Praca.pl Poradniki TSL
Od spedytora do dyrektora – czyli jak zrobić karierę w spedycji?

Od spedytora do dyrektora – czyli jak zrobić karierę w spedycji?

 
Od spedytora do dyrektora – czyli jak zrobić karierę w spedycji?

Jak zacząć pracę w spedycji?
Aby zacząć pracę w spedycji, nie potrzeba doświadczenia ani wykształcenia kierunkowego. Zaczyna się wtedy od stażu lub stanowiska młodszego dyspozytora. Według specjalistów HR z FM Logistic przyuczenie do zawodu u operatora logistycznego posiadającego kilkuset klientów zajmuje około roku. „Jakiekolwiek doświadczenie nowego pracownika w branży transportowej (w działach administracyjnych, gospodarki paletowej czy nawet w pracy kierowcy zawodowego) przyspiesza proces przyuczenia się do nowego stanowiska” – wyjaśnia Katarzyna Pigulska, Kierownik ds. Personalnych z FM Logistic.

Ścieżka kariery
Ze stanowiska juniorskiego przechodzi się na stanowisko spedytora, a następnie specjalisty ds. spedycji. Z takiego poziomu można już kandydować na stanowiska kierownicze. U większych operatorów logistycznych organizowane są kursy i programy menedżerskie, na które zapraszane są osoby z potencjałem do zarządzania i w trakcie których zdobywa się specjalistyczną wiedzę.

„W FM Logistic 80% menedżerów pochodzi z promocji wewnętrznej. Ogłoszenie o wolnym wakacie kierowniczym trafia najpierw do pracowników. Osoby zainteresowane mogą starać się o stanowisko po otrzymaniu pozytywnej rekomendacji od przełożonego. Kierowników wyłaniamy w trakcie wewnętrznego procesu rekrutacji, nierzadko opartego o Development Center“ – opisuje ścieżkę kariery Katarzyna Wąsik, Kierownik ds. Rekrutacji i Rozwoju.

Typowe problemy w pracy spedytora
Co jest pewne w pracy spedytora? Nieprzewidywalność!
Osoby, które oczekują stabilnej pod względem zadań pracy według listy zadań „to do”, nie dadzą sobie rady w tym zawodzie. Na codzienną pracę dyspozytora wpływa ogromna ilość czynników, których nie da się wcześniej przewidzieć – trzeba reagować na bieżąco. Katarzyna Pigulska z FM Logistic podaje kilka przykładów problemów w pracy spedytora: co może wydarzyć się w ciągu jednego dnia pracy?
•    niespodziewana śnieżyca, która (jak zwykle) zaskoczy drogowców, unieruchamiając auto w połowie trasy,
•    kierowca myli Lublin z Lubinem,
•    klient gubi „0” podając ilość palet,
•    zbliża się długi weekend, zatem ilość zamówień na transport w ciągu jednego dnia wzrasta o 250%,
•    roboty na drodze wymuszają objazd, na którym dostawca traci 2 godziny czasu
– to tylko kilka przykładów kłopotów, jakie czekają na spedytora każdego dnia.
„Trudne jest to, że choć większość problemów pojawia się niezależnie od spedytora, to on jest tą osobą, która musi problem rozwiązać. Praca dyspozytora / spedytora to spora dawka emocji każdego dnia, więc na pewno jest to zawód dla osób, które potrafią stawić czoła ciągłym wyzwaniom i nieprzewidzianym zdarzeniom w trakcie pracy” – wyjaśnia ekspert z FM Logistic.

Nastawienie na relacje i odporność psychiczna
Poza odpornością na stres, którego poziom przy takiej ilości niespodziewanych wydarzeń może być wysoki, spedytor musi umieć również zadbać o relacje – zarówno z klientem, jak i z podwykonawcami. „W spedycji dość spokojnym okresem jest pierwsza połowa roku – dla przewoźników spedytorzy mają wtedy mniej zleceń. Za to drugie półrocze to niezwykle gorący okres. Dyspozytor musi umieć tak zadbać o kontakt z przewoźnikiem, by móc na niego liczyć w czasie, kiedy zleceń jest bardzo dużo. W FM Logistic dyspozytor nie zakończy dnia pracy, jeśli nie ma pewności, że wszystkie zlecenia, jakie przyjął, są obsłużone” – wyjaśnia Katarzyna Wąsik, Kierownik ds. Rekrutacji i Rozwoju w FM Logistic.

