Praca.pl Poradniki Sieci handlowe
Jak pokierować swoją karierą w sieciach handlowych?

Jak pokierować swoją karierą w sieciach handlowych?

 
Jak pokierować swoją karierą w sieciach handlowych?

Według raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield European Shopping Centre Development, w 2018 i 2019 roku deweloperzy planują dostarczyć na rynek polski 546 tys. m² nowej powierzchni handlowej, co stanowi trzeci wynik w skali Europy Środkowo-Wschodniej. Rozwój sieci zwiększy zatrudnienie pracowników, którzy zajmują się planowaniem, pozyskiwaniem i obsługą powierzchni handlowej i chociaż sieci handlowe są otwarte na kandydatów nawet o niewielkim doświadczeniu zawodowym, nie oznacza to, że bez trudu można dostać w nich zatrudnienie.

 

Spis treści

Planuj i rób to, co lubisz


Wybranie własnej strategii zawodowej w dynamicznym sektorze sieci handlowych wymaga elastyczności, czujności i umiejętności adaptacyjnych. Dobrze zaplanowana kariera opiera się o cele (np. stanowisko kierownika działu) oraz czas, w którym te cele zostaną osiągnięte (np. w ciągu trzech lat). Aby jednak plan rozwoju kariery był możliwy do zrealizowania, powinien być oparty o znajomość zasad i wymagań firmy. Ich wypełnienie pomoże w osiągnięciu założonego celu. Zanim zdecydujesz się na pracę w jednej z sieci, weź pod uwagę aspekty, które są dla Ciebie ważne i poznaj kierunek, w jakim zmierza branża.

 

Sieć rozwoju, nowe kompetencje


W odpowiedzi na rozwój technologii sieci handlowe przechodzą z dotychczasowego modelu prowadzenia działalności na multikanałowy (tzw. omnichannel), płynnie łącząc tradycyjne i internetowe kanały sprzedaży detalicznej. Postępująca cyfryzacja relacji sklep – klient generuje zapotrzebowanie na nowe kompetencje, które uzupełnią standardową obsługę klienta o wykorzystanie nowoczesnych aplikacji. Wobec tych zmian sieci handlowe tworzą nowe stanowiska, takie jak: specjalista omnichannel, specjalista customer experience i coraz częściej budują w strukturze firmy działy e-commerce, zatrudniające specjalistów z tej dziedziny. Powstają również działy badań (np. Zalando Research), których pracownicy prowadzą analitykę danych, tworzą modele prognozujące przyszłe zachowania konsumentów, a także zajmują się rozwojem sztucznej inteligencji i technologii uczenia maszyn, łącząc dziedziny IT, psychologii i marketingu. Działalność sprzedażowa online zwiększa również zapotrzebowanie na specjalistów od bezpieczeństwa danych.

 

Od czego zacząć


W sieciach handlowych zatrudnienie znajdą osoby z wykształceniem zawodowym i wyższym. Oferty pracy kierowane są do kandydatów z różnym doświadczeniem i wielu specjalizacji (logistyki, marketingu i PR, HR, ekonomii i finansów, księgowości, IT). Na rynku największe zapotrzebowanie jest obecnie na stanowiska podstawowe: kasjer, sprzedawca. Warto zauważyć, że stereotypy dotyczące roli kasjera przechodzą do historii i nowoczesne sieci stawiają przed kandydatami nowe oczekiwania. Wysoka komunikatywność, która wspiera wizerunek sieci oraz znajomość programów komputerowych i nowoczesnych aplikacji, zaczyna tworzyć nowy katalog wymagań dla tego stanowiska.

 

Osobom zatrudnionym praca w sieci daje spore możliwości do dalszego awansu zarówno w pionie handlowym, jak i w innych obszarach działania firmy. W ramach rekrutacji wewnętrznej można awansować na stanowiska specjalistyczne, np. specjalisty ds. zakupów, jak również stanowiska wyższego szczebla. Od menedżerów w branży retail oczekuje się przede wszystkim doświadczenia związanego z zarządzaniem i kompetencji przywódczych. Ważna jest także znajomość języków obcych, szczególnie w firmach, w których menedżerowie mają kontakt z pracownikami zagranicznej centrali.

Rozwój zawodowy w sieci mogą rozpocząć studenci, korzystając z praktyk i staży, a także przystępując do wybranego programu rozwoju młodych menedżerów. Warunkiem wejścia do programu jest przejście procesu rekrutacyjnego, który jest zazwyczaj wieloetapowy. Pierwszym etapem jest analiza CV, tu brana pod uwagę jest aktywność w środowisku akademickim i zaangażowanie w ciekawe projekty.

