Praca.pl Poradniki BPO/SSC
Activity Based Working – jak nowoczesne biuro wpływa na pracowników?

Activity Based Working – jak nowoczesne biuro wpływa na pracowników?

 
Activity Based Working – jak nowoczesne biuro wpływa na pracowników?

Biura typu open space to relikt XX wieku, wypierany obecnie przez bardziej wygodne i nowoczesne biura dopasowane do stylu pracy. Jakie zalety ma Activity Based Working i jak stworzyć przyjazne miejsce pracy, do którego pracownicy chcą przychodzić?

 

Activity Based Working – wygodne i nowoczesne biuro

 

Z czym kojarzy się korporacja? Przede wszystkim z dużą, otwartą przestrzenią biurową, w której w rzędach stoją biurka. Przez długi czas środowisko pracy w systemie open space było chwalone jako wspierające komunikację pracowników i poprawiające dzięki temu wydajność pracy.

 

Po latach okazało się, że open space wcale nie jest taki korzystny i nie zawsze wspiera pracowników w ich codziennych zadaniach. Kiedy wymagana jest większa koncentracja, kiedy obowiązki pracownika wymagają częstych rozmów zewnętrznych, kiedy trzeba pracować w małych zespołach, open space się nie sprawdza.


W USA już w latach 80. rozpoczęto prace nad tym, aby powierzchnie biurowe w lepszy sposób dopasować do potrzeb pracowników. Tak narodził się nowy trend projektowania przestrzeni biurowych - oparty o to, jak wygląda dzień pracy pracownika i jakie czynności wykonuje się na co dzień.


Czym jest Activity Base Working (ABW)? To nowy sposób projektowania przestrzeni biurowych uwzględniający specyfikę pracy danego zespołu i potrzeb poszczególnych pracowników. W takim nowoczesnym biurze znajdzie się miejsce zarówno na spotkania w grupach, jak i na wymagającą skupienia pracę przy komputerze lub prowadzenie rozmów telefonicznych czy telekonferencji. Chodzi o to, by każdemu było wygodnie, ale jednocześnie, by pracownicy nie przeszkadzali sobie nawzajem.

 

Activity Based Working w biurze – jak to działa w praktyce?

 

Typowa przestrzeń biurowa urządzona w stylu ABW obejmuje takie elementy jak:

• sale konferencyjne o różnej wielkości przygotowane do prowadzenia mniejszych i większych spotkań,
• pokoje multimedialne wyposażone do wygodnego prowadzenia telekonferencji, oglądania webinarów czy prowadzenia nagrań,
• przestrzeń do pracy indywidualnej, nierzadko wyposażoną w regulowane biurka, które można dopasować do wzrostu czy potrzeb poszczególnych pracowników (pracy na siedząco lub na stojąco),
• focus roomy umożliwiające skupienie się i odłączenie od zewnętrznych rozpraszaczy lub spotkania w diadach,
• pokoje ciszy, w których obowiązuje zakaz rozmów i przeszkadzania,
• przestrzenie do relaksu indywidualnego oraz wspólnego spędzania czasu.


Cechą charakterystyczną jest coraz częściej mniejsza liczba stanowisk pracy, niż wynosi nominalna liczba pracowników. Wynika to ze zwiększonego zainteresowania pracą hybrydową i brakiem konieczności utrzymywania stanowisk dla 100% załogi. Ten model pracy się upowszechnia, dlatego według badań, wiele przestrzeni biurowych w stylu ABW utrzymuje współczynnik stanowisk pracy w stosunku do pracowników na poziomie 0,7-0,8 (Wyllie, T., Green, M., Nagrath, R., & Town, A., 2012. Activity based working. dostęp 30.09.2021, https://www.slideshare.net/MichelleMoore40/jllauactivitybasedworking2012-68352230)

 

Activity Based Working – przykład Arla GSS

 

Adriana Białk, Facility Coordinator z Arla Global Shared Services, opisuje: Wdrażając Activity Based Working w Arla, w celu optymalizacji pracy wydzieliliśmy następujące strefy:

 

Home base – miejsce służące do przechowywania rzeczy osobistych. Tutaj pracownicy mają do dyspozycji zamykane szafki oraz szafy do przechowywania m.in. odzieży;
Work – strefa, gdzie zlokalizowane są biurka, jest tu możliwość pracy indywidualnie lub w zespole. Z założenia biurka nie są przypisane do konkretnej osoby, mamy tu rotacje zgodnie z potrzebami biznesowymi;
Focus – strefa do pracy w ciszy, zapewniająca odpowiedni komfort akustyczny i prywatność;
Team – miejsce przeznaczone do pracy zespołowej, zaopatrzone w stoły projektowe, narzędzia i nośniki ułatwiające dzielenie się wiedzą w zespole;
Meet – sale konferencyjne przeznaczone do spotkań online oraz na żywo, wyposażone w sprzęty do telekonferencji, tablice interaktywne, monitory, głośniki itd;
Break – miejsce nieformalnych spotkań, strefa przeznaczone na przerwy w pracy i relaks, wyposażona w komfortowe sofy, fotele, stoły, opcjonalnie – Xbox, stół do gry w bilard czy huśtawka.


