Praca.pl Poradniki Sieci handlowe
Jak pokierować swoją karierą w sieciach handlowych?

Jak pokierować swoją karierą w sieciach handlowych?

 
Jak pokierować swoją karierą w sieciach handlowych?

Według raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield European Shopping Centre Development, w 2018 i 2019 roku deweloperzy planują dostarczyć na rynek polski 546 tys. m² nowej powierzchni handlowej, co stanowi trzeci wynik w skali Europy Środkowo-Wschodniej.

 

Rozwój sieci zwiększy zatrudnienie pracowników, którzy zajmują się planowaniem, pozyskiwaniem i obsługą powierzchni handlowej i chociaż sieci handlowe są otwarte na kandydatów nawet o niewielkim doświadczeniu zawodowym, nie oznacza to, że bez trudu można dostać w nich zatrudnienie.

 

Planuj i rób to, co lubisz


Wybranie własnej strategii zawodowej w dynamicznym sektorze sieci handlowych wymaga elastyczności, czujności i umiejętności adaptacyjnych. Dobrze zaplanowana kariera opiera się o cele (np. stanowisko kierownika działu) oraz czas, w którym te cele zostaną osiągnięte (np. w ciągu trzech lat). Aby jednak plan rozwoju kariery był możliwy do zrealizowania, powinien być oparty o znajomość zasad i wymagań firmy. Ich wypełnienie pomoże w osiągnięciu założonego celu. Zanim zdecydujesz się na pracę w jednej z sieci, weź pod uwagę aspekty, które są dla Ciebie ważne i poznaj kierunek, w jakim zmierza branża.

 

Sieć rozwoju, nowe kompetencje


W odpowiedzi na rozwój technologii sieci handlowe przechodzą z dotychczasowego modelu prowadzenia działalności na multikanałowy (tzw. omnichannel), płynnie łącząc tradycyjne i internetowe kanały sprzedaży detalicznej. Postępująca cyfryzacja relacji sklep – klient generuje zapotrzebowanie na nowe kompetencje, które uzupełnią standardową obsługę klienta o wykorzystanie nowoczesnych aplikacji. Wobec tych zmian sieci handlowe tworzą nowe stanowiska, takie jak: specjalista omnichannel, specjalista customer experience i coraz częściej budują w strukturze firmy działy e-commerce, zatrudniające specjalistów z tej dziedziny. Powstają również działy badań (np. Zalando Research), których pracownicy prowadzą analitykę danych, tworzą modele prognozujące przyszłe zachowania konsumentów, a także zajmują się rozwojem sztucznej inteligencji i technologii uczenia maszyn, łącząc dziedziny IT, psychologii i marketingu. Działalność sprzedażowa online zwiększa również zapotrzebowanie na specjalistów od bezpieczeństwa danych.

 

Od czego zacząć


W sieciach handlowych zatrudnienie znajdą osoby z wykształceniem zawodowym i wyższym. Oferty pracy kierowane są do kandydatów z różnym doświadczeniem i wielu specjalizacji (logistyki, marketingu i PR, HR, ekonomii i finansów, księgowości, IT). Na rynku największe zapotrzebowanie jest obecnie na stanowiska podstawowe: kasjer, sprzedawca. Warto zauważyć, że stereotypy dotyczące roli kasjera przechodzą do historii i nowoczesne sieci stawiają przed kandydatami nowe oczekiwania. Wysoka komunikatywność, która wspiera wizerunek sieci oraz znajomość programów komputerowych i nowoczesnych aplikacji, zaczyna tworzyć nowy katalog wymagań dla tego stanowiska.

 

Osobom zatrudnionym praca w sieci daje spore możliwości do dalszego awansu zarówno w pionie handlowym, jak i w innych obszarach działania firmy. W ramach rekrutacji wewnętrznej można awansować na stanowiska specjalistyczne, np. specjalisty ds. zakupów, jak również stanowiska wyższego szczebla. Od menedżerów w branży retail oczekuje się przede wszystkim doświadczenia związanego z zarządzaniem i kompetencji przywódczych. Ważna jest także znajomość języków obcych, szczególnie w firmach, w których menedżerowie mają kontakt z pracownikami zagranicznej centrali.

Rozwój zawodowy w sieci mogą rozpocząć studenci, korzystając z praktyk i staży, a także przystępując do wybranego programu rozwoju młodych menedżerów. Warunkiem wejścia do programu jest przejście procesu rekrutacyjnego, który jest zazwyczaj wieloetapowy. Pierwszym etapem jest analiza CV, tu brana pod uwagę jest aktywność w środowisku akademickim i zaangażowanie w ciekawe projekty.

 

Dalsze etapy to rozmowa kwalifikacyjna, a czasem także sesja oceny kompetencji (assessment centre), podobna do tej, w której udział biorą kandydaci na stanowiska kierownicze. Ponieważ wiele sieci oferuje możliwość rozwoju kariery poza granicami kraju, istotna jest znajomość przynajmniej jednego języka obcego.

 

Satysfakcja z pracy


Badania satysfakcji przeprowadzone wśród pracowników sieci handlowych pokazują, że 71% z nich jest zadowolonych z tego, gdzie pracuje, jednak wśród osób, które ukończyły 30 lat, odsetek usatysfakcjonowanych pracą maleje (badanie Antal International: Specjaliści i menedżerowie – poszukiwanie i zmiana pracy). Poczucie satysfakcji z pracy bezpośrednio wpływa na jej efekty i podnosi odczuwaną jakość życia, warto więc połączyć pracę ze swoimi zainteresowaniami.