 

Dalsze etapy to rozmowa kwalifikacyjna, a czasem także sesja oceny kompetencji (assessment centre), podobna do tej, w której udział biorą kandydaci na stanowiska kierownicze. Ponieważ wiele sieci oferuje możliwość rozwoju kariery poza granicami kraju, istotna jest znajomość przynajmniej jednego języka obcego.

 

 

Satysfakcja z pracy


Badania satysfakcji przeprowadzone wśród pracowników sieci handlowych pokazują, że 71% z nich jest zadowolonych z tego, gdzie pracuje, jednak wśród osób, które ukończyły 30 lat, odsetek usatysfakcjonowanych pracą maleje (badanie Antal International: Specjaliści i menedżerowie – poszukiwanie i zmiana pracy). Poczucie satysfakcji z pracy bezpośrednio wpływa na jej efekty i podnosi odczuwaną jakość życia, warto więc połączyć pracę ze swoimi zainteresowaniami.

 

Jeśli interesujesz się rynkiem kosmetyków, masz wiedzę lub ukończone kursy z zakresu wizażu, to możesz odnaleźć się jako wyspecjalizowany doradca klienta w sieci oferującej produkty kosmetyczne. Zaczynając natomiast od stanowiska sprzedawcy/kasjera w sieci odzieżowej, możesz rozwijać się np. w kierunku stanowiska visual merchandisera, na którym będziesz odpowiedzialny za koordynację i dbałość o właściwą ekspozycję produktu w sklepie.

 

Czytaj takżePłace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy

 

Marka sieci


Podobnie jak o innych branżach, tak i o pracy w sieciach handlowych krążą niepokojące mity, dotyczące m.in. niekorzystnych form zatrudnienia, złego traktowania pracowników czy też braku wynagradzania nadgodzin. Pewne jest to, że na pojawiające się problemy sieci reagują bardzo szybko, gdyż od tego zależy ich pozycja na rynku i to, jak będą postrzegane przez klientów. Wybieraj więc świadomie i odróżniaj prawdziwe sytuacje od zasłyszanych opinii. Zwróć uwagę na renomę i rozpoznawalność marki na rynku. Zapoznaj się ze standardami pracy w firmie, jej kodeksem etycznym, wartościami, którymi się kieruje.

 

Sieci, które znajdują się w czołówkach rankingów, często różnią się tym wobec swoich konkurentów, że rotacja pracowników specjalistycznego i menedżerskiego szczebla jest niższa. Jeśli szukasz stabilnego miejsca pracy, wybierz sieć, która inwestuje w rozwój pracowników i docenia lojalność. Prestiż firmy, którą wybierzesz, może okazać się istotny również w przyszłości, gdy zdecydujesz się na zmianę. Jeśli nadal coś będzie Cię niepokoić, przed podjęciem decyzji porozmawiaj o tym podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Wynagrodzenia i benefity


Dynamiczna rozbudowa centrów i rosnące potrzeby rekrutacyjne spowodowały, że w minionym roku sieci handlowe konkurowały o pracownika, podnosząc pensje. Mimo podwyżek w większości sieci widełki płacowe są jednak sztywno określone, dlatego firmy oferują pozapłacowe benefity, takie jak prywatna opieka medyczna, karnety sportowe, zajęcia dla dzieci czy wyprawki szkolne.

Warto zauważyć, że specjaliści i menedżerowie zatrudnieni w sieciach handlowych szczególnie cenią benefity, traktując je jako ważną część wynagrodzenia, które otrzymują. Według badania przeprowadzonego przez Antal International; Specjaliści i menedżerowie – poszukiwanie i zmiana pracy, opieka medyczna ważna jest dla 90% respondentów. Dla 58% istotny jest również służbowy samochód z możliwością wykorzystywania go do celów prywatnych oraz ubezpieczenie na życie (62%).

Izabela Surmacz
HR Manager, doradca kariery

 

 Czytaj także: Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Więcej artykułów "Sieci handlowe"

Polecane oferty

  • Sprzedawca / Sprzedawczyni

    Masarnia Jamy   Opole, ul. Krakowska 57/59    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat / część etatu   3 600 - 5 700 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zatrudnię sprzedawców do delikatesów mięsnych w Opolu (ul. Krakowska). Praca zmianowa od poniedziałku do soboty (+niedziele handlowe). Zakres obowiązków: profesjonalna obsługa klienta, obsługa kasy fiskalnej, dbałość o stanowisko pracy oraz o porządek i ład sklepowy, monitorowanie...
  • Sprzedawca Artykułów Wyposażenia Wnętrz