Arla mala salka

Nie ma jednego modelu biura opartego na modelu Activity Based Working. To, jakie przestrzenie i w jakiej formie powinny znaleźć się w biurze, jest zależne od tego, jaki jest styl pracy w danej firmie lub jej dziale. W Arla, przed przystąpieniem do projektowania, na podstawie wyników ankiet określono co z perspektywy potrzeb biznesowych jest benefitem i korzyścią dla osób korzystających z przestrzeni w biurze. Układ poszczególnych stref ma spełniać potrzeby ich użytkowników zgodnie ze specyfiką pracy w danym departamencie – wyjaśnia Kinga Urban HR Specialist w Arla GSS.


Naszym głównym założeniem było spełnienie oczekiwań i potrzeb Pracowników, zatem kluczowe były tu konsultacje z nimi. Ponadto przy wdrażaniu ABW bazowaliśmy na wcześniejszych doświadczeniach Arli w innych krajach, gdzie mieliśmy już doświadczenia w tym obszarze i feedback od użytkowników tych przestrzeni. Komunikacja i dialog są w naszej opinii niezbędne, aby wykorzystać potencjał biznesowy ABW przy jednoczesnym zaspokojeniu potrzeb użytkowników tych przestrzeni – dodaje specjalista.

 

Activity Based Working – co o takim biurze sądzą pracownicy?

 

Czy tak zaprojektowana przestrzeń, różna od open space oraz tradycyjnych biur z osobnymi pokojami podoba się pracownikom?


Z naszych obserwacji wynika, że zdecydowanie tak. Kiedy rozpoczęliśmy pracę nad zmianami w biurze, w pierwszym etapie utworzone zostało pilotażowe piętro zaprojektowane w duchu Activity Based Working. Nasi Pracownicy testowali je przez okres około 5 miesięcy. Każda z faz testowana była przez 3 tygodnie, po czym rozesłaliśmy ankiety do Pracowników. Zawierały one ich opinie na temat poszczególnych stref – wyjaśnia Adriana Białk, która odpowiadała za koordynację całego projektu w Arla GSS.


Kinga Urban dodaje: 80% pracowników departamentu IT wskazało, że po powrocie do biura preferowaną przez nich przestrzenią do pracy jest pilotażowe piętro, od którego zaczęliśmy wdrożenie Activity Based Working w naszym biurze w Polsce. A skoro odbiór naszego eksperymentu z przestrzenią biurową jest tak bardzo pozytywny, to przygotowujemy się do tego, aby docelowo wszystkie z siedmiu pięter bazowały na ABW.

 

Jak Activity Based Working działa na pracowników?

 

Celem wdrożenia Activity Base Working jest nie tylko zadowolenie pracowników, ale również wzrost efektywności ich pracy. Czy na tym polu ABW działa?


Bardzo ciekawe badanie opublikowane w 2018 roku przez International Journal of Environmental Research and Public Health (Lauren Arundell , Bronwyn Sudholz  I inni, The Impact of Activity Based Working (ABW) on Workplace Activity, Eating Behaviours, Productivity, and Satisfaction  dostęp 30.09.2021, https://pdfs.semanticscholar.org/bd00/308a0b553d44c7225f38407b5632b9cc76e5.pdf), które przeprowadzono na eksperymentalnej grupie 270 pracowników, udowodniło, że wdrożenie Activity Based Working miało bardzo duży wpływ na poziom aktywności fizycznej pracowników, wsparło zdrowe nawyki żywieniowe w czasie dnia pracy oraz wpłynęło na poczucie satysfakcji z pracy. W zakresie produktywności nie zaobserwowano różnic między pracownikami pracującymi w biurach ABW a w tradycyjnych przestrzeniach, ale – co ciekawe – pracownicy subiektywnie odczuwali poprawę produktywności.


W Arla wprowadzenie ABW zbiegło się z sytuacją pandemii, co okazało się nie bez znaczenia w ogólnej ocenie efektywności programu. Wyjaśnia to HR Specialist, Kinga Urban: W naszej firmie okazało się, że pracownicy wyjątkowo chwalą sobie wprowadzenie strefy przeznaczonej do rozmów telefonicznych w formie wygłuszonych „budek telefonicznych”. Zapewniają one wyjątkowy komfort akustyczny i dyskrecję podczas rozmów na tematy wrażliwe. Feedback od pracowników, zarówno w Polsce jak i krajach, gdzie wcześniej wdrażane było ABW, podkreślił to, że pandemia znacząco wyczuliła nas na dźwięki. Dlatego też pomimo tego, że staramy się promować przestrzeń do socjalizacji, szalenie ważne było wprowadzenie stref z wysokim komfortem akustycznym.

