąć swoje kompetencje interpersonalne, językowe, poprzez kontakt z „żywym” językiem, oraz zdobyć wiedzę z zakresu zagranicznych finansów i standardów obsługi klienta.

Z całą pewnością jest to dobry punkt wyjścia do wyznaczenia kierunku swojego dalszego rozwoju zawodowego i znacznego wzmocnienia swojej pozycji na rynku pracy w sytuacji dynamicznego rozwoju branży i wielu potencjalnych możliwości zatrudnienia.

 

Kilka słów o minusach


W ten sposób wyłania nam się minus pracy w outsourcingu, jakim jest rotacja pracowników. Otóż z uwagi na profil kandydata – absolwenta cechującego się pożądanymi w wielu innych branżach umiejętnościami i kompetencjami, dla którego jest to pierwsza praca, jest bardzo prawdopodobne, że w stosunkowo niedługim czasie poszuka on innego zatrudnienia. Wynika to z faktu, że praca ta jest pracą stresującą a możliwości awansu, jakkolwiek oczywiście istnieją, nie są dostępne dla każdego zainteresowanego nimi pracownika.

 

Rozwijające się i zdobywające coraz to nowe kontrakty inne firmy w danym mieście z branży BPO nie próżnują i nierzadko poszukują nowych pracowników, chcąc icprzyciągnąć atrakcyjniejszym wynagrodzeniem, pakietem benefitów i oferowanym stanowiskiem na wyższym poziomie, dostępnym dla wykwalifikowanych już pracowników. I jak dotąd być może brzmi to bardziej jako zaleta dla pracownika a wada dla pracodawcy, to zależnie od okoliczności może jednak być inaczej.

 

Zdarza się bowiem, że dynamika branży oznacza też renegocjacje lub utratę kontraktów przez pracodawcę, a to nieuchronnie oznacza redukcję zatrudnienia. A nawet w stabilnej sytuacji w firmie praca z klientem w dowolnej formie oznacza ryzyko wypalenia i często w dłuższej perspektywie nie stanowi dla wielu pracowników docelowej ścieżki kariery. Innymi słowy kandydaci mają możliwość rozwinąć skrzydła, ale dalej chcą się rozwijać w miarę możliwości poza tą branżą.

Jeśli zadajecie sobie pytanie, czy warto spróbować swoich sił w outsourcingu, to z całą pewnością odpowiem, że tak. Obycie się w międzynarodowym, multijęzycznym środowisku, gdzie jednocześnie w znacznym stopniu rozwiniemy swoje kompetencje interpersonalne w kontakcie z klientami z całego świata i zdobędziemy wiedzę w międzynarodowym standardzie, to inwestycja w siebie, która zaprocentuje w przyszłości w wielu obszarach.

Więcej artykułów "BPO/SSC"

Polecane oferty

  • Finance Project Lead (Global Finance)

    Coloplast Business Centre Sp z o.o.   Szczecin    praca hybrydowa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    5 dni
    About the job Finance Project Lead will be responsible for driving projects related to finance, active search and execution of global finance process improvements. This role acts across department teams, Coloplast locations and across Coloplast business areas following different finance-related...
  • Collection Agent with German

    COGNIZANT TECHNOLOGY SOLUTIONS POLAND SP Z O O   Wrocław    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 dni
    What we do At Cognizant, we are dedicated to helping the world's leading companies build stronger businesses — helping them go from doing digital to being digital. In Poland, our offices are located in Gdansk, Wroclaw, and Kraków. With the capacity to support various clients, we offer a world of...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?