    AGATA Spółka Akcyjna   Toruń    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Do głównych obowiązków na tym stanowisku będzie należało: Zapewnienie najwyższego poziomu standardu obsługi Klienta; Realizacja sprzedaży; Utrzymywanie standardu ekspozycji.
  • Opiekun Klienta

    KLIMEK I KLIMEK Sp z o.o. SK   Janki, ul. Falencka 1C, przystanek autobusowy prze bramie firmy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę / o dzieło / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat   5 500 - 7 500 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    obsługa klientów i architektów (drzwi, szafy i kuchnie) opieka nad bieżącymi zleceniami; wykonywanie ofert i opieka nad nimi; praca w zespole;
  • Asystent Kierownika sklepu

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Mińsk Mazowiecki, ul. Dąbrówki 52    praca stacjonarna
    asystent / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twoje główne zadania: współpraca z Kierownikiem/Zastępcą Kierownika w zakresie monitorowania obowiązujących standardów obsługi i jakości; współpraca w zadaniach związanych z zamówieniami i właściwym zatowarowaniem sklepu; udział w inwentaryzacjach; wspieranie zespołu w pracy na...
  • Zastępca Kierownika Sklepu

    PHU Koral sp. z.o.o sk   Zawiercie    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Główne Obowiązki: Planowanie i organizowanie pracy zespołu we współpracy z kierownikiem sklepu. Współodpowiedzialność za realizację procesów i zapewnienie standardów pracy sklepu. Pełnienie obowiązków kierownika sklepu w jego nieobecności. Realizacja zamówień. Profesjonalna...
  • Visual Merchandiser / Dekorator w Salonie Premium

    GOMEZ   Poznań    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Zakres obowiązków: Wdrażanie standardów firmy w zakresie VM; Przygotowanie oraz dbałość o ekspozycję towaru; Aranżacja witryn oraz manekinów w ciekawy i oryginalny sposób; Współpraca z działami marketingu, zakupów, działem handlowym; Analiza danych sprzedażowych; Weryfikacja...

Najnowsze artykuły

5 porad, jak napisać list motywacyjny na staż i praktyki

5 porad, jak napisać list motywacyjny na staż i praktyki

Napisanie listu motywacyjnego bywa problematyczne i dla osób stawiających dopiero pierwsze kroki na rynku pracy, i dla ekspertów z wieloletnim doświadczeniem. Nie każdy kandydat dysponujący cennymi umiejętnościami umie o nich opowiedzieć w sposób atrakcyjny – w końcu nie każdy rodzi się pisarzem i marketingowcem. Oto 5 przydatnych wskazówek, które pomogą w przygotowaniu dobrego dokumentu.

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?

Publiczne pochwały często krępują nas bardziej niż krytyka. Nie potrafimy przyjmować komplementów ani w życiu prywatnym, ani w zawodowym. Zaprzeczamy im, bagatelizujemy je lub bronimy się, zakładając, że stoi za nimi jakiś interes. Jak dawać komplementy i na nie reagować tłumaczą eksperci ds. wizerunku i etykiety – Ewa Brok, Dorota Szcześniak-Kosiorek i Leszek Leopold Kazimierski.

Storytelling w marketingu

Storytelling w marketingu

Wiele osób nie ma problemu z zapamiętaniem fabuły filmu lub książki, ale treść podręcznika albo instrukcja obsługi wylatują im z głowy niemal natychmiast po przeczytaniu. Mechanizmy poznawcze bazujące na tym, że zapamiętujemy lepiej to, co nas osobiście angażuje, budzi emocje oraz jest przedstawione w formie osobowej, z bohaterami i wydarzeniami, wykorzystuje storytelling marketing.

Epidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

Epidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

Uczestniczą w spotkaniach, ale nie mają z kim porozmawiać. Spędzają cały dzień obok innych osób, lecz czują się bardziej samotni niż kiedykolwiek. Dlaczego? Skąd coraz powszechniejsze poczucie wyalienowania w pracy? – Samotność nie jest jedynie brakiem kontaktów społecznych, ale też subiektywnym odczuciem braku bliskości i wsparcia emocjonalnego – podkreśla psycholog Patrycja Modzelewska. 

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

Cykl życia pracownika – jak zarządzać pracownikiem od etapu przyciągania talentów do offboardingu

– Aby budować dojrzałą strategię HR, warto spojrzeć na zatrudnienie jako cykl życia pracownika (Employee Lifecycle), który – podobnie jak w marketingu czy sprzedaży – można planować, mierzyć i optymalizować – tłumaczy Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wskazuje, jakie działania powinny podjąć firmy na każdym etapie tego cyklu, by lepiej wykorzystać potencjał swojej kadry.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379