Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Praca w call center – trampolina do kariery czy ślepy zaułek?

Praca w call center – trampolina do kariery czy ślepy zaułek?

 
Praca w call center – trampolina do kariery czy ślepy zaułek?

Call center – nie tylko sprzedaż usług telekomunikacyjnych
Przez lata praca w call center kojarzona była głównie ze sprzedażą pakietów telefonicznych. Zaowocowało to powstaniem wielu stereotypów dotyczących pracy telemarketera. Mówi się, że to praca nisko płatna, bez przyszłości, kierowana głównie do studentów, a przede wszystkim, że to praca trudna, która polega na „wciskaniu” towaru klientom, którzy go nie potrzebują. Tymczasem telemarketing to obszar, który dzięki rozwojowi nowych technologii rozszerza zasięg działania, a sama praca przestaje polegać na wykonywaniu ogromnej ilości połączeń w celu pozyskania klienta, a staje się elementem budowania relacji z odbiorcami produktów i usług. Zmienia się również sposób zatrudnienia telemarketerów – choć nadal dominuje model umowy – zlecenia, to w wewnętrznych działach call center coraz częściej pojawiają się umowy o pracę, a w niektórych firmach – takich jak Kredyt Inkaso S.A. – umowy o pracę w CC są standardem obowiązującym od zawsze.

Rodzaje pracy w obszarze telefonicznej obsługi klienta
Tradycyjnie telemarketing dzieli się na:
•    wychodzący (kiedy to do telemarketera należy zainicjowanie kontaktu),
•    przychodzący (kiedy to klient dzwoni do call center).
Coraz częściej ten sztywny podział ulega zmianie – pojawiają się takie obszary pracy telemarketera jak tworzenie leadów (czyli nawiązywanie kontaktów i przekazywanie informacji o produktach lub zbieranie danych bez nacisku na sprzedaż) czy utrzymywanie relacji z klientami. Praca w telefonicznej obsłudze klienta nie dotyczy już tylko wsparcia technicznego (tzw. help desk) czy udzielania informacji (infolinia) – ale może polegać na przeprowadzaniu określonych procesów wspólnie z klientami lub na eksperckim doradztwie w ściśle określonych obszarach, wymagających od telemarketera specjalistycznej wiedzy (np. telemarketing księgowy).

Kompetencje, jakie rozwija praca w call center
Codzienny kontakt z klientem, konieczność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, jasne wyrażanie myśli i reagowanie na problemy klienta – to umiejętności, które przydają się później w toku rozwoju kariery. Zdaniem Bartosza Dybowskiego, starszego specjalisty ds. rekrutacji w Krajowym Rejestrze Długów: „praca w call center jest jedną z niewielu branż, która posiada tak szerokie spektrum rozwijanych umiejętności i kompetencji. Uczy charyzmy, biznesowego optymizmu, umiejętności negocjacji handlowej. Wbrew powszechnej opinii również osoby zamknięte w sobie, szukające własnego JA i drogi życiowej, nie są w call center na straconej pozycji. To właśnie wtedy osoby zaangażowane, lecz nieposiadające tzw. umiejętności miękkich, pracując z nami, nabywają nowych, wartościowych kompetencji”.

„Swoją przygodę z działem windykacji rozpoczęłam w roku 2010, bałam się, czy dam sobie radę, ale teraz wiem, że naprawdę lubię to, co robię. Praca w Call Center nigdy nie będzie dla mnie monotonna, bo każdy dzień to nowe wyzwanie. Nauczyłam się pokory, empatii, asertywności, zrozumiałam, że jeśli czegoś się bardzo chce, to można osiągnąć wszystko, wystarczy tylko być wytrwałym w dążeniu do wyznaczonego celu” – Karolina Klimek-Małyska, starszy specjalista call center w Kredyt Inkaso S.A.

Warto pamiętać, że zarobki telemarketera są uzależnione od wykonania planu. Wiele osób pracuje również w niepełnym wymiarze godzin, w efekcie miesięczne wynagrodzenie może być niższe niż minimalne.

 



 
5 najważniejszych kompetencji w telefonicznej obsłudze klienta


1. Jasność formułowania myśli
Całość komunikacji odbywa się telefonicznie, zatem niezwykle ważna jest tu umiejętność precyzyjnego budowania zrozumiałych treści.

2. Zaangażowanie
Jak w każdej pracy związanej z kontaktem z ludźmi, tak i w pracy telemarketera konieczna jest chęć do pracy i bycia w relacji z klientem.
„Motywacja i zaangażowanie to cechy pracownika skazanego na sukces. Kontakt z ludźmi – tak w relacji sprzedażowej, jak i partnerskiej – jest istotą pracy w naszej firmie. To dlatego w KRD najlepiej poradzi sobie człowiek pewny siebie, z jasno wyznaczonym celem, do którego chce dążyć” – Bartosz Dybowski, KRD.