 

Arla budka 2

 


Arla budka 1
W ramach innych bardzo szeroko i międzynarodowo zakrojonych badań, przeprowadzonych przez Veldhoen Company (https://www.veldhoencompany.com/wp-content/uploads/2020/07/executive-summary-the-impact-of-activity-based-working.pdf - dostęp 23.10.2021), obejmujących ponad 30 tys. osób z 16 firm i 11 krajów zaobserwowano:
• 17% poprawę zadowolenia z warunków pracy,
• 13% wzrost produktywności,
• 8% wzrost produktywności zespołowej.


Potwierdza to doświadczenie Arla: Kolejną strefą, wskazaną w ankiecie jako wyjątkowo praktyczną z perspektywy biznesowej, są stoły projektowe, przeznaczone do pracy zespołowej. Przestrzeń ta idealnie sprawdza się przy tzw. „brain stormingu” i prezentacji danych.

Arla salka 2

 

Arla salka 2

 
We wspomnianych wyżej badaniach Veldhoen wskazano również, że pracownicy stali się bardziej mobilni. Poruszali się średnio o 9,3% więcej, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na ich stan zdrowia.


Zatem, o ile badania w zakresie wpływu ABW na produktywność nie są jednoznaczne, to na pewno widać, że taka przestrzeń działa pozytywnie na współpracę i satysfakcję pracowników, a także wspiera ich aktywność fizyczną w ciągu dnia.

Więcej artykułów "BPO/SSC"

Polecane oferty

  • Marketing and Sales Reporting Specialist

    JTI GBS   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 dni
    About the position: As Marketing & Sales (M&S) Reporting Specialist, S/he will be responible in generating Strategic Insights, Operational, and OneData reporting supporting different markets, migrating activities from assigned markets to the Global Business Service (GBS) Center, performing controls...
  • M&S Reporting Expert

    JTI GBS   Warszawa    praca hybrydowa
    ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    3 dni
    About the position: As Marketing & Sales (M&S) Reporting Expert S/he will be responible in generating Strategic Insights, Operational, and OneData reporting supporting different markets, migrating activities from assigned markets to the Global Business Service (GBS) Center. S/he will also take part...
  • WFM (Workforce Management) Real Time Analyst (m/f/d)

    TELUS Digital   Niemcy, Essen    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    6 dni
    Co będziesz robić: Monitorowanie wskaźników w czasie rzeczywistym; Zapewnienie spełnienia umów o poziomie usług (SLA) Dostarczanie kluczowych raportów wydajności; Komunikacja z liderami operacyjnymi; Czy to Ty? Absolwent szkoły średniej z dobrą znajomością języka angielskiego (poziom...
  • Team Leader (Accounts Receivable)

    METRO Global Solution Center Sp. z o.o.   Szczecin, Plac Brama Portowa 1    praca hybrydowa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    7 dni
    Main areas of responsibility: Responsibility for assigning team, as a part of AR department (10-20 people), particularly in work planning organizing and monitoring of ongoing activities. Attentiveness about efficiency, accuracy and timeliness, related with closing of accounting periods. Ensuring...
  • Transition Project Leader

    METRO Global Solution Center Sp. z o.o.   Szczecin, Plac Brama Portowa 1    praca hybrydowa / stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    12 dni
    General duties: Acting leading role in medium to complex centralization projects within GA and AR accounting areas. Managing transition projects in terms of scope, cost, timelines, resources, risk, change and communication. Planning, coordinating, and providing deliverables within each project...

Najnowsze artykuły

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Podanie o pracę po angielsku – co powinno się w nim znaleźć?

Job application, letter of application, cover letter, a może letter of intent? Na zachodnim rynku pracy funkcjonuje bardzo wiele dokumentów aplikacyjnych, wysyłanych w różnych okolicznościach. Jeśli marzysz o zatrudnieniu w międzynarodowej bądź zagranicznej firmie, na początek przygotuj podanie o pracę po angielsku. Wyjaśniamy krok po kroku, jak je szybko i łatwo napisać.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Wielkanocne „jajeczko” w pracy zdalnej

Do Wielkanocy przygotowujemy się nie tylko w domach, ale i w miejscu pracy. Czy spotkanie okolicznościowe z pracownikami to dobry pomysł? Jak świętować razem z zespołem, który pracuje zdalnie? Wystarczy e-mail z życzeniami, czy może warto zadbać o drobne upominki dla kadry? Oto krótki przewodnik po obchodach Wielkanocy w firmie.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czas pracy w Europie – w których krajach pracuje się najdłużej?

Czy długie godziny pracy to rzeczywiście powód do dumy? Wobec rosnących statystyk depresji i wypalenia zawodowego coraz częściej podnoszona jest kwestia czterodniowego tygodnia pracy. Krótszy niż w Polsce wymiar tygodniowego czasu pracy obowiązuje w wielu krajach. Sprawdzamy, ile dni i godzin tygodniowo pracuje się w Europie i który z modeli pracy miałby szansę powodzenia w naszym kraju.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379