 

Jeśli interesujesz się rynkiem kosmetyków, masz wiedzę lub ukończone kursy z zakresu wizażu, to możesz odnaleźć się jako wyspecjalizowany doradca klienta w sieci oferującej produkty kosmetyczne. Zaczynając natomiast od stanowiska sprzedawcy/kasjera w sieci odzieżowej, możesz rozwijać się np. w kierunku stanowiska visual merchandisera, na którym będziesz odpowiedzialny za koordynację i dbałość o właściwą ekspozycję produktu w sklepie.

 

Marka sieci


Podobnie jak o innych branżach, tak i o pracy w sieciach handlowych krążą niepokojące mity, dotyczące m.in. niekorzystnych form zatrudnienia, złego traktowania pracowników czy też braku wynagradzania nadgodzin. Pewne jest to, że na pojawiające się problemy sieci reagują bardzo szybko, gdyż od tego zależy ich pozycja na rynku i to, jak będą postrzegane przez klientów. Wybieraj więc świadomie i odróżniaj prawdziwe sytuacje od zasłyszanych opinii. Zwróć uwagę na renomę i rozpoznawalność marki na rynku. Zapoznaj się ze standardami pracy w firmie, jej kodeksem etycznym, wartościami, którymi się kieruje.

 

Sieci, które znajdują się w czołówkach rankingów, często różnią się tym wobec swoich konkurentów, że rotacja pracowników specjalistycznego i menedżerskiego szczebla jest niższa. Jeśli szukasz stabilnego miejsca pracy, wybierz sieć, która inwestuje w rozwój pracowników i docenia lojalność. Prestiż firmy, którą wybierzesz, może okazać się istotny również w przyszłości, gdy zdecydujesz się na zmianę. Jeśli nadal coś będzie Cię niepokoić, przed podjęciem decyzji porozmawiaj o tym podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Wynagrodzenia i benefity


Dynamiczna rozbudowa centrów i rosnące potrzeby rekrutacyjne spowodowały, że w minionym roku sieci handlowe konkurowały o pracownika, podnosząc pensje. Mimo podwyżek w większości sieci widełki płacowe są jednak sztywno określone, dlatego firmy oferują pozapłacowe benefity, takie jak prywatna opieka medyczna, karnety sportowe, zajęcia dla dzieci czy wyprawki szkolne.

Warto zauważyć, że specjaliści i menedżerowie zatrudnieni w sieciach handlowych szczególnie cenią benefity, traktując je jako ważną część wynagrodzenia, które otrzymują. Według badania przeprowadzonego przez Antal International; Specjaliści i menedżerowie – poszukiwanie i zmiana pracy, opieka medyczna ważna jest dla 90% respondentów. Dla 58% istotny jest również służbowy samochód z możliwością wykorzystywania go do celów prywatnych oraz ubezpieczenie na życie (62%).

Izabela Surmacz
HR Manager, doradca kariery

Więcej artykułów "Sieci handlowe"

Polecane oferty

  • Pracownik Sprzedaży (Stoisko Ryby)

    MAKRO Cash and Carry Polska S.A.   Bielany Wrocławskie    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Do Twoich głównych zadań będzie należało: Profesjonalne doradztwo i codzienna obsługa Klientów. Sprawne uzupełnianie towaru na półkach. Dbanie o dostępność asortymentu na półkach oraz o dobre oznakowanie cenowe i ekspozycję towarów. Współdziałanie w tworzeniu wizerunku MAKRO...
  • Koordynator Stoiska (Ryby)

    MAKRO Cash and Carry Polska S.A.   Kielce, ul. Transportowców 15    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Do Twoich głównych zadań będzie należało: Zapewnienie funkcjonowania stoiska zgodnie z obowiązującymi standardami firmowymi (m.in. dbałość o właściwą ekspozycję towarów). Organizowanie i nadzorowanie pracy zespołu. Reprezentowanie firmy w kontaktach z klientami i dostawcami poprzez...
  • Adreams M. Smerda Sp.k.
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 9 000 zł brutto/mies.
    14 godz.
    Twoje zadania: dobór produktów do potrzeb klientów zapewnienie kompleksowej obsługi poprzez polecanie akcesoriów oraz usług dodatkowych; prowadzenie rozmów handlowych zgodnie z naszymi standardami przyjmowanie dostaw; ekspozycja towarów; dbanie o ład i porządek w elektromarkecie; Od Ciebie...
  • Adreams M. Smerda Sp.k.
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 9 000 zł brutto/mies.
    14 godz.
    Twoje zadania: dobór produktów do potrzeb klientów zapewnienie kompleksowej obsługi poprzez polecanie akcesoriów oraz usług dodatkowych; prowadzenie rozmów handlowych zgodnie z naszymi standardami przyjmowanie dostaw; ekspozycja towarów; dbanie o ład i porządek w elektromarkecie; Od Ciebie...
  • Pracownik Ochrony z wpisem KPO

    Securitas Polska   Warszawa    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny
    14 godz.
    Zadania, które na Ciebie czekają: ochrona mienia przed kradzieżą, dewastacją i włamaniem, realizacja kontroli bezpieczeństwa w obiektach na terenie Warszawy i okolic, analiza procesów kasowych, kontrola zasobów magazynowych, analiza monitoringu i nagrań, ocena bezpieczeństwa oraz...
  • Doradca klienta z jęz.polskim - popularny sklep odzieżowy

    Concentrix   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa zlecenie  część etatu / pełny etat   31,17 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Twój zakres obowiązków: Obsługa klientów popularnej marki odzieżowej oraz utrzymywanie najwyższej jakości obsługi klienta zgodnej ze standardami projektu; Efektywny kontakt z klientem poprzez telefon, e-mail, social media, live chat. W niedzielę mamy przerwę od telefonów, obsługujemy...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?