3. Asertywność
Bycie wrażliwym na potrzeby klienta przy jednoczesnej umiejętności stawiania granic.
„Kontakt z Dłużnikiem nauczył mnie słuchania, wiązania faktów, zwracania uwagi na szczegóły. Przede wszystkim jednak równoważenia empatii i asertywności”  – specjalista call center, Kredyt Inkaso S.A.

4. Wytrwałość i cierpliwość
Kilkukrotne tłumaczenie tego samego, konieczność wykonywania kilku połączeń do jednej osoby czy wielokrotne telefony od różnych klientów mających te same problemy wymagają od konsultanta opanowania, konsekwencji i umiejętności zachowania spokoju.

5. Poczucie humoru
Aby nawiązywać dobry kontakt z klientem, przydaje się dystans do siebie i poczucie humoru.
„Przy rekrutacji szczególnie zwracamy uwagę na poczucie humoru i ambicję – w przypadku takich kandydatów – obie strony nigdy się u nas nie zawiodły” – Bartosz Dybowski, KRD.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Przedstawiciel Handlowy - branża TSL

    euro-solution sp. z o.o.   Suchy Las, k/Poznania    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Opis stanowiska: poszukiwanie nowych możliwości biznesowych w obrębie sektora TSL, przygotowywanie ofert i negocjowanie warunków współpracy z klientami, utrzymywanie pozytywnych relacji z kluczowymi klientami oraz nawiązywanie nowych kontaktów, realizacja wyznaczonych planów sprzedaży,...
  • Rotenso - Grupa Thermosilesia
    specjalista mid / senior / menedżer  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: realizację założonych celów sprzedażowych na podległym terenie; opracowywanie koncepcji z zakresu klimatyzacji; obsługę stałych, aktywnych klientów jak również pozyskiwanie nowych – firmy instalacyjne, generalni wykonawcy, projektanci/architekci;...
  • Doradca techniczno-handlowy

    Rotenso - Grupa Thermosilesia   Ruda Śląska    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: realizację założonych celów sprzedażowych na podległym terenie; opracowywanie koncepcji oraz projektów z zakresu klimatyzacji; obsługę stałych, aktywnych klientów jak również pozyskiwanie nowych – firmy instalacyjne, generalni wykonawcy,...
  • Analityk Sprzedaży

    Rotenso - Grupa Thermosilesia   Ruda Śląska    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: przetwarzanie i analiza danych efektywnościowych z różnych źródeł; prezentowanie wyników analiz w formie raportów i dashboardów; przygotowywanie wniosków i rekomendacji w oparciu o realizowane analizy; współpraca z innymi działami w celu optymalizacji...
  • Doradca Turystyczny z językiem duńskim

    Concentrix   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Pierwszy kontakt w sprawach dotyczących podróży klientów. Doradzanie w zakresie lotów, produktów, usług online, metod płatności oraz programów lojalnościowych. Pomoc w zakupie biletów lotniczych i zarządzanie różnymi metodami płatności. Wsparcie klientów napotykających trudności...
  • Konsultant Podróży z j. duńskim

    Concentrix   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Pierwszy kontakt w kwestiach podróży dla klientów. Doradztwo w zakresie lotów, produktów, usług online, metod płatności i programów lojalnościowych. Pomoc w zakupie biletów lotniczych i obsługa różnych form płatności. Wsparcie klientów w trudnościach związanych z podróżami....

Najnowsze artykuły

Trzech Króli – jakie kraje Europy mają wtedy dzień wolny?

Trzech Króli – jakie kraje Europy mają wtedy dzień wolny?

Czy wiecie, co oznacza akronim C☩M☩B, pisany na drzwiach domów z okazji święta Trzech Króli? Okazuje się, że niekoniecznie są to inicjały mędrców ze Wschodu! Kiedy wypada święto w 2025 roku, dla kogo jest to dzień wolny od pracy, a także jaka wiąże się z nim historia? Dziś mamy dla Was garść informacji na temat święta Trzech Króli w Polsce i na świecie.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy pod koniec roku to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do stycznia lub lutego? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej zwiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest najlepszy czas na szukanie pracy, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Dni wolne od pracy w 2025 roku

Pierwszy długi weekend 2025 mamy już w styczniu – warto skorzystać, bo na kolejny poczekamy aż do kwietnia. Stosunkowo korzystnie wypadają i majówka, i Zielone Świątki, a także święto 15 sierpnia, które w przyszłym roku będzie w piątek. Kiedy brać wolne, by wykorzystać jak najmniej własnej puli urlopów? Przedstawiamy nowy Kalendarz dni wolnych od pracy. Sprawdź i zaplanuj urlopy 2025!

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.