Opis procesu rekrutacyjnego na stanowisko spedytora krajowego na przykładzie firmy FM Logistic:
Po otrzymaniu CV od kandydatów spełniających kryteria umawiamy się na spotkanie rekrutacyjne. W 80% przypadków jedno spotkanie jest wystarczające do podjęcia decyzji. Bierze w nim udział przedstawiciel działu HR oraz bezpośredni przełożony stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja. W trakcie rozmowy weryfikujemy wiedzę i doświadczenie kandydata oraz to, jak osoba wpasowuje się w naszą kulturę organizacyjną. Poza samą rozmową wykorzystujemy w tym celu również testy. Decyzję podejmujemy do 2 tygodni. W rzadkich wypadkach organizujemy drugie spotkanie (z przełożonym wyższego stopnia). – Katarzyna Pigulska, Kierownik ds. rekrutacji w FM Logistic.

Więcej artykułów "TSL"

Polecane oferty

  • Spedytor Międzynarodowy

    euro-solution sp. z o.o.   Suchy Las, k/Poznania, ul. Klonowa 4    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Kompleksowa obsługa międzynarodowych zleceń spedycyjnych; Optymalizacja kosztów spedycyjnych; Budowanie długoterminowych relacji z klientami firmy; Pozyskiwanie nowych klientów i przewoźników; Stała współpraca z pozostałymi działami i biurami;
  • Kierowca ciężarówek C+E

    Feel Flex   Holandia   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Nasi kierowcy pracują jako: Kierowcy dystrybucji marketów spożywczych; Kierowcy ciężarówek recyklingu; Kierowcy ciężarówek chłodnia, izoterma; Kierowców Terbergów (placowych) Uwaga nie posiadamy ofert dla kierowców na trasach międzynarodowych i chcących pracować w tzw systemie!
  • Magazynier Lotniczy

    HPD Südliche Weinstraße GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twoje kluczowe obowiązki: Budowa i rozbiórka ładunków lotniczych. Zabezpieczanie ładunków i towarów w magazynie. Obsługa przyjęć i wydań towarów magazynowych. Sieciowanie palet lotniczych. Sortowanie, liczenie, kontrolowanie i przygotowywanie towarów do transportu lotniczego....
  • Kierowca Kat. C+E w transporcie międzynarodowym

    Duvenbeck Logistik Sp. z o.o.   Wrocław, Fabryczna, Jerzmanowska 19    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: Przestrzeganie terminowości realizowanych tras; Dbanie o stan techniczny pojazdu i zgłaszanie ewentualnych awarii; Odpowiednie zabezpieczenie przewożonego towaru; Przestrzeganie obowiązujących przepisów, w tym czasu pracy Kierowcy; Kontrola stanu kontenerów;...
  • Silva Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Zadania na stanowisku Załadunek i rozładunek samochodów ciężarowych oraz wagonów kolejowych Układanie towaru na magazynie zgodnie z wyznaczonymi standardami Dbanie o stan techniczny wózka widłowego
  • Kontroler Przyjęcia Surowca

    Silva Sp. z o.o.   Dobroszyce    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Zadania na stanowisku: Pomiar i przyjęcie surowca drzewnego pod względem ilości i jakości, Reklamacja oraz wyjaśnianie niezgodności w dostawach surowca drzewnego, Sporządzanie dokumentacji: PZ, WZ oraz sprawozdań ze stanu zapasów drewna, Udział w inwentaryzacjach surowca drzewnego, Nadzór...

Najnowsze artykuły

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?

Jak napisać CV? Rodzaje CV

Jak napisać CV? Rodzaje CV

– Nawet bardzo profesjonalnie napisane CV nie zostanie tak samo wysoko ocenione przez wszystkich rekruterów, bo każdy ma swoje przekonania i upodobania, także odnośnie stylu pisania i prezentowania informacji zawodowych – zauważa doradczyni zawodowa Anna Nowicka. Są jednak pewne elementy, które podnoszą atrakcyjność aplikacji i zwiększają szansę, że nie zostanie odrzucona przez program ATS.

Niedziele handlowe 2025

Niedziele handlowe 2025

Zgodnie z nową propozycją zmiany w ustawach o dniach wolnych i ograniczeniu handlu w niedziele i święta, w grudniu przyszłego roku mają obowiązywać aż trzy niedziele handlowe poprzedzające Gwiazdkę. Zmian szykuje się sporo, dlatego wyjaśniamy, ile faktycznie będzie oraz kiedy wypadają niedziele handlowe 2025, a także kto już teraz może mieć otwarty sklep nawet w niedzielę niehandlową.