Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Praca w call center – trampolina do kariery czy ślepy zaułek?

Praca w call center – trampolina do kariery czy ślepy zaułek?

 
Praca w call center – trampolina do kariery czy ślepy zaułek?

Call center – nie tylko sprzedaż usług telekomunikacyjnych
Przez lata praca w call center kojarzona była głównie ze sprzedażą pakietów telefonicznych. Zaowocowało to powstaniem wielu stereotypów dotyczących pracy telemarketera. Mówi się, że to praca nisko płatna, bez przyszłości, kierowana głównie do studentów, a przede wszystkim, że to praca trudna, która polega na „wciskaniu” towaru klientom, którzy go nie potrzebują. Tymczasem telemarketing to obszar, który dzięki rozwojowi nowych technologii rozszerza zasięg działania, a sama praca przestaje polegać na wykonywaniu ogromnej ilości połączeń w celu pozyskania klienta, a staje się elementem budowania relacji z odbiorcami produktów i usług. Zmienia się również sposób zatrudnienia telemarketerów – choć nadal dominuje model umowy – zlecenia, to w wewnętrznych działach call center coraz częściej pojawiają się umowy o pracę, a w niektórych firmach – takich jak Kredyt Inkaso S.A. – umowy o pracę w CC są standardem obowiązującym od zawsze.

Rodzaje pracy w obszarze telefonicznej obsługi klienta
Tradycyjnie telemarketing dzieli się na:
•    wychodzący (kiedy to do telemarketera należy zainicjowanie kontaktu),
•    przychodzący (kiedy to klient dzwoni do call center).
Coraz częściej ten sztywny podział ulega zmianie – pojawiają się takie obszary pracy telemarketera jak tworzenie leadów (czyli nawiązywanie kontaktów i przekazywanie informacji o produktach lub zbieranie danych bez nacisku na sprzedaż) czy utrzymywanie relacji z klientami. Praca w telefonicznej obsłudze klienta nie dotyczy już tylko wsparcia technicznego (tzw. help desk) czy udzielania informacji (infolinia) – ale może polegać na przeprowadzaniu określonych procesów wspólnie z klientami lub na eksperckim doradztwie w ściśle określonych obszarach, wymagających od telemarketera specjalistycznej wiedzy (np. telemarketing księgowy).

Kompetencje, jakie rozwija praca w call center
Codzienny kontakt z klientem, konieczność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, jasne wyrażanie myśli i reagowanie na problemy klienta – to umiejętności, które przydają się później w toku rozwoju kariery. Zdaniem Bartosza Dybowskiego, starszego specjalisty ds. rekrutacji w Krajowym Rejestrze Długów: „praca w call center jest jedną z niewielu branż, która posiada tak szerokie spektrum rozwijanych umiejętności i kompetencji. Uczy charyzmy, biznesowego optymizmu, umiejętności negocjacji handlowej. Wbrew powszechnej opinii również osoby zamknięte w sobie, szukające własnego JA i drogi życiowej, nie są w call center na straconej pozycji. To właśnie wtedy osoby zaangażowane, lecz nieposiadające tzw. umiejętności miękkich, pracując z nami, nabywają nowych, wartościowych kompetencji”.

„Swoją przygodę z działem windykacji rozpoczęłam w roku 2010, bałam się, czy dam sobie radę, ale teraz wiem, że naprawdę lubię to, co robię. Praca w Call Center nigdy nie będzie dla mnie monotonna, bo każdy dzień to nowe wyzwanie. Nauczyłam się pokory, empatii, asertywności, zrozumiałam, że jeśli czegoś się bardzo chce, to można osiągnąć wszystko, wystarczy tylko być wytrwałym w dążeniu do wyznaczonego celu” – Karolina Klimek-Małyska, starszy specjalista call center w Kredyt Inkaso S.A.

Warto pamiętać, że zarobki telemarketera są uzależnione od wykonania planu. Wiele osób pracuje również w niepełnym wymiarze godzin, w efekcie miesięczne wynagrodzenie może być niższe niż minimalne.

 



 
5 najważniejszych kompetencji w telefonicznej obsłudze klienta


1. Jasność formułowania myśli
Całość komunikacji odbywa się telefonicznie, zatem niezwykle ważna jest tu umiejętność precyzyjnego budowania zrozumiałych treści.

2. Zaangażowanie
Jak w każdej pracy związanej z kontaktem z ludźmi, tak i w pracy telemarketera konieczna jest chęć do pracy i bycia w relacji z klientem.
„Motywacja i zaangażowanie to cechy pracownika skazanego na sukces. Kontakt z ludźmi – tak w relacji sprzedażowej, jak i partnerskiej – jest istotą pracy w naszej firmie. To dlatego w KRD najlepiej poradzi sobie człowiek pewny siebie, z jasno wyznaczonym celem, do którego chce dążyć” – Bartosz Dybowski, KRD.

3. Asertywność
Bycie wrażliwym na potrzeby klienta przy jednoczesnej umiejętności stawiania granic.
„Kontakt z Dłużnikiem nauczył mnie słuchania, wiązania faktów, zwracania uwagi na szczegóły. Przede wszystkim jednak równoważenia empatii i asertywności”  – specjalista call center, Kredyt Inkaso S.A.

4. Wytrwałość i cierpliwość
Kilkukrotne tłumaczenie tego samego, konieczność wykonywania kilku połączeń do jednej osoby czy wielokrotne telefony od różnych klientów mających te same problemy wymagają od konsultanta opanowania, konsekwencji i umiejętności zachowania spokoju.

5. Poczucie humoru
Aby nawiązywać dobry kontakt z klientem, przydaje się dystans do siebie i poczucie humoru.
„Przy rekrutacji szczególnie zwracamy uwagę na poczucie humoru i ambicję – w przypadku takich kandydatów – obie strony nigdy się u nas nie zawiodły” – Bartosz Dybowski, KRD.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Adamowscy Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   4 300 - 12 780 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 dni
    OBOWIĄZKI: sprzedaż samochodów nowych (Renault/Dacia) lub używanych; realizacja postawionych celów sprzedażowych/jakościowych; analizowanie potrzeb klientów i dopasowywanie do nich odpowiednich produktów; przeprowadzanie prezentacji modeli i wykonywanie jazd próbnych z klientami;...
  • Adamowscy Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 300 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 dni
    OBOWIĄZKI: wykonywanie diagnostyki komputerowej i manualnej w celu identyfikacji usterek.naprawa silników, skrzyń biegów, układów hamulcowych, zawieszenia, układów wydechowych i innych systemów mechanicznych; naprawa i konserwacja układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów;...
  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca zdalna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 dni
    Twoje najważniejsze zadania: Poszerzanie grona partnerów biznesowych praca.pl poprzez pozyskiwanie nowych klientów serwisu; Monitorowanie rynku i konkurencji oraz podejmowanie odpowiednio dopasowanych aktywności w oparciu o status klientów; Szerokie wyjście na rynek przy wykorzystaniu...
  • Młodszy Specjalista ds. Umów

    LUX MED Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twoje zadania: Obsługa obiegu dokumentacji Klientów; Sporządzanie pism, metryczek i rejestracja obiegu dokumentów dotyczących danego Klienta; Weryfikacja kompletności załączonych dokumentów wysyłanych do Klienta oraz otrzymywanych od Klienta; Monitorowanie terminowości odsyłania przez...
  • Asystent Doradcy Serwisu

    Auto Fus Group sp. J.   Warszawa    praca stacjonarna
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Opis stanowiska praca na bazie Klientów oraz realizacja standardów sprzedaży, dbałość o osiąganie wysokiej jakości oraz efektywności procesu obsługi klienta, współpraca wewnętrzna z Doradcami Serwisowymi oraz z dostawcami zewnętrznymi, wsparcie doradców serwisowych w zakresie obsługi...
  • Travel Advisor with Chinese

    Concentrix   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Your responsibilities: Be the 1st point of contact for premium travel inquiries of customers. Advise partners on flights, products, online services, payment methods, membership programs etc. Help in purchasing airline tickets and handling different payment methods. Support customers with travel...

Najnowsze artykuły

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?